Waarom moet dit gebeuren wat met Conductrice is overkomen?

Ik wil dit liever uitleggen dat hierin eens een eind moet komen om ns personeel lastig te vallen zoals ik in het nieuws heb vernomen.
Ik als treinreiziger heb altijd respect en vriendelijk geuit tegen conducteurs en conductrices.
De daders die dit doen moest hun eens een flinke straf ervoor geven.
Daar kan best 5 jaar gevangenis en een flinke boete's voor gegeven worden.
Ik vraag mij af, Waar is het respect gebleven ?

26 reacties

Reputatie 1
Mee eens, Ook al is een conducteur eens bot of in jouw ogen onredelijk, dan nog behandel je hem/haar met respect. Het zijn gewoon mensen die (de ene wat meer dan de ander) hun best doen om hun werk zo goed mogelijk uit te voeren. Ben je het er niet mee eens zeg je dat je het er niet mee eens bent, aanvaard de sanctie en stapt uit en maakt later bezwaar of dient een klacht in.
Maar je scheld of vloekt niet en houd al helemaal je handen thuis!!
Leuk dat jij respect toont naar het personeel maar de ns geeft dat niet terug ik denk dat als ze dat wel zouden doen dat al de helft scheelt
Leuk dat jij respect toont naar het personeel maar de ns geeft dat niet terug ik denk dat als ze dat wel zouden doen dat al de helft scheelt,en klagen werkt niet bij de ns anders hadden de treinen wel optijd gereden of de kaartjes minder duur of de treinen schoon geweest of het personeel klantvriendelijk
Reputatie 1
@nswtf NS kan inderdaad een hoop dingen beter doen, maar we moeten ook erkennen dat NS in een moeilijke positie zit, veel externe factoren spelen mee (Pro-rail, politiek, (veranderende en zeer strenge) regelgeving, niet vrij kunnen investeren, beperkte prijs treinkaartje) Daarnaast heeft de NS te maken met een lange geschiedenis en zit nog steeds in een transitie, cultuurverandering onder je personeel en aanpassen van de mannier waarop je beslissingen neemt doe je niet van vandaag op morgen, dat zijn trajecten die 10(bij een klein bedrijf tot30+(bij een groot ex-staatsbedrijf als NS) kunnen duren.
Daarnaast moeten we niet vergeten dat een HC of MC ook maar een pion is in dit spel, hij/zij heeft maar zeer weinig invloed op wat er van hogerhand besloten wordt.

Dus JA, NS faalt regelmatig, maar om daarom het zomaar goed te keuren dat er verbaal of fysiek geweld gebruikt wordt tegen haar personeel vind ik wel erg barbaars!!
Ik zou het zelf ook niet doen maar barbaars vind ik het niet meer het is gewoon actie reactie,klagen heeft geen nut bij de ns,dat is wel al bewezen dus voor de burgers die voor de 1000e keer te laat komt door de trein blijft er weinig anders over.
@nswtf

Ik kan werkelijk waar geen enkel begrip opbrengen voor uw opmerking. Ik ben ook niet van plan om met u in discussie te gaan.
@nswtf

Ik kan werkelijk waar geen enkel begrip opbrengen voor uw opmerking. Ik ben ook niet van plan om met u in discussie te gaan.

ik ook niet met jou dus dat is mooi 🙂
http://www.dumpert.nl/mediabase/6642012/32b010da/3_ns_controleurs_geven_man_een_boete.html

en dan raar vinden dat er soms klappen vallen ja het blijft de ns omgaan met mensen kunnen ze niet
Reputatie 7
Badge +4
Net als Loes vind ik dit bij de beesten af. Een term als actie-reactie als excuus dan wel een term als uitlokking hanteren is zelfs onethisch en kan alleen maar bedoeld zijn om zelf agressief of intimiderend gedrag te vertonen. Hier scheiden zich de wegen tussen egocentrisch en a-sociaal handelen aan de ene kant en de barmhartigheid voor de slachtoffers van zinloos geweld van agressieve zwartrijders aan de andere.

Er zijn geen argumenten die het geweld tegen conducteurs rechtvaardigen.

