beantwoord

Waarom pas in 2021 nieuwe treinen?

• 18 mei 2014
  • 3 reacties
  • 1636 Bekeken

De FYRA V250 heeft gefaald. Maar dan lees ik net op http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/vanaf_2021_pas_snelle_treinen_voor_hsl_en_andere_trajecten-145644 dat er in 2021 pas weer nieuwe treinen komen, terwijl Alstom en Stadler veel sneller treinen kunnen leveren, en dat de Alstom trein ook nog is aardig goedkoop is. Waarom ga je dan tot 2021 zitten wachten en langzame treinen inzetten, terwijl je ook in 2017 al treinen met 250 km/uur kan laten rijden?
icon

Beste antwoord door Tom NS 19 mei 2014, 10:43

Hoi Daan, na het uit dienst nemen van de Fyra, is er nauwgezet onderzoek gedaan naar de alternatieven die konden worden ingezet of ontwikkeld. Voor het internationale hogesnelheidsvervoer hebben NS en NMBS de keuze gemaakt voor bewezen hogesnelheidstreinen Thalys en Eurostar. NS en NMBS hebben geconcludeerd dat hogesnelheidsvervoer het beste kan worden gebaseerd op beproefde technologie en bewezen concepten. Dat betekent dat zij aansluiten bij partijen die hun materieelpark hebben gebaseerd op een grote hogesnelheidstreinenvloot, met de operationele, efficiency- en financiële voordelen van dien. Lees er hier meer over.
Bekijk origineel

3 reacties

en deze dan?
snelheidsrecord voor normale loc 357 km/uur!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Taurus_(locomotief)
Reputatie 7
Badge +4
Waarde naamgenoot.

NS heeft zich indertijd de woede van de gebuikers van de Beneluxtrein op de hals gehaald door die af te schaffen. Iedereen moest maar voor het in verhouding erg dure hogesnelheidstarief gaan reizen. Bewezen klantonvriendelijk want de Beneluxtrein had altijd een hele goede bezetting terwijl je toen ook al met Thalys kon, wat maar weinigen deden vanwege de prijs.

De Benelux-plus is heel mooi maar is alleen interessant als de normale Nederlandse en Belgische kaartjes gelden. De truc van een eigen bedrijf waar de NS-kaartjes niet gelden is te schandalig voor woorden.
Is het zo dat de normale kaartjes bruikbaar zijn, eventueel met een snelheidstoeslag a la IC-Direct of wordt het reizen naar België ook nog eens bemoeilijkt door die onzinnige treinbinding waar iedere vrije reiziger compleet gek van wordt? Alsof we allemaal robots zijn die precies weten wanneer we heen- of terug zullen reizen, op straffe van het hoogste tarief betalen als het even misgaat.

Ik wil gewoon elk uur kunnen vertrekken wanneer ik dat zelf wil en met als voorwaarden die van de normale NS en NMBS treinen. Een paar euro toeslag vind ik nog wel te verdedigen als het echt sneller gaat. Voor abonnementshouders vrij net als bij de ICE.

De vorige NS-oplossing van: gaat u als gewone volk maar met het stoptreintje vanaf Roosendaal, was het toppunt van dedain en klantonvriendelijkheid. Daarvoor reisde ik in twee uur van R'dam naar Brussel. Gelukkig heeft NS de Beneluxtrein weer op de rails nu en is de frequentie opgevoerd. Wat mij betreft blijft deze trein rijden. Gezien de bezetting, ondanks de Thalys, is dat blijkbaar ook wat de klant echt wil.

De Europese gedachte wordt ook niet bevorderd door hoge tarieven naar Brussel. Het daget wel in het Oosten want Arnhem-Dusseldorf met een stop in Emmerich komt er wel in 2017(!) Het licht schijnt nog niet overal, kennelijk.

Ik snap best dat treinen een zekere levertijd hebben maar het is toch zonde als je op de Hanzelijn 200 km/h kan rijden maar dat dat niet doorgaat omdat het materieel er niet is? Vooruitkijken heet dat en het is een elementair deel van alle management. De HSL, en die kostte toch een paar centen, wordt nu gebruikt door Thalys en voor een deel door IC-direct. Wie bouwt er nou een nieuwe school en richt de lokalen pas jaren later in omdat het meubilair te laat besteld is?
Reputatie 1
Hoi Daan, na het uit dienst nemen van de Fyra, is er nauwgezet onderzoek gedaan naar de alternatieven die konden worden ingezet of ontwikkeld. Voor het internationale hogesnelheidsvervoer hebben NS en NMBS de keuze gemaakt voor bewezen hogesnelheidstreinen Thalys en Eurostar. NS en NMBS hebben geconcludeerd dat hogesnelheidsvervoer het beste kan worden gebaseerd op beproefde technologie en bewezen concepten. Dat betekent dat zij aansluiten bij partijen die hun materieelpark hebben gebaseerd op een grote hogesnelheidstreinenvloot, met de operationele, efficiency- en financiële voordelen van dien. Lees er hier meer over.

Reageer