beantwoord

Waarom rijden er bij 35 graden nog steeds treinen zonder airco?

• 11 augustus 2020
  • 89 reacties
  • 2070 Bekeken

• Intercity
  • 6 reacties

Het was (en is nog steeds) 35 graden en er rijden nog steeds treinen (SGMm) zonder airco. Zondag van Hengelo naar Deventer alle treinen zonder airco. De intercity reed niet door de werkzaamheden tussen Deventer en Apeldoorn en de stoptreinen reden met SGMm die geen airco heeft. Uiteindelijk met de Duitse IC uit Berlijn gegaan maar daar was de airco kapot.

icon

Beste antwoord door Tamzin 11 augustus 2020, 09:44

Het was (en is nog steeds) 35 graden en er rijden nog steeds treinen (SGMm) zonder airco. Zondag van Hengelo naar Deventer alle treinen zonder airco. De intercity reed niet door de werkzaamheden tussen Deventer en Apeldoorn en de stoptreinen reden met SGMm die geen airco heeft. Uiteindelijk met de Duitse IC uit Berlijn gegaan maar daar was de airco kapot.

Omdat SGM 40 jaar oud is en binnenkort wordt vervangen. Daar gaat NS dus geen airco meer inbouwen. 

Bekijk origineel

89 reacties

Reputatie 5

Het was (en is nog steeds) 35 graden en er rijden nog steeds treinen (SGMm) zonder airco.

Beetje een inkoppertje: Omdat van de warmte deze treinen niet zomaar helemaal vanzelf een airco krijgen? Waarom denk je dat deze treinstellen nog rijden?

Reputatie 7
Badge +3

Omdat SGM 40 jaar oud is en binnenkort wordt vervangen. Daar gaat NS dus geen airco meer inbouwen. 

Reputatie 7
Badge +3

De SGM treinen rijden nog omdat NS ze qua capaciteit momenteel gewoon nog nodig heeft. Een aantal stellen zijn al aan de kant gezet, maar nog niet allemaal.  Volgens mij was de planning alle stellen eind van het jaar buiten dienst te stellen, maar het zou kunnen dat dat door de Corona situatie misschien niet gehaald kan worden. Er moeten dan wel genoeg nieuwe SNG stellen in dienst zijn.

Het was (en is nog steeds) 35 graden en er rijden nog steeds treinen (SGMm) zonder airco. 

Welke optie had je zelf voor ogen @ICN ?

Al het SGM aan de kant als het warm is, dan was de kans aanwezig geweest dat er geen trein had gereden op jou traject.

Ook al is het relatief erg rustig in de treinen, NS rijdt toch met de normale capaciteit, waarmee al het beschikbare materieel nodig is.

Welke optie had je zelf voor ogen @ICN ?

Al het SGM aan de kant als het warm is, dan was de kans aanwezig geweest dat er geen trein had gereden op jou traject.

Ook al is het relatief erg rustig in de treinen, NS rijdt toch met de normale capaciteit, waarmee al het beschikbare materieel nodig is.

Dat is in dit geval niet helemaal juist @Deventer . TS geeft aan dat het op een zondag gebeurde en op zondag wordt toch echt een deel van het materieel niet gebruikt. Dus inderdaad waarom op zondag een SGMm inzetten lijkt mij een legitieme vraag.

Reputatie 1

Waarschijnlijk zou je vragen waarom er niet genoeg treinen rijden als NS de treinen zonder airco uit de dienstregeling zou halen.

Dus inderdaad waarom op zondag een SGMm inzetten lijkt mij een legitieme vraag.

Dat is een zuiver logistiek afweging. De omloop van het materieel staat al ruim van te voren vast, ook bij werkzaamheden. Wijzigingen daarin aanbrengen kost in elk geval veel personele inzet (en geld), en dat is er gewoon niet, zeker niet op een zondag in een periode dat er een groot tekort is aan rijdend personeel. Terwijl iedereen aan het strand ligt, vernam ik dat er geen dag vrij te krijgen is bij conducteurs en machinisten.

Het weinige reservepersoneel is dus nuttiger in te zetten, en de beperkte capaciteit bij de bijsturing en materieelplanning ook @Pingpong 

Dus inderdaad waarom op zondag een SGMm inzetten lijkt mij een legitieme vraag.

Dat is een zuiver logistiek afweging. De omloop van het materieel staat al ruim van te voren vast, ook bij werkzaamheden. Wijzigingen daarin aanbrengen kost in elk geval veel personele inzet (en geld), en dat is er gewoon niet, zeker niet op een zondag in een periode dat er een groot tekort is aan rijdend personeel. Terwijl iedereen aan het strand ligt, vernam ik dat er geen dag vrij te krijgen is bij conducteurs en machinisten.

Het weinige reservepersoneel is dus nuttiger in te zetten, en de beperkte capaciteit bij de bijsturing en materieelplanning ook @Pingpong 

Dit betekent dus feitelijk wat de omstandigheden ook zijn: Er kan niets worden aangepast. 

