beantwoord

Waarom op de sprinterlijn Utrecht Zwolle in de middag spits een korte trein?

• 22 mei 2019
  • 3 reacties
  • 276 Bekeken

Het is nu al weer zo dat er een korte trein is? Waarom is dat, jullie weten toch ook wel dat dat belachelijk is voor zoveel mensen?
Het lijkt me goed dat de sprinter lijn Utrecht Zwolle naar een andere vervoerder gaat. De NS neemt de reiziger op dit traject niet serieus. Er rijdt pauper materieel en nu nog eens te kort ook....
icon

Beste antwoord door Jeroen 22 mei 2019, 18:25

De lengte van de trein wordt gebaseerd op het aantal reizigers op desbetreffende dag en tijdstip, hiervoor worden op verschillende manieren tellingen gedaan op het traject van een trein. Ondanks deze tellingen gebeurt het ook wel dat het opeens drukker is dan normaal in een trein op een bepaald tijdstip, daar is helaas niet op te plannen.

Mogelijk dat er een treinstel defect is geraakt en deze niet direct vervangen kon worden waardoor er een kortere trein reed en het nu extra druk was in de trein. Als er normaal op hetzelfde tijdstip op woensdag wel een langere trein rijdt is dat de waarschijnlijke oorzaak.

Soms gebeurt het dat een trein onverwacht drukker is dan normaal maar daar is niet op te plannen.

De oudere dubbeldekstreinen met de loc ervoor worden volgens planning binnenkort (deels) vervangen door de splinternieuwe sprinters.
Bekijk origineel

3 reacties

Badge
De lengte van de trein wordt gebaseerd op het aantal reizigers op desbetreffende dag en tijdstip, hiervoor worden op verschillende manieren tellingen gedaan op het traject van een trein. Ondanks deze tellingen gebeurt het ook wel dat het opeens drukker is dan normaal in een trein op een bepaald tijdstip, daar is helaas niet op te plannen.

Mogelijk dat er een treinstel defect is geraakt en deze niet direct vervangen kon worden waardoor er een kortere trein reed en het nu extra druk was in de trein. Als er normaal op hetzelfde tijdstip op woensdag wel een langere trein rijdt is dat de waarschijnlijke oorzaak.

Soms gebeurt het dat een trein onverwacht drukker is dan normaal maar daar is niet op te plannen.

De oudere dubbeldekstreinen met de loc ervoor worden volgens planning binnenkort (deels) vervangen door de splinternieuwe sprinters.
Dag Jeroen

Het moet bekend zijn dat in de spits op dit traject het zeer druk is. Dat is zeker niet ineens. Het is ineens dat er al twee dagen kortere treinen worden ingezet.

Als het gaat om oud materieel dan zal het tot de laatste dienst goed moeten functioneren. Het is wat mij betreft belangrijk om in de spits op dit traject treinen met voldoende lengte in te zetten wat minimaal uitvalt.

Gaan de nieuwe treinen dit probleem oplossen, want ik heb begrepen dat dit geen dubbeldekkers zijn. Dan moeten ze wel heel lang zijn.

Gr. Jaap
Badge
Tr3intje,

Ik gaf ook al aan dat het mogelijk is dat er materieel defect is waar geen vervanging voor was op Utrecht of Zwolle. Ik weet dat er gisteren in ieder geval 1 stel DDAR defect is geraakt bij stations Amersfoort en mogelijk dat dit stel naar de werkplaats is voor reparatie en dat er geen reserve stel meer beschikbaar was.

Als er wel een reserve stel beschikbaar was dan was deze wel ingezet. De werkplaats waar deze treinen onderhouden worden en waar ze voor grotere problemen naar toe moeten zit in Maastricht, helaas niet direct om de hoek. Soms is het helaas niet mogelijk een snelle oplossing te regelen bij defect materieel aangezien er natuurlijk wel vervangend materieel beschikbaar moet zijn.

Wat betreft de nieuwe (enkeldeks) sprinters, het zou kunnen zijn dat er voor de spitstreinen een ander treintype gaat rijden dan de treinen daar tussen in. De nieuwe sprinters kunnen maximaal met 3 treinstellen rijden en hebben dan minder plek dan de 2 dubbeldekkers die nu gecombineerd rijden. Het wordt dus nog even afwachten wat de precieze uitvoering qua materieel gaat worden op dit traject.

Reageer