beantwoord

Waarom wacht de aansluiting niet?

• 10 februari 2015
  • 30 reacties
  • 1023 Bekeken

Ik moet van Apeldoorn naar Duivendrecht reizen voor m'n studie. Ik pak hiervoor de trein van 7.43 in Apeldoorn. Deze trein heeft regelmatig vertraging... Zoals vandaag ook... 5 minuten. Dit betekent dat ik in Amersfoort de trein vaak net niet of net wel haal. Waarom wordt er niet gewoon gewacht op deze drukke aansluiting vanaf uit oosten? 2 minuten is vaak genoeg! Maar dan kan de ns vaak wel optijd rijden, als het mensen niet uitkomt!
icon

Beste antwoord door IskOV 10 februari 2015, 13:16

Beste rhido, dit is toch raar? De dienstregeling is gebaseerd op deze aansluiting, waarom de trein die vertrekt vanaf Amersfoort niet twee minuten extra wachten? Een half uur eerder of later vertrekken is geen optie, want die trein vertrekt eens per uur!

Omdat hij om 8:40 op Duivendrecht moet zijn, waar om 8:44 de volgende trein in de richting Schiphol alweer binnenkomt. Er moet altijd een bepaalde ruimte tussen twee treinen zitten. Dus een paar minuten vertraging van de trein uit Amersfoort levert gelijk een probleem op bij Duivendrecht-Amsterdam Zuid-Schiphol.

Het is nogal simpel om een probleem op te lossen als je alleen maar kijkt naar treinen op je eigen traject. Maar in en rond Amsterdam (en ook Utrecht, Amersfoort, Zwolle) komen allerlei lijnen bij elkaar, en levert een vertraging van de ene trein al snel vertraging op van treinen die daar ogenschijnlijk niks mee te maken hebben.
Bekijk origineel

30 reacties

Dat is helaas niet mogelijk ook omdat er tussen Amersfoort en DuivenDrecht ook andere treinen rijden . Je kan beter een trein vroeger of een trein later nemen dan gaat hij wel rechtstreeks zonder over stappen.
Reputatie 6
Badge +1
Dat is helaas niet mogelijk ook omdat er tussen Amersfoort en DuivenDrecht ook andere treinen rijden . Je kan beter een trein vroeger of een trein later nemen dan gaat hij wel rechtstreeks zonder over stappen.

En dan moet je dus maar een half uur eerder op en een half uur vervelen op je bestemming?
Beste rhido, dit is toch raar? De dienstregeling is gebaseerd op deze aansluiting, waarom de trein die vertrekt vanaf Amersfoort niet twee minuten extra wachten? Een half uur eerder of later vertrekken is geen optie, want die trein vertrekt eens per uur!
Reputatie 6
Badge +1
Een half uur eerder of later vertrekken is geen optie, want die trein vertrekt eens per uur!
Dat lijkt me sterk. Er is momenteel geen NS-traject waar treinen op werkdagen overdag niet ieder half uur rijden. Apeldoorn-Duivendrecht kun je ieder half uur door. Zelfs als u met de Arrivatrein uit Zutphen arriveert in Apeldoorn kunt u nog steeds ieder half uur reizen...

Maargoed dat was uw vraag natuurlijk niet.
Nee inderdaad, het gaat erom dat als er een paar minuten vertraging is op een drukke aansluiting (in de spits) er best twee a drie minuten gewacht kan worden. Als hij tien minuten a een kwartier vertraging dan snap ik dat een aansluiting niet wacht.

Het argument van rhido over dat ik dan maar de rechtstreekse trein had moeten nemen (welke eens per uur gaat) heeft geen betrekking op mijn klacht.
Beste rhido, dit is toch raar? De dienstregeling is gebaseerd op deze aansluiting, waarom de trein die vertrekt vanaf Amersfoort niet twee minuten extra wachten? Een half uur eerder of later vertrekken is geen optie, want die trein vertrekt eens per uur! Als je in Amersfoort de aansluiting mist is er ook een optie om via Utrecht naar Duivendrecht te komen of u kunt ook vanuit Amersfoort de Sprinter naar Weesp nemen en in Weesp weer overstappen op de andere sprinter naar Duivendrecht.
Beste sumber, dit klopt ook allemaal hoor, alleen het kost zoveel extra tijd vergeleken met een aansluiting die twee minuten wacht?
Reputatie 3
Badge

Omdat hij om 8:40 op Duivendrecht moet zijn, waar om 8:44 de volgende trein in de richting Schiphol alweer binnenkomt. Er moet altijd een bepaalde ruimte tussen twee treinen zitten. Dus een paar minuten vertraging van de trein uit Amersfoort levert gelijk een probleem op bij Duivendrecht-Amsterdam Zuid-Schiphol.

