beantwoord

waarom tijdens corona crisis maar 1 treinstel in de avond uren

• 24 maart 2020
  • 8 reacties
  • 559 Bekeken

Ik ben een van de weinige reizigers die nog met de trein moeten reizen naar hun werk. Mijn dienst begint in de middag uren en eindigd om 21.00 uur in de avond.

Toen ik de trein om 21.30 vanuit Almere richting Zwolle nam merkte ik dat deze redelijk vol was. Iedereen had wel een zitplaats maar tijdens deze Corona tijd konden we als reiziger niet echt afstand nemen.

Waarom geen treinen met meer dan 1 treinstel laten rijden. Dat kost niets meer en er zijn nu volop treinstellen over. De reizigers kunnen zich wat beter door de trein verspreiden waardoor er meer afstand is.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 24 maart 2020, 11:07

Goedemorgen Harmannes1 en welkom bij de NS Community!

Zoals MoDe heeft aangegeven is het huidige advies om het reizen met de trein zoveel mogelijk te vermijden, om hen die voor cruciale beroepen alsnog afhankelijk zijn van het OV (zoals jij) de ruimte te geven om te kunnen reizen met voldoende ruimte. Onze inzet is dan ook gebaseerd op het aantal reizigers wat we vorige week hebben gemerkt, 85% minder dan normaal, gecombineerd met het feit dat ook wij minder beschikbaar personeel hebben door de pandemie. Afgelopen weekend was het op veel plekken alsnog ontzettend druk omdat veel reizigers toch niet-noodzakelijke reizen hebben gemaakt. De kans is aanwezig dat dit ook gisteravond het geval was.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk niet zeker dat de drukte werkelijk veroorzaakt werkt door niet-noodzakelijke reizigers, zoals mrfreeze aangaf. Daarom houden wij de drukte in treinen ook alsnog in de gaten. Ik kan deze constatering doorgeven, maar heb nog wel een vraag. Ik kan namelijk geen trein terugvinden met vertrek 21:30 van Almere Centrum naar Zwolle. Om 21:25 is er wel eentje vertrokken, rit 14677, maar deze is vanaf Almere vertrokken met twee treinstellen. Pas vanaf Lelystad is een van de twee afgekoppeld, voor zover ik kan zien. Klopt het dat het om deze trein gaat, @Harmannes1? Of gaat het om een andere reisdatum?

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het advies is om alleen met OV te reizen als het noodzakelijk is om mensen in vitale beroepen en mensen die niet thuis kunnen werken ruimte te geven.

Helaas blijven mensen toch niet-noodzakelijke reizen maken. Ik hoop dat door de nieuwe maatregelen u in het vervolg meer ruimte heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe weet je dat dat mensen waren die niet-noodzakelijk reisden?

Goedemorgen Harmannes1 en welkom bij de NS Community!

Zoals MoDe heeft aangegeven is het huidige advies om het reizen met de trein zoveel mogelijk te vermijden, om hen die voor cruciale beroepen alsnog afhankelijk zijn van het OV (zoals jij) de ruimte te geven om te kunnen reizen met voldoende ruimte. Onze inzet is dan ook gebaseerd op het aantal reizigers wat we vorige week hebben gemerkt, 85% minder dan normaal, gecombineerd met het feit dat ook wij minder beschikbaar personeel hebben door de pandemie. Afgelopen weekend was het op veel plekken alsnog ontzettend druk omdat veel reizigers toch niet-noodzakelijke reizen hebben gemaakt. De kans is aanwezig dat dit ook gisteravond het geval was.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk niet zeker dat de drukte werkelijk veroorzaakt werkt door niet-noodzakelijke reizigers, zoals mrfreeze aangaf. Daarom houden wij de drukte in treinen ook alsnog in de gaten. Ik kan deze constatering doorgeven, maar heb nog wel een vraag. Ik kan namelijk geen trein terugvinden met vertrek 21:30 van Almere Centrum naar Zwolle. Om 21:25 is er wel eentje vertrokken, rit 14677, maar deze is vanaf Almere vertrokken met twee treinstellen. Pas vanaf Lelystad is een van de twee afgekoppeld, voor zover ik kan zien. Klopt het dat het om deze trein gaat, @Harmannes1? Of gaat het om een andere reisdatum?

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht gaat het om zaterdag, toen heeft er inderdaad een korte(re) trein gereden.

https://treinposities.nl/ritinfo/20200321/14677

Ik heb de treintijd vanaf Almere niet goed aangegeven.

De trein met maar 1 treinstel die ik zelf neem vertrekt altijd vanaf 20.55 uit Almere richting Zwolle.

Er is natuurlijk wel zitplaats genoeg maar hij zit zodanig vol dat 1,5 meter afstand houden niet goed te doen is.

Dit is wel elke dag in de avond zo vol.

Er zijn nu toch treinstellen genoeg en de machinist merkt er niets van als er 2 treinstellen gekoppeld zijn voor betere spreiding.

Daarom begrijp ik totaal niet dat er met een kleine trein gereden wordt als dat niet nodig is.

Wil je dit opnieuw melden als het nogmaals voorkomt? Dan zet ik je melding door, zodat het kan worden meegenomen door de regievoerder. 

Wil je dan meesturen om welk traject het gaat, jouw vertrektijd en de omvang van de drukte aangeven? 

Vanavond 17 mei sprinter van Amsterdam naar Zwolle vertrek a'dam CS om 22:53.

Maar 1 treinstel waarom?

Zit redelijk vol.

Badge

Vanavond 17 mei sprinter van Amsterdam naar Zwolle vertrek a'dam CS om 22:53.

Maar 1 treinstel waarom?

Zit redelijk vol.

6 bakken SLT is redelijk normaal voor dit tijdstip in deze tijd, normaal is het op dit tijdstip niet meer zo druk op dit traject de laatste weken.

Mogelijjk heeft dit toch te maken dat mensen er weer meer op uit trekken.

Reageer