Waarom treinen zo kort. | NS Community
beantwoord

Waarom treinen zo kort.

  • 25 March 2022
  • 54 reacties
  • 3212 Bekeken

Reputatie 1

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. Ondanks dat er nu ongeveer geen maatregelen zijn is Corona niet in eens verdwenen, en blijft het altijd veilig om elkaar de ruimte te geven. Maar dat gaat lastig als iedereen weer dicht op elkaar moet zitten/staan. Dit is ook geen goede manier om de reizigers weer terug in de trein te krijgen! Hier blijkt dat in de spits nog geen 60% van het materieel gebruikt word. (zie https://treinposities.nl/materieel/inzet) De mogelijkheid is er wel. Als de capaciteit weer terug gaat naar voorheen dan kunnen reizigers weer verantwoordelijk en comfortabel kunnen reizen. Zo kunnen mensen zien dat het in de trein nog niet “echt” druk is. En kiezen ze wellicht weer om in de trein te stappen!

icon

Beste antwoord door Momo 25 March 2022, 17:48

Bekijk origineel

54 reacties

En wie gaat de kosten betalen van de inzet van extra treinstellen???

Precies de NS en die heeft geen geld meer door de corona crisis en moet op alles bezuinigen dus de NS zal het materieel inzetten gebaseerd op de aantallen reizigers, dit zodat er niet onnodig extra kosten gemaakt worden.

Het staat de mensen nog steeds vrij om mondkapjes te gebruiken als ze de drukte niet prettig vinden, maar de NS zal eerst weer in de zwarte cijfers moeten gaan komen voordat er wat meer kan. De corona pandemie zal nog vele jaren invloed hebben op wat er kan bij de NS, zo zou het mij niet verbazen als nieuwe IC treinstellen ook wat later gaan komen dan in de lange termijnplanning gepland stond.

Ook de NS kan het geld maar 1x uitgeven. Zolang er voor nagenoeg iedereen een zitplek is en een enkeling moet staan over een beperkt traject dan is de inzet zoals dat zou moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een duivels dilemma voor NS. Aan de ene kant moet alles geprobeerd worden om de mensen die nog wel met de trein reizen als klant te behouden door als prettig ervaren capaciteit aan te bieden. Aan de andere kant moet uiteraard heel scherp op de kosten gelet worden.

Het belangrijkste wat NS nu kan doen is de neerwaartse spiraal ombuigen zodat in ieder geval de reizigersaantallen weer omhoog gaan. Daar hoort een aantrekkelijk product bij en niet een sterfhuisconstructie.

Reputatie 7
Badge +3

In de door u gelinkte pagina wat betreft capaciteit is ook te zien dat met name vanaf 7 februari gemiddeld gezien de treinen juist langer werden. Dat was ook de datum vanaf wanneer NS op sommige trajecten minder treinen liet rijden. Er reden toen dus minder treinen, maar gemiddeld gezien waren de treinen die wel reden langer. Recent is NS de dienstregeling weer gaan opschalen. Nu rijden er dus weer meer treinen, maar gemiddeld gezien zijn ze korter dan enkele weken geleden toen de treinen gemiddeld langer waren. Best logisch eigenlijk. In de periode dat er op sommige trajecten minder treinen reden is een deel van het materieel gebruikt om andere treinen te verlengen, maar nu de dienstregeling weer bijna terug op normaal niveau is kan dat natuurlijk niet meer omdat dat materieel weer gebruikt moet worden op de trajecten waar de treinen nu weer zijn gaan rijden. 

Ik ben het wel met u eens dat een inzet van nog geen 60% van het het materieel in de spits weinig is, volgens mij was dat voor corona vaak 70% of nog iets meer. Maar goed, het aantal reizigers is nog wel tussen 30% en 40% minder momenteel, waardoor het wel genoeg zou moeten zijn. Maar het is soms niet altijd even goed verdeeld. 

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. 