Ja, het is raar dat er klappen vallen bij dit soort conducteurs:

https://www.youtube.com/watch?v=9ufSX7o9GW4

Er blijft inderdaad niks anders over, hoe beperkt kan je wereldbeeld zijn?

http://www.treinreiziger.nl/tags/geweld_in_het_ov

Ik sta niet aan de kant van de a-sociale zwartrijder die kennelijk nog wegkomt met dit gedrag maar aan de kant van Loes en haar collega's.

Gelukkig is ons land nog niet verloren:

https://www.google.nl/search?q=ns+geweld&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=I_H6VIy5EsL8Uq_OgbAE

Er is inderdaad verder niks zinnigs meer over te zeggen en wie wat wil schreeuwen en de elektronische held uit wil hangen, doet zijn best maar. Er is in ieder geval een reiziger in dit filmpje die het er wel mee eens zal zijn.
Reputatie 1
@nswtf, als je je niet aan de regels houd loop je de kans getraft te worden, zoals ik al eerder aangaf, je hebt dit maar te accepteren, natuurlijk mag je aangeven dat je het er niet mee eens bent, daarna accepteer je de boete en kun je eventueel later bezwaar maken. Vind je dat je onheus bejegend bent door een medewerker kun je hier een klacht voor indienen, procedures hiervoor zijn duidelijk.

Maar noooooit en te nimmer gebruik je geweld en ten alle tijden hou je je fatsoen!!!! ook al vind je dat de ander jou niet netjes behandeld of ten onrechte straft, die persoon probeert zo goed mogelijk zijn/haar werk te doen en die kan ook fouten maken of zich mee laten slepen door emoties of frustraties, maar STA DAAR BOVEN.

@Loes, hoe vaak ik ook kommentaar heb op de NS of een van haar medewerkers, respect voor het werk dat jullie doen en hoe jullie vaak proberen om, binnen de gestelde kaders, toch nog menselijk en redelijk te opereren. Helaas zijn er mensen die menen voor eigen rechter te mogen spelen. Ik ben het niet snel eens met acties die klanten raken maar in dit geval snap ik de medewerkers die deze actie hielden helemaal, dit is een schreeuw om aandacht, en gelukkig is hun boodschap bij velen aangekomen, helaas lost dit nog niet veel op, maar het probleem is nu in ieder geval even onder de aandacht!!

Sterkte aan al het rijdend personeel dat met geweld te maken heeft(gehad)!!
boeiend verhaal maar wat moet je doen bij de ns als je niet krijgt waar voor je betaald , of personeel wat niet normaal kan doen ? klagen heeft blijkbaar geen nut bij de ns ,treinen komen nog steeds vaak te laat. de prijzen gaan elk jaar omhoog , vaak moet je staan in de trein om dat er geen plek is. ze hebben echt 100% schijt aan de klanten dan moeten ze niet zeuren dat ze ook schijt terug kunnen krijgen .
(bij een groot ex-staatsbedrijf als NS)
NS is geen ex-staatsbedrijf. Volgens de strikte definitie is NS nooit een staatsbedrijf geweest, volgens de minder strikte definitie is NS sinds 1938 tot op heden wel een staatsbedrijf, dus hoe dan ook is het nu geen ex-staatsbedrijf. Pas als NS geprivatiseerd wordt, kan er een cultuurverandering in gang worden gezet.

Ik denk dat iemand die een conducteur aanvalt dat meer uit een primitieve oerdrift doet dan op basis van welke onderbouwde onvrede dan ook.
Reputatie 7
Badge +4
boeiend verhaal maar wat moet je doen bij de ns als je niet krijgt waar voor je betaald , of personeel wat niet normaal kan doen ? klagen heeft blijkbaar geen nut bij de ns ,treinen komen nog steeds vaak te laat. de prijzen gaan elk jaar omhoog , vaak moet je staan in de trein om dat er geen plek is. ze hebben echt 100% schijt aan de klanten dan moeten ze niet zeuren dat ze ook schijt terug kunnen krijgen .

Er is geen relatie tussen die twee zaken en er is geen enkele conducteur die het beleid bepaalt, dus dan ben je aan het verkeerde adres. Er is geen rechtvaardiging voor geweld. Ik reis veel met de trein en kom vaak een onredelijke reiziger maar maar zelden een onredelijke conducteur tegen.

