beantwoord

Waarom staat de sprinter Deurne - 's-Hertogenbosch vv stil te Boxtel.

• 12 december 2016
  • 7 reacties
  • 503 Bekeken

Waarom staat de sprinter Deurne - 's-Hertogenbosch vv in Boxtel stil om Intercity's te laten voorbijrazen. Dit kan naar mijn idee prima gebeuren op de stations 's-Hertogenbosch en Eindhoven, zoals eerder ook het geval was. Richting 's-Hertogenbosch kan er op Boxtel direct na aankomst worden vertrokken en dan is hij nog steeds op tijd aan de kant voor de intercity. Richting Eindhoven zal hij op 's-Hertogenbosch iets later moeten vertrekken (achter intercity Heerlen/Venlo) maar ook dit is geen probleem aangezien hij op Boxtel en Eindhoven toch een tijd stil staat. Intercity's hoeven (nog steeds) niet achter een sprinter aan te rijden. Kortom enkel tijdswinst en betere overstapmogelijkheden voor mensen die van deze sprinter gebruik maken. Tussen Boxtel en Eindhoven zijn 4/5 sporen dus daar zou een vertraagde sprinter alsnog een intercity kunnen laten passeren. Mocht de sprinter van Boxtel naar 's-Hertogenbosch vertraagd zijn kan hij incidenteel nog wachten op Boxtel voor de intercity.
icon

Beste antwoord door Nick8 12 december 2016, 17:29

Dat komt omdat er met meerdere zaken rekening gehouden moet worden.

Zo moet die sprinter bijvoorbeeld op Boxtel - Eindhoven een kwartiersdienst vormen met de sprinter Tilburg Universiteit - Weert. Tegelijk wil je dat die sprinter in Tilburg aansluit op de intercity naar Roosendaal (en vice versa), zodat je ook 4 verbindingen per uur Eindhoven - Breda v.v. en zodat je een betere verbinding Zeeland - Eindhoven krijgt.

De sprinter Tilburg Universiteit - Weert vertrekt nu direct na de intercity Roosendaal - Zwolle vanuit Tilburg. Wil je de beide sprinters vervolgens op Boxtel - Eindhoven een kwartiersdienst laten vormen, dan zal een van beiden langer moeten stilstaan in Boxtel.

Hierbij moest een afweging gemaakt worden, waarbij de keuze voor een lange stop voor de sprinter uit Tilburg veel meer en grotere nadelen had gehad. Deze waren onder andere:
1) Deze sprinter had dan alsnog de intercity's uit Breda en Schiphol in de weg kunnen rijden, aangezien de sprinter dan door beiden ingehaald zou moeten worden
2) Deze sprinter had dan geen snellere reismogelijkheid Zeeland - Eindhoven v.v. meer verzorgt en bood dan ook geen 3e/4e reismogelijkheid per uur meer tussen Breda en Eindhoven.
3) Deze sprinter had dan in Eindhoven geen overstap meer gehad richting Venlo.
4) De sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne had dan 's avonds (als de intercity Schiphol - Heerlen/Venlo niet rijdt) een slechtere overstap van/naar Utrecht dan nu het geval is.

Al met al was het dus voordeliger om de sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne een langere stop te geven op Boxtel dan de sprinter Tilburg Universiteit - Weert.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 2

Zo moet die sprinter bijvoorbeeld op Boxtel - Eindhoven een kwartiersdienst vormen met de sprinter Tilburg Universiteit - Weert. Tegelijk wil je dat die sprinter in Tilburg aansluit op de intercity naar Roosendaal (en vice versa), zodat je ook 4 verbindingen per uur Eindhoven - Breda v.v. en zodat je een betere verbinding Zeeland - Eindhoven krijgt.

De sprinter Tilburg Universiteit - Weert vertrekt nu direct na de intercity Roosendaal - Zwolle vanuit Tilburg. Wil je de beide sprinters vervolgens op Boxtel - Eindhoven een kwartiersdienst laten vormen, dan zal een van beiden langer moeten stilstaan in Boxtel.