Op de eerste plaats kun je met veel minder reizigers financieel niet eindeloos blijven doorrijden op volle lengte. Op werkdagen zijn er momenteel slechts 65% van de reizigers van voor corona, in het weekend ongeveer 75-80%. De daling zit voornamelijk bij het intercityvervoer, veel intercity's zijn nog steeds bedroevend slecht bezet terwijl het sprintervervoer zich wel aardig heeft hersteld. 

Het tweede punt is de onevenwichtige materieelinzet. Terwijl bijv. in de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede de inzet zeer krap is, rijden op Zwolle-Roosendaal zelfs in het weekend de treinen met een DDZ6 en zijn dan vaak voor 80% leeg. 

Nu alle coronabeperkingen zijn afgeschaft zal het OV weer snel op eigen financiële benen moeten staan. De financiële tekorten bij de overheid lopen momenteel in record tempo uit de hand dus de overheid zal de coronasteun (ook voor het OV) nu snel willen afbouwen.

Een veeg teken is dat de afschaffing van de mondkapjesplicht de eerste drie dagen niet geleid heeft tot meer reizigers. Als dat de komende weken niet beter wordt vrees ik dat forse inkrimpingen uiteindelijk toch onvermijdelijk gaan worden, je zult dan de nieuwe realiteit onder ogen moeten zien. Net als bij winkels en horeca nadert met de afschaffing van alle coronabeperkingen ook bij het OV nu het uur van de waarheid. 

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. 

Op de eerste plaats kun je met veel minder reizigers financieel niet eindeloos blijven doorrijden op volle lengte. Op werkdagen zijn er momenteel slechts 65% van de reizigers van voor corona, in het weekend ongeveer 75-80%. De daling zit voornamelijk bij het intercityvervoer, veel intercity's zijn nog steeds bedroevend slecht bezet terwijl het sprintervervoer zich wel aardig heeft hersteld. 

Het tweede punt is de onevenwichtige materieelinzet. Terwijl bijv. in de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede de inzet zeer krap is, rijden op Zwolle-Roosendaal zelfs in het weekend de treinen met een DDZ6 en zijn dan vaak voor 80% leeg. 

Nu alle coronabeperkingen zijn afgeschaft zal het OV weer snel op eigen financiële benen moeten staan. De financiële tekorten bij de overheid lopen momenteel in record tempo uit de hand dus de overheid zal de coronasteun (ook voor het OV) nu snel willen afbouwen.

Een veeg teken is dat de afschaffing van de mondkapjesplicht de eerste drie dagen niet geleid heeft tot meer reizigers. Als dat de komende weken niet beter wordt vrees ik dat forse inkrimpingen uiteindelijk toch onvermijdelijk gaan worden, je zult dan de nieuwe realiteit onder ogen moeten zien. Net als bij winkels en horeca nadert met de afschaffing van alle coronabeperkingen ook bij het OV nu het uur van de waarheid. 

Maar de slechte verdeling van het materieel inderdaad opvallend, zelfs binnen een treinserie. Daar valt nog veel winst te halen. Een SNG-4 tussen Zwolle en Utrecht op het drukste moment van de spits is vragen om problemen. Voor corona was er dan 2x-DDM, dus ongeveer 750 zitplaatsen, nu 200. 

En verder wacht ik nog steeds op een plan van NS om de lege zitplaatsen te vullen. Tot nu toe gebeurt er nauwelijks iets. 10% vroegboekkorting in de daluren is niets. De proef met vroegboekkorting tussen Den Haag en Eindhoven levert ook weinig op t.o.v. een Dal Voordeel-abonnement. En Dal Voordeel van € 5,10 voor € 2,50 scheelt uiteindelijk ook nauwelijks. Mijn busvervoerder heeft veel betere aanbiedingen, 30% korting op een busabonnement (Altijd Vrij en Dal Vrij) en kaartjes voor € 1 na 18.00 uur 's avonds. 

 

@Jan Haverkamp 

Tariefkortingen zijn natuurlijk een heikel punt omdat je moet voorkomen dat de treinen dan wellicht een stuk voller raken maar dat er in zijn totaliteit dan nog minder geld binnenkomt dan nu.

