beantwoord

Waarom vertraging?

  • 3 september 2019
  • 18 reacties
  • 788 Bekeken

Beste NS,

Ik reis elke doordeweekse dag heen en weer tussen Amersfoort en Hilversum. Letterlijk elke keer in de drie keer dat ik in deze trein zat, stond de trein vóór Hilversum stil. In het archief van rijdendetreinen.nl kunt u zien dat dit in het algemeen zeer vaak het geval is. Is er een reden voor deze vertraging en wordt hieraan gewerkt? Ik heb hier zeer veel hinder van en zou graag een snelle oplossing van het probleem zien.

Groeten,

Bromvlieg12
icon

Beste antwoord door Emma NS 19 september 2019, 10:32

De vertraging rondom Hilversum, respectievelijk:
 Trein 1551 op dinsdag 27 augustus (+10 Hvs)
 Trein 1555 op maandag 2 september (+3 Hvs)
 Trein 1555 op dinsdag 3 september (+7 Hvs)

Verdere gegevens over deze twee treinen:
 Trein 1551 (materieel ICM) vertrekt vanuit Amsterdam om 14:30 en rijdt via Hilversum (a: 14:51, v: 14:52 naar Amersfoort (a: 15:04).
 Trein 1555 (materieel ICM) vertrekt vanuit Amsterdam om 15:30 en rijdt via Hilversum (a: 15:51, v: 15:52 naar Amersfoort (a: 16:04).

Na een eerste analyse van de data blijkt dat @bromvlieg12 bijzonder veel pech heeft gehad wat betreft vertraging. Beide series zijn praktisch alleen vertraagd op de gemelde dagen en uren.

Voor analyse hebben we een steekproef genomen van 27 augustus t/m 11 september (alleen doordeweekse dagen), met daarbij als reden dat vanaf 27 augustus weer ‘normaal’ is gereden sinds de werkzaamheden bij Naarden-Bussum (3 weken buitendienststelling). 26 augustus is niet meegenomen in de steekproef door een lange versperring door een aanrijding persoon.

De data van trein 1551 laat zien dat tussen 27 augustus en 11 september slechts 2 vertragingen te melden zijn, respectievelijk:
 27 augustus; +10 minuten bij Hilversum. Oorzaak was dat deze trein achter een goederentrein vast zat. Ook was de nieuwe situatie bij Naarden-Bussum nog niet volledig doorgevoerd. De nieuwe situatie is per 2 september jl. wel doorgevoerd.
 10 september; +1 minuut bij Hilversum. Geen verklaring.
 De rest van de dagen in de steekproef heeft de 1551 trein op tijd gereden.

De data van trein 1555 laat zien dat tussen 27 augustus en 11 september 3 vertragingen te melden zijn, respectievelijk:
 2 september; +3 minuten bij Hilversum
o Dit was een van de treinen waarover de reiziger in het forum melding maakt
 3 september; +7 minuten bij Hilversum
o Dit was een van de treinen waarover de reiziger in het forum melding maakt
 4 september; +2 minuten bij Hilversum

Al met al, als we kijken naar de melding van @bromvlieg12 , heeft deze bijzonder pech gehad wat betreft de vertragingen. Er lijkt geen trend waarneembaar. Ook de data van voor de werkzaamheden bij Naarden-Bussum laten geen trend zien.

Wanneer we dieper in de data gaan van trein 1555 viel ons iets op, namelijk dat deze trein vertraging oploopt door een andere trein, namelijk trein 2444. Dit gebeurd vanaf dienstregelpunt Gaasperdammerweg aansluiting (Gpda). Trein 2444 is een trein die rijdt van Dordrecht (Ddr) naar Lelystad (Lls). Beide treinen passeren dienstregelpunt Gaasperdammerweg aansluiting.
Onderweg rijdt trein 2444 over de Ringvaartbrug bij Sassenheim (Rvbr).
We kunnen zien dat deze Ringvaartbrug een geplande opening heeft van 15:02-15:05 en dat trein 2444 gepland staat om hier overheen te rijden om 15:06:30. Ook laat de data zien dat trein 2444 vaak +4 minuten vertraging oploopt bij deze brug. Dit resulteert dus in vertraging.

Tot zover onze bevindingen! 🙂
Bekijk origineel

18 reacties

Dag bromvlieg12 en welkom op onze Community!

