beantwoord

waarom slaat de trein station over?

Afgelopen zaterdag wilde ik naar Goes met de trein. Aangezien ik in Winschoten opstap, ben ik nogal wat uurtjes onderweg, en had daarom besloten, maar gelijk de vroegste trein te nemen. Als je met de vroegste trein gaat, moet je echter al in Europapark overstappen, terwijl je bij latere treinen juist tot het hoofdstation Groningen door moet rijden, want dan stopt de intercity niet meer op station Europapark.Wel een beetje verwarrend. Wij stonden 's morgens in alle vroegte, om 7.08 uur op de intercity richting Zwolle te wachten, maar tot onze verbazing reed de trein gewoon door. Nu vraag ik mij af, of de machinist ons gewoon vergeet, of dat er een andere reden is, dat de trein niet stopt. Ik heb evengoed een erg leuke dag gehad, ondanks dit wat tegenvallende begin. Een vraag die ook nog bij mij opkomt is: kan het voor een onveilige situatie zorgen, als een trein niet stopt op het station? Want hij is daardoor natuurlijk te vroeg op zijn bestemming.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 17 april 2018, 08:36

Er zijn een paar mogelijkheden waardoor Europapark is overgeslagen:
1) De machinist heeft niet doorgehad dat de dienstregeling op zaterdag anders is dan doordeweeks, en reed uit automatisme gewoon door. De seinen staan veilig, dus verhinderen dat niet.
2) De machinist heeft niet zitten opletten en is te laat gaan remmen (zelf wel eens meegemaakt). Maar dan zou je een forse remming moeten hebben gezien
3) De dienstregeling van de trein is aangepast vanwege werkzaamheden. Er wordt bij werkzaamheden vaker vergeten dat de eerste treinen van de dag stoppen op alle stations tussen Groningen en Zwolle. Maar in dat geval zou de reis ook niet in de reisplanner moeten staan.

Ik gok op situatie 1. Tot onveilige situaties leidt dat overigens niet op het spoor zelf. Er zit geen trein direct voor, en de trein zal dan in Assen wat langer hebben moeten wachten tot het sein veilig stond. Het kan natuurlijk wel zijn dat reizigers zich (te) dicht bij de perronrand bevinden omdat ze denken dat de trein gaat stoppen.

Overigens kunt u een formulier geld terug bij vertraging invullen hiervoor. Die zal eerst wel automatisch afgewezen worden (de controlecomputer controleert niet of een station is overgeslagen), maar als u dan de e-mail beantwoord en de situatie uitlegt wordt de claim alsnog goedgekeurd. U krijg dan in elk geval een vergoeding voor het NS-deel (Europapark-Goes).
Bekijk origineel

32 reacties

Vanuit Europapark gaat er wel om 7:09 u een stoptrein naar Assen en in Assen had u zo over kunnen stappen op de Intercity. De Intercity die om 7:08 zou vertrekken is alleen in het weekend mogelijk om rechtstreeks naar Rotterdam te gaan.
Reputatie 7
Badge
TS stond zaterdag op die IC te wachten ...maar die reed door!
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/524/2018-04-14T07:08:00+0200
Zaterdag is toch weekend. Dus kan je dan om 7.08 uur van Europapark naar Zwolle.
Is deze trein niet gestopt ?
Reputatie 6
Badge +1
Er zijn een paar mogelijkheden waardoor Europapark is overgeslagen:
1) De machinist heeft niet doorgehad dat de dienstregeling op zaterdag anders is dan doordeweeks, en reed uit automatisme gewoon door. De seinen staan veilig, dus verhinderen dat niet.
2) De machinist heeft niet zitten opletten en is te laat gaan remmen (zelf wel eens meegemaakt). Maar dan zou je een forse remming moeten hebben gezien
3) De dienstregeling van de trein is aangepast vanwege werkzaamheden. Er wordt bij werkzaamheden vaker vergeten dat de eerste treinen van de dag stoppen op alle stations tussen Groningen en Zwolle. Maar in dat geval zou de reis ook niet in de reisplanner moeten staan.

Ik gok op situatie 1. Tot onveilige situaties leidt dat overigens niet op het spoor zelf. Er zit geen trein direct voor, en de trein zal dan in Assen wat langer hebben moeten wachten tot het sein veilig stond. Het kan natuurlijk wel zijn dat reizigers zich (te) dicht bij de perronrand bevinden omdat ze denken dat de trein gaat stoppen.

Overigens kunt u een formulier geld terug bij vertraging invullen hiervoor. Die zal eerst wel automatisch afgewezen worden (de controlecomputer controleert niet of een station is overgeslagen), maar als u dan de e-mail beantwoord en de situatie uitlegt wordt de claim alsnog goedgekeurd. U krijg dan in elk geval een vergoeding voor het NS-deel (Europapark-Goes).

