beantwoord

Waarom mag je niet 1e klas zitten bij drukte?

  • 26 februari 2018
  • 70 reacties
  • 19877 Bekeken

Iedere dag rijd ik van Oss naar Breda voor mijn studie. Het eerstvolgende station vanaf Oss is Den bosch. Deze rit duurt 15 min en er heerst hier iedere ochtend opnieuw intense drukte. Mensen staan op elkaar geduwd en de gangpaden zijn vol. Zelfs in de 1e klas staan mensen in de gangpaden langs de 1e klas stoelen alsof het museumstukken zijn. Niemand durft te gaan zitten, zelfs ouderen. Af en toe zoek ik een conducteur op om te vragen of ik even 1e klas mag gaan zitten tot aan het eerstvolgende station (waar de meeste mensen dus uitstappen). We hebben het hier letterlijk over 15 min in mijn reis van 1,5 uur. Maar steeds krijg ik een ochtend humeur van de conducteur; 'mag niet'. En nu ben ik niet de beroerste, dat ik het niet vol zou houden om 15 min te kunnen staan. Maar wel vervelend als je een rugzak in je gezicht heb, borsten in je rug (vind niet iedereen even erg) en een lange heer achterin die al je whatsappjes mee zit te lezen. En dit dan terwijl ik naar de lege 1e klas stoelen zit te kijken waar misschien 2 mensen in de hele coupé op zitten. Kan dit geen regel worden? Dat bij drukte de 1e klas gewoon toegankelijk is voor alle reizigers? Er schijnen mythes rond the gaan dat dit al een regel is, maar toch vertellen de conducteurs mij wat anders. Of heb ik gewoon steeds een zuurpruim te pakken? Ik zou het in ieder geval fijn vinden als we prioriteit bieden aan alle reizigers mee krijgen en ervoor zorgen dat ze (niet persee een zitplek) een 'personal space' hebben in plaats van aan luxe en de 1e klas.

Hetzelfde vind ik overigens voor de stilte coupe. Deze zou ook moet vervallen bij drukte. Allemaal zeurende mensen die zeggen dat je stil moet doen terwijl je er met 40 man in staat en je niet de keuze hebt om ergens anders heen te gaan. Maar dit is weer een ander onderwerp.
icon

Beste antwoord door Iris NS 26 februari 2018, 11:44

Welkom op het NS Serviceforum, LUNAEM!

Ik kan me voorstellen dat het geen pretje is om vaak te moeten staan in een drukke coupé. Ik neem aan dat je in de spits reist?
Het klopt inderdaad dat je alleen in de 1e klas mag plaatsnemen wanneer je hier een vervoerbewijs voor hebt en hier dan dus voor extra comfort betaalt. In sommige situaties kan de conducteur ervoor kiezen om het 2e klas reizigers toe te staan om in de 1e klas plaats te nemen. Dit wordt dan meestal omgeroepen in de trein.
Voor ouderen is het inderdaad nog lastiger. In eerste instantie vind ik zelf dat andere reizigers die ook kunnen staan, uit fatsoen hun plek kunnen aanbieden. Daarnaast is het inderdaad erg fijn als de conducteur dit ook een beetje voor ze in de gaten houdt.
Bekijk origineel

70 reacties

Je idee vaak herhalen maakt het geen goed idee, fatsoen

Ik denk dat als je dit uitvoert er juist meer mensen die graag in de eerste klas reizen hun reis willen maken gedurende de spits, waardoor het drukker wordt. Ik heb altijd begrepen dat de eerste klas helpt met het bekostigen van de tweede klas. Als die inkomsten wegvallen (hypothetisch) wordt de tweede klas duurder, lijkt mij. Qua abonnementen (abonnementsgeld vooral) is dit praktisch niet handig voor wie een eerste klas Altijd Vrij of bijvoorbeeld Traject Vrij abonnement heeft. De wijziging aan het Voordeelurenabonnement treft verder niet alleen reizigers in de tweede klas. Het komt verder wel eens voor dat een conducteur de eerste klas openstelt voor reizigers met een tweedeklas vervoerbewijs als een trein extreem druk is. Het staat verder iedereen vrij om een eersteklas vervoerbewijs aan te schaffen wanneer ze willen reizen in de eerste klas. Bij NS Flex is het zelfs mogelijk om tot een kwartier na het inchecken nog de reisklasse aan te passen. Het is goed dat je meedenkt, maar in herhaling vallen is niet nodig en eerlijk gezegd, vrij storend. Als je jezelf of je idee beter wil uitleggen, dan is dat natuurlijk prima, maar je hoeft het niet twaalf keer over hetzelfde offer te hebben. Wilde ideeën zijn leuk, maar niet per se uitvoerbaar of gewenst door iedereen.