Wat vervelend om te lezen dat je zoveel vertraging hebt op jouw traject! Kan je toelichten op welke data dit is? Wellicht dat ik hier iets meer over kan vinden.
Zeker. Het gaat om dinsdag 27 augustus, maandag 2 september (hoewel ik toen geen trein miste; er was echter wel 4 minuten vertraging vanwege stilstaan) en dus vandaag, dinsdag 3 september. Ik vind dit echt vreemd, want vóór de zomervakantie was er hier niets aan de hand.
Reputatie 7
Badge
En om welke trein / treinen ging het dan @bromvlieg12 ?
Reputatie 4
ALS het enkel zo is dat de machinst wat te vlotjes heeft gereden en dan moet wachten tot spoor vrij in H-sum is tijdverlies nihil. Bij RDT kan je niet zien dat een trein ff stilstond, wel dat ie nogal vertragingsgevoelig is. Mogelijk een nasleep van de recente werken verderop bij Bussum, daardoor heb je vaak nog een tijdlang snelheidsbeperking om het spoor in te rijden.
Reputatie 7
Badge
@bahnrider Er zijn geen snelheidsbeperkingen op dit traject, zover ik kan zien.
Hoe kan je zien in RDT dat een trein vertragingsgevoelig is zonder te weten over welke trein/treinen @bromvlieg12 het heeft ?
Kun je wellicht ook aangeven welke vertrektijd je hebt, bromvlieg12? Net als AbbeyRoad vind ik het lastig om zonder vertrektijden iets te roepen over de aanleiding voor vertragingen.
Ik vertrok de eerste dinsdag om 14:30 en daarna elke keer om 15:30.
Zou je mij een screenshot van je reishistorie willen sturen? Er vertrekt namelijk geen trein om 14:30 richting station Hilversum. Ik ben benieuwd! 😃
Zeker! Ik zie alleen geen knopjes om een bestand bij te voegen bij de privéberichten. Hoe moet dat?

Ik weet trouwens zeker dat er wel een trein om 14:30 richting Hilversum vertrekt. Het eindstation is alleen Amersfoort of Deventer. Ik heb Hilversum genoemd om de plek van de vertraging beter duidelijk te maken.
Je kunt in een reactie wel een bestand bijvoegen door te klikken op 'upload files'. Denk er daarbij wel aan dat je persoonlijke gegevens afschermt.
Badge +3
Bijlages (screenshots e.d) mee sturen in een PB/DM kan hier niet inderdaad.

Die zal je dus op een andere manier moeten delen, bijv. WeTransfer of delen via Dropbox, Google Drive, OneDrive of andere cloud service.

Maar goed, je kwam dus uit Amsterdam en dit was jouw trein (de 1555), +6½ en 80% op tijd (2-weken score). Niet om over naar huis te schrijven, maar ja.

Die van 14:30 (de 1551) is ernstiger.. die is dus maar 60% op tijd in Hilversum. Lastig als je dan een bus moet halen en zo.

Daar gaat dus iets structureel mis lijkt het 🤔 Bij deze de gewenste info zonder persoonlijke gegevens 😆

Reputatie 6
Badge
Ik zie bij de 1555 dat die deze week tot nu toe elke dag te laat in Hilversum is geweest. Twee keer vertraging die net te kort is om te tellen als officiële vertraging, dus de statistieken (80%) geven nogal een vertekend en te positief beeld.

Opvallend is dat de trein deze week wel elke dag op tijd uit Amsterdam is vertrokken. De vertraging werd inderdaad elke keer voor Hilversum opgelopen.
Er staat momenteel een e-mail uit waar een collega van mij naar gaat kijken. Hij gaat uitzoeken waar we dit het beste kunnen navragen. 🙂
Aha, oké! Laat het me weten als de navraag officieel gedaan is. Ik zie inmiddels regelmatig dat we voor een andere trein wachten, maar dat is behoorlijk vaag en zou niet moeten gebeuren.
De vertraging rondom Hilversum, respectievelijk:
 Trein 1551 op dinsdag 27 augustus (+10 Hvs)
 Trein 1555 op maandag 2 september (+3 Hvs)
 Trein 1555 op dinsdag 3 september (+7 Hvs)

Verdere gegevens over deze twee treinen:
 Trein 1551 (materieel ICM) vertrekt vanuit Amsterdam om 14:30 en rijdt via Hilversum (a: 14:51, v: 14:52 naar Amersfoort (a: 15:04).
 Trein 1555 (materieel ICM) vertrekt vanuit Amsterdam om 15:30 en rijdt via Hilversum (a: 15:51, v: 15:52 naar Amersfoort (a: 16:04).

Na een eerste analyse van de data blijkt dat @bromvlieg12 bijzonder veel pech heeft gehad wat betreft vertraging. Beide series zijn praktisch alleen vertraagd op de gemelde dagen en uren.