Ik zie nog geen reactie van een NS-moderator. Laten we daarop even wachten.

Maar zondag reden de NS Intercitys niet. Alleen sprinters die vanaf Almelo extra verder reden naar Hengelo en Enschede. Het IC materieel (met airco) stond gewoon stil.

Badge

Maar zondag reden de NS Intercitys niet. Alleen sprinters die vanaf Almelo extra verder reden naar Hengelo en Enschede. Het IC materieel (met airco) stond gewoon stil.

IC materieel is niet geschikt voor sprinterdiensten en al helemaal niet met de warmte van nu.  Dit resulteert namelijk in problemen met de koeling van de tractiemotoren.

Daarnaast is een IC trager dan een sprinter op de korte afstanden van de stations en is de dienstregeling van de sprinters niet haalbaar voor de IC’s

Reputatie 7
Badge +1

IC materieel is niet geschikt voor sprinterdiensten en al helemaal niet met de warmte van nu.  Dit resulteert namelijk in problemen met de koeling van de tractiemotoren.

Daarnaast is een IC trager dan een sprinter op de korte afstanden van de stations en is de dienstregeling van de sprinters niet haalbaar voor de IC’s

Zelfs niet de DDZ? Ik meen me te herinneren dat de DD-AR ooit ontworpen was om de stoptrein diensten te bedienen en dus de redelijke krappe rijtijden moest kunnen halen. Qua capaciteit is het materieel misschien wel een beetje overkill. 

Reputatie 7
Badge +3

Het vaker dan voorzien inzetten van een DDZ trein als sprinter was mede de oorzaak van de ontsporing bij Den Haag begin januari. Maar NS neemt structurele maatregelen in het onderhouds- en controleproces om dit in de toekomst te voorkomen. Ook wordt er gezegd dat dit treintype niet meer als Sprinter wordt ingezet op de meest intensieve Sprintertrajecten, waar de trein vaker harder moet remmen door het aantal tussenstations. 

https://nieuws.ns.nl/ns-neemt-maatregelen-na-onderzoek-ontsporing/

Badge

De DDZ is buiten de reden welke Momo hier al aangeeft met dit weer ook niet geschikt omdat met dit warme weer al problemen geeft op de IC trajecten en er rustiger mee gereden moet worden.  Ga je zo’n trein nog meer keren laten optrekken dan wordt e warmte ontwikkeling in de aandrijving alleen maar groter.

Op dit moment met het warme weer is de DDZ al helemaal geen alternatief voor een sprinterdienst.

Zondag

Zondag reed alleen de sprinter (door werkzaamheden) dus het was wel sprinterdienst maar IC reizigers moesten hier ook met mee omdat de IC niet ging. Ze hadden ook het stilstaande ICMm kunnen inzetten. Een intercity die op elk station stopt zeg maar. Dat was wel op Ost en Wijhe, maar daar is geen IC. Maar daar wel airco.

en er rustiger mee gereden moet worden. 

En laten ze dat nu net vergeten zijn @Jeroen om als zomermaatregel bekend te maken aan het rijdende personeel....

Reputatie 3

Volgens mij is dit het antwoord. Nog even geduld, de vervanging voor deze treinen (SNG) wordt momenteel gebouwd en steeds meer ingezet, dus binnenkort zijn er geen treinen meer zonder airco!

Badge

en er rustiger mee gereden moet worden. 

En laten ze dat nu net vergeten zijn @Jeroen om als zomermaatregel bekend te maken aan het rijdende personeel....

Daarom hen je het vakmanschap van de machinist. 

Reputatie 3

Ik mis juist de open ramen in treinen. Heerlijk was dat altijd, die frisse lucht van buiten. Maar volgens mij zijn er geen treinen meer waarin de ramen open kunnen (Plan V waren de laatste, geloof ik).

Badge

Nee hoor, SGMm daar kunnen de ramen nog gewoon van open.  En de DDAR/DDM had die mogelijkheid ook maar die zijn vorig jaar uit dienst gegaan.

Reputatie 7
Badge +1

De SGMm's zijn de laatste treinen met een schuifraampje en die rijden voorlopig nog. Vooral bij de treinen naar Zandvoort vind ik dit prettig, heerlijk die zeelucht.

Reputatie 3

Nee hoor, SGMm daar kunnen de ramen nog gewoon van open.  En de DDAR/DDM had die mogelijkheid ook maar die zijn vorig jaar uit dienst gegaan.

Ah OK, maar die treinen rijden niet hier in de omgeving, vandaar dat ik het niet wist waarschijnlijk.

Triest dat sommige het goed proberen te praten. Airco is gewoon essentieel, zeker met mondkapjes op.

Geen excuus voor.

Reputatie 7
Badge +3

Wie zegt dat airco essentieel is? Ik had begrepen dat ventilatie essentieel is. Ventileren gaat nu juist heel goed in oudere treinen waarvan de raampjes open kunnen.

Bedoel het met de hitte. Mondkapje op + hitte maakt mensen enorm benauwd...

Reageer