Skip to main content
beantwoord

Waarom moet de ligfiets in de ban?

  • 1 July 2024
  • 29 reacties
  • 669 Bekeken

Het is me werkelijk een raadsel waarom de N.S. de ligfiets niet meer accepteert. Genoemd wordt de lengte van de fiets… ik heb zojuist even gemeten, mijn ligfiets een HP velotechnik Streetmachine is net zo lang als de gewone rechtop fiets van mijn vriendin… als ik de neuspijp inschuif zelfs 15 cm korter.   De fiets is een stuk lager, dat maakt dat hij minder in de weg staat dan “gewone” fietsen. 
ik ben niet helemaal afhankelijk van deze fiets, maar een fietstocht maken van 40 km of langer is door artrose in handen en nek een pijnlijke niet mogelijk op de rechtop fiets. Op de ligfiets heb ik hiervan hoegenaamd geen last.

Iemand die een soortgelijk probleem had kreeg van de NS het volgende antwoord dat dus niet klopt, in Nederlands mag de eigen arts geen verklaring afgeven. 
 

Beste antwoord door Miriam NS

Ik heb het even voor je uitgezocht. Je kan in dit geval het beste een doktersbriefje/medische verklaring aanvragen bij de huisarts, dit is genoeg bewijs om een sticker aan te vragen b.v.b het zorgcentrum en/of plaatsen waar rolstoelen te koop zijn. Wanneer je deze sticker op je e-bike plaatst kan je deze ten alle tijde de trein in meenemen. Mocht er dan worden gevraagd naar een bewijs dan kun je de medische verklaring laten zien.

Daarbij komt dat de ligfiets in de afgelopen 15 jaar steeds minder populair geworden is en een zeldzaam verschijnsel is geworden,  de jeugd wil gewoon een fatbike.…

Dus ik blijf mij afvragen  WHY?

 

29 reacties

Hallo Emvis en welkom bij de NS Community,

 

De ligfiets wordt nog wel geaccepteerd in de trein, maar alleen als je op grond van een medische beperking hier gebruik van maakt. Op onze website staat het volgende hierover:

 

Een (elektrische) fiets, ligfiets, tandem of Segway in de trein

Als je op grond van een beperking gebruik maakt van een (elektrische) fiets, ligfiets, tandem of Segway, dan mag je deze gratis meenemen in de trein. Dat mag de hele dag, dus ook in de spits. Wel gelden de volgende eisen: 

  • Bevestig een mindervaliden-sticker zichtbaar op jouw fiets of Segway. Deze mindervaliden-sticker is vrij verkrijgbaar via internet en diverse winkels.  
  • Zorg ervoor dat je een document (bijvoorbeeld een gehandicaptenparkeerkaart, WMO vervoerpas (Regiotaxi), Valys-pas of OV-Begeleiderskaart) kunt tonen, waaruit blijkt dat voor jou de fiets of Segway een noodzakelijk hulpmiddel is.  
  • Wil je gebruikmaken van de verrijdbare brug, dan moet je vooraf assistentieverlening aanvragen. Je fiets mag niet breder zijn dan 70 cm (buitenmaten inclusief bagage). Jij en je (elektrische) fiets, ligfiets, tandem of Segway mogen samen niet meer wegen dan 300 kg.

Ik snap dat je hier niets aan hebt aangezien je geen medische verklaring kan krijgen. Ik durf niet te zeggen of een arts deze in dit geval wel of niet mag geven, maar ik ga ervan uit dat je hier zelf al naar hebt gevraagd.

Dit antwoord gaat geheel voorbij aan het feit dat een fiets die net zo groot of zelfs kleiner is dan een rechtop fiets geboycot wordt met als reden de lengte. Dit klopt niet hoe, vaak ik ook de regels als nep antwoord krijg geserveerd, de ns begaat hier een fout.

Wellicht denkt de NS bij ligfietsen aan Velomobielen, die zijn inderdaad te lang..

Graag inhoudelijk antwoorden en geen dooddoeners.

Een ligfiets neemt simpelweg gewoon meer ruimte in beslag. Vandaar dat dit niet is toegestaan. Wellicht is de fiets niet langer, maar zeker wel een stuk breder.

Beste Erryt,

Heel vervelend om te merken dat je er wat dit betreft ook weer naast zit. 
zojuist opgemeten, de breedte van het stuur :

mijn rechtop Idworx Off Rohler:  stuurbreedte 69 cm

die van mijn vriendin: 64 cm

onze gewone stadsfiets: 60 cm

de bewuste ligfiets (en dat is het meest voorkomende type) 58 cm !!!

