beantwoord

Waarom treinen zo kort.

  • 25 March 2022
  • 54 reacties
  • 3225 Bekeken

Reputatie 1

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. Ondanks dat er nu ongeveer geen maatregelen zijn is Corona niet in eens verdwenen, en blijft het altijd veilig om elkaar de ruimte te geven. Maar dat gaat lastig als iedereen weer dicht op elkaar moet zitten/staan. Dit is ook geen goede manier om de reizigers weer terug in de trein te krijgen! Hier blijkt dat in de spits nog geen 60% van het materieel gebruikt word. (zie https://treinposities.nl/materieel/inzet) De mogelijkheid is er wel. Als de capaciteit weer terug gaat naar voorheen dan kunnen reizigers weer verantwoordelijk en comfortabel kunnen reizen. Zo kunnen mensen zien dat het in de trein nog niet “echt” druk is. En kiezen ze wellicht weer om in de trein te stappen!

icon

Beste antwoord door Momo 25 March 2022, 17:48

Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 5

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. Dit moet natuurlijk ook rendabel zijn. Ik vind het fijn om te lezen dat je weer merkt dat er controle is, MoDe. Ik vind het wel vreemd dat je zegt dat je zelf niet veel met de trein hebt gereisd omdat je het niet veilig vond, maar je vond het wel veilig genoeg voor mijn collega's om door de trein te lopen.

Een conducteur die met mondkapje op door de trein loopt en reizigers aanspreekt op mondkapjesgedrag heeft zelf maar heel kort contact met verschillende treinreizigers. Uit onderzoek blijkt dat de meeste besmettingen plaatsvinden door contact van tenminste 15 minuten, zonder mondkapje, op minder dan 1,5 meter afstand van elkaar. Reizigers zitten of staan gedurende langere tijd  op minder dan 1,5 meter afstand van elkaar en door het ontbreken  van controle en handhaving van conducteurs voor 23 maart ook vaak nog zonder mondkapje. Dus ik vind dat niet zo vreemd. Reizigers lopen veel meer risico dan conducteurs, aangenomen dat conducteurs zouden controleren, wat meestal niet zo is. 

 

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. 

Toch zit daar wel een probleem. Ik was vanmiddag op het station en dan valt op dat momenteel zo'n 80-90% van de reizigers jonger dan 30 jaar is. Ik heb echt vrijwel geen enkele senior gezien die in- of uitstapte. Dat geeft aan dat veel mensen die hun jeugd achter zich gelaten hebben het kennelijk toch niet echt vertrouwen en ik ben bang dat de weigering van het personeel om de laatste twee jaar consequent op mondkapjes te controleren en de chaotische materieelinzet daar zeker mede debet aan zijn. 

En wie gaat de kosten betalen van de inzet van extra treinstellen???

Precies de NS en die heeft geen geld meer door de corona crisis en moet op alles bezuinigen dus de NS zal het materieel inzetten gebaseerd op de aantallen reizigers, dit zodat er niet onnodig extra kosten gemaakt worden.

Het staat de mensen nog steeds vrij om mondkapjes te gebruiken als ze de drukte niet prettig vinden, maar de NS zal eerst weer in de zwarte cijfers moeten gaan komen voordat er wat meer kan. De corona pandemie zal nog vele jaren invloed hebben op wat er kan bij de NS, zo zou het mij niet verbazen als nieuwe IC treinstellen ook wat later gaan komen dan in de lange termijnplanning gepland stond.

Ook de NS kan het geld maar 1x uitgeven. Zolang er voor nagenoeg iedereen een zitplek is en een enkeling moet staan over een beperkt traject dan is de inzet zoals dat zou moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

En wie gaat de kosten betalen van de inzet van extra treinstellen???

Precies de NS en die heeft geen geld meer door de corona crisis en moet op alles bezuinigen dus de NS zal het materieel inzetten gebaseerd op de aantallen reizigers, dit zodat er niet onnodig extra kosten gemaakt worden.

Het staat de mensen nog steeds vrij om mondkapjes te gebruiken als ze de drukte niet prettig vinden, maar de NS zal eerst weer in de zwarte cijfers moeten gaan komen voordat er wat meer kan. De corona pandemie zal nog vele jaren invloed hebben op wat er kan bij de NS, zo zou het mij niet verbazen als nieuwe IC treinstellen ook wat later gaan komen dan in de lange termijnplanning gepland stond.

