beantwoord

waarom vertrekt een trein te vroeg waardoor de aansluiting gemist wordt door velen?

  • 8 oktober 2014
  • 4 reacties
  • 310 Bekeken

In Gouda wachtte afgelopen zondag de conducteur niet op de trein uit Den Haag. De intercity trein vertrok om 13.54 uur net voor de neus van vele klanten die uit de trein vanuit Den Haag kwamen gerend . De trein naar Leeuwarden vertrok 2 minuten vroeger dan het bord op het perron aangaf ( 13.56),waardoor men een half uur moest wachten op de vgl intercity. Wat een minachting voor de klant! De conducteur zag de mensen komen aanrennen en vertrok toch en dan nog 2 min te vroeg !!
icon

Beste antwoord door HansS 8 oktober 2014, 23:37

De officiële vertrektijd volgens de dienstregeling van de trein naar Leeuwarden is 13:54.
Aannemende dat er inderdaad 13:56 op de CTA stond, dan nog kan er geen sprake zijn van een aansluiting op de intercity uit Den Haag naar Utrecht.
Volgens de dienstregeling arriveert die intercity om 13:57 in Gouda, dus altijd later dan de officiële tijd en ook nog eens later dan de tijd die op de CTA zou hebben gestaan.
Daarbij komt ook nog eens dat die intercity uit Den Haag nog eens 2 minuten vertraging had, dus feitelijk pas om 13:59 in Gouda arriveerde.
Hoe je het ook went of keert, formeel kan de intercity vanuit Den Haag naar Utrecht in Gouda nooit aansluiting geven op de intercity vanuit Rotterdam naar Leeuwarden.

Overigens is het niet het treinpersoneel (conducteur of machinist) die bepalen of een aansluiting al dan niet wordt overgenomen.
De treindienstleiding van ProRail heeft een totaal overzicht van de treinenloop in een bepaald gebied en het is die treindienstleiding die een vertreksein geeft (wat het treinpersoneel maar dient op te volgen) of beziet of eventueel wachten om aansluiting te geven verdere consequenties kan hebben in de treinenloop elders.
Eén trein enkele minuten laten wachten kan een sneeuwbaleffect elders tot gevolg hebben.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
De trein naar Leeuwarden hoorde volgens ovtijden om 13.54 u te vertrekken.
Als U in een vertraagde trein zit is dat uw eigen risico. De eerste prioriteit van NS is het op tijd laten rijden van treintjes. Het is daarom essentieel dat de treinen op tijd vertrekken, ook al betekent dit dat overstappers niet meer mee kunnen.
Wellicht is het een troost dat u in elk geval op tijd was voor de volgende trein.
Het op tijd laten rijden van treintjes; eigen risico als je in een door ns bestuurde trein zit. wat een minachting alweer voor de reizigers. Duidelijk geen denkwijze van iemand met een eigen bedrijf. Die zou wel respectvoller omgaan met zijn of haar klanten!
Alle passagiers waren furieus;de trein vertrok gewoon 2 minuten vroeger dan op het bord stond aangegeven. er waren ook werkzaamheden die dag(alweer), dus vertraging kon toch geen claims opleveren.
De officiële vertrektijd volgens de dienstregeling van de trein naar Leeuwarden is 13:54.
Aannemende dat er inderdaad 13:56 op de CTA stond, dan nog kan er geen sprake zijn van een aansluiting op de intercity uit Den Haag naar Utrecht.
Volgens de dienstregeling arriveert die intercity om 13:57 in Gouda, dus altijd later dan de officiële tijd en ook nog eens later dan de tijd die op de CTA zou hebben gestaan.
Daarbij komt ook nog eens dat die intercity uit Den Haag nog eens 2 minuten vertraging had, dus feitelijk pas om 13:59 in Gouda arriveerde.
Hoe je het ook went of keert, formeel kan de intercity vanuit Den Haag naar Utrecht in Gouda nooit aansluiting geven op de intercity vanuit Rotterdam naar Leeuwarden.

Overigens is het niet het treinpersoneel (conducteur of machinist) die bepalen of een aansluiting al dan niet wordt overgenomen.
De treindienstleiding van ProRail heeft een totaal overzicht van de treinenloop in een bepaald gebied en het is die treindienstleiding die een vertreksein geeft (wat het treinpersoneel maar dient op te volgen) of beziet of eventueel wachten om aansluiting te geven verdere consequenties kan hebben in de treinenloop elders.
Eén trein enkele minuten laten wachten kan een sneeuwbaleffect elders tot gevolg hebben.
Beste pjmdewit,

Welkom op het NS serviceforum. Ik heb het antwoord van HansS, als beste antwoord gemarkeerd. Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is als je je aansluiting net mist. Zoals HansS al aangeeft is wachten bijna nooit mogelijk, Prorail maakt de treindienstregeling en wachten kan grote effecten hebben op andere treinen. Mocht je door vertraging bij NS je aansluiting missen, en je hebt daardoor meer dan 30 min. extra reistijd, kom je in aanmerking voor de geld terug bij vertraging regeling.

Ps. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'.

Reageer