Oftewel, meten is weten.…

Oh ja en als we het over het zitje gaan hebben, van alle bestaande fietsen steken de pedalen naar opzij verder uit dan het zitje, pedalen met trapas 40 cm breed, het zitje 37 cm…..op zijn breedst... 

Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens mij steekt zowel de achter als de voorkant van een ligfiets uit waardoor je deze niet tegen elkaar aan kan zetten en daardoor meer ruimte in beslag nemen dan normale fietsen. Als ik het zo kan inschatten kan je zo 3 fietsen tegen elkaar plaatsen waar je in dezelfde ruimte 1 ligfiets kan plaatsen.

 

Ondanks dat zal ik je signaal doorzetten. Wellicht kan hier naar gekeken worden.

Wat bijzonder, tot nu toe heb ik in berichten van de NS slechts gelezen dat de lengte een bezwaar zou zijn…

Nu ik dat heb weerlegd, de gewone fiets is net zo lang als de ligfiets, dus er steekt noch achter noch voor iets uit, wordt de vermeende grotere breedte in aangevoerd.

3 fietsen van dit type kunnen zonder enig bezwaar naast elkaar worden geplaatst, zelfs in de extreem krappe door de NS daarvoor bestemde plekken… dat er meer dan 1 ligfiets met een trein mee zou gaan is hoogst onwaarschijnlijk, deze ligfietsen zijn door gebrek aan interesse de laatste 15 jaar gedecimeerd. 

Tegenover de 24 miljoen fietsen staan slechts  7 duizend ligfietsen die actief gebruikt worden….. oftewel koudwatervrees beste NS

Reputatie 7
Badge +3

@Emvis de regels mbt meenemen van jouw ligfiets in de trein zijn sinds 1 juli 2024 aangepast. Dat is vervelend voor jou, maar als je deze vanwege een medische aandoening gebruikt dan zul aan de voorwaarden die
@Erryt NS heeft geplaatst moeten voldoen. Waar die medische verklaring vandaan komt is mij niet duidelijk want dat staat niet in die voorwaarden. Die verklaring zul je waarschijnlijk wel nodig hebben om een van die genoemde documenten te kunnen aanvragen.

Beste Mode, het medische wel of niet aspect is niet het belangrijkst…. in mijn argumentatie heb ik voldoende aangetoond dat dit type ligfiets niet groter , nee zelfs kleiner is dan een gewone rechtop fiets. Voor een gewone fiets wordt een lengte van 200 cm aangehouden,, mijn ligfiets is 188  een onterechte uitsluiting dus. Ook de kleinere stuurbreedte spreekt voor zich.

Met jouw reactie ga je net als de NS voorbij aan mijn inhoudelijke argumentatie....

Beste Mode, het medische wel of niet aspect is niet het belangrijkst…. in mijn argumentatie heb ik voldoende aangetoond dat dit type ligfiets niet groter , nee zelfs kleiner is dan een gewone rechtop fiets. Voor een gewone fiets wordt een lengte van 200 cm aangehouden,, mijn ligfiets is 188  een onterechte uitsluiting dus. Ook de kleinere stuurbreedte spreekt voor zich.

NS kan geen aparte regels gaan maken voor ieder model fiets van wat voor type fiets ook. En dus wordt voor de duidelijkheid het vervoer beperkt tot "gewone" fietsen zodat niet iedere conducteur in allerlei discussies verzeilt.

Eigenaren van fietsen hebben er in het verleden veelal een potje van gemaakt door de regels aan hun laars te lappen. Vanwege de vele klachten over de overlast van fietsen in de trein was NS uiteindelijk genoodzaakt de regels aan te passen.

Reputatie 7
Badge +3

Een ligfiets is een ligfiets en mag vanaf 1 juli 2024 alleen nog mee als hulpmiddel. Daar verandert jouw argumentatie niets aan.

Gewoon het maximum van 2 meter lengte aanhouden, probleem opgelost, tegelijkertijd worden er voor een vouwfietsen, die zèèr in grootte kunnen verschillen wel strikt tot op de cm  omschreven afmetingen ingevoerd, dat klinkt een beetje vreemd en schijnt geen probleem te zijn.

Mijn argumentatie is juist een poging om dit onterechte besluit terug te laten draaien. Iets waar ik tegelijk geen enkele hoop op heb…. gezien de rigide replies tot nu toe. 

Gewoon het maximum van 2 meter lengte aanhouden, probleem opgelost, tegelijkertijd worden er voor een vouwfietsen, die zèèr in grootte kunnen verschillen wel strikt tot op de cm  omschreven afmetingen ingevoerd, dat klinkt een beetje vreemd en schijnt geen probleem te zijn.