Voor analyse hebben we een steekproef genomen van 27 augustus t/m 11 september (alleen doordeweekse dagen), met daarbij als reden dat vanaf 27 augustus weer ‘normaal’ is gereden sinds de werkzaamheden bij Naarden-Bussum (3 weken buitendienststelling). 26 augustus is niet meegenomen in de steekproef door een lange versperring door een aanrijding persoon.

De data van trein 1551 laat zien dat tussen 27 augustus en 11 september slechts 2 vertragingen te melden zijn, respectievelijk:
 27 augustus; +10 minuten bij Hilversum. Oorzaak was dat deze trein achter een goederentrein vast zat. Ook was de nieuwe situatie bij Naarden-Bussum nog niet volledig doorgevoerd. De nieuwe situatie is per 2 september jl. wel doorgevoerd.
 10 september; +1 minuut bij Hilversum. Geen verklaring.
 De rest van de dagen in de steekproef heeft de 1551 trein op tijd gereden.

De data van trein 1555 laat zien dat tussen 27 augustus en 11 september 3 vertragingen te melden zijn, respectievelijk:
 2 september; +3 minuten bij Hilversum
o Dit was een van de treinen waarover de reiziger in het forum melding maakt
 3 september; +7 minuten bij Hilversum
o Dit was een van de treinen waarover de reiziger in het forum melding maakt
 4 september; +2 minuten bij Hilversum

Al met al, als we kijken naar de melding van @bromvlieg12 , heeft deze bijzonder pech gehad wat betreft de vertragingen. Er lijkt geen trend waarneembaar. Ook de data van voor de werkzaamheden bij Naarden-Bussum laten geen trend zien.

Wanneer we dieper in de data gaan van trein 1555 viel ons iets op, namelijk dat deze trein vertraging oploopt door een andere trein, namelijk trein 2444. Dit gebeurd vanaf dienstregelpunt Gaasperdammerweg aansluiting (Gpda). Trein 2444 is een trein die rijdt van Dordrecht (Ddr) naar Lelystad (Lls). Beide treinen passeren dienstregelpunt Gaasperdammerweg aansluiting.
Onderweg rijdt trein 2444 over de Ringvaartbrug bij Sassenheim (Rvbr).
We kunnen zien dat deze Ringvaartbrug een geplande opening heeft van 15:02-15:05 en dat trein 2444 gepland staat om hier overheen te rijden om 15:06:30. Ook laat de data zien dat trein 2444 vaak +4 minuten vertraging oploopt bij deze brug. Dit resulteert dus in vertraging.

Tot zover onze bevindingen! 🙂
Aha, dank!

Wat betreft trein 1555: waarom wordt er dan gekozen om deze trein (die tenslotte nog wél op tijd rijdt) stil te zetten ten behoeve van een trein die toch al vertraagd is?
Dat zal vermoed ik te maken hebben met welke eerst het punt Gaasperdammerweg passeert, bromvlieg12. Doordat de 2444 eerder is en voor de 1555 zit mag de 1555 eerst niet verder totdat er voldoende vrije ruimte is. Hoe dit exact in zijn werk gaat kan @Jeroen je wellicht vertellen.
Badge
Dat is toch wel lastig om uit te leggen omdat het per situatie weer verschillend is.

Maar voor veel knelpunten in de dienstregeling is een afhandelingsdocument opgesteld waarin staat dat trein A met maximaal + ... minuten vertraging nog voor trein B moet komen en trein B dus moet wachten. Maar heeft trein A op dat meetpunt meer vertraging dan mag trein B voor. Ook staat hier bijvoorbeeld voor bepaalde stations in dat een bepaalde treinserie moet wachten op een andere treinserie vanwege overstapper en tot welke vertraging op een meetpunt er geacht moet worden.

In dit geval denk ik dat het als volgt zit, als de 2400 serie richting Lelystad met teveel vertraging bij Weesp aankomt en achter de sprinter komt te rijden tot Almere Oostvaarders dan loopt deze enorm veel extra vertraging op waarbij ook de kering in Lelystad op de volgende trein naar Dordrecht in het geding komt. Ook heeft de 2400 op het stuk tussen Amsterdam Zuid en Almere Centrum redelijk wat rijtijdspeling waardoor de vertraging (voor een deel) ingelopen kan worden.

De 1500 daarentegen kan dan ook met een kleine vertraging de sprinter voorblijven en ook wat tijd inlopen richting Hilversum/Amersfoort en zo kun je door bepaalde keuzes er voor zorgen dat vertragingen minder doorwerken op het gehele spoor.

De keuzes in zo'n afhandelingsdocument zijn natuurlijk gebaseerd op het totaal plaatje en niet puur op de locatie zelf waar een trein moet wachten op een andere trein.

En bij grotere vertragingen waar het afhandelingsdocument dan niet in voorziet moet de treindienstleider een keuze maken.

Reageer