Het is nogal simpel om een probleem op te lossen als je alleen maar kijkt naar treinen op je eigen traject. Maar in en rond Amsterdam (en ook Utrecht, Amersfoort, Zwolle) komen allerlei lijnen bij elkaar, en levert een vertraging van de ene trein al snel vertraging op van treinen die daar ogenschijnlijk niks mee te maken hebben.
De NS wordt afgerekend op het aantal treinen met een vertraging van meer dan vijf minuten. Als dit aantal te hoog is krijgt men een boete en mag men de prijzen niet nog verder verhogen. Als er gekozen moet worden tussen de eigen portemonnee en de reiziger dan is het doorgaans niet die laatste die op 1, 2 en 3 staat.
Reputatie 3
Badge
De NS wordt afgerekend op het aantal treinen met een vertraging van meer dan vijf minuten. Als dit aantal te hoog is krijgt men een boete en mag men de prijzen niet nog verder verhogen. Als er gekozen moet worden tussen de eigen portemonnee en de reiziger dan is het doorgaans niet die laatste die op 1, 2 en 3 staat.

Ik heb begrepen dat er gewerkt wordt aan een systeem dat niet uitgaat van het aantal TREINEN met een vertraging van meer dan vijf minuten, maar van het aantal REIZIGERS met een vertraging van meer dan vijf minuten. Dan is dat probleem voor 'de gemiddelde' reiziger opgelost, maar zullen individuele reizigers er nog steeds last van hebben. Want ook in dat systeem zal er, naar ik vrees, regelmatig besloten worden een trein niet te laten wachten op overstappers als door dat wachten een drukkere trein vertraging dreigt op te lopen.

Bovendien ontstaat er dan een interessant dilemma: is het erger dat 10 reizigers hun aansluiting missen en daardoor 30 minuten vertraging hebben, of dat 60 reizigers 5 minuten vertraging oplopen omdat hun trein moet wachten op een andere trein die een aansluiting heeft overgenomen? Als ik tot een van die groepen reizigers behoor weet ik wel wat ik het ergste vind, maar als je als NS en ProRail alle belangen tegen elkaar moet afwegen, wordt het toch wel lastig. . .
Ik heb ook begrepen dat er gewerkt wordt aan een webshop waar je niet hoeft te wachten tot de volgende dag als je bestelling mislukt, dat er gewerkt wordt aan het verschaffen van informatie over de kosten voor reizen buiten een afgekocht traject en aan passagepassen voor het passeren van poortjes zonder te hoeven beschikken over een ov-chipkaart met voldoende saldo.
Als echter het aanpassen van een simpele tekst op de website met betrekking tot het claimen van een vergeten incheck via Mijn NS al meer dan een half jaar moet kosten, vrees ik dat bovenstaande wijzigingen en het systeem voor het bepalen van de vertraging per reiziger pas voor toekomstige generaties beschikbaar zullen zijn.
Ik moet van Apeldoorn naar Duivendrecht reizen voor m'n studie.

En dan moet je dus maar een half uur eerder op en een half uur vervelen op je bestemming?

Misschien kun je op je bestemming een half uur studeren i.p.v. vervelen. Scheelt je 's avonds een half uur werken waardoor je een half uur eerder naar bed kunt. Dus per saldo verlies je geen tijd. Overstappen is altijd een risico, al heb je 6 min overstaptijd.
Ik heb ook begrepen dat (--lijst van actiepunten die NS al maanden tot jarenlang voor zich uitschuift--)

Het verschil is dat reizigervertraging sinds afgelopen december deel uitmaakt van de prestatie-indicatoren in de hoofdrailnetconcessie en ook in de beheerconcessie (ProRail).

Bovendien ontstaat er dan een interessant dilemma: is het erger dat 10 reizigers hun aansluiting missen en daardoor 30 minuten vertraging hebben, of dat 60 reizigers 5 minuten vertraging oplopen omdat hun trein moet wachten op een andere trein die een aansluiting heeft overgenomen? Als ik tot een van die groepen reizigers behoor weet ik wel wat ik het ergste vind, maar als je als NS en ProRail alle belangen tegen elkaar moet afwegen, wordt het toch wel lastig. . .

Persoonlijk vind ik 60x5 min erger. Gemiddeld gezien verlies je evenveel tijd, dus daar zit geen verschil in. Maar bij 30 min vertraging krijg je geld terug en bij 5min niet. N.B. Toevallig merk ik dit effect de laatste maanden vrij sterk; de spreiding in vertraging lijkt wel minder te worden. Ik had vorig jaar grote en kleine vertragingen, gemiddeld 10 min per dag. Nu is dat ongeveer dagelijks 10 min.
Ik moet van Apeldoorn naar Duivendrecht reizen voor m'n studie.

Misschien kun je op je bestemming een half uur studeren i.p.v. vervelen. Scheelt je 's avonds een half uur werken waardoor je een half uur eerder naar bed kunt. Dus per saldo verlies je geen tijd. Overstappen is altijd een risico, al heb je 6 min overstaptijd.
daar heeft u een punt. Je moet wel zorgen om daar op tijd te zijn, anders kost je het je studiepunten. Zeker bij examens is dit zeer uitermate vervelend als je daar niet op tijd komt, dan verlies je daardoor ook nog je examen punten. Ik ken zijn rooster niet, maar je moet wel op tijd zijn.
Bovendien ontstaat er dan een interessant dilemma: is het erger dat 10 reizigers hun aansluiting missen en daardoor 30 minuten vertraging hebben, of dat 60 reizigers 5 minuten vertraging oplopen omdat hun trein moet wachten op een andere trein die een aansluiting heeft overgenomen?

