Waarom toch al die vierzits plekken in de trein?!

• 12 juni 2019
  • 6 reacties
  • 480 Bekeken

Beste NS en medetreinreizigers, een vraag van mijn kant waar jullie hopelijk antwoord op hebben maar tegelijk een stukje verbazing/frustratie met de inrichting van onze treincoupes 🙂.

Ik reis dagelijks voor mijn werk en daarnaast geregeld prive met de trein. Wat mij opvalt is dat minimaal de helft, maar soms ook een nog groter deel van de trein uit 'vierzits' plekken bestaat. Dat wil zeggen, stoelen die naar elkaar toegericht staan opgesteld in plaats van in een rij achter elkaar. Naar mijn mening zit dat nogal ongemakkelijk, het is vrijwel onmogelijk om je voeten en benen normaal te plaatsen zonder tegen of tussen de voeten van de persoon tegenover je te zitten. Oplossing is je voeten naar achter te schuiven wat echt geen fijne houding is. Daarnaast ga je noodgedwongen opzij of naar beneden kijken omdat het nogal ongemakkelijk kan worden om op een meter afstand een wildvreemde 30 minuten in zijn smoel aan te staren.

Nu snap ik dat het ook oudhollands kneuterig is om met gezellig met zijn vieren bij elkaar te zitten. Ria, Dini, Thea and Margriet willen immers ook samen naar de huishoudbeurs 😉, maar ik durf (eerlijk gezegd op op basis eigen waarneming) wel te stellen dat minimaal 80% van de treinreizigers alleen of met zijn tweeen reist. Er is dus een behoorlijke overkill aan gezellige kneuterige stoelen voor groepsreizigers. Waarom dan toch deze inrichting? Ik heb in Duitsland, Ierland, Japan, Belgie en nog talloze andere landen met de trein gereisd en nergens bestaat dit fenomeen in deze mate. Overal staan de stoelen in rijen achter elkaar opgesteld waarbij alleen het middelste paar (dus midden van de coupe) naar elkaar staat opgesteld. Begin haast te denken dat Ria en Dini zelf bij de NS werken.

6 reacties

Reputatie 6
Badge
In een sprinter zit het (inderdaad) erg ongemakkelijk zo tegenover elkaar, zeker als je wat langer bent.

Persoonlijk vind ik het in een IC juist wel fijn die vietzits, ook als ik alleen reis. Zelf ervaar ik dan meer ruimte. In de spits reist het doorgaans rustig. Als ik toch last heb van mensen om mij heen, zijn oortjes voor mij de oplossing.

Overigens: Bij treinen die NS renoveert lijken er juist meer 2-zits te komen.
Helemaal mee eens Paul!

Zelf neem ik om deze reden (voornamelijk dat je bij een 4-zits praktisch geen beenruimte hebt) in Sprinters altijd de klapzitjes bij de deuren, of (bij SLT Sprinters) in de coupé met alleen klapzitjes tegen de zijwand (welke helaas gaat verdwijnen, omdat de NS deze ruimte opoffert om toiletcabines in te bouwen).
Ik ben er dan ook wel blij mee dat in de meeste gerenoveerde IC's het aantal 4-zits sterk is afgenomen.
Badge
.....
Begin haast te denken dat Ria en Dini zelf bij de NS werken.

Gezien het grote aantal personeelsleden is de kans zelfs heel groot dat we meerdere Ria's en Dini's hebben werken. 😛
Reputatie 7
Badge +3
Vierzitters of tweezitters blijft een kwestie van smaak.
Reputatie 5

Nu snap ik dat het ook oudhollands kneuterig is om met gezellig met zijn vieren bij elkaar te zitten. Ria, Dini, Thea and Margriet willen immers ook samen naar de huishoudbeurs 😉, maar ik durf (eerlijk gezegd op op basis eigen waarneming) wel te stellen dat minimaal 80% van de treinreizigers alleen of met zijn tweeen reist. Er is dus een behoorlijke overkill aan gezellige kneuterige stoelen voor groepsreizigers. Waarom dan toch deze inrichting? Ik heb in Duitsland, Ierland, Japan, Belgie en nog talloze andere landen met de trein gereisd en nergens bestaat dit fenomeen in deze mate.

In België zijn het meestal 2x3 (en 2x2) door de hele coupé. Zoals op de foto in dit artikel.

Idem in Frankrijk, bij de splinternieuwe RER C bijvoorbeeld.

Bof jij even... niet alleen Dini, Thea, Ria en Margriet, maar Jan en Paul kunnen gezellig middenin.
Reputatie 3
De oplossing.
Ook ideaal voor Dini, Thea, Ria en Margriet. 😀

Reageer