beantwoord

Waarom niet in alle treinen stopcontacten in de 1e Klas?

• 18 maart 2014
  • 20 reacties
  • 10736 Bekeken

Ik reis 1e Klas. In de IC Treinen Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Zwolle met oranje bekleding ligt het vol met stopconcacten;echter op traject Amsterdam-Utrecht/Den Bosch/Arnhem;de 1e klasse (Stoffen bekleding) Geen Stopcontact!? Toch 1 ontdekt;bij de coupe inkomst;gelijk onderin;bij de 1 zitplaats t/o de 2 zitplaatsen achter het luiktje! Zag er vorige keer iemand gebruik van maken! Echter het luikje zit denk ik meestal oop slot??? Misschien kunnen we hier onze slag slaan?
icon

Beste antwoord door Femke NS 19 maart 2014, 10:42

Welkom op het NS Serviceforum Voordeelurenreiziger!

Stopcontacten zijn aanwezig in de 1e klas van de meeste Intercity rijtuigen. Het gaat hier om ICRm (InterCityRijtuig), dit zijn de Intercity's bestaande uit rijtuigen die worden getrokken of geduwd door een Locomotief , ICMm (InterCityMaterieel), dit zijn de gemoderniseerde koplopers en Virm4 (verlengd interregiomaterieel), de nieuwste Dubbeldekkers met rood leren bekleding in de 1e klas.

In de toekomst worden ook de gemoderniseerde oude dubbeldekkers (DDAR, DubbelDeks aggloregiomaterieel) voorzien van stopcontacten in de 1e klas. Op termijn moeten in de 1e klas van alle Intercity's stopcontacten aanwezig zijn.

Om je topic beter vindbaar te maken heb ik je topic verplaatst naar 'in de trein'. Ook heb ik je topictitel aangepast.

Bekijk origineel

20 reacties

Ik reis 1e Klas. In de IC Treinen Den Haag/Rotterdam-Utrecht-Zwolle met oranje bekleding ligt het vol met stopconcacten;echter op traject Amsterdam-Utrecht/Den Bosch/Arnhem;de 1e klasse (Stoffen bekleding) Geen Stopcontact!? Toch 1 ontdekt;bij de coupe inkomst;gelijk onderin;bij de 1 zitplaats t/o de 2 zitplaatsen achter het luiktje! Zag er vorige keer iemand gebruik van maken! Echter het luikje zit denk ik meestal oop slot??? Misschien kunnen we hier onze slag slaan?

Hoi Voordeelurenreiziger,

Het stopcontact waar je het over hebt is een stopcontact voor de schoonmakers, dan kunnen ze in de trein stofzuigen, vandaar dat deze meestal op slot zitten. Ik ben niet helemaal op de hoogte welke serie VIRM ouder is, maar ik vermoed dat de VIRM waar in de 1e klas geen stopcontacten zit de oudste serie is en die gaan de revisie in, dus uiteindelijk na ombouw ook daar stopcontacten in ieder geval in de eerste klas.
Reputatie 2
Voor het geval dat, de IC DenHaag/R'Dam-Zwolle-Groningen/Leeuwarden is dubbeldeksmaterieel of een Koploper? Ze rijden namelijk beide op het traject geloof ik.

Je vind namelijk meer stopcontacten soms in de trein als je weet waar je moet kijken, maar de meeste zal je echter zelf nooit zien (of in ieder geval mogen gebruiken). Deze zijn zoals Loes al zei voor schoonmakers en ander personeel.
Kun je toevallig een paar van die stopcontacten opnoemen Seravee? Gewoon uit nieuwsgierigheid..

Stopcontacten zijn aanwezig in de 1e klas van de meeste Intercity rijtuigen. Het gaat hier om ICRm (InterCityRijtuig), dit zijn de Intercity's bestaande uit rijtuigen die worden getrokken of geduwd door een Locomotief , ICMm (InterCityMaterieel), dit zijn de gemoderniseerde koplopers en Virm4 (verlengd interregiomaterieel), de nieuwste Dubbeldekkers met rood leren bekleding in de 1e klas.

In de toekomst worden ook de gemoderniseerde oude dubbeldekkers (DDAR, DubbelDeks aggloregiomaterieel) voorzien van stopcontacten in de 1e klas. Op termijn moeten in de 1e klas van alle Intercity's stopcontacten aanwezig zijn.

Om je topic beter vindbaar te maken heb ik je topic verplaatst naar 'in de trein'. Ook heb ik je topictitel aangepast.

De DDZ heeft al stopcontacten in de 1e klasse..

Da's logisch hè?
DDZ is immers de gemoderniseerde versie van de DD-AR. En bij de ombouw worden die wandcontactdozen meteen ingebouwd.
In de ICM's, ICR's, en VIRM's waarmee ik afgelopen week heb gereisd bleken overigens ook wandcontactdozen in de 1e klas aanwezig te zijn.

En de oudste VIRM treinstellen gaan een revisie tegemoet en die hebben naar mijn weten geen stopcontact in de eerste klas zitten en na de revisie wel.

