beantwoord

Waarom rijdt de trein naar Roosendaal in Zutphen zo ver door op het zuider perron?

  • 8 september 2014
  • 4 reacties
  • 374 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Het is maandagochtend 8 september, 06.58. De intercity die mij en vele andere forensen naar Arnhem en Nijmegen moet brengen rijdt in Zutphen zo ver door dat op het noorder perron, waar toch heel wat reizigers staan (en dat heeft de machinist ook gezien) alleen een 1e klas wagon tot stilstand komt? Gevolg: 20 minuten staan terwijl in het voorste gedeelte van de trein vast nog zitplaatsen zijn. Doorlopen naar voren is natuurlijk mogelijk, maar is praktisch gezien geen optie. Wat bezielt die machinist? Heeft ie wel eens van klantenbinding gehoord? En dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd.
icon

Beste antwoord door Thijs2 8 september 2014, 10:13

Het zou kunnen dat de trein zover moet doorrijden in verband met een wissel langs het perron. Soms is het helaas niet anders, het is zeker niet bedoeld om klanten te 'pesten'. Ik begrijp wel dat het vervelend kan zijn om zover door te lopen. Was het niet mogelijk om na binnenkomst op het perron iets verder door te lopen? Vaak blijft de trein toch wel 1 a 2 minuten staan, waarin je naar een rustiger stuk kan lopen.
Bekijk origineel

4 reacties

Het zou kunnen dat de trein zover moet doorrijden in verband met een wissel langs het perron. Soms is het helaas niet anders, het is zeker niet bedoeld om klanten te 'pesten'. Ik begrijp wel dat het vervelend kan zijn om zover door te lopen. Was het niet mogelijk om na binnenkomst op het perron iets verder door te lopen? Vaak blijft de trein toch wel 1 a 2 minuten staan, waarin je naar een rustiger stuk kan lopen.
Wat bezielt die machinist? Heeft ie wel eens van klantenbinding gehoord? En dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd.
Wist u dat de machinist doorgaans niet zelfs mag bepalen waar hij een trein neerzet? Daar krijgt allemaal aanwijzingen voor in de vorm van regeltjes, borden en/of lichtseinen.
En als ProRail (de treindienstleiding) bepaalt dat deze locomotief met 7 wagons aan het eind van het perron moet stoppen, dan heeft de machinist daar gewoon gevolg aan te geven.

Zoals Thijs NS terecht opmerkt ligt in dat spoor ook nog een wissel, waardoor het perron eigenlijk in 2 delen wordt verdeeld. Dat geeft de mogelijkheid om verschillende treinen te laten stoppen op (wat u noemt) het noordelijke en zuidelijke deel.
Wist u dat kort na vertrek van uw trein vanaf spoor 3 op datzelfde spoor al een trein vertrekt richting Zwolle?
Als één van beide treinen ook maar een kleine vertraging heeft, zouden ze elkaar al in de weg kunnen zitten als die wissels geblokkeerd worden door een andere trein.
Doorrijden van uw trein tot het eind van het perron geeft dus de mogelijkheid om die andere trein richting Zwolle gewoon op het andere deel van het perron binnen te laten komen.
Zo zal dat ook standaard in de computers van de treindienstleiding zijn geprogrammeerd.

Dus dat de machinist uit pesterij de trein lekker zo ver mogelijk naar voren stil zet, daar is gewoon geen sprake van.
Bovendien. als het vaker voorkomt, lijkt het inderdaad in de treindienstleiding te zijn ingecalculeerd.
Maar dan weet je als reiziger dus ook dat dit gebeurt en zou je er rekening mee kunnen houden.
En een stukje naar voren lopen, waarop zou dat geen optie zijn? Liever als haringen in een ton in de 6e en 7e wagon dan wat meer ruimte (en mogelijk zelfs een zitplaats in een wagon een stukje naar voren?
Waant - pakweg - 100 meter is toch wel een afstand die ieder mens (zelfs COPD-ers) lopend moet kunnen overbruggen.
Wat bezielt die machinist? Heeft ie wel eens van klantenbinding gehoord? En dit is niet de eerste keer dat dit gebeurd.
Wist u dat de machinist doorgaans niet zelfs mag bepalen waar hij een trein neerzet? Daar krijgt allemaal aanwijzingen voor in de vorm van regeltjes, borden en/of lichtseinen.
En als ProRail (de treindienstleiding) bepaalt dat deze locomotief met 7 wagons aan het eind van het perron moet stoppen, dan heeft de machinist daar gewoon gevolg aan te geven.

