@Sander-VH die aparte fietsrijtuigen zullen nieuw besteld moeten worden en mogelijk rijtuigen met zitplaatsen vervangen ivm lengte van de treinen. Of de gewone reiziger daar blij mee zal zijn?
Ooit waren er fietsrijtuigen in de zomer op traject van noord Nederland naar zuid Nederland maar die werden door locomotieven getrokken voor zover ik mij kan herinneren. En heb ik nooit vol met fietsen gezien.
@Sander-VH die aparte fietsrijtuigen zullen nieuw besteld moeten worden en mogelijk rijtuigen met zitplaatsen vervangen ivm lengte van de treinen. Of de gewone reiziger daar blij mee zal zijn?
Ooit waren er fietsrijtuigen in de zomer op traject van noord Nederland naar zuid Nederland maar die werden door locomotieven getrokken voor zover ik mij kan herinneren. En heb ik nooit vol met fietsen gezien.
Een eerste klas in VIRM ombouwen tot fietsrijtuig... Heb je halve bak minder maar wel genoeg voor fietsen
@Sander-VH die aparte fietsrijtuigen zullen nieuw besteld moeten worden en mogelijk rijtuigen met zitplaatsen vervangen ivm lengte van de treinen. Of de gewone reiziger daar blij mee zal zijn?
Ooit waren er fietsrijtuigen in de zomer op traject van noord Nederland naar zuid Nederland maar die werden door locomotieven getrokken voor zover ik mij kan herinneren. En heb ik nooit vol met fietsen gezien.
Een eerste klas in VIRM ombouwen tot fietsrijtuig... Heb je halve bak minder maar wel genoeg voor fietsen
Begrijp dat een VIRM op alle populaire fiets-mee routes rijdt?
Voor fietskaartje dan ook maar een 1e klas prijs rekenen.
@Sander-VH die aparte fietsrijtuigen zullen nieuw besteld moeten worden en mogelijk rijtuigen met zitplaatsen vervangen ivm lengte van de treinen. Of de gewone reiziger daar blij mee zal zijn?
Ooit waren er fietsrijtuigen in de zomer op traject van noord Nederland naar zuid Nederland maar die werden door locomotieven getrokken voor zover ik mij kan herinneren. En heb ik nooit vol met fietsen gezien.
Een eerste klas in VIRM ombouwen tot fietsrijtuig... Heb je halve bak minder maar wel genoeg voor fietsen
Begrijp dat een VIRM op alle populaire fiets-mee routes rijdt?
Voor fietskaartje dan ook maar een 1e klas prijs rekenen.
Nee dat zei ik niet. Maar ik noem het als een voorbeeld die omgebouwd kan worden. Kan ook een deel 2e klas zijn en dan allemaal klapstoeltjes tegen de wand zoals in SLT.
27 oktober bestaat de Ligfietsvereniging 40 jaar.. en moeten we onze ligfiets meenemen met de auto als we van ver komen, bah
Vorige week donderdag heb ik mijn moonbike nog van Eindhoven naar Maastricht meegenomen zonder dat iemand er bezwaar tegen maakte!
20 jaar geleden ben ik nog met de (lig)fietsslaaptrein (met speciale fietswagon) van Den Bosch naar Avignon en Biarritz op en neer geweest...
Wie zet de directie op de ligfiets?
Nou moe? Mogen elektrische en fatbikes nog wel mee?
Ze moeten gewoon betere plannen maken en treinen bestellen met genoeg ruimte voor iedereen dan hoeft er niet gediscrimineerd te worden
In het verleden heb ik mijn ligfiets verticaal gezet of opgehangen (met de trappers omhoog) en dan nam ie nog minder ruimte in...
Vorige week donderdag heb ik mijn moonbike nog van Eindhoven naar Maastricht meegenomen zonder dat iemand er bezwaar tegen maakte!
Dan was jij illegaal bezig. Een ligfiets mag alleen nog mee in de trein als het een officieel hulpmiddel is.
Je bent je bewust dat de regels o.a. strenger mbt fietsen mee zijn geworden, omdat veel mensen lak hebben aan regels?
Lees de regels eens mbt fietsen mee in de trein.
Ze moeten gewoon betere plannen maken en treinen bestellen met genoeg ruimte voor iedereen dan hoeft er niet gediscrimineerd te worden
Als er meer ruimte nodig is voor fietsers zullen fietsers ook voor die extra ruimte moeten gaan betalen. En dat betekent fors duurdere fietskaartjes.
Ze moeten gewoon betere plannen maken en treinen bestellen met genoeg ruimte voor iedereen dan hoeft er niet gediscrimineerd te worden
Als er meer ruimte nodig is voor fietsers zullen fietsers ook voor die extra ruimte moeten gaan betalen. En dat betekent fors duurdere fietskaartjes.