Reputatie 7

Je valt eindeloos in herhaling Fatsoen, op een manier waarbij vraagtekens gezet kunnen worden. Deze "discussie" leidt tot niets. Maar dat weet jij ook wel. Genoeg gezegd.

Badge

Eigenlijk zou de ns de eerste klas af moeten schaffen tijdens de spits. Mensen klagen altijd over de drukte en het tekort aan zitplaatsen (en terecht, natuurlijk), maar laat de NS een gebaar maken door de eerste klas te laten vervallen tijdens de spit én voor meer tweede-klas-rijtuigen te zorgen, zodat meer reizigers een zitplaats hebben en op een fatsoenlijke wijze vervoerd worden naar hun bestemming.

Na de spits (in de daluren) kan de ns dan de eerste-klas-rijtuigen weer tevoorschijn toveren.

Mensen die zich een eerste klas kaartje kunnen veroorloven, kunnen best wel na 9 uur reizen. Dan kunnen ze uitslapen en dan is het ook lekker rustig op het perron, zodat ze gedistingeerd en met waardigheid naar hun bestemming kunnen wandelen.


Je hebt er echt verstand van, hoe vaak reis jij eigenlijk zelf met de trein?  Bij de meeste treinen maakt de 1e klas onderdeel uit van een rijtuig waar ook 2e klas in zit.  Daarbij kun je treinstellen niet zomaar eventjes uit elkaar halen en na de spits weer een rijtuig toevoegen. 

En veel van de mensen die 1e klasse reizen werken er ook hard voor en worden ook gewoon op tijd op hun werk verwacht.  De mensen waar jij over praat zijn de mensen die zich door een chauffeur laten rijden en die zie je niet zo snel in de trein.

Reputatie 7
Badge +4

@fatsoen  Jeroen, de ns gaat in 2021 reizigers met een dalurenkaart pijn doen. De eerste klas reizigers mogen ook wel enige offers brengen om het leed van de tweede klassers enigszins te verlichten.

 

De pijn van het Voordeelurenabonnement is in de eerste klas even groot als in de tweede en qua geldbedrag zelfs ongeveer 68 procent hoger  Ik zou verder niet weten welke pijn de tweede klas treft en de eerste niet met de maatregelen van 2021. Weet u welke maatregelen dat zijn? Kunt u dat aantonen?

Welk leed van de tweedeklasreizigers moet in verhouding dan verlicht worden? 

Reputatie 7

Tijdelijk opheffen in de spits is onwerkbaar en onzinnig. Staan in volle treinen in dit landje met dik 17 miljoen inwoners hoort erbij, wil je dat niet dan betaal je wat meer voor een grotere zitplaatskans. In de spits zie ik trouwens regelmatig volle 1e klascoupés dus deklasseren tijdens die periode heeft sowieso weinig zin. De vraag om meer zitplaatsen moet niet ten koste gaan van de 1e klas- het moet gaan om meer en/ of langere treinen. Of algehele werktijdspreiding.

Badge +3

Om iedereen in de spits gewoon zomaar 1e klas te laten gaan reizen is wishful thinking en niet te handhaven (waar en wanneer ben je ingestapt?)

De betalende 1e klas reizigers/forensen zullen het volmondig met me eens zijn. Zie je het volgende al voor je?