In Duitsland besluiten veel deelstaten daarom juist de mindere inkomsten door corona te compenseren met forse tariefsverhogingen in de hoop zo inkrimping van de dienstregeling te voorkomen. In Nederland is die optie er echter nauwelijks omdat de tarieven hier al torenhoog zijn. Hooguit zou je het mes in de aktiekaartjes kunnen zetten. 

Reputatie 7
Badge +3

En wie gaat de kosten betalen van de inzet van extra treinstellen???

Precies de NS en die heeft geen geld meer door de corona crisis en moet op alles bezuinigen dus de NS zal het materieel inzetten gebaseerd op de aantallen reizigers, dit zodat er niet onnodig extra kosten gemaakt worden.

Het staat de mensen nog steeds vrij om mondkapjes te gebruiken als ze de drukte niet prettig vinden, maar de NS zal eerst weer in de zwarte cijfers moeten gaan komen voordat er wat meer kan. De corona pandemie zal nog vele jaren invloed hebben op wat er kan bij de NS, zo zou het mij niet verbazen als nieuwe IC treinstellen ook wat later gaan komen dan in de lange termijnplanning gepland stond.

Ook de NS kan het geld maar 1x uitgeven. Zolang er voor nagenoeg iedereen een zitplek is en een enkeling moet staan over een beperkt traject dan is de inzet zoals dat zou moeten zijn.

Kip en ei - verhaal. Als er vanaf begin controle en handhaving was geweest, waren meer (betalende) mensen blijven reizen. Ik heb zelf mijn reizen de afgelopen 2 jaar zeer beperkt vanwege te veel mensen zonder mondkapje en grijs/zwart-reizigers waardoor ik mij niet meer veilig voelde. Dat het vanwege corona niet veilig was voor NS-medewerkers om door de trein te lopen is een kul-argument: afgelopen woensdag zowel op heen-als terugweg gecontroleerd. Waarom kan het nu wel. Alleen bleek NS een halve trein ingezet te hebben, waardoor ik ipv in een volgens de planner rustige trein alsnog in een drukke trein terecht kwam. Ik was overigens niet de enige met mondkapje. Maar voorlopig laat ik de trein weer links liggen. 

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. Dit moet natuurlijk ook rendabel zijn. Ik vind het fijn om te lezen dat je weer merkt dat er controle is, MoDe. Ik vind het wel vreemd dat je zegt dat je zelf niet veel met de trein hebt gereisd omdat je het niet veilig vond, maar je vond het wel veilig genoeg voor mijn collega's om door de trein te lopen.

Reputatie 1

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. 

Op de eerste plaats kun je met veel minder reizigers financieel niet eindeloos blijven doorrijden op volle lengte. Op werkdagen zijn er momenteel slechts 65% van de reizigers van voor corona, in het weekend ongeveer 75-80%. De daling zit voornamelijk bij het intercityvervoer, veel intercity's zijn nog steeds bedroevend slecht bezet terwijl het sprintervervoer zich wel aardig heeft hersteld. 

Het tweede punt is de onevenwichtige materieelinzet. Terwijl bijv. in de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede de inzet zeer krap is, rijden op Zwolle-Roosendaal zelfs in het weekend de treinen met een DDZ6 en zijn dan vaak voor 80% leeg. 

Nu alle coronabeperkingen zijn afgeschaft zal het OV weer snel op eigen financiële benen moeten staan. De financiële tekorten bij de overheid lopen momenteel in record tempo uit de hand dus de overheid zal de coronasteun (ook voor het OV) nu snel willen afbouwen.

Een veeg teken is dat de afschaffing van de mondkapjesplicht de eerste drie dagen niet geleid heeft tot meer reizigers. Als dat de komende weken niet beter wordt vrees ik dat forse inkrimpingen uiteindelijk toch onvermijdelijk gaan worden, je zult dan de nieuwe realiteit onder ogen moeten zien. Net als bij winkels en horeca nadert met de afschaffing van alle coronabeperkingen ook bij het OV nu het uur van de waarheid. 

Maar de slechte verdeling van het materieel inderdaad opvallend, zelfs binnen een treinserie. Daar valt nog veel winst te halen. Een SNG-4 tussen Zwolle en Utrecht op het drukste moment van de spits is vragen om problemen. Voor corona was er dan 2x-DDM, dus ongeveer 750 zitplaatsen, nu 200. 

