beantwoord

Waarom niet een beter afgepast aantal zitplaatsen?


In de spits moet ik vaak staan. De NS weet vast dat het dan drukker is. Waarom geen langere treinen in de spits en kortere gedurende daluren?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 30 juni 2017, 20:53

Hallo Vanasselt en welkom op ons Serviceforum.

Als je ons kunt voorzien van een specifiek traject kunnen we je mogelijk iets meer informatie geven over jouw reis. Algemeen gezien hebben zowel Slidestops en Tamzin al een aantal redenen gegeven. Daarnaast heeft het de laatste tijd ook deels te maken met een tekort aan beschikbaar materieel. Het totaal aantal reizigers wat gebruikt maakt van ons vervoer blijft stijgen, maar het is erg lastig om qua materieel aan de vraag te voldoen. Bijvoorbeeld ook omdat onze oudere treinstellen op den duur uit gebruik genomen moeten worden. We hebben uiteraard nieuw materieel besteld, maar het duurt even voordat dit materieel bruikbaar is.

Wel wil ik toevoegen dat het eigenlijk niet reëel is om te verwachten dat iedereen tijdens de spits kan zitten. We blijven natuurlijk ons best om de reis voor iedereen zo comfortabel te laten verlopen. Helaas is een zitplek voor elke reiziger tijdens de spits vrijwel onhaalbaar, o.a. door bovengenoemde oorzaken, maar ook omdat onze huidige infrastructuur uitdagingen biedt.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Op sommige trajecten kunnen de treinen simpelweg niet langer. Vaak is het ook zo dat er slecht gespreid wordt.

Maar, welk traject en wat is je vertrektijd? Je kunt ook altijd een melding maken in de druktemelder van de app
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn wel wat algemene opmerkingen te maken.

Een van de problemen met verlengen in de spits is dat NS tegenwoordig hele lange treinstellen koopt. Vroeger kocht NS 2, 3 en 4-wagenstellen en dan kon je een 4-wagentrein in de spits verlengen met een 2-wagenstel. Omdat die korte stellen er niet meer zijn kan dat niet meer. Als je nu in spits 8 wagons en buiten de spits 4 wagons nodig hebt wordt er vaak gekozen om de hele dag met een 6-wagenstel te rijden. En dan is de trein in de spits erg vol.

Een tweede punt is dat je door treinen niet te verlengen of in te korten rangeerpersoneel kunt uitsparen.

Tot derde zijn er de normen voor het aantal conducteurs. Een 6-wagenstel kun je met één conducteur rijden maar voor 8 wagons moeten er twee conducteurs worden ingezet.
Hallo Vanasselt en welkom op ons Serviceforum.

Als je ons kunt voorzien van een specifiek traject kunnen we je mogelijk iets meer informatie geven over jouw reis. Algemeen gezien hebben zowel Slidestops en Tamzin al een aantal redenen gegeven. Daarnaast heeft het de laatste tijd ook deels te maken met een tekort aan beschikbaar materieel. Het totaal aantal reizigers wat gebruikt maakt van ons vervoer blijft stijgen, maar het is erg lastig om qua materieel aan de vraag te voldoen. Bijvoorbeeld ook omdat onze oudere treinstellen op den duur uit gebruik genomen moeten worden. We hebben uiteraard nieuw materieel besteld, maar het duurt even voordat dit materieel bruikbaar is.

Wel wil ik toevoegen dat het eigenlijk niet reëel is om te verwachten dat iedereen tijdens de spits kan zitten. We blijven natuurlijk ons best om de reis voor iedereen zo comfortabel te laten verlopen. Helaas is een zitplek voor elke reiziger tijdens de spits vrijwel onhaalbaar, o.a. door bovengenoemde oorzaken, maar ook omdat onze huidige infrastructuur uitdagingen biedt.
Dus het komt in feite neer op verouderd materieel, te weinig nieuw materieel, waardoor er niet voldoende materieel beschikbaar is?
Reputatie 7
Badge +3
Gebrek aan meterieel is nu (in de zomer) geen punt. Er is nu materieel genoeg, DD-AR wordt in de zomer vrijwel niet ingezet.

Het probleem van inflexibele, grote treinstellen speelt juist bij het nieuwere materieel en juist niet bij het oudere materieel.
Gebrek aan meterieel is nu (in de zomer) geen punt. Er is nu materieel genoeg, DD-AR wordt in de zomer vrijwel niet ingezet.