Ook de NS kan het geld maar 1x uitgeven. Zolang er voor nagenoeg iedereen een zitplek is en een enkeling moet staan over een beperkt traject dan is de inzet zoals dat zou moeten zijn.

Kip en ei - verhaal. Als er vanaf begin controle en handhaving was geweest, waren meer (betalende) mensen blijven reizen. Ik heb zelf mijn reizen de afgelopen 2 jaar zeer beperkt vanwege te veel mensen zonder mondkapje en grijs/zwart-reizigers waardoor ik mij niet meer veilig voelde. Dat het vanwege corona niet veilig was voor NS-medewerkers om door de trein te lopen is een kul-argument: afgelopen woensdag zowel op heen-als terugweg gecontroleerd. Waarom kan het nu wel. Alleen bleek NS een halve trein ingezet te hebben, waardoor ik ipv in een volgens de planner rustige trein alsnog in een drukke trein terecht kwam. Ik was overigens niet de enige met mondkapje. Maar voorlopig laat ik de trein weer links liggen. 

We doen ons best om ons materieel zo goed mogelijk in te zetten zodat iedereen zich veilig voelt. Dit moet natuurlijk ook rendabel zijn. Ik vind het fijn om te lezen dat je weer merkt dat er controle is, MoDe. Ik vind het wel vreemd dat je zegt dat je zelf niet veel met de trein hebt gereisd omdat je het niet veilig vond, maar je vond het wel veilig genoeg voor mijn collega's om door de trein te lopen.

Badge +3

Het spoor draait doordeweeks op jongeren. Dat zie ik iedere dag en dat is in de coronatijd alleen maar vergroot. De spitsforens laat het afweten, de trein is dan voor 90% studentenvervoer, de bus 99,9%. In de middag trouwens ook zo ongeveer. Levert niet veel op natuurlijk. In veel andere landen is dat toch duidelijk een wat evenwichtiger verdeling.

Herkenbaar, maar dikke duim voor die percentages natuurlijk. Dat je mij (een 50+er) niet in een bus zult zien tijdens de ‘studentenspits’ moge duidelijk zijn. In Eindhoven kan een buschauffeur ook gewoon haltes overslaan en op de bus staat dan ‘Sorry, bus vol..’ 😅

Het ov kan beter eens grondig in kaart brengen waarom de reizigersterugkomst stagneert in bepaalde groepen en dan vervolgens eens echt actie uitzetten om ze terug te winnen. En dat lukt niet met 10% korting op specifieke ritjes.

Mee eens, de bestaande 40% korting buiten de spits en verder niet hoeven te (be)rekenen of afspraken plannen/verzetten is (ruim) voldoende. Geen idee wat de NS denkt te bereiken met die kortingen per tijdslot. Een trein is geen Efteling of zo immers.

Kreeg overigens via de website meteen een korte survey (via ‘Geef je mening’ aan de rechterkant?) dus even ingevuld en dan weten ze het bij deze ook.

Het aantal reizigers (zonder abonnement) dat 60% korting wil pakken door op een bepaalde tijd te reizen lijkt mij minimaal.

Reputatie 5

Die 15 minuten gold voor de ‘oudere’ varianten (en werd ook gehanteerd door de Coronamelder app), maar de Omikron variant is een stuk besmettelijker.

Een ‘onderonsje’ met een conducteur (op minder dan 1,5 meter) zou dus een risicofactor kunnen zijn, voor beide partijen.

Het dragen van een FFP masker door jouzelf is natuurlijk een prima oplossing, maar zou voor een (mogelijk besmettelijke) conducteur die heel de trein doorgaat eigenlijk nog standaard moeten zijn.

Maar ja, als iemand die lange tijd naast of tegenover je zit geen mondkapje meer op hoeft, waarom zou je dat als conducteur dan nog wel doen?

