beantwoord

Waarom rijden de treinen in Amersfoort weg zonder de overstappers?

• 15 september 2017
  • 14 reacties
  • 496 Bekeken

Vandaag was ik teleurgesteld in Amersfoort. Ik zit in de trein naar Amersfoort schothorst. De trein komt om 12:22 aan in Amersfoort, waar ik en een dertigtal reizigers willen overstappen op de trein naar Enschede. Die trein rijdt echter precies op tijd weg zonder zich te bekommeren over overstappers. Ik wil langs deze weg de conducteur en de ns bedanken voor een reis die nu een half uur langer duurt. Kan dat nu niet anders? Dit is niet de eerste keer dat me dit overkomt en dit zorgt voor veel ergenis.
icon

Beste antwoord door Gabriëlle NS 15 september 2017, 14:40

Welkom op het NS Serviceforum, OnderwegnaarEnschede! 🙂

Zoals Tamzin al heeft aangegeven is het helaas niet altijd mogelijk om op vertraagde overstappers te wachten. Deze trein krijgt namelijk dan ook weer vertraging waardoor misschien andere overstappers ook weer hun aansluiting gaan missen. Soms is het wel mogelijk om de vertraging onderweg in te halen. Je kunt altijd even bij de conducteur polsen of het mogelijk is dat de andere trein even kan wachten.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nee, er wordt niet gewacht op overstappers om te voorkome dat vertragingen zich elders voortplanten.

Zoals Tamzin al heeft aangegeven is het helaas niet altijd mogelijk om op vertraagde overstappers te wachten. Deze trein krijgt namelijk dan ook weer vertraging waardoor misschien andere overstappers ook weer hun aansluiting gaan missen. Soms is het wel mogelijk om de vertraging onderweg in te halen. Je kunt altijd even bij de conducteur polsen of het mogelijk is dat de andere trein even kan wachten.
Reputatie 6
Wederom een voorbeeld van één van de allergrootste ergernissen op het spoor, op dit forum steeds weer opduikend. Op dit traject met 1x per half uur een trein is 1 minuutje vertraging toch zo weer ingehaald. Het is en blijft niet klantvriendelijk.
Reputatie 6
Badge +1
@Gabriëlle NS: wellicht goed om even op te zoeken hoe het ook al weer zat. Als een trein om 12:22u binnenrijdt op Amersfoort, en er daarmee dus nog één minuut beschikbaar is om over te stappen hoort de verkeersleiding even te wachten met het sein voor de IC Enschede op groen te zetten. Op deze overstap zit namelijk een WRT, een regeling die zegt dat de treinen even op elkaar moeten wachten!
Reputatie 3
Tussen Amersfoort en Apeldoorn is die minuut wachttijd gewoon in te halen.
Wat is NS toch een treurig bedrijf geworden.
Als de treinen maar op tijd rijden.
Het is inderdaad totale onzin dat een minuutje wachten op overstappers de dienstregeling overhoop gooit, begint erg irritant te worden dat deze dooddoener telkens weer als waarheid verkondigd wordt op dit forum. Volgens de netverklaring van ProRail worden treinen gepland met 5% speling plus een minuut speling bij opvolging en kruising tussen twee treinen. Trein kan dus prima een minuut wachten zonder andere treinen te hinderen én is gewoon weer op tijd in Apeldoorn. En ook twee minuutjes wachten zal niemand echt last van hebben, drie minuutjes wachten zal er misschien een andere trein opgehouden worden maar die heeft ook weer 5% marge en is die vertraging dus binnen kwartier kwijt.
Reputatie 2
Sterker nog, een beetje machinist haalt er 2 minuten a 3 minuten direct weer uit op het stuk Amf-Apd, laat staan de 3 minuten die je in Deventer staat te apengapen.... geen enkele reden/excuus kan dit goed praten.
Reputatie 7
Badge +3
Het fundamentele probleem is dat NS nog steeds 2-minuten aansluitingen plant. Dat is hey echte probleem
Met goede communicatie is dat echt niet zo erg, tot 5 minuten vertraging op het voorlaatste station voor het knooppunt zou het geen probleem moeten zijn, dat zou nog allemaal binnen de aanvaardbare marges blijven om geen sneeuwbaleffect te veroorzaken. Voorwaarde is wel dat al het personeel op de hoogte is van de vertraging en zich inzet in deze te beperken.
Reputatie 1
Even wat aanvulling uit de praktijk:

Officieel is het zo dat de conducteur niet degene is die bepaald of er gewacht wordt op een ietwat vertraagde overstap, de verantwoordelijkheid ligt hiervoor bij de Treindienstleider die kan besluiten om nog even te wachten. Mits een trein niet in zichtsafstand aan komt rijden kan een conducteur niet zien waar de vertraagde trein zich bevind en kan dus niet bepalen of het nuttig is (hoeveel minuten vertraging?) om te wachten, de Treindienstleider ziet dit op zijn of haar monitors wél. Hij of zij kan dan wachten met het sein uit de stand stop te halen zodat je nog niet kan vertrekken totdat de overstap aanwezig is.

Persoonlijk wacht ik bij een vertraagde overstap meestal als ik de overstap aan zie komen rijden. Zie ik hem niet en heb ik niets gehoord van, bijvoorbeeld de Procesleider Perron, dan zal ik helaas moeten vertrekken. Dan hebben we het namelijk over meerdere minuten vertraging i.p.v. 'een minuutje'. Daar komt bij dat het mogelijk is dat je als HC op sommige trajecten weinig komt en dus niet helemaal op de hoogte bent (ervaring) van alle overstapmogelijkheden.
Reputatie 1
Even een aanvulling uit de praktijk: ook in Zwolle (met 2 min overstap) gaat het ook wel eens (bijna) mis. Vrijdag kwam ic uit Gn om 6.17 uur aan. De witte lamp was al getoond en de deuren al dicht van ic naar gvc (V. 6.17). Op laatste moment toch nog overstap geboden en trein om 6.18 vertrokken. Naar Lls is die 1 min makkelijk in te halen.
Als NS niet op tijd rijdt worden ze weer afgerekend door de staat

@gabrielle ns zoals je hieronder ziet heb ik meer medestanders. Graag zag ik als antwoord dat de ns deze melding aan de betreffende conducteur doorgeeft met de kans de dienstverlening te verbeteren. Vandaag stel ik opnieuw vast dat de trein naar Enschede wordt afgefloten door de conducteur voordat alle mensen de kans kregen fatsoenlijk in te stappen. Dit lijkt meer een case van reiziger pesten.
Ik snap dat je hiervan baalt OnderwegnaarEnschede, maar dat er meer reizigers zijn die hier soms last van hebben wil niet zeggen dat we ineens de processen kunnen aanpassen. Ik zal jullie algemene feedback doorgeven, maar meer dan dat kan ik niet doen.

Reageer