Lengte is slecht een van de punten. Ook breedte en het model beïnvloeden het ruimtegebruik.

We hebben het hier over 2 wielers en niet over trikes of driewielers...die zijn inderdaad te breed…. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Emvis het is duidelijk dat je het niet eens bent met de nieuwe regels, maar het zal jou niet lukken om een NS besluit via een reizigers-helpen-reizigerscommunity terug te laten draaien.

@Emvis het is duidelijk dat je het niet eens bent met de nieuwe regels, maar het zal jou niet lukken om een NS besluit via een reizigers-helpen-reizigerscommunity terug te laten draaien.

Dan zijn we het toch nog eens geworden, ik schreef "Mijn argumentatie is juist een poging om dit onterechte besluit terug te laten draaien. Iets waar ik tegelijk geen enkele hoop op heb…. gezien de rigide replies tot nu toe. "

 

En daar wilde ik het maar bij laten…..

Reputatie 7
Badge +3

Je kan het wat ingewikkelde maken door te zeggen dit type ligfiets wel en dat type niet of maximum afmetingen in te voeren. Of je maakt het heel simpel door alle ligfietsen te verbieden. Dat is een keuze en NS heeft gekozen voor optie 2. Ga je voor de 1e optie dan krijg je weer gezeur, “waarom die wel en die niet” en “wat maken die paar cm nou uit”. En dat gezeur wil NS voorkomen. 

Voor vouwfietsen zijn wel maximum afmetingen ingevoerd, er waren ook vouwfietsen die bijna net zo groot waren al gewone fietsen en dat mogen nu niet meer gratis en tijdens de spits mee, wel met een Fiets Dal Dagkaart. 

Reputatie 7

Beste Mode, het medische wel of niet aspect is niet het belangrijkst…. in mijn argumentatie heb ik voldoende aangetoond dat dit type ligfiets niet groter , nee zelfs kleiner is dan een gewone rechtop fiets. Voor een gewone fiets wordt een lengte van 200 cm aangehouden,, mijn ligfiets is 188  een onterechte uitsluiting dus. Ook de kleinere stuurbreedte spreekt voor zich.

NS kan geen aparte regels gaan maken voor ieder model fiets van wat voor type fiets ook. En dus wordt voor de duidelijkheid het vervoer beperkt tot "gewone" fietsen zodat niet iedere conducteur in allerlei discussies verzeilt.

Eigenaren van fietsen hebben er in het verleden veelal een potje van gemaakt door de regels aan hun laars te lappen. Vanwege de vele klachten over de overlast van fietsen in de trein was NS uiteindelijk genoodzaakt de regels aan te passen.

En die discussies zijn niet leuk. Gisteren wel al fietsen uit de trein verwijderd vanwege het in gevaar brengen van de veiligheid door o.a. niet op de juiste plek kunnen/willen stallen. 

 

Ligfietsen geven meestal geen probleem, echter in onze nieuwste treinen passen ze niet op de fietsplaatsen. Die fietsplaatsen zijn, tot grote ergenis van personeel en reizigers, een paar cm korter dan de lengte van een "gewone" fiets

Reputatie 7

Je kan het wat ingewikkelde maken door te zeggen dit type ligfiets wel en dat type niet of maximum afmetingen in te voeren. Of je maakt het heel simpel door alle ligfietsen te verbieden. Dat is een keuze en NS heeft gekozen voor optie 2. Ga je voor de 1e optie dan krijg je weer gezeur, “waarom die wel en die niet” en “wat maken die paar cm nou uit”. En dat gezeur wil NS voorkomen. 

Voor vouwfietsen zijn wel maximum afmetingen ingevoerd, er waren ook vouwfietsen die bijna net zo groot waren al gewone fietsen en dat mogen nu niet meer gratis en tijdens de spits mee, wel met een Fiets Dal Dagkaart. 

En die paar centimeter zorgt inderdaad voor discussies. Ben heel blij met zeer duidelijke afmetingen voor vouwfietsen. Hoop dat t nooit nodig gaat zijn, maar voor t geval dat maar een rolmaat mee😂

Reputatie 7
Badge +3

Ligfietsen geven meestal geen probleem, echter in onze nieuwste treinen passen ze niet op de fietsplaatsen. Die fietsplaatsen zijn, tot grote ergenis van personeel en reizigers, een paar cm korter dan de lengte van een "gewone" fiets

Ja, de fietsplekken in de SNG stellen zijn gewoon te klein, zelfs voor een gewone fiets, die krijg je er alleen in zonder uit te steken met het voorwiel dwars. Ik snap echt niet hoe iemand zoiets heeft kunnen ontwerpen. Het lijkt er meer op dat het in eerste instantie vergeten was en er toen alsnog maar een 4-zitje is opgeofferd. Alleen is dat te weinig om zelfs een gewone fiets fatsoenlijk kwijt te kunnen. 