Het is al eerder gezegd, ondanks het RIVM advies “hoeft het niet meer dus doen we het ook niet meer”… 

Ik reageerde op de de opmerking: " Je vond het zelf niet veilig in het OV (dus de afgelopen periode en niet nu) maar je vond het wel veilig voor mijn collega's (conducteurs) om door de trein te lopen. "

Nu lopen conducteurs dus wel door de trein te controleren, zonder mondkapje op. Want tja dat is maar een advies van de overheid dus dat volgen ze dan gewoon niet op. .Terwijl tijdens de veel ernstiger maar minder besmettelijker varianten de afgelopen 2 jaar de conducteurs in geen velden of wegen te bekennen waren. En reizigers hiervan de dupe werden. Toch een beetje typisch...

Reputatie 7
Badge +3

Misschien ooit eens bedacht dat er ook andere vorm van onveiligheid kan zijn? Bv dat als een HC wel controleert op mondkapjes en reizigers daarop aanspreekt, dat sommige personen, waaronder maar niet alleen Viruswaarheid/W.Engel aanhangers met van die nep vrijstellingen, wel eens agressief kunnen worden. En nee, het is niet goed wanneer NS medewerkers daar bang voor zijn maar die dreiging was helaas wel realiteit, en niet alleen in de trein.

https://www.ovpro.nl/corona/2020/10/07/wekelijks-bijna-150-incidenten-rond-mondkapjes-in-ov/

https://www.ad.nl/den-haag/jongen-16-aangehouden-voor-mishandeling-boa-na-weigeren-mondkapje~abfdbe61/

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/280424/25-jaar-cel-geeist-voor-mishandeling-buschauffeur-na-weigeren-mondkapje

https://www.bd.nl/eindhoven/tien-jongeren-uit-son-en-breugel-vast-na-mishandeling-twee-buschauffeurs-om-ruzie-over-dragen-mondkapje~ac5a8fe7/

https://www.hardnieuws.nl/drenthe/emmen/aanhouding-na-weigeren-mondkapje-en-mishandeling-conducteur-stationsplein-emmen-10885.html

https://www.gelderlander.nl/binnenland/buschauffeuse-in-dongen-gemolesteerd-door-man-die-mondkapje-weigert~afca7cf9/

 

Laat ik er dan voor de goede orde ook bijzeggen dat wanneer er een algemene mondkapjesplicht is in het OV je dan ook een mondkapje dient te dragen in het OV ongeacht hoe je erover denkt. Wil je dat niet, ga dan niet met het OV. 

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. 

Op de eerste plaats kun je met veel minder reizigers financieel niet eindeloos blijven doorrijden op volle lengte. Op werkdagen zijn er momenteel slechts 65% van de reizigers van voor corona, in het weekend ongeveer 75-80%. De daling zit voornamelijk bij het intercityvervoer, veel intercity's zijn nog steeds bedroevend slecht bezet terwijl het sprintervervoer zich wel aardig heeft hersteld. 

Het tweede punt is de onevenwichtige materieelinzet. Terwijl bijv. in de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede de inzet zeer krap is, rijden op Zwolle-Roosendaal zelfs in het weekend de treinen met een DDZ6 en zijn dan vaak voor 80% leeg. 

Nu alle coronabeperkingen zijn afgeschaft zal het OV weer snel op eigen financiële benen moeten staan. De financiële tekorten bij de overheid lopen momenteel in record tempo uit de hand dus de overheid zal de coronasteun (ook voor het OV) nu snel willen afbouwen.

Een veeg teken is dat de afschaffing van de mondkapjesplicht de eerste drie dagen niet geleid heeft tot meer reizigers. Als dat de komende weken niet beter wordt vrees ik dat forse inkrimpingen uiteindelijk toch onvermijdelijk gaan worden, je zult dan de nieuwe realiteit onder ogen moeten zien. Net als bij winkels en horeca nadert met de afschaffing van alle coronabeperkingen ook bij het OV nu het uur van de waarheid. 

@Jan Haverkamp 

Tariefkortingen zijn natuurlijk een heikel punt omdat je moet voorkomen dat de treinen dan wellicht een stuk voller raken maar dat er in zijn totaliteit dan nog minder geld binnenkomt dan nu.

In Duitsland besluiten veel deelstaten daarom juist de mindere inkomsten door corona te compenseren met forse tariefsverhogingen in de hoop zo inkrimping van de dienstregeling te voorkomen. In Nederland is die optie er echter nauwelijks omdat de tarieven hier al torenhoog zijn. Hooguit zou je het mes in de aktiekaartjes kunnen zetten. 