“Uw dure 1e klas kaartje of abonnement is weliswaar gewoon geldig in de spits maar u krijgt er alle 2e klas reizigers bij cadeau, want die mogen dan overal zitten”…

“De kans bestaat dat u (een kleine 70% meer betalend) alsnog in de 2e klas een zitplaats vindt, namelijk die van de 2e klasser die tactisch natuurlijk meteen in de 1e klas fauteuils met stopcontacten plaatsneemt. Excuses als u in rust wilde werken en uw laptop of telefoon leeg raakt, of als u zelfs misschien moet staan”… :hushed:

Reputatie 7
Badge +3

Er hoeven helemaal geen treinen zonder eerste klas besteld te worden. Het is voldoende om alle bestickering weg te halen. Zo heeft men indertijd in Parijs ook de metro gedeklasseerd. Bij bestelling van nieuw materieel wordt dat vervolgens zonder eerste klas gedaan. Het “probleem” lost zich vanzelf op.

Wel kun je afvragen wat anno 2019 het nut is van eerste klas in Sprinters. Maar als we de Sprinters zien als aanvoer voor de IC’s dan is er wel wat voor te zeggen om de eerste klas te behouden. Het zou onhandig zijn om de eerste klas te behouden voor de IC’s met het huidige systeem van reizen met de OV-chipkaart. Je kunt niet, afgezien van reizen met NS Flex, een gedeelte van de reis na inchecken in de eerste klas maken wanneer je voor de tweede klas bent ingecheckt.

 

 

Reputatie 3

Niet alleen de stikkers maar ook de andere stoelen.

Want eerst klas stoelen zijn breder in de ic`s treinen en daar is 1x2 en 1x1 zitplaatsen.

En tweede klas is 2x2 zitplaatsen.

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

Ik zit voor werk veel in de auto en reis zelden met de trein. Als ik er op een vrije dag dan toch een keer kies voor de trein, is dat omdat ik relaxed wil reizen. En dan betaal ik graag voor eerste klas. Voornaamste reden is om plek te hebben tijdens drukte, maar ook omdat het iets comfortabeler zit en omdat je er minder hinder ervaart van andere reizigers. Het probleem van overvolle treinen oplossen door de eerste klas op te heffen of toe te staan voor tweede klas reizigers, is kortzichtig. Laat mensen gewoon de keuze om, om wat voor een reden dan ook voor eerste klas te kiezen. Ze betalen er toch voor?! Als ik niet meer eerste klas kan reizen, dan zou ik niet meer met de trein gaan. Want daarmee vervalt het relaxed reizen voor mij en stap ik net zo lief weer in mijn auto. NS: voeg treinstellen toe tijdens de spits / verkoop niet meer kaartjes als dat er zitplaatsen zijn / bied naast eerste en tweede klas ook (goedkopere) staan plaatsen aan in speciale staanplaatscoupes of compenseer de mensen die niet kunnen zitten door drukte. 

Reputatie 7

😂 De 1e klas zal niet gedeklasseerd worden tijdens de spits, ook niet voor een periode totdat NS meer zitplaatsen beschikbaar heeft. NS zal zeggen dat het je vrij staat om wat meer te betalen. 1e klassers brengen al offers genoeg door te moeten accepteren dat jan en alleman met 2e klas vervoerbewijs toch al dan niet bewust ongeoorloofd 1e klas gaat zitten.... 

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoenMensen met een Dalurenabonnement hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur, dus waar heb je het over.

Mensen betalen extra om juist in de spits 1e klas te kunnen reizen is vanwege de grotere kans op een zitplaats. Wat ga jij dan doen voor deze mensen als 1e klas wordt vrijgegeven?

 

 

Zoals ik al zei moeten er offers gebracht worden omwille van de medemens (vergeet niet dat de ns blaam treft), net zoals de dalurenkaarthouders in 2021 getroffen worden door een impopulaire maatregel.

Uiteraard krijgen eerste klassers de eerste klas premie terug of hoeven die niet meer te betalen.


Welke impopulaire maatregel bedoel je? De verhoging in 2 stappen van nu €52 naar €60 in 2021?

