beantwoord

Waarom verkeerd materieel voor bepaalde routes in de herfst?

• 23 november 2016
  • 10 reacties
  • 327 Bekeken

Reputatie 4
Dat in de herfst treinen moeite hebben met de natte gladde sporen kan ik nog begrijpen, maar niet waarom in zulke gevallen dan precies verkeerd materieel op bepaalde lijnen wordt gebruikt die heel veel haltes hebben.
Vandaag was het bijvoorbeeld gewoon te bizar voor woorden op Zandvoort-Amsterdam en Amsterdam-Haarlem-Alkmaar-Hoorn.
Beide sprinter diensten hebben zeer veel stations waar de treinen moeten stoppen. Dat betekent dus veel optrekken en afremmen. Waarom wordt er dan precies op die lijnen de DDM1 treinen ingezet? Die kunnen die herfstomstandigheden zeer slecht aan. Resulterend in vandaag op Zandvoort-Amsterdam ruim 15!! minuten extra rijtijd op een ritje van 30 minuten.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/5412/2016-11-23T07:21:00+0100

Ook op Amsterdam-Haarlem-Alkmaar-Hoorn ging het vanmorgen goed mis. Ondanks een totale buffertijd van 15 minuten op Uitgeest/Alkmaar reed deze trein bij Alkmaar Noord voorbij met 10 minuten vertraging, wat dus betekent dat deze trein dus 25!! minuten vertraging onderweg had opgelopen door gladde sporen en de vele stops onderweg.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/14825/2016-11-23T07:24:00+0100

Kan misschien voor de komende dagen zo ingepland worden dat deze DDM1 treinen op lijnen met zo min mogelijk stops komen te rijden?
icon

Beste antwoord door Edwin 23 november 2016, 10:37

Er is met deze gladheid bijna geen enkel materieel wat de dienstregeling wél haalt.
DDM1 is in dat opzicht nog niet eens zo'n hele slechte keus, aangezien de loc die ervoor staat, beschikt over zandstrooiers die in geval van wielslip zand onder de wielen strooit voor extra tractie.
SGMm (de oude sprinter), VIRM, DDZ en ICM zijn met gladde sporen met geen mogelijkheid goed in beweging te krijgen. SLT gaat iets beter, maar ook dat slipt gewoon door als het glad is.
Het blijft metaal op metaal en in dit jaargetijde blijft het moeilijk om de rijtijden te halen.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge
Je kan op dat traject geen stations overslaan. Het is standaard gigantisch druk, dat wordt nog veel erger als er stations overgeslagen worden.
Reputatie 4
uhhm, heb ik het over stations overslaan? Ik heb het over ander materieel gebruiken in plaats van DDM1 op dat traject in de herfst, omdat DDM1 de dienstregeling bij lange na niet haalt.
Waar haal je zo snel beter geschikt materieel vandaan? De een naar de andere trein loopt te bonken door vierkante wielen.
Reputatie 4
SGM, SLT, VIRM zie ik allemaal deze dagen op bijna normale snelheid rijden, terwijl die DDM1 extreem traag gaat. Het normale SGM wat op bijvoorbeeld Amsterdam-Haarlem-Alkmaar-Hoorn rijdt krijgt door de gladde sporen hoogstens een paar minuten extra rijtijd, geen 15-30 minuten wat die DDM1 krijgen.
Reputatie 7
Badge
Er is met deze gladheid bijna geen enkel materieel wat de dienstregeling wél haalt.
DDM1 is in dat opzicht nog niet eens zo'n hele slechte keus, aangezien de loc die ervoor staat, beschikt over zandstrooiers die in geval van wielslip zand onder de wielen strooit voor extra tractie.
SGMm (de oude sprinter), VIRM, DDZ en ICM zijn met gladde sporen met geen mogelijkheid goed in beweging te krijgen. SLT gaat iets beter, maar ook dat slipt gewoon door als het glad is.
Het blijft metaal op metaal en in dit jaargetijde blijft het moeilijk om de rijtijden te halen.
Reputatie 6
Badge
ICM Maakt het goed door zijn comfortabele stoelen en praktische interieur. De rest van het materieel bezorgt je in de winter vaak een nare reis.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn op dit moment grote aantallen treinen geblesseerd door gladde sporen dus het is passende meten.
Elke trein zal last hebben van gladde sporen. Daar kunnen we jammer genoeg niet omheen. Momenteel is het inderdaad ook roeien met de riemen die we hebben in verband met een tekort aan materieel. Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent aangezien dit nu extra reistijd met zich meebrengt. We doen ons best om ons materieel zo efficiënt mogelijk in te zetten. Alle signalen die we binnenkrijgen geven we dan ook door aan de verantwoordelijk afdeling! Hopelijk gaat het snel beter 🙂 (en wat mij betreft mag het ook snel weer mooi weer worden :))
Reputatie 2
Hebben treinen geen antiblokkeersysteem?
Reputatie 7
Badge
Hebben treinen geen antiblokkeersysteem?Jazeker wel, maar DDM1 dan net weer niet.
Een antiblokkeersysteem helpt trouwens geen bliksem bij doorslippende wielen bij tractie geven.
Een SLT kan daar wel een beetje mee overweg, maar over het algemeen is het bij wegrijden gewoon zaak weinig tractie ("gas") te geven en gaandeweg heel voorzichtig op te voeren.
Voor remmen geldt in principe: hard rijden - hard remmen, zorgen dat bij de eerste remming de 'kop' van de snelheid af is, zodat je een beetje ruimte overhoudt voor het geval de trein gaat glijden.

Reageer