Reputatie 5

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

Alsof die paar klapstoeltjes het verschil maken.

Treinen moeten gewoon op de juiste lengte zijn voor het aantal reizigers, kijken naar hoe het voor corona was heeft geen zin want de tijden zijn nu eenmaal veranderd.

Materieel is vooraf bepaalt qua treinseries, ook een SNG kun je lager maken door er een extra treinstel aan te plakken als de reizigersaantallen daarom vragen, dan hoef je nog geen SLT ergens anders vandaan te halen om in te zetten.  Overigens kun je wel stellen dat er dan een SLT ingezte moet worden maar die moet dan weer elders vandaan komen waar deze ook nodig kan zijn.

Maar voor corona waren de treinen van traject Enschede-Utrecht vaak ook al veel te kort, tijdens corona ook en nu ook weer. De klachten dateren al van tien jaar geleden zoek het maar eens na op dit forum. Dus  ze zijn gewoon vaak veel te kort en dat verandert niet. Ik ben heel erg blij dat ik binnen afzienbare tijd niet meer hoef te reizen via dit traject, omdat mijn moeder binnenkort verhuist. Dan zeg ik mijn weekendabonnement 1e klas op (1e klas, laat me niet lachen, geen meerwaarde want Jan en alleman gaat daar zitten) en alleen als het echt, echt niet anders kan ga ik nog de trein in. Liever helemaal niet meer. Dat is dan ook een gevolg van het beleid op inzet van materieel. 

Reputatie 7
Badge

Ik merk zelf ook dat ik nog huiverig ben om evenementen te bezoeken. En eigenlijk ook wel om te reizen. En er zullen er wel meer zijn. 

Je hebt de ICNG toch nodig om de ICM's te vervangen omdat er schaarste is aan sommige vervangingsonderdelen voor dit type trein en er daardoor langzaam steeds minder ICM's zullen rondrijden.

Voor de DDZ zou een nieuwe dubbeldekker (DDNG) komen en die procedure is door corona al vooruit geschoven en als de reizigersaantallen niet herstellen zullen die er misschien wel helemaal niet komen aangezien de VIRM nog wel even mee kan na de renovatie die ze nu ondergaan en net hebben ondergaan.

Qua personeel komt het de NS mogelijk wel heel goed uit gezien er toch een flinke uitstroom lijkt te zijn gezien de wervingscampagnes die de NS momenteel voert. En in een krappe arbeidsmarkt wordt het des te lastiger om geschikt personeel te vinden die dan ook nog voldoen aan de eisen en slagen voor de testen die ze moeten ondergaan voordat ze worden aangenomen.

 

Ooh ik lees net dat Marjan Rintel alweer weg wil bij de NS en mogelijk bij de KLM CEO wordt, verstandig dat er verzet is bij de KLM hiertegen.

 

Ooh ik lees net dat Marjan Rintel alweer weg wil bij de NS en mogelijk bij de KLM CEO wordt, verstandig dat er verzet is bij de KLM hiertegen.

Marjan Rintel oogt bij NS toch als een kat in een vreemd pakhuis. Ze komt van de KLM dus misschien is dat voor haar een betere optie, ze kent daar de cultuur.

Reputatie 7

Het is een onderzoek. Als het onderzoek over een jaar wordt gedaan kan het resultaat weer anders zijn - beter of slechter. Veel mensen willen eerst A maar besluiten later toch voor B. De tijd zal het leren.

De ov-sector kan veel beter flink werk maken van het terugwinnen van reizigers door aantrekkelijke tarieven, abonnementen en verbindingen te bieden. Dat de spits zou verdwijnen, kan ook best betekenen dat de middagspitsbeperking er wel weer af kan, wat ook weer meer klanten zal trekken. Weliswaar minder dik betalende klanten, maar wel meer "vaste" klanten, recreatief of voor werk.

Het campagnetje " Het OV is OK" zet echt geen zoden aan de dijk. 

De ov-sector kan veel beter flink werk maken van het terugwinnen van reizigers door aantrekkelijke tarieven, abonnementen en verbindingen te bieden. Dat de spits zou verdwijnen, kan ook best betekenen dat de middagspitsbeperking er wel weer af kan, wat ook weer meer klanten zal trekken. Weliswaar minder dik betalende klanten, maar wel meer "vaste" klanten, recreatief of voor werk.