Zoals Thijs NS terecht opmerkt ligt in dat spoor ook nog een wissel, waardoor het perron eigenlijk in 2 delen wordt verdeeld. Dat geeft de mogelijkheid om verschillende treinen te laten stoppen op (wat u noemt) het noordelijke en zuidelijke deel.
Wist u dat kort na vertrek van uw trein vanaf spoor 3 op datzelfde spoor al een trein vertrekt richting Zwolle?
Als één van beide treinen ook maar een kleine vertraging heeft, zouden ze elkaar al in de weg kunnen zitten als die wissels geblokkeerd worden door een andere trein.
Doorrijden van uw trein tot het eind van het perron geeft dus de mogelijkheid om die andere trein richting Zwolle gewoon op het andere deel van het perron binnen te laten komen.
Zo zal dat ook standaard in de computers van de treindienstleiding zijn geprogrammeerd.

Dus dat de machinist uit pesterij de trein lekker zo ver mogelijk naar voren stil zet, daar is gewoon geen sprake van.
Bovendien. als het vaker voorkomt, lijkt het inderdaad in de treindienstleiding te zijn ingecalculeerd.
Maar dan weet je als reiziger dus ook dat dit gebeurt en zou je er rekening mee kunnen houden.
En een stukje naar voren lopen, waarop zou dat geen optie zijn? Liever als haringen in een ton in de 6e en 7e wagon dan wat meer ruimte (en mogelijk zelfs een zitplaats in een wagon een stukje naar voren?
Waant - pakweg - 100 meter is toch wel een afstand die ieder mens (zelfs COPD-ers) lopend moet kunnen overbruggen.


Antwoord:
Dat van die wissel gaat niet op want de trein naar Roosendaal is zo lang dat ie op de wissel tot stilstand komt. De trein naar Zwolle moet dus gewoon op de IJsselbrug wachten tot de trein naar Arnhem weg is!
Deze trein had een 1e klas wagon als laatste wagon vlak voor de locomotief die achteraan de trein zit. Normaal gesproken stoppen de treinen in Zutphen zo dat de reizigers daar voldoende ruimte en tijd hebben om een zitplaats te kunnen vinden. Nu was er een stroom reizigers die met z'n allen naar de 2e klas wagon spurten. Een onbegonnen zaak om dan nog verder door te lopen. De gangen staan vervolgens vol, dus doorlopen in de trein heeft ook geen zin. Die machinist behoort te weten welke samenstelling zijn trein heeft. Dan rijdt ie langs het perron waar hij op het noorder gedeelte veel reizigers kan zien staan. En toch rijdt ie helemaal door naar voren. Dat vind ik bijna pesterij en zeker geen klantenbinding! En als jullie de schuld afschuiven naar Prorail dan stuur je deze klacht maar door!

Overigens, het is mij al een meerdere keren gebeurd dat door vertraging van de zelfde trein ik op de terugweg de aansluiting miste in Zutphen naar de trein voor Winterswijk. Ben ik weer een half uur of een uur verder. En geen wissel die dat voor me oplost!!
Het zou kunnen dat de trein zover moet doorrijden in verband met een wissel langs het perron. Soms is het helaas niet anders, het is zeker niet bedoeld om klanten te 'pesten'. Ik begrijp wel dat het vervelend kan zijn om zover door te lopen. Was het niet mogelijk om na binnenkomst op het perron iets verder door te lopen? Vaak blijft de trein toch wel 1 a 2 minuten staan, waarin je naar een rustiger stuk kan lopen.

Antwoord:
Dat van die wissel gaat niet op want de trein naar Roosendaal is zo lang dat ie op de wissel tot stilstand komt. De trein naar Zwolle moet dus gewoon op de IJsselbrug wachten tot de trein naar Arnhem weg is!
Deze trein had een 1e klas wagon als laatste wagon vlak voor de locomotief die achteraan de trein zit. Normaal gesproken stoppen de treinen in Zutphen zo dat de reizigers daar voldoende ruimte en tijd hebben om een zitplaats te kunnen vinden. Nu was er een stroom reizigers die met z'n allen naar de 2e klas wagon spurten. Een onbegonnen zaak om dan nog verder door te lopen. De gangen staan vervolgens vol, dus doorlopen in de trein heeft ook geen zin. Die machinist behoort te weten welke samenstelling zijn trein heeft. Dan rijdt ie langs het perron waar hij op het noorder gedeelte veel reizigers kan zien staan. En toch rijdt ie helemaal door naar voren. Dat vind ik bijna pesterij en zeker geen klantenbinding! En als jullie de schuld afschuiven naar Prorail dan stuur je deze klacht maar door!

Overigens, het is mij al een meerdere keren gebeurd dat door vertraging van de zelfde trein ik op de terugweg de aansluiting miste in Zutphen naar de trein voor Winterswijk. Ben ik weer een half uur of een uur verder. En geen wissel die dat voor me oplost!!

Reageer