Als voorbeeld. In een VIRM-4 is plaats voor 407 zitplaatsen. Je gaat vervolgens 3 klapstoeltjes op een balkon opofferen voor nog een plek met 3 fietsen. Hou je volgens mij nog 404 zitplaatsen over. Gaat toch nergens over. Nog even en reizigers moeten volgens jou ook betalen voor koffers die ze meenemen. Je hoeft niet overal een prijskaartje aan te hangen.
Vorige week donderdag heb ik mijn moonbike nog van Eindhoven naar Maastricht meegenomen zonder dat iemand er bezwaar tegen maakte!
Dan was jij illegaal bezig. Een ligfiets mag alleen nog mee in de trein als het een officieel hulpmiddel is.
Je bent je bewust dat de regels o.a. strenger mbt fietsen mee zijn geworden, omdat veel mensen lak hebben aan regels?
Lees de regels eens mbt fietsen mee in de trein.
Ik wist pas van de veranderde regel, nadat ik Ligfiets& (het blad van de Nederlandse Ligfietsvereniging) had gelezen en nadat ik met m'n moonbike in de trein heb gereisd. Trouwens ik zat niemand in de weg, want er was meer dan genoeg ruimte.
Hoe weet je zeker dat mensen lak hebben aan de regels, is hier onderzoek naar gedaan door een onafhankelijke instantie?
Laat de ns vooral zorgen voor de reizigers te informeren. Dan kunnen ze ook handhaven.
Voor mij sporadisch gebruik van de overvolle trein wil ik best meer betalen als ik kan zitten en niet met dit soort regels geconfronteerd word.
Laat de ns vooral zorgen voor de reizigers te informeren. Dan kunnen ze ook handhaven.
De nieuwe regels zijn gewoon gecommuniceerd. Hoe denk je dat de ligfietsvereniging aan zijn informatie komt?
Voor mij sporadisch gebruik van de overvolle trein wil ik best meer betalen als ik kan zitten en niet met dit soort regels geconfronteerd word.
Het onderliggende probleem blijft natuurlijk dat fietsen onevenredig veel ruimte in beslag nemen terwijl daar nauwelijks betaling tegenover staat. Dat is lastig te verkopen aan reizigers zonder fiets die zich inmiddels blauw betalen aan hun treinkaartje en dan zien dat de zitplaatsen in beslag worden genomen door fietsen.
Hoe weet je zeker dat mensen lak hebben aan de regels, is hier onderzoek naar gedaan door een onafhankelijke instantie?
Daar hoef je geen onderzoek naar te doen, dat zie je gewoon.
Genoeg asociaal fietsvolk tegengekomen in de trein. Daarvoor is echt geen onderzoek nodig.
Dat de NS het problemen die zij vinden te hebben met fietsen in de trein bij de huisarts neerleggen ….. Wie aangeeft geen langere afstand dan 100m achter elkaar te kunnen lopen (benauwd, knie, rug of heuppijn) maar met de fiets geen last te hebben krijgt vrij makkelijk zo een medische verklaring via de gemeente.
Hoe gaat de NS om met buitenlandse gehandicaptenkaarten? Lang niet alle landen hebben die omdat de rechten in de wet zijn vastgelegd.
Zolang dit een kaart is die de algemene wetgeving hierover hanteert wordt dit door NS gehonoreert.
De NS heeft natuurlijk de opdracht zoveel mogelijk kosten te besparen, zo niet wat winst te maken. Dat leidt tot snijden en daar is de ligfiets het haasje. Ooit waren trein en fiets het alternatief voor de auto, maar dat is in elk geval de laatste twintig jaar steeds meer kansloos gemaakt. Het gevolg: snoeien en snijden. Hoge tarieven, minder service en natuurlijk het bondgenootschap op de tocht. Dat ligfietsen (waarvoor een OV-fiets natuurlijk geen alternatief is) en ook voor de vouwfietser meer comfortabele modellen worden uitgesloten is daarom logisch. Maar wèl een brevet van onvermogen. En het logisch gevolg blijft niet uit: méér auto's! Dàg klimaat, dàg milieu, dàg bewuste reiziger. De tijd zal het leren….
De trein is een omgeving met beperkingen en bij de mogelijkheid om de fiets in de trein te kunnen meenemen zul je dus ook te maken hebben met beperkingen. In theorie zou je treinen natuurlijk kunnen uitrusten met royale aparte rijtuigen voor het vervoer van elke mogelijke type fiets, maar ik stel me zo voor dat het prijskaartje voor het vervoer van een fiets daarmee radicaal veel hoger zou worden dan wat het nu is. De huidige situatie is een compromis waarmee dat vervoer betaalbaar blijft: dat is begrijpelijk en verstandig.
Zolang dit een kaart is die de algemene wetgeving hierover hanteert wordt dit door NS gehonoreert.
Een kaart (is) die de algemene wetgeving hierover hanteert
Wat is dat voor een dinges ?