Als het gaat om spitsvervoer is het maar de vraag of je die reizigers überhaupt wel terug in de trein wil krijgen. Commercieel gezien is het wellicht beter om de spitscapaciteit af te bouwen (materieel en personeel) en je te richten op verdere versterking van het vervoer in de daluren en het weekend. Hoe vlakker de spits hoe beter (financieel gezien).

Verder klopt het dat het maar een onderzoek is en ook nog een groen getint onderzoek met een hoog wishful thinking gehalte. De vraag is in hoeverre werkgevers (die in het onderzoek niets gevraagd is) ook zo blij zijn met al dat thuiswerken. Want met blijvend thuiswerken wordt de groep werknemers die amper ooit bij het bedrijf geweest zijn waar ze werken natuurlijk geleidelijk ook steeds groter.

De komende paar maanden zal blijken op welk niveau het vervoer zich na corona stabiliseert. Dan is er nog genoeg tijd voor aanpassingen in de dienstregeling 2023.

Het blijft typisch dat mensen in vliegtuigen gedurende de corona pandemie de mondmaskers wel goed gebruikte maar in het Nederlandse OV nagenoeg niet.  In vliegtuigen was het nagenoeg niet nodig om mensen aan te spreken en zo hoot het ook gewoon.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft typisch dat mensen in vliegtuigen gedurende de corona pandemie de mondmaskers wel goed gebruikte maar in het Nederlandse OV nagenoeg niet.  In vliegtuigen was het nagenoeg niet nodig om mensen aan te spreken en zo hoot het ook gewoon.

Dat is maar de vraag of men in het vliegtuig wel mondmaskers goed gebruikte. Mijn ervaring was dat in september 2021 meerdere mensen deze niet (goed) op hadden. Op het buitenlandse vliegveld, waar het ook verplicht was, waren het over het algemeen de Nederlanders die zich er niet aan hielden. Ook niet aan andere maatregelen.

Van vliegtuigpersoneel hoorde dat ik dat zij regelmatig te maken hadden met mondkapjesweigeraars op vrijwel elke vlucht. Dat neemt alleen maar toe.

Reputatie 7
Badge +3

In een interview met de Volkskrant slaat Nausicaa Marbe vandaag de spijker op zijn kop wanneer het gaat om Nederlanders en hun gezanik over mondkapjes: “Wat zij zeiden was: ik maak zelf uit wat ik draag, ik maak zelf uit of dit virus gevaarlijk is. Ik, ik, ik, ik. Je kunt ze niet aan het verstand peuteren dat een pandemie per definitie een kwestie is van wij, en niet van ik.’

Bron: https://www.volkskrant.nl/mensen/het-beeld-dat-ik-van-nederlanders-had-heeft-tijdens-de-pandemie-een-deuk-opgelopen~b36b6c70/

Het blijft typisch dat mensen in vliegtuigen gedurende de corona pandemie de mondmaskers wel goed gebruikte maar in het Nederlandse OV nagenoeg niet.  In vliegtuigen was het nagenoeg niet nodig om mensen aan te spreken en zo hoot het ook gewoon.

Dat is maar de vraag of men in het vliegtuig wel mondmaskers goed gebruikte. Mijn ervaring was dat in september 2021 meerdere mensen deze niet (goed) op hadden. Op het buitenlandse vliegveld, waar het ook verplicht was, waren het over het algemeen de Nederlanders die zich er niet aan hielden. Ook niet aan andere maatregelen.

Van vliegtuigpersoneel hoorde dat ik dat zij regelmatig te maken hadden met mondkapjesweigeraars op vrijwel elke vlucht. Dat neemt alleen maar toe.

Ervaringen verschillen duidelijk, ik heb in 2021 aardig wat vluchten/vliegmiles afgelegd internationaal op lange vluchten (dus geen vakantie charters) en daar nagenoeg niemand gezien die het mondkapje niet goed of niet op had.  Ook op de grotere internationale luchthavens in de USA en Aruba had nagenoeg iedereen zijn/haar mondkapje gewoon goed op en dat gedurende vluchten van veelal 8 uur en langer.

