beantwoord

Waarom vertrekt de intercity naar haarlem om 07:18 maar de andere intercity's om **:*7?

• 7 november 2016
  • 5 reacties
  • 197 Bekeken

Door deze ene minuut is de overstap, wat trouwens niet aangegeven wordt op de ns-app, op haarlem bijna onmogelijk. De 1 minuut overstaptijd op haarlem naar de intercity van den haag centraal is net te klein, waardoor ik net aan voor de dichte deuren sta. Die ene minuut is voor mij hard nodig om me "overstap" te halen.

Mvrg,

Wessel
icon

Beste antwoord door VIRM 7 november 2016, 19:57

De overstap op haarlem van de IC uit Alkmaar op de IC naar Den Haag is van spoor 5 naar 6 (zelfde perron) en bedraag 2 minuten. Deze vraag is vaker op het forum geweest en deze overstap wordt ook in de reisplanner weergegeven. Aangezien de IC Alkmaar-Haarlem alleen in de spits rijdt, komt dit reisadvies dus alleen in de spits en in de spitsrichting voor.
Bekijk origineel

5 reacties

Hoi Wessel/Alkmaar1, welkom op het NS Serviceforum!

Je noemt geen vertrekstation in je bericht maar aangezien je naam Alkmaar1 is ga ik er vanuit dat je vertrekstation Alkmaar is en zal ik daar mijn antwoord op baseren 😉. Mocht dit niet zo zijn dan hoor ik het uiteraard graag.

De exacte reden waarom de IC om .18 vertrekt in plaats van om .17 zou ik zo niet weten. Dit is hoogstwaarschijnlijk omdat dat nou eenmaal beter in de dienstregeling past qua vertrektijd. Verder is het zo dat de overstap die jij bedoelt inderdaad niet wordt weergegeven in de reisplanner omdat het geen overstapmogelijkheid is. De minimale overstaptijd op station Haarlem is namelijk 4 minuten. Daardoor wordt de reis die jij graag wilt maken niet als een reisoptie gezien. En dat is dan ook de reden dat je de overstap vaak niet haalt. Jouw officiële reismogelijkheid heeft 8 minuten overstaptijd op station Haarlem. Ik kan me voorstellen dat het voor jou heel prettig is als je de overstap van 1 minuut toch wel haalt maar dit zou ik eerder bekijken als mooi meegenomen dan dat je je overstap hebt gemist. Aangezien het dus geen officiële reisoptie is.
Reputatie 6
De overstap op haarlem van de IC uit Alkmaar op de IC naar Den Haag is van spoor 5 naar 6 (zelfde perron) en bedraag 2 minuten. Deze vraag is vaker op het forum geweest en deze overstap wordt ook in de reisplanner weergegeven. Aangezien de IC Alkmaar-Haarlem alleen in de spits rijdt, komt dit reisadvies dus alleen in de spits en in de spitsrichting voor.
Reputatie 6
Badge
Een overstap van 2 minuten is altijd eng. Zeker als je trein opeens later vertrekt dan normaal, zie je mensen alvast bij de deur staan. Althans, dit zie ik heel vaak mensen doen die op Dordrecht moeten overstappen richting Gorinchem.
Ik zelf zat in de in de half uur eerdere versie van deze trein om 07.02 uur uit Beverwijk. Conductrice riep toen om dat in het vervolg iedereen zich meer over het perron moest verspreiden zodat de trein snel kan vertrekken. [Ze vergat er alleen bij te vertellen dat het ook handig was geweest als de trien tijdig was aangekomen. (aankomsttijd 07.04 uur). Ik zie trouwens ook iedereen hollen van spoor 5 naar spoor 6A. Trein naar Den Haag zou beter van spoor 6B kunnen vertrekken. Maar dat zal wel niet mogelijk zijn. Ik zelf moet naar Amsterdam en heb dan de ruime overstap van 5 minuten (toch ook al meerdere keren deze trein niet gehaald).
Reputatie 6
Nog een aanvulling: volgens mij stopt de IC naar Den Haag Centraal in Haarlem nu op 6b. Ik heb even net de reisplanner bekeken, en in de nieuwe dienstregeling moet dit op spoor 6 zijn. Als het goed is, stopt de trein dan wat verder naar voren, wat wellicht de overstap wat makkelijker meot gaan maken (ondanks dat hij op 2 minuten blijft). Helaas gaat NS dus niet de overstaptijd wijzigen, maar wellicht helpt het dat de trein waarschijnlijk iets verderop het het perron stopt.

Reageer