 

Heb je het niet gelezen? Nu mogen mensen met een 40% kortingskaart na 9:00 uur een kaartje kopen met 40% korting en daarmee gedurende het verdere verloop van de dag een reis maken in de trein.

In 2021 mogen mensen met een 40% kortingskaart daar geen gebruik van maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.


Misschien toch jezelf maar eens beter informeren voor je iets roept wat niet klopt. Je hebt het over een maatregel voor mensen met een Dalurenabonnement. Die hebben nooit met korting kunnen reizen tussen 16 en 18.30 uur. De maatregel gaat gelden voor mensen met een Voordeelurenabonnement. Zij krijgen vanaf 2021 geen korting meer tussen 16 en 18.30 uur.

Badge +3

 

Leg nog wat zout op slakken. Feit blijft dat vanaf 2021 mensen met een 40% kortingskaart daar niet alleen geen gebruik van mogen maken vóór 9:00 uur maar ook niet meer tussen 16.00 en 18:30 uur. Dat zijn de offers die de ns vraagt van hun klanten dankzij hun (de ns) eigen tekortkomingen.

Maar die offers zijn onvoldoende. Nu zijn de eerste klassers aan de beurt. Ook zij dienen offers te brengen.

Niet leuk, mensen, maar leuker kan de ns het niet maken dankzij zijn tekortkomingen.

Met een  VDU (Voordeelurenabonnement of wat jij dalurenkaart noemt) kreeg je vroeger vóór 9:00 ook geen korting. Dat is dus niet veranderd.

Je krijgt tegenwoordig (sinds 2018 of 2019) wél korting als je vóór 6:35 incheckt, dus dat is al een voordeel. En per 2021 wordt het €7 goedkoper.

Weegt natuurlijk niet op tegen het nadeel van niet meer met korting mogen inchecken tussen 16:05-18:25, maar de NS wilde (en kón in principe) in 2011 al van het VDU af en heeft dat zelfs nog 10 jaar uitgesteld.

Voor jou dus 10 jaar een voordeeltje, voor Daluren mensen een doorn in het oog (dat zouden wij ook wel willen! Maar helaas het is niet meer verkrijgbaar en bestaat op termijn ook niet meer).

Wie het al had (en bereid was €15 per jaar meer te betalen) mocht het houden. Voor nieuwe klanten was het VDU per augustus 2011 al niet meer te krijgen.

Binnenkort gaat het doek dus inderdaad vallen. Voordeeluren zullen verdwijnen en de Daluren zijn de ‘nieuwe’ norm, voor iedereen!

Wat dit met het devalueren van 1e klas bij drukte te maken heeft, geen idee.