Mogelijk kwam dat dan doordat er weinig Nederlanders mochten vliegen naar de USA en die dus amper aan boord waren van de vluchten waar ik mee heb gevlogen.

 

Reputatie 7

Naar mijn idee hangt het alsvanzelf goed dragen van het mondkapje grotendeels samen met de mate waarin personeel jou ziet. 

In het vliegtuig loopt personeel regelmatig langs. In de trein is dat niet het geval, meestal zie je helemaal geen personeel. Bovendien is de reistijd in de trein vaak vele malen korter en kan je gaan verzitten - in het vliegtuig niet. De trein is veel anoniemer. Dus de verleiding is er veel sneller om met de pet naar goed mondkapjesgebruik te gooien. Net zoals dat gebeurt met alle andere regels in de trein.

In bussen hadden mensen naar verhouding ook veel meer dan in de trein het kapje netjes op, is mijn ervaring. Je bent daar veel zichtbaarder voor personeel dan in een willekeurige treincoupé. Vreemde ogen dwingen dan toch soms.

Reputatie 7
Badge +3

Het is een duivels dilemma voor NS. Aan de ene kant moet alles geprobeerd worden om de mensen die nog wel met de trein reizen als klant te behouden door als prettig ervaren capaciteit aan te bieden. Aan de andere kant moet uiteraard heel scherp op de kosten gelet worden.

Het belangrijkste wat NS nu kan doen is de neerwaartse spiraal ombuigen zodat in ieder geval de reizigersaantallen weer omhoog gaan. Daar hoort een aantrekkelijk product bij en niet een sterfhuisconstructie.

Reputatie 7
Badge +3

In de door u gelinkte pagina wat betreft capaciteit is ook te zien dat met name vanaf 7 februari gemiddeld gezien de treinen juist langer werden. Dat was ook de datum vanaf wanneer NS op sommige trajecten minder treinen liet rijden. Er reden toen dus minder treinen, maar gemiddeld gezien waren de treinen die wel reden langer. Recent is NS de dienstregeling weer gaan opschalen. Nu rijden er dus weer meer treinen, maar gemiddeld gezien zijn ze korter dan enkele weken geleden toen de treinen gemiddeld langer waren. Best logisch eigenlijk. In de periode dat er op sommige trajecten minder treinen reden is een deel van het materieel gebruikt om andere treinen te verlengen, maar nu de dienstregeling weer bijna terug op normaal niveau is kan dat natuurlijk niet meer omdat dat materieel weer gebruikt moet worden op de trajecten waar de treinen nu weer zijn gaan rijden. 

Ik ben het wel met u eens dat een inzet van nog geen 60% van het het materieel in de spits weinig is, volgens mij was dat voor corona vaak 70% of nog iets meer. Maar goed, het aantal reizigers is nog wel tussen 30% en 40% minder momenteel, waardoor het wel genoeg zou moeten zijn. Maar het is soms niet altijd even goed verdeeld. 

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. 

Op de eerste plaats kun je met veel minder reizigers financieel niet eindeloos blijven doorrijden op volle lengte. Op werkdagen zijn er momenteel slechts 65% van de reizigers van voor corona, in het weekend ongeveer 75-80%. De daling zit voornamelijk bij het intercityvervoer, veel intercity's zijn nog steeds bedroevend slecht bezet terwijl het sprintervervoer zich wel aardig heeft hersteld. 

Het tweede punt is de onevenwichtige materieelinzet. Terwijl bijv. in de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede de inzet zeer krap is, rijden op Zwolle-Roosendaal zelfs in het weekend de treinen met een DDZ6 en zijn dan vaak voor 80% leeg. 

Nu alle coronabeperkingen zijn afgeschaft zal het OV weer snel op eigen financiële benen moeten staan. De financiële tekorten bij de overheid lopen momenteel in record tempo uit de hand dus de overheid zal de coronasteun (ook voor het OV) nu snel willen afbouwen.

Een veeg teken is dat de afschaffing van de mondkapjesplicht de eerste drie dagen niet geleid heeft tot meer reizigers. Als dat de komende weken niet beter wordt vrees ik dat forse inkrimpingen uiteindelijk toch onvermijdelijk gaan worden, je zult dan de nieuwe realiteit onder ogen moeten zien. Net als bij winkels en horeca nadert met de afschaffing van alle coronabeperkingen ook bij het OV nu het uur van de waarheid. 

