Waarom minder treinen naar Enkhuizen?

Reputatie 2
Sinds vandaag tot aan vrijdag 23.30u rijdt ongeveer de helft van de IC treinen tussen Enkhuizen Hoorn Amsterdam en Amersfoort niet. Ik heb begrepen dat de treinen op deze route zijn weggekaapt om de treinen Amsterdam Bad Bentheim in Duitsland te moeten rijden. De IC naar Berlijn rijdt met vervangende treinen vanwege de hitte. Deze treinen zijn 1 op 1 weggekaapt van de IC Enkhuizen-Amersfoort. Als ik nu naar Enkhuizen wil uit Hoorn moet ik 90 minuten wachten op de eerstvolgende reismogelijkheid hierdoor. Ik vind dit echt een heel erg klantonvriendelijke oplossing. Ik hoop dat er nog wat bijgestuurd kan worden?

20 reacties

Yeah erg leuk moet tot 6 uur werken en zit ook nog es bij Schiphol´s drama wissels
Reputatie 4
@casparwijnen
Het probleem met de Duitse IC-rijtuigen is dat ze zo oud en technisch verwaarloosd zijn dat de airco bij een beetje echte warmte op grote schaal uitvalt. Het gevolg is dat DB een materieeltekort heeft en daardoor de treinen inkort tot Bad Bentheim. NS moet dan maar zorgen dat ze de reizigers van/naar Bad Bentheim krijgt en daarvoor wordt materieel van de lijn Enkhuizen-Amersfoort gebruikt. Het probleem zit dus bij DB en niet bij NS.
Het wegkapen van het materieel tussen Amersfoort en Enkhuizen is geheel volgens draaiboek.
Ik kan niet editten op m'n telefoon maar:
Het is wel gek eigenlijk. Het materieel van de spitsintercity's staat het grootste deel van de dag stil. Waarom wordt dat eigenlijk niet gebruikt voor de IC Amersfoort Enkhuizen?
Reputatie 4
Ik kan niet editten op m'n telefoon maar:
Het is wel gek eigenlijk. Het materieel van de spitsintercity's staat het grootste deel van de dag stil. Waarom wordt dat eigenlijk niet gebruikt voor de IC Amersfoort Enkhuizen?

Ik vermoed dat dat met personeel te maken heeft. Voor de IC Berlijn wordt er DB-personeel ingezet maar voor de vervangende treinen naar Bentheim moet NS het personeel ophoesten.
Reputatie 7
Badge
Hier is meer info te vinden:
https://www.nsinternational.nl/nl/actuele-reisinformatie#Zomerdienstregeling+Intercity+Berlijn+%e2%80%93+20+tot+en+met+22+juli+

Het wordt door NS heel toepasselijk 'zomerdienstregeling' genoemd. De spitsintercity's naar Enkhuizen zijn waarschijnlijk treinen met losse locomotief. Er zal daarom juist voor deze treinen gekozen zijn.
Reputatie 4
De spitsintercity's naar Enkhuizen zijn waarschijnlijk treinen met losse locomotief. Er zal daarom juist voor deze treinen gekozen zijn.
Het zijn niet de spitsintercity's die uitvallen maar juist de treinen van de reguliere dienst.
Ik hoop dat er nog wat bijgestuurd kan worden?

Nee alles staat vast en we zullen geen extra treinen inzetten op dit traject voor deze periode.
Reputatie 2
Nou dat vind ik ronduit schandalig, er zijn geregeld gaten van 90 minuten. En tussen Hoorn Kersenboogerd en Enkhuizen rijdt niets anders. De trein die wél reed was er eentje met 3 rijtuigen. Ellende troef.
@Erryt
Ik vind het eigenlijk niet kunnen. Vandaag was er een wisselstoring waardoor er minder intercity's reden tussen Amsterdam en Alkmaar. Deze treinen hadden ingezet kunnen worden om de weggekaapte ICM's te vervangen. Er is dus genoeg materieel en ook personeel. Ik dacht dat hier de bijsturing voor bestond, maar ik kan het mis hebben.
@Erryt
Het zijn trouwens geen extra treinen. Laat gewoon de normale treinen rijden met het andere materieel ipv al het icm wegkapen omdat dit als enige is toegelaten in Bad Bentheim. Niemand vraagt om extra treinen.
Ik zie op ovtijden.com dat de bijsturing vandaag goed zijn best doet! Zo goed als alles rijdt, weliswaar met korte treinen, maar beter dan niks. Mijn complimenten.
Bedankt voor het nakijken en je aanvulling Treinspotter123!
Ik zie op ovtijden.com dat de bijsturing vandaag goed zijn best doet! Zo goed als alles rijdt, weliswaar met korte treinen, maar beter dan niks. Mijn complimenten.