Er is op geen enkele wijze sprake van argumentatie, om over ethiek nog maar niet te spreken.
in de geschiedenis heeft de ns vaak laten zien dat het een walgelijk bedrijf is, dat gaat terug tot de 2e wereldoorlog.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/01/ns-verdiende-miljoenen-met-jodentransporten-tijdens-tweede-wereldoorlog/

alles doen ze om werkende mensen geld afhandig te maken het begint al als je op het station komt , er is geen personeel aanspreekbaar op de kleinere stations, het personeel dat je krijgt te spreken via de intercom is alles behalve klantvriendelijk, elk jaar gaan de prijzen van de treinkaartjes omhoog zonder dat je er wat extras voor terug krijgt, liefst geven ze je nog geen wc in de trein ook ,op de stations is er amper tot geen ruimte om je fiets te plaatsen, de poortjes op de stations maken het reizen nog onpersoonlijker,klachten hebben ze echt maling aan bij de ns, mensen laten ze staan in de trein ondanks dat de 1e klass dan leeg is ze roepen dan niet netjes om dat je daar mag zitten nee ze hebben liever dat de mensen hun nek breken als de trein wel een nood stop moet maken ,en het dan gek vinden als er mensen zijn die uit hun slof schieten.
@Conrad En Thom

Bedankt voor jullie steun aan mijn collega's. Ook ik heb al te maken gehad met lichamelijk geweld en ik kan je zeggen dat ik daar echt niet om heb gevraagd.

Er is ondertussen een petitie geopend:

http://www.respectvoorns.nl/petitie-handen-af-van-ns-personeel/

Nogmaals bedankt voor jullie input.
@Loes
Oprecht. Wat naar dat je dit ooit hebt moeten meemaken, want dat laat altijd zijn sporen na. Geweld is zeker geen optie, niet tegen conducteurs, verplegers, docenten, etc. Maar helaas gebeurt het iedere dag weer. Wat mij steekt is dat in de media gesproken wordt over een NS reiziger in de eerste klas. Dit is geen doorsnee NS reiziger. Dit is een idioot! En de doorsnee reiziger wordt met deze idioot geassocieerd, wat natuurlijk niet had moeten gebeuren. De beelden van de 90 euro boete voor voeten op de bank scheppen een beeld van onkundig / kwaadaardig NS personeel. En na het nieuws van de in elkaar geslaagde conductrice moeten er extra maatregelen genomen die ten koste gaan van het reisplezier van alle reizigers. Maar volgens mij moet de NS directie eerst zelf even in de spiegel kijken. Welke organisatie stuurt nu een vrouw ’s nachts alleen door de trein. Wetende dat zo iemand zich moeilijk kan verdedigen als er iets gebeurd. En dan nu versneld de poortjes dicht??? Nee NS zoek het ook in eigen gelederen. Gewoon ’s avonds / ’s nachts het juiste personeel. En iemand die kwaad wil, komt echt wel door die poortjes door.
Beste Loes,

Hoewel ik ook een kritische blik richting de NS heb, ben ik het absoluut eens met de meerderheid hier. In discussie gaan prima, maar fysiek of verbaal geweld mag nooit. Daar moet je gewoon boven staan, punt, geen discussie over mogelijk.

Ik heb gelijk de petitie getekend.
@janjan en marv87

Discussie is idd prima, maar wat voor geweld dan ook absoluut niet. Bedankt voor jullie reacties, daar zit genoeg waarheid in.
Met alle respect, maar geweld is tegen de wet dus hoezo een petitie tekenen tegen geweld. En dat de poortjes dicht moeten, wat een lachertje. Ik zie OV poortjes meerdere keren per week ingetrapt/duwt worden, dat houdt een kwaadwillend persoon echt niet tegen.
Met alle respect, maar geweld is tegen de wet dus hoezo een petitie tekenen tegen geweld. En dat de poortjes dicht moeten, wat een lachertje. Ik zie OV poortjes meerdere keren per week ingetrapt/duwt worden, dat houdt een kwaadwillend persoon echt niet tegen.