Maar de slechte verdeling van het materieel inderdaad opvallend, zelfs binnen een treinserie. Daar valt nog veel winst te halen. Een SNG-4 tussen Zwolle en Utrecht op het drukste moment van de spits is vragen om problemen. Voor corona was er dan 2x-DDM, dus ongeveer 750 zitplaatsen, nu 200. 

En verder wacht ik nog steeds op een plan van NS om de lege zitplaatsen te vullen. Tot nu toe gebeurt er nauwelijks iets. 10% vroegboekkorting in de daluren is niets. De proef met vroegboekkorting tussen Den Haag en Eindhoven levert ook weinig op t.o.v. een Dal Voordeel-abonnement. En Dal Voordeel van € 5,10 voor € 2,50 scheelt uiteindelijk ook nauwelijks. Mijn busvervoerder heeft veel betere aanbiedingen, 30% korting op een busabonnement (Altijd Vrij en Dal Vrij) en kaartjes voor € 1 na 18.00 uur 's avonds. 

 

Reputatie 1

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. 

Op de eerste plaats kun je met veel minder reizigers financieel niet eindeloos blijven doorrijden op volle lengte. Op werkdagen zijn er momenteel slechts 65% van de reizigers van voor corona, in het weekend ongeveer 75-80%. De daling zit voornamelijk bij het intercityvervoer, veel intercity's zijn nog steeds bedroevend slecht bezet terwijl het sprintervervoer zich wel aardig heeft hersteld. 

Het tweede punt is de onevenwichtige materieelinzet. Terwijl bijv. in de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede de inzet zeer krap is, rijden op Zwolle-Roosendaal zelfs in het weekend de treinen met een DDZ6 en zijn dan vaak voor 80% leeg. 

Nu alle coronabeperkingen zijn afgeschaft zal het OV weer snel op eigen financiële benen moeten staan. De financiële tekorten bij de overheid lopen momenteel in record tempo uit de hand dus de overheid zal de coronasteun (ook voor het OV) nu snel willen afbouwen.

Een veeg teken is dat de afschaffing van de mondkapjesplicht de eerste drie dagen niet geleid heeft tot meer reizigers. Als dat de komende weken niet beter wordt vrees ik dat forse inkrimpingen uiteindelijk toch onvermijdelijk gaan worden, je zult dan de nieuwe realiteit onder ogen moeten zien. Net als bij winkels en horeca nadert met de afschaffing van alle coronabeperkingen ook bij het OV nu het uur van de waarheid. 

Maar de slechte verdeling van het materieel inderdaad opvallend, zelfs binnen een treinserie. Daar valt nog veel winst te halen. Een SNG-4 tussen Zwolle en Utrecht op het drukste moment van de spits is vragen om problemen. Voor corona was er dan 2x-DDM, dus ongeveer 750 zitplaatsen, nu 200. 

En verder wacht ik nog steeds op een plan van NS om de lege zitplaatsen te vullen. Tot nu toe gebeurt er nauwelijks iets. 10% vroegboekkorting in de daluren is niets. De proef met vroegboekkorting tussen Den Haag en Eindhoven levert ook weinig op t.o.v. een Dal Voordeel-abonnement. En Dal Voordeel van € 5,10 voor € 2,50 scheelt uiteindelijk ook nauwelijks. Mijn busvervoerder heeft veel betere aanbiedingen, 30% korting op een busabonnement (Altijd Vrij en Dal Vrij) en kaartjes voor € 1 na 18.00 uur 's avonds. 

 

Ik denk dat er met schuiven in de materieel inzet al een hoop te bereiken is. Zo kan je bijvoorbeeld tussen Zwolle en Utrecht ook een SLT-6 inzetten dan heb je al 340 i.p.v 200 zitplaatsen en misschien is een VIRM naar Groningen, Leeuwarden en Enschede. Zo valt het me op dat er deze week ook SNG i.p.v SLT tussen Almere en Utrecht rijdt terwijl SLT veel meer zitplaatsen heeft. Het voordeel is dat SLT klapstoeltjes op het balkon heeft voor als de trein vol zit.

Reageer