En verder wacht ik nog steeds op een plan van NS om de lege zitplaatsen te vullen. Tot nu toe gebeurt er nauwelijks iets. 10% vroegboekkorting in de daluren is niets. De proef met vroegboekkorting tussen Den Haag en Eindhoven levert ook weinig op t.o.v. een Dal Voordeel-abonnement. En Dal Voordeel van € 5,10 voor € 2,50 scheelt uiteindelijk ook nauwelijks. Mijn busvervoerder heeft veel betere aanbiedingen, 30% korting op een busabonnement (Altijd Vrij en Dal Vrij) en kaartjes voor € 1 na 18.00 uur 's avonds. 

 

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. 

Toch zit daar wel een probleem. Ik was vanmiddag op het station en dan valt op dat momenteel zo'n 80-90% van de reizigers jonger dan 30 jaar is. Ik heb echt vrijwel geen enkele senior gezien die in- of uitstapte. Dat geeft aan dat veel mensen die hun jeugd achter zich gelaten hebben het kennelijk toch niet echt vertrouwen en ik ben bang dat de weigering van het personeel om de laatste twee jaar consequent op mondkapjes te controleren en de chaotische materieelinzet daar zeker mede debet aan zijn. 

Reputatie 5

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. Dit moet natuurlijk ook rendabel zijn. Ik vind het fijn om te lezen dat je weer merkt dat er controle is, MoDe. Ik vind het wel vreemd dat je zegt dat je zelf niet veel met de trein hebt gereisd omdat je het niet veilig vond, maar je vond het wel veilig genoeg voor mijn collega's om door de trein te lopen.

Een conducteur die met mondkapje op door de trein loopt en reizigers aanspreekt op mondkapjesgedrag heeft zelf maar heel kort contact met verschillende treinreizigers. Uit onderzoek blijkt dat de meeste besmettingen plaatsvinden door contact van tenminste 15 minuten, zonder mondkapje, op minder dan 1,5 meter afstand van elkaar. Reizigers zitten of staan gedurende langere tijd  op minder dan 1,5 meter afstand van elkaar en door het ontbreken  van controle en handhaving van conducteurs voor 23 maart ook vaak nog zonder mondkapje. Dus ik vind dat niet zo vreemd. Reizigers lopen veel meer risico dan conducteurs, aangenomen dat conducteurs zouden controleren, wat meestal niet zo is. 

 

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

Alsof die paar klapstoeltjes het verschil maken.

Treinen moeten gewoon op de juiste lengte zijn voor het aantal reizigers, kijken naar hoe het voor corona was heeft geen zin want de tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Materieel is vooraf bepaalt qua treinseries, ook een SNG kun je lager maken door er een extra treinstel aan te plakken als de reizigersaantallen daarom vragen, dan hoef je nog geen SLT ergens anders vandaan te halen om in te zetten.  Overigens kun je wel stellen dat er dan een SLT ingezte moet worden maar die moet dan weer elders vandaan komen waar deze ook nodig kan zijn.

Reputatie 1

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

Alsof die paar klapstoeltjes het verschil maken.

Treinen moeten gewoon op de juiste lengte zijn voor het aantal reizigers, kijken naar hoe het voor corona was heeft geen zin want de tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Materieel is vooraf bepaalt qua treinseries, ook een SNG kun je lager maken door er een extra treinstel aan te plakken als de reizigersaantallen daarom vragen, dan hoef je nog geen SLT ergens anders vandaan te halen om in te zetten.  Overigens kun je wel stellen dat er dan een SLT ingezte moet worden maar die moet dan weer elders vandaan komen waar deze ook nodig kan zijn.

Je kan treinen langer maken ja, maar u had het aan het begin van deze topic over dat dat te duur was. En 2 treinstellen gebruiken waarschijnlijk meer stroom dat 1 langer treinstel met meer zitplaatsen. 