Da's logisch hè?
DDZ is immers de gemoderniseerde versie van de DD-AR. En bij de ombouw worden die wandcontactdozen meteen ingebouwd.
In de ICM's, ICR's, en VIRM's waarmee ik afgelopen week heb gereisd bleken overigens ook wandcontactdozen in de 1e klas aanwezig te zijn.

Lees dan aub wat ik gequoot heb voordat je opmerkingen gaat maken 😉.
Deze reactie is door Camel verwijderd
Ik zeg daarom ook lees wat ik heb gequoot.
Daarom een plaatje erbij hopende dat men het nu snapt..

Camel ik weet precies hoe t zit qua opleidingen,keuringen bedrijven, eisen ;)

Mijn boodschap is alleen maar bedoeld te zeggen dat de DDZ al stopcontacten heeft, en niet in de toekomst krijgt. En die hadden ze een maand geleden al. Ik snap dit hele fiasco niet om een opmerking waar ik gelijk in heb. Toch?

Als ik dit bericht verkeerd begrepen heb bied ik m'n excuses daar uiteraard voor aan.

Verder is mijn insteek ook geen problemen met mensen op te zoeken etc.

Daarom wens ik jullie nog een fijne avond 🙂
Reputatie 6
Badge +2
Sebastiaan, Ik hoop dat je je niet laat wegjagen van dit forum; we kunnen hier zulke helder denkende mensen goed gebruiken.
Ach, ach de kleuterklas is ook nog wakker en weer bezig.
En dat allemaal omdat ik een aanvulling heb gegeven op het bericht van Sebastiaan.

Uit de reactie van Camel krijg ik nou niet de indruk dat hij Sebastiaan wil wegjagen, zoals Dennis in zijn bijdrage veronderstelt.
Integendeel, ik denk dat Camel juist een goedbedoeld (bijna vaderlijk) advies geeft aan Sebastiaan, in het belang van zijn eventuele toekomst als machinist (hij zal toch eerst met goed gevolg die opleiding moeten afronden).

Ga lekker verder met rollebollen, jongens. Ik houd niet zo van soaps, dus kijk ik wel ergens anders, waar serieuzere zaken aan de orde zijn.
Ik hoor of zie binnenkort wel die de overwinnaar is,.
Misschien moet ik maar even ophelderen: mijn geïrriteerdheid wordt veroorzaakt door meerdere omstandigheden. Waaronder in de privésfeer en ik precies met de Pasen met een vervelende kiespijn loop, waar eigenlijk geen pijnstiller bij wil helpen. En een tandarts nou eenmaal weinig tot niks aan kan doen. Normaal ben ik echt wel wat aardiger en niet zo kortaf.

Hier dan ook mijn excuses voor! En hopelijk morgen minder pijn...
Reputatie 6
Badge +2
Nog even samengevat:

Stopcontacten zijn aanwezig in de 1e klas van de meeste Intercity rijtuigen. Het gaat hier om ICRm (InterCityRijtuig), dit zijn de Intercity's bestaande uit rijtuigen die worden getrokken of geduwd door een Locomotief , ICMm (InterCityMaterieel), dit zijn de gemoderniseerde koplopers en VIRM-4 (nieuwste versie van het verlengde interregiomaterieel, met rood leren bekleding in de 1e klas), en de DDZ (de gemoderniseerde oude dubbeldekkers DDAR, DubbelDeks aggloregiomaterieel).

Oudere types VIRM worden gemoderniseerd en krijgen ook stopcontacten in de 1e klas.Op termijn moeten in de 1e klas van alle Intercity's stopcontacten aanwezig zijn.
Misschien moet ik maar even ophelderen: mijn geïrriteerdheid wordt veroorzaakt door meerdere omstandigheden. Waaronder in de privésfeer en ik precies met de Pasen met een vervelende kiespijn loop, waar eigenlijk geen pijnstiller bij wil helpen. En een tandarts nou eenmaal weinig tot niks aan kan doen. Normaal ben ik echt wel wat aardiger en niet zo kortaf.

Hier dan ook mijn excuses voor! En hopelijk morgen minder pijn...

Geen probleem Sebastiaan, ik hoop dat je snel geholpen kan worden aan die verdraaide kiespijn.
Hoi Sebastiaan,

Toen ik in militaire dienst zat (ja, ja, ik heb de tijd nog meegemaakt dat we verplicht de (wapen) rok van de koning moesten dragen) hadden wij een sergeant majoor die voor elk lichamelijk probleempje wat je had "de" oplossing had: gewoon afhakken en weggooien, dan heb je er nooit meer last van.
Als zijn advies zou ik je mee willen geven: eruit dat ding en weggooien, kan ie nooit meer dwars liggen.

Hopelijk kun je op korte termijn bij jouw eigen tandarts terecht en weet die hopelijk iets aan dat vervelende "element" te doen (desnoods het advies van mijn sergeant majoor, ha ha)..

Sterkte ermee.
Reputatie 1
Pas zat ik wat foto's te bekijken van ICM (de ongerenoveerde versie). Het bleek dat daarin al stopcontacten aanwezig waren in de 1e klas. Had ICM in 1990 (wellicht eerder) al stopcontacten of is dit later ingebouwd? Zo ja, dan vraag ik me af waarom dit niet bij IRM is voortgezet in 1994?

Reageer