 .....gezien de rigide replies tot nu toe. En daar wilde ik het maar bij laten…..

Vergeet niet @Emvis dat de meeste reacties welke voorbij komen afkomstig zijn van de vaste forumschrijvers, gewoon reizigers zoals jij dus met een bepaalde mening. 

Maar het advies om een contact op te nemen met een reizigersorganisatie en daar je probleem met de regels eens kenbaar te maken heb ik nog niet gelezen. Als je vind dat er iets niet klopt zo ik dat zeker doen, suc6.

Hier op deze Community bereik je inderdaad weinig tot niets.

Anderzijds ben ik van mening dat fietsen enorm veel overlast geven, zeker als er meer ingeladen worden dan toegestaan. Daar wordt vanaf 01/07/2024, zoals @Sander-VH al aangeeft, streng op gehandhaafd.

 .....gezien de rigide replies tot nu toe. En daar wilde ik het maar bij laten…..

Vergeet niet @Emvis dat de meeste reacties welke voorbij komen afkomstig zijn van de vaste forumschrijvers, gewoon reizigers zoals jij dus met een bepaalde mening. 

Maar het advies om een contact op te nemen met een reizigersorganisatie en daar je probleem met de regels eens kenbaar te maken heb ik nog niet gelezen. Als je vind dat er iets niet klopt zo ik dat zeker doen, suc6.

Hier op deze Community bereik je inderdaad weinig tot niets.

Anderzijds ben ik van mening dat fietsen enorm veel overlast geven, zeker als er meer ingeladen worden dan toegestaan. Daar wordt vanaf 01/07/2024, zoals @Sander-VH al aangeeft, streng op gehandhaafd.

Dank voor het goede advies, en inderdaad er zijn soms gewoon teveel fietsen in de trein… maar in b.v. de Arriva treinen is er royaal ruimte, en ook in Duitsland is de beschikbare fietsruimte in de trein voorbeeldig daar hadden we nooit problemen.. 

De NS heeft geheel andere normen, in fietsland nummer 1 komen we er dus bekaaid af…. er zijn overigens Europese adviezen die veel meer ruimte voor fietsen in de trein adviseren.  

Reputatie 7
Badge +3

Maar het advies om een contact op te nemen met een reizigersorganisatie en daar je probleem met de regels eens kenbaar te maken heb ik nog niet gelezen. Als je vind dat er iets niet klopt zo ik dat zeker doen, suc6.

 

De adviesaanvraag om tandems en ligfietsen niet meer toe te laten is eerder al voorgelegd aan het locov, die adviseerde negatief. In het besluit licht NS verder toe waarom er toch besloten is deze type fietsen niet meer toe te laten.

 

Er is een aantal materieeltypes waarbij tandems en ligfietsen groter zijn dan de afgebakende fietsplek en dus niet volledig op de fietsplek passen. In de praktijk wordt dit type fiets in deze materieeltypes schuin geplaatst. Dit betekent dat een deel van de naastgelegen fietsplek en de doorgang wordt geblokkeerd. Hoewel dit niet vaak voorkomt, zijn er (met name in de zomer wanneer er veel fietsen in de trein worden vervoerd) discussies tussen het personeel en reizigers over het blokkeren van doorgangen door tandems en ligfietsen. Ze zijn in de praktijk dus simpelweg te lang voor de beschikbare fietsplek. Daarom kiest NS ervoor om dit type fiets niet meer toe te staan en besluit NS conform adviesaanvraag.

 

Je kunt dus zeggen dat tandems en ligfietsen niet meer toe te laten komt omdat NS heeft gekozen voor een interieur met kleinere fietsplekken (en daar vind ik iets van). Je zou dan eerst het interieur moeten aanpassen en grotere fietsplekken maken. Ik zie dat niet gebeuren.

Maar het advies om een contact op te nemen met een reizigersorganisatie en daar je probleem met de regels eens kenbaar te maken heb ik nog niet gelezen. Als je vind dat er iets niet klopt zo ik dat zeker doen, suc6.

 

De adviesaanvraag om tandems en ligfietsen niet meer toe te laten is eerder al voorgelegd aan het locov, die adviseerde negatief. In het besluit licht NS verder toe waarom er toch besloten is deze type fietsen niet meer toe te laten.