Reputatie 5
Als je nog minder mensen aan het studeren wil krijgen, moet je dat vooral doen.
Er was al een flinke daling aan studenten toen de basisbeurs verdween.
Reputatie 5
Ik ben zelf geen 1e klas reiziger, want ik vind het prijsverschil t.o.v. 2e klas te hoog in relatie tot de beoogde meerwaarde voor het 1e klas reizen. Maar ik vind dat je als 2e klas reiziger in principe niet 1e klas mag reizen, ook niet als het druk is. Misschien in incidentele gevallen bij hoge uitzondering.
Ik ken mensen die wel 1e klas kaartje hebben, maar soms zelf niet kunnen zitten omdat de coupe vol zit met 2e klas reizigers. Dat vind ik toch niet kloppen. Die mensen betalen toch niet voor niets zoveel meer voor hun reis.
Of anders zou ik zeggen: schaf dat hele 1e klas reizen maar af.
Het wordt wel erg lastig om een zitplaats aan te bieden als de ouderen staan waar ze niet mogen staan en waar ook geen reizigers zitten verder (op 2 na).
Om de zoveel tijd begint er iemand te zeuren dat in volle treinen de eerste klas opengesteld zou moeten worden voor reizigers met een tweede-klas kaartje! Ik zie zelden controle in de spits, dus de brutaalste zitten daar al tot grote ergernis van mensen die instappend bij een volgend station niet meer in de eerste klas kunnen plaatsnemen! Ik zou zeggen als je verzekerd wilt zijn van een zitplaats koop dan gewoon een eerste klas kaartje. Ouderen die niet zouden kunnen zitten worden er ook weer bijgehaald. Simpel op te lossen als jongeren hun plaats aanbieden, maar ook zouden ouderen de spits beter kunnen/moeten mijden.
Reputatie 7
Badge +3
Het inkorten van treinen tussen de spitsuren gebeurt ook vaak voor het reinigen en wassen van treinen. Het is goedkoper dat overdag te doen in plaats van in de avond of het weekend.
Reputatie 1
Als ik voor gemiddeld een kwartier zal gaan reizen met de trein ben ik € 92,00 kwijt voor een Traject Vrij en als ik 1e klasse zou zitten zou ik € 155,00 kwijt zijn. Ik denk als je dan echt voor over hebt dat je wel 1e klasse kunt nemen. Maar in de trein is meer 2e klasse dan 1e klasse. Ik denk ook idd dat er weinig te doen is. Maar volgens mij rijden er nu in de spits ook extra sprinters. Viel mij vroeger namelijk op dat tussen Oss en Den Bosch in de stoptreinen rustiger was dan in de sneltreinen. Misschien helpt het om dan in de stoptrein te gaan zitten.
Gewoon afschaffen dus die 1e klas. Haha.
Reputatie 7
Badge +4
De zwartrijders afschaffen is een nog beter idee. 😉 Een paar weken consequent beboeten en de sociale media doen hun werk wel. Een groter aantal treinen met meer capaciteit is natuurlijk nog beter.
Badge +3

Je jaagt dan effectief de 1e klas reizigers/abonnementshouders de trein uit, die voor een vijfde van de inkomsten zorgen. Of die moeten maar genoegen nemen met 2e klas of staan.

Dus een vijfde deel van elke trein (intercity) voor hen ‘reserveren’ is zowel eerlijk als rendabel. Nou ja, maak er 15% van want 1/1,2 = 17% voor het gemak.

Buiten de spits reis ik net zo lief 2e klas, want het extra comfort van de stoelen en dat stopcontact in de 1e klas boeien me niet zo.

Dat betekent dus voor de NS een kleine 60% (1/1,7) minder inkomsten van vaste 1e klas reizigers, als ik daar niet (meer) voor zou willen of hoeven betalen.

En dat vooropgesteld dat ik dan nog de trein neem, dus nog meer verlies voor de NS (maar wél die extra zitplaats voor jou...)

En dan nog, hoe zouden ze 1e klas reizigers (automatisch) moeten gaan compenseren voor 2e klas moeten reizen of staan? Maandelijkse korting of per reis (Big Brother zei dat de 1e klas vol was)?

Reputatie 6

Je jaagt dan effectief de 1e klas reizigers/abonnementshouders de trein uit, die voor een vijfde van de inkomsten zorgen. 

Bron? 

Telkens wanneer de eerste klas ter sprake komt, wordt meteen beweerd dat de eerste klas reizigers, voor een vijfde van de inkomsten zorgen. Ik ben heel benieuwd of iemand die bewering met feiten en recente cijfers kan onderbouwen, in plaats van het elkaar napapagaaien op basis van een bierviltjesberekening.

En verder is het voorstel van @fatsoen om de eerste klas alléén in de spitsuren op te heffen een even belachelijk als onuitvoerbaar en dus een onrealistisch idee.

Reputatie 7
Badge +4

Die regeling is er helemaal niet en komt er ook niet. Wensdenken. NS zal wel gek zijn en de kaartjes in de tweede klas zijn al duur genoeg.

Reputatie 6

Creatief meedenken? Je bedoelt daarmee het neerplempen en blijven herhalen van onuitvoerbare ideeën, zonder ook maar iets van een antwoord te hebben op een vraag? Of zaken totaal uit zijn verband te trekken, zoals roken en Fyra, elders op dit forum.

Reageer