1) De machinist heeft niet doorgehad dat de dienstregeling op zaterdag anders is dan doordeweeks, en reed uit automatisme gewoon door. De seinen staan veilig, dus verhinderen dat niet

Opvallend, dit was een machinist standplaats Groningen, dus de stelling dat meer lijnsgewijze rijden dit soort fouten voorkomt, is hiermee weer ontkracht.
Badge +3
Er was afgelopen zaterdag natuurlijk wel een wijziging voor trein 524. De trein reed maar tot Utrecht Centraal i.p.v. Rotterdam Centraal vanwege werkzaamheden tussen Utrecht en Woerden. Wanneer dat gevolgen gehad heeft voor het dienstkaartje van de machinist is het des te opmerkelijker dat niet gestopt is. Of het zou kunnen zijn dat die wijziging juist heeft afgeleid.

@klant-peter
Zelfs bij lijnsgewijze exploitatie kan het misschien wel maanden duren voordat een machinist specifiek trein 524 op zaterdag in de dienst heeft en bewust moet zijn van het afwijkende stoppatroon. De afwijkende vertrektijd van .05 i.p.v. .18 voor alle andere IC's in Groningen zou een trigger moeten zijn.
Er was afgelopen zaterdag natuurlijk wel een wijziging voor trein 524. De trein reed maar tot Utrecht Centraal i.p.v. Rotterdam Centraal vanwege werkzaamheden tussen Utrecht en Woerden. Wanneer dat gevolgen gehad heeft voor het dienstkaartje van de machinist is het des te opmerkelijker dat niet gestopt is. Of het zou kunnen zijn dat die wijziging juist heeft afgeleid.

Ik kan even niet begrijpen dat een trein Europapark voorbij rijdt waarbij "de schuld"/"niet schuld" ligt bij een eventueel gewijzigd dienstkaartjes bij/voorbij Utrecht.
Verder wordt er veelal gewisseld van personeel te Utrecht, zeker als de trein uit meer dan één treinstel bestaat.
Badge +3
De afleiding kan zijn ontstaan door zoiets simpels als de gewijzigde bestemming van de trein. Alles wat afwijkt van een patroon kan afleiding veroorzaken.

Het gaat niet om "schuld". Het gaat om het zoeken naar een mogelijke verklaring. Het beste zou natuurlijk zijn om het de machinist zo snel mogelijk te vragen. Helaas zullen we het antwoord nooit te horen krijgen.
De machinist rijdt deze trein 524 slechts Groningen ->Zwolle.
Badge +3
Je hebt mijn bericht niet goed gelezen of niet goed begrepen. Alleen al het feit dat de bestemming van de trein gewijzigd is, is al een verstoring van het normale zaterdagse patroon voor de machinist. Dat hij zelf toch al niet verder zou rijden dan Utrecht is in dit verband irrelevant.
Hij reed niet verder dan Zwolle gaf ik reeds aan.

Wist eigenlijk niet dat machinisten zo voor wijzigingen ver buiten hun inzetgebied op een trein vatbaar zijn.
Ik denk dat hij/zij gewoon even niet goed op de tijdtafel gekeken heeft.
Badge +3
Alles kan. Jouw verklaring kan kloppen. Net als een andere verklaring. En als niemand het hem vraagt zullen we het nooit weten.
Badge +3
Zelfde persoon of iemand anders? Ik lees net dit en heb maar even naar hier doorverwezen..

Hopelijk diegene wat minder woest... omdat er toevallig een trein niet op tijd rijdt of stopt :8

Discussie gaat verder.. Winschoten en omgeving is boos dus.. tot op de bodem! Schokkend nieuws (nee dat is flauw...)
@Keuzereiziger, optie 2 zal het niet aan de snelheid gelegen hebben, die is bij Groningen - Europapark niet zo hoog. Wellicht vergeten om koffie te drinken voor de dienst ??? Reden zal eerder zijn dat de machinist niet verwacht/gezien/door gehad heeft dat er hier gestopt moest worden deze rit. Of mogelijk niet juist geïnformeerd door de TimTim.

Lastige is ook dat het een IC rit heet te zijn maar eigenlijk tot aan Zwolle gewoon een stoptrein is qua stops.

...........Wist eigenlijk niet dat machinisten zo voor wijzigingen ver buiten hun inzetgebied .....

Wat bedoel je hier nu met inzetgebied ??
Dat leek mij duidelijk. De machinist reed deze trein van Groningen tot Zwolle (het inzetgebied voor deze treinrit). De werkzaamheden waren tussen Utrecht en Woerden. Daar kwam deze machinist dus niet met deze trein.
Kan me niet voorstellen dat dat van invloed is te Europapark.
Ooh het inzet gebied voor deze treinrit, ik dacht namelijk te begrijpen dat deze machinist van jou maar tot Zwolle mocht en dan weer terug moest.