Badge +3

Die 15 minuten gold voor de ‘oudere’ varianten (en werd ook gehanteerd door de Coronamelder app), maar de Omikron variant is een stuk besmettelijker.

Een ‘onderonsje’ met een conducteur (op minder dan 1,5 meter) zou dus een risicofactor kunnen zijn, voor beide partijen.

Het dragen van een FFP masker door jouzelf is natuurlijk een prima oplossing, maar zou voor een (mogelijk besmettelijke) conducteur die heel de trein doorgaat eigenlijk nog standaard moeten zijn.

Maar ja, als iemand die lange tijd naast of tegenover je zit geen mondkapje meer op hoeft, waarom zou je dat als conducteur dan nog wel doen?

Het is al eerder gezegd, ondanks het RIVM advies “hoeft het niet meer dus doen we het ook niet meer”… 

Reputatie 5

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

Alsof die paar klapstoeltjes het verschil maken.

Treinen moeten gewoon op de juiste lengte zijn voor het aantal reizigers, kijken naar hoe het voor corona was heeft geen zin want de tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Materieel is vooraf bepaalt qua treinseries, ook een SNG kun je lager maken door er een extra treinstel aan te plakken als de reizigersaantallen daarom vragen, dan hoef je nog geen SLT ergens anders vandaan te halen om in te zetten.  Overigens kun je wel stellen dat er dan een SLT ingezte moet worden maar die moet dan weer elders vandaan komen waar deze ook nodig kan zijn.

Maar voor corona waren de treinen van traject Enschede-Utrecht vaak ook al veel te kort, tijdens corona ook en nu ook weer. De klachten dateren al van tien jaar geleden zoek het maar eens na op dit forum. Dus  ze zijn gewoon vaak veel te kort en dat verandert niet. Ik ben heel erg blij dat ik binnen afzienbare tijd niet meer hoef te reizen via dit traject, omdat mijn moeder binnenkort verhuist. Dan zeg ik mijn weekendabonnement 1e klas op (1e klas, laat me niet lachen, geen meerwaarde want Jan en alleman gaat daar zitten) en alleen als het echt, echt niet anders kan ga ik nog de trein in. Liever helemaal niet meer. Dat is dan ook een gevolg van het beleid op inzet van materieel. 

@Patrick 2004 @mariskah 

In zijn totaliteit wordt er voldoende materieel ingezet alleen deugt de verdeling over de treinseries niet. In sommige treinseries is de inzet aanhoudend te krap en in andere treinseries zijn de treinen aanhoudend zwaar onderbezet omdat er juist te veel wordt Ingezet. 

Verder is de inzet ook binnen treinseries vaak onbegrijpelijk, de ene trein 4 bakken, een halfuur later 10 bakken en dan weer 6 bakken. En dat alle dagen van de week voor dezelfde serie treinen weer totaal anders. De materieelinzet is gewoon een chaos, er is geen touw aan vast te knopen. 

Reputatie 7
Badge +3

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. Dit moet natuurlijk ook rendabel zijn. Ik vind het fijn om te lezen dat je weer merkt dat er controle is, MoDe. Ik vind het wel vreemd dat je zegt dat je zelf niet veel met de trein hebt gereisd omdat je het niet veilig vond, maar je vond het wel veilig genoeg voor mijn collega's om door de trein te lopen.

Door het ontbreken van controle en handhaving door NS-medewerkers werd het steeds onveiliger om met de trein te reizen. Voor mij zo onveilig dat ik onlangs de afweging moest maken of het wel veilig genoeg was om naar een crematie te gaan. Gelukkig kon ik grotendeels met R-net waar wel controle was. Was er vanaf het begin van de mondkapjesplicht gehandhaafd, dan was het voor iedereen veiliger geweest om tijdens de pandemie te reizen. Zowel voor het personeel als voor de reizigers. Wat mij verbaasde was dat tot 23 maart er niet tot nauwelijks gecontroleerd werd en op 23 maart ineens wel door een conducteur zonder mondkapje. Waarom kon dat tot 23 maart niet met mondkapje? Corona is nog niet weg en omikron is een stuk besmettelijker. En ondertussen zet NS kleinere treinen in dan aangegeven. Hoe kun je als kwetsbare dan nog drukte vermijden behalve door de trein te vermijden? 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

Ik reis dagelijks op het traject Groningen-Zwolle en hoef vrijwel nooit te staan.