Hierbij moest een afweging gemaakt worden, waarbij de keuze voor een lange stop voor de sprinter uit Tilburg veel meer en grotere nadelen had gehad. Deze waren onder andere:
1) Deze sprinter had dan alsnog de intercity's uit Breda en Schiphol in de weg kunnen rijden, aangezien de sprinter dan door beiden ingehaald zou moeten worden
2) Deze sprinter had dan geen snellere reismogelijkheid Zeeland - Eindhoven v.v. meer verzorgt en bood dan ook geen 3e/4e reismogelijkheid per uur meer tussen Breda en Eindhoven.
4) De sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne had dan 's avonds (als de intercity Schiphol - Heerlen/Venlo niet rijdt) een slechtere overstap van/naar Utrecht dan nu het geval is.

Al met al was het dus voordeliger om de sprinter 's-Hertogenbosch - Deurne een langere stop te geven op Boxtel dan de sprinter Tilburg Universiteit - Weert.

Volgens mij tast je de kwartierdienst niet aan. De sprinter van Eindhoven naar 's-Hertogenbosch blijft tot Boxtel dezelfde tijd rijden als dat hij op dit moment rijd. de sprinter van 's-Hertogenbosch naar Eindhoven zal 1 tot 2 minuten later op Boxtel aankomen en vertrekken. Volgens mij was voorheen deze kwartierdienst ook op 2 minuten scheef. Ik denk dat veel reizigers die van en naar Boxtel, Best en in mindere mate Strijp-S meer tevreden zijn met de kortere reistijd van deze sprinter dan met een perfecte kwartierdienst. In de avonduren vervalt inderdaad de intercity Heerlen/Venlo - Schiphol maar waarom is dit dan. De intercity Amsterdam Centraal biedt bijvoorbeeld minder overstapmogelijkheden in Utrecht (Amsterdam Zuid) naar Zwolle (Lelystad). Ik denk dat mensen in deze regio liever de gehele dag een goede verbinding hebben en 's avonds wat langer. Dan de hele dag 27 minuten wachten op 's-Hertogenbosch en in de avonduren minder slechte overstap. Dan is misschien de volgende vraag waarom verdwijnt de intercity Venlo/Heerlen - Schiphol
Ik weet niet wie dat antwoord gemarkeerd heeft als beste antwoord, maar dit is helemaal geen compleet antwoord n.a.v. mijn reactie daaronder. Ik zou graag een reden willen waarom deze trein niet gewoon aansluit op de intercity Eindhoven - Schiphol. Dit zou mij iedere reis +/- 25 minuten opleveren en ook voor mensen vanuit Best, Strijp-S en Vught dit richting Utrecht gaan, die op Utrecht wellicht moeten overstappen op een trein die niet aansluit op de intercity Maastricht - Amsterdam Centraal. Daarnaast is het sowieso 7 minuten tijdswinst voor mensen uit Best en Strijp-S tot 's-Hertogenbosch.
Reputatie 2
Dat staat toch keurig in het antwoord, omdat die trein anders niet op Boxtel - Eindhoven de geëiste kwartiersdienst kunnen vormen. Want op 's-Hertogenbosch - Boxtel zou hij anders in het pad van de intercity moeten rijden en dat kan niet, anders was die inhaling natuurlijk ook helemaal niet nodig.
Ik leg toch uit van Eindhoven naar Boxtel wordt exact dezelfde tijd gereden enkel verdwijnt de wachttijd te Boxtel. De terugweg zou hij dan achter intercity Heerlen/Venlo vanaf Den Bosch dit betekent ongeveer 2 minuten later vertrekken te Boxtel dan nu. Voorheen is de kwartiertdienst ook op 2 minuten scheef geweest. Het grootste voordeel voor NS is daarnaast dat door deze wijziging een trein minder nodig is omdat hij na aankomst in Den Bosch direct Door kan als sprinter Arnhem Centraal.
Dat heb ik laatste tijd ook al gemerkt Bram!
Reputatie 7
Badge +3
Hoewel niet aangekondigd komt de wachttijd in Boxtel met de nieuwe dienstregeling weer te vervallen. De sprinters gaan later weg uit Den Bosch en komen daar vanuit de richting Eindhoven eerder aan.

Reageer