Voor de machinist zelf heeft dat geen invloed echter kan zo'n wijziging verder in het oorspronkelijke traject wel veranderingen geven aan het gedeelte van het treintraject er voor. Dit zijn wijzigingen welke via het dagplan gaan, hier waren echter op dit stuk traject volgens mij verder geen wijzigingen t.o.v. het normale traject en tijden..
Tjonge, wat reageerden er veel mensen op mijn vraag van een doorgereden trein. Ik ben wel heel wat wijzer geworden, want ik weet nu tenminste dat de machinist een overzicht krijgt, waar hij moet stoppen, en dat de zaterdag morgen nogal afwijkt van de rest. Ik kan mij een vergissing dan ook wel voorstellen, en voor mij is het niet zo erg, want ik moest nergens op tijd zijn, voor een afspraak. Wel vervelend voor mensen die dat wel hadden. Zou het dan trouwens niet simpel op te lossen zijn, door het gelijk te trekken, en de overstap in Groningen te doen? Dan moet natuurlijk wel alleen de trein van Winschoten iets eerder vertrekken, want anders haal je de overstap niet. Maar dat zal misschien wel te simpel zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Zelfde persoon of iemand anders? Ik lees net dit en heb maar even naar hier doorverwezen..

Hopelijk diegene wat minder woest... omdat er toevallig een trein niet op tijd rijdt of stopt :8

Discussie gaat verder.. Winschoten en omgeving is boos dus.. tot op de bodem! Schokkend nieuws (nee dat is flauw...)

Wanneer je bij het indienen van een klacht te horen krijgt dat wat jij zegt niet zo is gebeurd, zou ik ook boos worden.

Ik zie iets dergelijks ook wel eens bij meldingen van te vroeg vertrokken treinen, dat er wordt gevraagd of hij/zij het wel zeker weet of dat er doodleuk wordt gezegd dat bv de HC 30 seconden eerder fluit dan de vertrektijd op de borden zodat de trein precies op tijd kan vertrekken, ook al geeft de persoon aan dat de trein zeker 2 minuten te vroeg vertrok.Tenzij je bv gelijk een foto van de stationsklok meestuurt en de sluitseinen van de trein in de verte 😛
Screenprintje treinposities doet het ook altijd leuk:$
Reputatie 7
Badge +3
Tjonge, wat reageerden er veel mensen op mijn vraag van een doorgereden trein. Ik ben wel heel wat wijzer geworden, want ik weet nu tenminste dat de machinist een overzicht krijgt, waar hij moet stoppen, en dat de zaterdag morgen nogal afwijkt van de rest. Ik kan mij een vergissing dan ook wel voorstellen, en voor mij is het niet zo erg, want ik moest nergens op tijd zijn, voor een afspraak. Wel vervelend voor mensen die dat wel hadden. Zou het dan trouwens niet simpel op te lossen zijn, door het gelijk te trekken, en de overstap in Groningen te doen? Dan moet natuurlijk wel alleen de trein van Winschoten iets eerder vertrekken, want anders haal je de overstap niet. Maar dat zal misschien wel te simpel zijn.
Tja, dat krijg je op een forum met van die treingekken ;)

Komt mede omdat er de laatste tijd wel wat meer meldingen over overgeslagen stations zijn binnengekomen. Vertraging is hinderlijk, maar jouw trein vrolijk zonder te stoppen voorbij zien rijden is gewoon k*t 🙂 En zou ook echt niet voor mogen komen. 't Lijkt mij interessant om hier 's een analyse van te zien. Ik neem aan dat dit bijgehouden wordt. Hoe vaak gebeurt het nou precies? En waar? Zijn er trends? Mensenwerk betekent natuurlijk af en toe fouten maken, maar wellicht zijn er wel zaken te voorkomen.
.....Tenzij je bv gelijk een foto van de stationsklok meestuurt en de sluitseinen van de trein in de verte 😛
....

Maar kijk dan wel even 2x voordat je die foto op social media zet want voor hetzelfde geldt was jij te laat en vertrok de trein op tijd, ook die meldingen komen er namelijk voorbij keurig met een foto met rode sluitseinen en de klok in beeld. 😃
En precies dat zijn dan weer de meldingen met het meeste gescheld en geschreeuw, krijg ik altijd de indruk 😃
Reputatie 7
Badge
Mijn foto met klok en sluitseinen plus een bevestiging van ProRail VL heeft me zonder enig gescheld of geschreeuw toch excuus van conducteur en spoordeelwinkelreisje opgeleverd 🙂
Rode frontseinen nog wel. Volgens mij wordt er wat te veel aan photoshop gedaan. Je kan alles wel plaatsen met een "foto" als bewijs. Hoe weet je dat het echt echt is ?
Even nakijken in de ritlogging, we hebben per 10s treinposities immers 🙂
Reputatie 7
Badge +3
De foto laatst van iemand op station Leiden was toch vrij duidelijk, trein op 9b al zo ongeveer het station uit en en de tijd op de stationsklok nog niet op de vertrektijd.
En helemaal in combinatie met de Treinposities info die 14.43 aangaf ipv 14.45.

Maar het ging er meer om dat er regelmatig bij dit soort meldingen (zowel doorrijden als te vroeg) aan wordt getwijfeld of het wel echt zo is.
En wanneer je dan een GTBV claim indient wordt die meestal nog eerst automatisch afgewezen, geen vertraging constateert, waarna je kan reageren op de afwijzing en dan ik weet niet hoe lang wachten.

Reageer