Echt waar?!? Waar was de trein van 16.58 en 17.28?

Ik moest eerst al vanuit Hoofddorp via Duivendrecht reizen omdat de wissels WEER kapot waren. Vervolgens mis ik daar mijn aansluiting omdat de trein vlak voor Duivendrecht gewoon af ging remmen en zo net te laat binnen kwam. Vervolgens moet ik op Duivendrecht wachten omdat de volgende trein ook vertraging heeft. En kom ik dan eindelijk op Adam CS aan blijkt de hele trein naar Enkhuizen helemaal niet te rijden!!! Kan ik nog 30min wachten. Nou ik heb het deze week helemaal gehad, rond uit belachelijk
Er vertrekken om :58 en :28 geen treinen uit Amsterdam CS naar Enkhuizen. De spitsintercity's van :22 en :52 vielen vandaag inderdaad allemaal uit, maar de normale intercity's van :09 en :39 hebben volgens ovtijden.com gewoon gereden. Kunt u nogmaals vertellen waar het mis ging op Amsterdam CS?
Ik denk trouwens dat u overgestapt bent op Sloterdijk aan de 58 en 28 te zien. Ook hier hebben de normale intercity's gewoon gestopt. Ik ben benieuwd wat er niet goed is gegaan.
Reputatie 7
Badge +3
@treinsootter123
Al wekenlang worden er te en te onpas treinen tussen Amsterdam en Enkhuizen geschrapt, steeds weer met een andere smoes.
Er vertrekken om :58 en :28 geen treinen uit Amsterdam CS naar Enkhuizen. De spitsintercity's van :22 en :52 vielen vandaag inderdaad allemaal uit, maar de normale intercity's van :09 en :39 hebben volgens ovtijden.com gewoon gereden. Kunt u nogmaals vertellen waar het mis ging op Amsterdam CS?
Ik denk trouwens dat u overgestapt bent op Sloterdijk aan de 58 en 28 te zien. Ook hier hebben de normale intercity's gewoon gestopt. Ik ben benieuwd wat er niet goed is gegaan.

Je hebt gelijk ik stap normaal op Sloterdijk op daarom zitten die tijden in me hoofd.
De treinen daar naar Enkhuizen reden niet. Dit zag ik al toen ik aan kwam in CS.

Hierdoor heb ik dus 1 uur langer over mijn verhitte reis mogen doen, Omdat zowel de treinen in Duivendrecht en Hoofddorp niet optijd reden en dus geen spits trein naar Enkhuizen.

En de trein die wel reed was 1 treinstel en dus weer de halve reis lang staan.
U heeft het over de spitstrein. Hebben de reguliere treinen ook niet gereden dan? Dat zijn de treinen die dus om ongeveer 13 en 43 vanaf Sloterdijk zouden moeten vertrekken. Volgens ovtijden.com hebben deze treinen namelijk gereden, maar niet alles wordt correct opgeslagen.
Misschien kan Henk uitsluitsel geven.
U heeft het over de spitstrein. Hebben de reguliere treinen ook niet gereden dan? Dat zijn de treinen die dus om ongeveer 13 en 43 vanaf Sloterdijk zouden moeten vertrekken. Volgens ovtijden.com hebben deze treinen namelijk gereden, maar niet alles wordt correct opgeslagen.
Misschien kan Henk uitsluitsel geven.

Zeker die reden wel echter toen ik me reis begon reden de spits treinen ook nog ....
En was ik dus 10min voor dat de spits trein zou komen op het perron.
Oké duidelijk. Dan kan ik alleen nog zeggen dat ik het vervelend voor u vind dat u zo lang heeft moeten wachten.

Reageer