Waarom vaker staan dan zitten op traject Heiloo - Utrecht

Ik ben 7 maanden zwanger er vind het echt bizar dat ik zelden kan zitten. Of ik nu trein van 6.19, 6.49, 7.19, 7.49 of 8.19 pak. NEE, ik kan en wil niet rennen om t laatste plekje te bemachtigen..
Kan dit nu niet anders mijn laatste 7 weken?

Ik reis voor mn werk. 2e klas vergoeding. Dus 1e klas geen optie.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3
In de spits is het nu eenmaal niet mogelijk iedereen te laten zitten. Dat is onbetaalbaar.
Reputatie 6
Badge
Als je zwanger bent, kun je je beroepen op voorrangsplekken aan het begin van de coupé. Heb je dit ooit geprobeerd?
Hi Tigerp. Welkom op het Serviceforum!

Gefeliciteerd met je zwangerschap 🙂

Ik kan me je situatie heel goed voorstellen (ik ben op dit moment zelf namelijk 6,5 maand zwanger ;)). Ik moet me echter aansluiten bij de reacties van de forumleden hierboven. In de spits is een zitplaats erg zeldzaam. Jammer genoeg is tegenwoordig niet iedereen meer zo beleefd om op te staan voor ouderen/minder validen/zwangeren en zal je daarom zelf andere reizigers kunnen aanspreken of ze hun zitplaats aan jou willen afstaan. Vul je overigens ook onze Druktemelder in als je trein erg vol is? Op die manier krijgen wij een goed beeld van welke trajecten onze aandacht verdienen met betrekking tot het onderzoeken of het inzetten van meer materieel mogelijk is.
Reputatie 5
Badge
@Denice NS Gefeliciteerd met je zwangerschap!

@Tigerp Eveneens gefeliciteerd!

Ik kan aan de gegeven antwoorden niks toevoegen.
Reputatie 7
Badge +3
De plekken die landrsthrn aangeeft zijn te herkennen aan een sticker met dit pictogram.

Toch vind ik het erg stuitend dat de NS steeds meer en meer de reiziger alles zelf laat regelen.
Daarnaast is de opmerking dat een zitplaats in de spits een zeldzaamheid is een nieuw diepte punt.
Vroeger was de opmerking dat staan in de spits erbij hoort, maar niet langer dan een kwartier.
Daarna was het de opmerking dat de NS er niets aan kan doen dat er minder treinen zijn maar dat dit in 2017 opgelost zou worden met nieuw materieel.

Nu is het beleid blijkbaar dat staan de standaard geworden is.

En dit alles gecommuniceerd vanuit de NS alsof ze er zelf niets aan kunnen doen.

Beste NS wordt wakker! Jullie zijn aanzet, het is jullie verantwoording om goed met je klanten om te gaan. En met altijd blijven aangeven dat je het ook vervelend vind neem je je klanten al lang niet meer serieus.

Zorg dat er voldoende materieel rijdt, niet dat iedereen kan zitten, maar voldoende dat een zwangere vrouw niet al vast staan in het halletje voordat ze de zitplaats voor minder validen kan bereiken!
Reputatie 7
Badge +3
@marv 87
Ruim 90% van de reizigers kan in de spits zijn/haar hele reis zitten. Dat is dus niet een zeldzaamheid.

Verder communiceert NS al sinds jaren dat ook in de toekomst een deel van de reizigers in de spits zal moeten staan. Iedereen een zitplaats is onbetaalbaar zeker zo lang het onderwijs en bedrijven weigeren hun aanvangstijden te spreiden. NS krijgt per student €70 per maand en dan is wel duidelijk waar de financiële schoen wringt.
Dank allen voor reactie.
Toch vind ik het erg stuitend dat de NS steeds meer en meer de reiziger alles zelf laat regelen.

Ik vind het juist stuitend dat reizigers geen rekening met elkaar houden. Dat betreft zowel de mensen die niet voor een ander willen opstaan als de mensen die niet doorhebben dat een ander soms niet ziet dat je niet lang kunt staan. Terwijl, wat is er nou leuker dan iemand iets gunnen wat hij/zij hard nodig heeft?

@Tigerp, vraag a.u.b. gewoon even of je mag zitten omdat je niet lang kunt staan. Op de speciale plaatsen zijn mensen sowieso verplicht om op te staan, maar op andere plaatsen staan mensen ook graag voor je op (hoop ik). Sommigen durven misschien niet een zitplaats aan te bieden omdat niet altijd te zien is dat iemand zwanger is.
Geef mensen de keuze om te betalen voor sta of zitplaats?

Laat in de druktemelder opnemen waar in de trein het groen amber of rood is? Interactief dingetje..

Ik zal eens kijken naar die stickers met zitplaats voor zwangeren.
Ook meemenem in de app in welk treindeel deze te vinden zijn?
Reputatie 6
Badge
Overigens hebben hoog zwangere vrouwen ook recht op de plek voor minder validen, al heeft een bejaarde wel meer recht op minder valide plek dan een hoog zwangere vrouw.
Reputatie 7
Badge +3
Voorrang voor bejaarden bestaat volgens mij al lang niet meer in het OV. Het gaat tegenwoordig om mensen die slecht ter been zijn, zwanger zIjn of voor wie staan om andere fysieke redenen bezwaarlijk is.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, de norm is dat bejaarden standaard slecht ter been zijn. Of rent jouw opa nog de marathon?
Reputatie 7
Badge +3
Mijn broer is 67 en loopt nog inderdaad marathons.

Reageer