Reputatie 1

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. Dit moet natuurlijk ook rendabel zijn. Ik vind het fijn om te lezen dat je weer merkt dat er controle is, MoDe. Ik vind het wel vreemd dat je zegt dat je zelf niet veel met de trein hebt gereisd omdat je het niet veilig vond, maar je vond het wel veilig genoeg voor mijn collega's om door de trein te lopen.

Door het ontbreken van controle en handhaving door NS-medewerkers werd het steeds onveiliger om met de trein te reizen. Voor mij zo onveilig dat ik onlangs de afweging moest maken of het wel veilig genoeg was om na een crematie te gaan. Gelukkig kon ik grotendeels met R-net waar wel controle was. Was er vanaf het begin van de mondkapjesplicht gehandhaafd, dan was het voor iedereen veiliger geweest om tijdens de pandemie te reizen. Zowel voor het personeel als voor de reizigers. Wat mij verbaasde was dat tot 23 maart er niet tot nauwelijks gecontroleerd werd en op 23 maart ineens wel. Corona is nog niet weg en omikron is een stuk besmettelijker. En ondertussen zet NS kleinere treinen in dan aangegeven. Hoe kun je als kwetsbare dan nog drukte vermijden behalve door de trein te vermijden? 

Ik zelf groot voorstander van een mondkapjes coupé zo kunnen ook kwetsbare reizigers veilig van A naar B kunnen. Maar dan is het wel erg belangrijk dat NS er zelf voor zorgt dat er daadwerkelijk mondkapjes gedragen worden! Vergeet niet dat er in de sprinters peperdure toiletten zijn ingebouwd voor een groep reizigers.

Reputatie 7

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. 

Toch zit daar wel een probleem. Ik was vanmiddag op het station en dan valt op dat momenteel zo'n 80-90% van de reizigers jonger dan 30 jaar is. Ik heb echt vrijwel geen enkele senior gezien die in- of uitstapte. Dat geeft aan dat veel mensen die hun jeugd achter zich gelaten hebben het kennelijk toch niet echt vertrouwen.

Het spoor draait doordeweeks op jongeren. Dat zie ik iedere dag en dat is in de coronatijd alleen maar vergroot. De spitsforens laat het afweten, de trein is dan voor 90% studentenvervoer, de bus 99,9%. In de middag trouwens ook zo ongeveer. Levert niet veel op natuurlijk. In veel andere landen is dat toch duidelijk een wat evenwichtiger verdeling.

In het weekend zie je wat meer ouderen, maar nog lang niet zoveel als voorheen. Als ik in mijn eigen omgeving rondkijk weet ik van een paar 40+ ers die het hebben gehad met ov in het algemeen en nauwelijks meer treinreizen. En enkele die een E-bike hebben gekocht in de afgelopen twee jaar. Verder ook nog iemand die uit frustratie niet meer treinreist, omdat er keuzedagen vervielen, die voelt zich een oor aangenaaid, of dat nu terecht is of niet, hij reist niet meer met de trein. 

Verder zijn er denk ik veel ouderen die niet meer reizen vanwege de middagspitsbeperking op de oude Voordeelurenkaart. Na 18.30 pas teruggaan lijkt geen probleem maar voor velen is het dat toch blijkbaar wel.

Het ov kan beter eens grondig in kaart brengen waarom de reizigersterugkomst stagneert in bepaalde groepen en dan vervolgens eens echt actie uitzetten om ze terug te winnen. En dat lukt niet met 10% korting op specifieke ritjes.

Badge +3

Het spoor draait doordeweeks op jongeren. Dat zie ik iedere dag en dat is in de coronatijd alleen maar vergroot. De spitsforens laat het afweten, de trein is dan voor 90% studentenvervoer, de bus 99,9%. In de middag trouwens ook zo ongeveer. Levert niet veel op natuurlijk. In veel andere landen is dat toch duidelijk een wat evenwichtiger verdeling.