Het probleem van inflexibele, grote treinstellen speelt juist bij het nieuwere materieel en juist niet bij het oudere materieel.


Helemaal met je eens.

Kan me nog herinneren dat de trein Den Haag-Venlo uit getrokken materieel bestond (destijds vaak met een 1500-locomotief op kop op deze route, later met een 1200 of 1600). En met die losse wagons kon de trein perfect op de behoefte worden afgestemd.
Reputatie 7
Badge +3
Arriva koopt om die reden ook uitsluitend 2- en 3-wagenstellen dan kun je de lengte heel flexibel variëren.
Reputatie 6
Ik zie 's avonds in Breda vaak die enorm lange trein Eindhoven-Den Haag (als hij rijdt) en zie altijd die leegte. Veel mensen stappen gelijk bij de trappen in en dus zitten de meeste reizigers een beetje bij elkaar in 2 of 3 stellen. Dat niet kunnen variëren in lengte is toch heel inefficiënt. Overdag is het wel redelijk vol, spits druk, maar 's avonds na 20.00 uur, vooral ma t/m do zijn er naar verhouding erg weinig reizigers, in de achterste stellen zit vaak helemaal niemand. Dat zijn dan toch ongelooflijke dure ritten? 4 reismogelijkheden per uur over de HSL van Brabant naar Rotterdam (2x IC, 2x ICD) is toch wel erg veel 's avonds en dat in combinatie met zulke lange treinen. En dan komt er vermoedelijk half 2018 nog de Benelux bij als 5e reismogelijkheid. Kunnen de IC en de ICD dan 's avonds niet allebei 1x per uur naar Rotterdam, aangezien NS toch aan het bezuinigen is?
Reputatie 7
Er zijn wel wat algemene opmerkingen te maken.

Een van de problemen met verlengen in de spits is dat NS tegenwoordig hele lange treinstellen koopt. Vroeger kocht NS 2, 3 en 4-wagenstellen en dan kon je een 4-wagentrein in de spits verlengen met een 2-wagenstel. Omdat die korte stellen er niet meer zijn kan dat niet meer. Als je nu in spits 8 wagons en buiten de spits 4 wagons nodig hebt wordt er vaak gekozen om de hele dag met een 6-wagenstel te rijden. En dan is de trein in de spits erg vol.

Een tweede punt is dat je door treinen niet te verlengen of in te korten rangeerpersoneel kunt uitsparen.

Tot derde zijn er de normen voor het aantal conducteurs. Een 6-wagenstel kun je met één conducteur rijden maar voor 8 wagons moeten er twee conducteurs worden ingezet.


Hoe weet jij dit allemaal? 🙂
Reputatie 6
Badge +1
NS koopt lange treinstellen? De nieuwe Flirts die sinds december rijden zijn allemaal 3 of 4 bakken lang...
Reputatie 7
Badge +3
Leuk, maar we zitten nog tientallen jaren opgezadeld met de veel te grote eenheden VIRM en SLT.

Verder zijn er ook bij de Flirts geen 2-tjes besteld voor versterking in de spits. Arriva en Abellio hebben die wel.
Reputatie 7
Wij hebben tunnels, met meerdere treinstellen wordt dat een personeelsprobleempje, door het verplicht aantal aanwezigen. Om die reden heeft Syntus nu al problemen voorzien bij Nijverdal.
Reputatie 7
Badge +3
Wie verzint dat verplicht aantal aanwezigen in tunnels, de FNV die nog meer conducteurs wil in het kader van werkverschaffing? De Velsertunnel is er al 60 jaar daar waren nooit extra eisen toen daar nog met 3x PlanV werd gereden, in de Hemtunnel reden in het verleden zelfs 4 gekoppelde Plan V's. Trouwens de Flirts rijden ook nog steeds door de tunnel in Best met maar 1 conducteur.
Reputatie 7
Dat is niet de FNV maar volgens mij is dat een verplichting vanuit IL&T of de overheid oid. Het fijne weet ik er niet van, maar ik weet dat als wij het als treinpersoneel niet naleven er problemen kunnen ontstaan.

Het klopt dat de FLIRT door de tunnel in Best heen rijdt. Dat zijn ook maar 2 gekoppelde treinstellen 😉 1 Machinist en 1 conducteur voor 2 stellen 😉

Reageer