Ik ben het met je eens. Zonder iets af te willen doen aan de terechte angst van het rijdend personeel: Petities, poortjes, stakingen en tyfoongeschal halen niets uit. Daarbij: Figuren die niet aan de regels gehouden wensen te worden, denken toch al dat de wereld om hen draait. Al die aandacht moet je ze dus juist niet geven, dat werkt m.i. averechts.
Reputatie 1
en weer....http://www.nu.nl/binnenland/4006484/ns-conducteur-in-helmond-mishandeld-wegens-uitdelen-boete.html
Dat heb je met hypes: dan zijn incidenten plotseling wel nieuwswaardig voor de landelijke pers. Dat schept een bevestigend beeld dat de hype in stand houdt. Vervolgens ontstaat er als bij-effect kopieergedrag en neemt het aantal incidenten daadwerkelijk toe. Gevaarlijk dat hier in de berichtgeving niet zo discreet mee wordt omgegaan als met zelfdodingen op het spoor en onverstandig dat het rijdend personeel deze hype probeert te voeden door extra aandacht te trekken. De bedoeling is goed, maar de uitwerking averechts.
Dat heb je met hypes: dan zijn incidenten plotseling wel nieuwswaardig voor de landelijke pers. Dat schept een bevestigend beeld dat de hype in stand houdt. Vervolgens ontstaat er als bij-effect kopieergedrag en neemt het aantal incidenten daadwerkelijk toe. Gevaarlijk dat hier in de berichtgeving niet zo discreet mee wordt omgegaan als met zelfdodingen op het spoor en onverstandig dat het rijdend personeel deze hype probeert te voeden door extra aandacht te trekken. De bedoeling is goed, maar de uitwerking averechts.

Geweld tegen treinpersoneel (maar ook ander personeel zoals ambulance medewerkers en politie) is zeker geen hype te noemen. Het is al tijden bekend dat geweld tegen NS personeel toeneemt en dat het lang niet alleen blijft bij beledigingen en scheldpartijen.
Ik vind dat de politiek aan zet is en ervoor moet zorgen dat er op risico trajecten maar ook op willekeurige andere trajecten politie ingezet moet worden, zichtbaar in uniform maar ook onzichtbaar in burger.
Aan de ene kant werkt dit afschrikwekkend maar aan de andere kant ook effectief omdat het treinpersoneel snel om hulp kan vragen als dit nodig is.
Het aanpakken van zwartrijders en andere criminelen moet hoge prioriteit hebben, ik zie liever meer politie in de trein dan op het station en in de treinen dan langs de weg om snelheidscontroles uit te voeren.
Dit soort geweld valt niet te tolereren en is door goedwillende reizigers ook niet op te lossen.
Ik zei juist niet dat het geweld tegen gezagsdragers een hype is. In tegendeel, dat is een structureel punt van zorg. De hype bestaat uit de berichtgeving daarover en het collectief boe roepen. Over een paar weken is er weer een andere hype en moet de politie daar weer opperste prioriteit aan geven. Welke maatregelen er ook worden genomen, 100% veiligheid is niet te garanderen.
De situaties die ontstaan op en langs het spoor door interne en externe oorzaken hebben hun weerslag op reizigers en personeel. Sommigen gaan daar lankmoediger mee om dan anderen, en sommigen zijn verbaler dan anderen. Maar het moge nimmer zo zijn dat er welke vorm van fysiek geweld gebruikt wordt, tenzij dat door de wet is toegestaan. Het geweld dat gebruikt wordt tegen een NSmedewerkster kán niet wettelijk zijn toegepast. Daarom is (de inmiddels gebleken) zwartrijder ernstig strafbaar, in dit geval zelfs een misdrijf. Ik ben het vaak oneens met Loes, en kibbel dat dan met woorden uit op dit forum. Maar hier geef ik haar volkomen gelijk. Het kán gewoon niet zo zijn dat een reiziger fysiek geweld (spugens, slaan, schoppen) gebruikt tegen een NSmedewerker of anderen. Dat medewerkers van NS een teken willen geven is begrijpelijk maar niet gewenst. Beter is om de rijen te sluiten, nóg strakker vast te houden aan het geleerde in hun opleiding om met ongewenst gedrag om te gaan. De afhandeling van het incident moet worden overgelaten aan de bevoegde instanties, daarvoor hebben we de machten zoals ze in Nederland zijn ingesteld. En helaas hebben we hier in Nederland ook mensen wier stem echoot in hun holle schedelpan: die roepen het eerst actie-reactie en dan galmt het nog héél lang na... Ook daarmee moeten we leren leven. Want onze samenleving is divers.

Reageer