beantwoord

Waarom moet ik in Nederland een dagkaart fiets kopen?

• 10 maart 2014
  • 9 reacties
  • 1274 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
In ned moet je 6 euro betalen om de fiets mee te nemen in de trein.
In andere EU landen is dat gratis met goede voorzieningen zoals beugels waaraan de fiets vast kan.
Ik heb een invalide kaart ben afhankelijk van mijn fiets ivm slecht lopen
Daar zou op vertoon van kaart zeker een uitzondering voor moeten komen.
Een rolstoel is ook een hulpmiddel. Mensen met kunstgewrichten , knieen, enkels zoals ik hebben moeite met lopen maar fietsen is prima
icon

Beste antwoord door Leny NS 10 maart 2014, 19:18

Beste Ell,

Welkom op het forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘in de trein’. Ook heb ik je titel wat aangepast. Het is inderdaad verplicht om een dagkaart fiets te kopen voor € 6. Gaat het om een aangepaste fiets, dan kun je wellicht een bijzondere vergunning aanvragen. Met een bijzondere vergunning kan je kosteloos een aangepaste fiets meenemen in binnenlandse treinen die in de reisplanner vermeld staan. Valt het onder een ‘normale’ fiets, dan dien je helaas altijd een dagkaart fiets te kopen. Voor meer informatie, zie extra voorzieningen in de trein.

Vriendelijke groet,

Leny
Bekijk origineel

9 reacties

Voor zover ik weet moet in de meeste andere EU-landen ook gewoon betaald worden voor het meenemen van een fiets. In lange-afstandtreinen in Duitsland moet naast een fietsticket a 9 euro bovendien een plaats voor de fiets geboekt worden. In het regionale verkeer moet in Duitsland ook betaald worden voor fietsen. Dat kost 4,70 tot 5 euro per enkele reis. In België kost een dagkaart voor de fiets 8 euro.
In de UK en in Spanje heb ik ervaring zonder betaling.
In ned mag er zeker een uitzondering gemaakt worden voor minder valide ( aantoonbaar)
Dit item is in de beantwoording niet meegenomen.
NS mag hier wel eens wat aan doen!:@
Een fiets is geen hulpmiddel dat erkent wordt voor mensen met een functiebeperking. Een gewone invalidenkaart wordt ook niet erkent in de trein. NS houdt zich wat betreft het vervoer van minder validen strikt aan de wet. Als u vindt dat minder validen gratis een fiets mee moeten mogen nemen, dan kunt u zich het beste wenden tot een politieke partij die bereid is van uw probleem een voorstel tot wetswijziging te maken.
Badge
Beste Ell,

Welkom op het forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘in de trein’. Ook heb ik je titel wat aangepast. Het is inderdaad verplicht om een dagkaart fiets te kopen voor € 6. Gaat het om een aangepaste fiets, dan kun je wellicht een bijzondere vergunning aanvragen. Met een bijzondere vergunning kan je kosteloos een aangepaste fiets meenemen in binnenlandse treinen die in de reisplanner vermeld staan. Valt het onder een ‘normale’ fiets, dan dien je helaas altijd een dagkaart fiets te kopen. Voor meer informatie, zie extra voorzieningen in de trein.

Vriendelijke groet,

Leny
moet je naast een dagkaart fiets ook een normaal kaartje kopen?
Reputatie 3
Badge
moet je naast een dagkaart fiets ook een normaal kaartje kopen?

Ja, vanzelfsprekend, zou ik haast zeggen. U reist met de trein en koopt daarvoor een kaartje. DAARNAAST neemt u een fiets mee die meer plaats inneemt dan de meeste bagage, en daarvoor koopt u ook een kaartje.

Ter illustratie: op de speciale fietsplekken in de treinen zitten vaak ook drie of vier klapstoeltjes, waar reizigers zouden kunnen zitten als er geen fietsen staan. Je zou dus kunnen zeggen dat een fiets de plaats inneemt van drie of vier reizigers.

Begrijp me goed: ook ik reis regelmatig met de fiets in de trein; ik vind het een geweldige service. Maar ik vind het ook vrij normaal om daar een alleszins redelijk bedrag voor te betalen. Dankzij deze voorziening kan ik op een dag 100 kilometer bij mijn huis vandaan fietsen, en dan weer terug met de trein, in plaats van een stukkie van 50 kilometer op en neer, of een rondje. Zie je toch een hoop meer van het land. . . .

Wat niet wegneemt dat ik vind dat voor fietsen van minder validen wel een uitzondering gemaakt mag worden. Voor rolstoelen hoef je ook niet extra te betalen; en dat is volkomen terecht.
Ik zou deze vraag niet op een forum stellen, maar bij de Klantenservice van NS. Wellicht heb je een medisch attest waarmee je kunt aantonen dat je afhankelijk bent van die fiets, dan zou je in elk geval kunnen vragen of je op basis daarvan een vrijwaring o.i.d kunt krijgen. Laat ze maar eens kijken wat er (mogelijk) is.
@IskOv: ik vind wel dat de voorziening voor een fiets in de trein minimaal is. Er zijn weliswaar in veel treinen speciale balkons voor de fiets, maar daar is niets om je fiets aan vast te zetten. En zoals je aangeeft: er zijn vaak klapstoeltjes. En als daar mensen op zitten, zou jij ze dan vragen om op te staan omdat jouw fiets daar moet staan? Ik zou het lef niet hebben in elk geval...
Als er mensen op de stoeltjes zitten, kun je ze vriendelijk wijzen op het bordje of de sticker, waar staat dat fietsen voor gaan op "zitters". Op dezelfde wijze als wanneer een gezond iemand gaat zitten op de plaats, waar een "invaliden-sticker" bij staat. Komt er een invalide, dan moet de gezonde het veld ruimen. Doet hij of zij dat niet, dan kun je de conducteur er bij halen.

Reageer