 

Er is een aantal materieeltypes waarbij tandems en ligfietsen groter zijn dan de afgebakende fietsplek en dus niet volledig op de fietsplek passen. In de praktijk wordt dit type fiets in deze materieeltypes schuin geplaatst. Dit betekent dat een deel van de naastgelegen fietsplek en de doorgang wordt geblokkeerd. Hoewel dit niet vaak voorkomt, zijn er (met name in de zomer wanneer er veel fietsen in de trein worden vervoerd) discussies tussen het personeel en reizigers over het blokkeren van doorgangen door tandems en ligfietsen. Ze zijn in de praktijk dus simpelweg te lang voor de beschikbare fietsplek. Daarom kiest NS ervoor om dit type fiets niet meer toe te staan en besluit NS conform adviesaanvraag.

 

Je kunt dus zeggen dat tandems en ligfietsen niet meer toe te laten komt omdat NS heeft gekozen voor een interieur met kleinere fietsplekken (en daar vind ik iets van). Je zou dan eerst het interieur moeten aanpassen en grotere fietsplekken maken. Ik zie dat niet gebeuren.

Je hebt gelijk, mijn ligfiets is korter dan de meeste gewone fietsen, maar het stuur dwarszetten maakt hem niet korter omdat het kleine voorwiel naar achteren onder de zitbuis zit. Toch lijkt me een toestemming indien passend mogelijk moet zijn. Als ik 2 inbusboutjes losdraai, kan ik de z.g. neuspijp een stuk inschuiven (20 cm), waardoor het een echt  korte fiets wordt 168 cm of zo.… Als de N.S. hier geen oplossing voor heeft, dan zal ik alles proberen om een invalideverklaring te verkrijgen, de artrose aan mijn handen wordt niet minder en de ligfiets kan ik tenminste pijnloos berijden.…

ik rijd al 30 jaar ligfiets, maar de laatste jaren heeft deze fiets hierdoor voor mij een heel bijzondere extra waarde gekregen, in de 75 jaar die ik op deze aardkloot rondloop nog nooit een auto bestuurd, de ligfiets is dus voor mij een belangrijk vervoermiddel.

Reputatie 7

Ligfietsen geven meestal geen probleem, echter in onze nieuwste treinen passen ze niet op de fietsplaatsen. Die fietsplaatsen zijn, tot grote ergenis van personeel en reizigers, een paar cm korter dan de lengte van een "gewone" fiets

Ja, de fietsplekken in de SNG stellen zijn gewoon te klein, zelfs voor een gewone fiets, die krijg je er alleen in zonder uit te steken met het voorwiel dwars. Ik snap echt niet hoe iemand zoiets heeft kunnen ontwerpen. Het lijkt er meer op dat het in eerste instantie vergeten was en er toen alsnog maar een 4-zitje is opgeofferd. Alleen is dat te weinig om zelfs een gewone fiets fatsoenlijk kwijt te kunnen. 

In de ICNG is het net zo erg helaas

Reputatie 7

 .....gezien de rigide replies tot nu toe. En daar wilde ik het maar bij laten…..

Vergeet niet @Emvis dat de meeste reacties welke voorbij komen afkomstig zijn van de vaste forumschrijvers, gewoon reizigers zoals jij dus met een bepaalde mening. 

Maar het advies om een contact op te nemen met een reizigersorganisatie en daar je probleem met de regels eens kenbaar te maken heb ik nog niet gelezen. Als je vind dat er iets niet klopt zo ik dat zeker doen, suc6.

Hier op deze Community bereik je inderdaad weinig tot niets.

Anderzijds ben ik van mening dat fietsen enorm veel overlast geven, zeker als er meer ingeladen worden dan toegestaan. Daar wordt vanaf 01/07/2024, zoals @Sander-VH al aangeeft, streng op gehandhaafd.

Dank voor het goede advies, en inderdaad er zijn soms gewoon teveel fietsen in de trein… maar in b.v. de Arriva treinen is er royaal ruimte, en ook in Duitsland is de beschikbare fietsruimte in de trein voorbeeldig daar hadden we nooit problemen..

De NS heeft geheel andere normen, in fietsland nummer 1 komen we er dus bekaaid af…. er zijn overigens Europese adviezen die veel meer ruimte voor fietsen in de trein adviseren.  

Ik zie in t buitenland ook aparte fietsrijtuigen en ben daar als HC ook echt voorstander van. Maar ik snap ergens ook dat het bedrijf liever stoelen heeft. Al zijn daar ook oplossingen voor natuurlijk 

Reageer