Herkenbaar, maar dikke duim voor die percentages natuurlijk. Dat je mij (een 50+er) niet in een bus zult zien tijdens de ‘studentenspits’ moge duidelijk zijn. In Eindhoven kan een buschauffeur ook gewoon haltes overslaan en op de bus staat dan ‘Sorry, bus vol..’ 😅

Het ov kan beter eens grondig in kaart brengen waarom de reizigersterugkomst stagneert in bepaalde groepen en dan vervolgens eens echt actie uitzetten om ze terug te winnen. En dat lukt niet met 10% korting op specifieke ritjes.

Mee eens, de bestaande 40% korting buiten de spits en verder niet hoeven te (be)rekenen of afspraken plannen/verzetten is (ruim) voldoende. Geen idee wat de NS denkt te bereiken met die kortingen per tijdslot. Een trein is geen Efteling of zo immers.

Kreeg overigens via de website meteen een korte survey (via ‘Geef je mening’ aan de rechterkant?) dus even ingevuld en dan weten ze het bij deze ook.

Het aantal reizigers (zonder abonnement) dat 60% korting wil pakken door op een bepaalde tijd te reizen lijkt mij minimaal.

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

Alsof die paar klapstoeltjes het verschil maken.

Treinen moeten gewoon op de juiste lengte zijn voor het aantal reizigers, kijken naar hoe het voor corona was heeft geen zin want de tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Materieel is vooraf bepaalt qua treinseries, ook een SNG kun je lager maken door er een extra treinstel aan te plakken als de reizigersaantallen daarom vragen, dan hoef je nog geen SLT ergens anders vandaan te halen om in te zetten.  Overigens kun je wel stellen dat er dan een SLT ingezte moet worden maar die moet dan weer elders vandaan komen waar deze ook nodig kan zijn.

Je kan treinen langer maken ja, maar u had het aan het begin van deze topic over dat dat te duur was. En 2 treinstellen gebruiken waarschijnlijk meer stroom dat 1 langer treinstel met meer zitplaatsen. 

Even goed lezen, materieel moet ingezet worden naar het aantal reizigers. Kosten zitten voor een deel in de elektra maar ook veel in de slijtage van treinstellen door het aantal gereden kilometers.

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

In sprinters wordt sowieso geen intercitymaterieel als VIRM ingezet 

 

De sprinter naar Leeuwarden is niet dusdanig bezet dat daar VIRM nodig is. Naar Groningen is het vaak wel drukker, maar ook daar is het met SNG prima te doen.

 

Het probleem waar veel over geklaagd wordt is de gebrekkige materieel inzet op de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede waar veelal een losse ICM3 of ICM4 wordt ingezet.

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. 

Toch zit daar wel een probleem. Ik was vanmiddag op het station en dan valt op dat momenteel zo'n 80-90% van de reizigers jonger dan 30 jaar is. Ik heb echt vrijwel geen enkele senior gezien die in- of uitstapte. Dat geeft aan dat veel mensen die hun jeugd achter zich gelaten hebben het kennelijk toch niet echt vertrouwen.

Het spoor draait doordeweeks op jongeren. Dat zie ik iedere dag en dat is in de coronatijd alleen maar vergroot. De spitsforens laat het afweten, de trein is dan voor 90% studentenvervoer, de bus 99,9%. In de middag trouwens ook zo ongeveer. Levert niet veel op natuurlijk. In veel andere landen is dat toch duidelijk een wat evenwichtiger verdeling.

Behalve de werkende forensen zijn ook de dagjesmensen afgehaakt. Ik woon in Den Bosch en dat was voor corona een zeer populaire bestemming voor een dagje uit (centraal gelegen, binnenstad slecht toegankelijk per auto), daar is niets meer van over. Daarbij speelt wellicht ook de veranderde regelgeving voor de middagspits een rol, dat is lastig in te schatten.

Zorgwekkend is natuurlijk dat met het studentenvervoer vooral reizigers overblijven die weinig inkomsten opleveren wat steeds meer een tijdbom wordt onder de financiën. 

Reageer