Dat bewust gekunstelde voorbeeld heeft in praktijk weinig relevantie. Bij beide handelswijzen (wel wachten of niet wachten op de aansluiting) zijn er reizigers die (meer dan) 30 minuten vertraging hebben en reizigers die minder vertraging hebben. Gezien het hier om een 5-minutennorm gaat zullen ze niet het totaal aantal minuten reizigervertraging trachten te minimaliseren, maar het aantal reizigers dat meer dan 5 minuten vertraging heeft. Als je als reiziger eenmaal 5 minuten vertraging hebt, maakt het voor de norm niet meer uit hoeveel minuten daar nog bij komen, tenzij het nog ingelopen kan worden natuurlijk. Dat betekent dat als men aan de hand daarvan gaat optimaliseren, de uitkomst zal zijn dat je vaker helemaal onvertraagd (<5 min), of juist heel veel vertraagd aankomt, en zelden iets daartussenin
Reputatie 3
Badge
Ik heb ook begrepen dat (--lijst van actiepunten die NS al maanden tot jarenlang voor zich uitschuift--)

Het verschil is dat reizigervertraging sinds afgelopen december deel uitmaakt van de prestatie-indicatoren in de hoofdrailnetconcessie en ook in de beheerconcessie (ProRail).

Ja, daar zag ik het ook in staan. Ik meen wel met een slag om de arm dat die indicator op dit moment nog niet beschikbaar is.
Zoals het nu gaat, schat een HC hoeveel mensen er in de trein zitten op een 'meetstation', en dat is dan het aantal mensen dat eventueel vertraging heeft.
Minstens zo interessant is natuurlijk het aantal mensen dat daadwerkelijk met vertraging op zijn eindbestemming aankomt. Iemand die 5 minuten vertraging heeft en daardoor de aansluiting mist in een halfuurdienst, heeft 30 minuten vertraging, en niet eenmaal 5 minuten en eenmaal geen vertraging. Dus het zal nog wel even duren voordat er echt een goede indicator is. Maar het is in ieder geval een stap vooruit.
Zoals het nu gaat, schat een HC hoeveel mensen er in de trein zitten op een 'meetstation', en dat is dan het aantal mensen dat eventueel vertraging heeft.

Dat klinkt wel heel erg als "Wij van WC-eend"...
Reputatie 3
Badge

Persoonlijk vind ik 60x5 min erger. Gemiddeld gezien verlies je evenveel tijd, dus daar zit geen verschil in. Maar bij 30 min vertraging krijg je geld terug en bij 5min niet. N.B. Toevallig merk ik dit effect de laatste maanden vrij sterk; de spreiding in vertraging lijkt wel minder te worden. Ik had vorig jaar grote en kleine vertragingen, gemiddeld 10 min per dag. Nu is dat ongeveer dagelijks 10 min.

Een subtiel onderscheid: u heeft het over "Is het erger dat ik 60 keer 5 minuten vertraging heb, of 10 keer een half uur"? Ik bedoelde: "is het erger dat 60 mensen 5 minuten vertraging hebben, of 10 mensen een half uur?"
Voor die mensen hangt het helemaal af van de gevolgen. Als je door een vertraging van een half uur je vliegtuig mist of de examenzaal niet meer in mag, zal het je worst wezen dat je geld terugkrijgt. Als je 5 minuten vertraging hebt met de trein en daardoor een aansluitende bus mist in een halfuurdienst, levert je dat ook een half uur vertraging op. Als je toch elke dag 10 minuten op een aansluitende bus moet wachten, is 5 minuten vertraging niet zo erg. Als je elke dag 5 minuten vertraging hebt, kun je er ook rekening mee gaan houden.

Er zijn heel veel factoren die bepalen of een vertraging erg is of niet.
Reputatie 3
Badge

Dat klinkt wel heel erg als "Wij van WC-eend"...

Nou, ideaal is natuurlijk anders, maar ik geloof nog wel in de integriteit van de HC's. Ik neem aan dat ze niet echt tellen, maar bijvoorbeeld aangeven dat de trein nagenoeg leeg was, of half of driekwart vol zat. Dat zie je wel als je een keer door de trein loopt en ziet of iedereen lekker in zijn eentje een plekje in een vierzittertje heeft gevonden. Als je weet dat hij reed met twee VIRM-4's, weet je ook ongeveer hoeveel mensen erin zaten. Zoiets zal het wel zijn.
Je creëert hiermee toch de mogelijkheid dat de HC's van hogerhand onder druk worden gezet om bepaalde "afrondingen" toe te passen wanneer de cijfers negatief dreigen uit te vallen en dat soort situaties zou je te allen tijde moeten voorkomen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb hetzelfde probleem als TS
Zelf reis ik van De Vink naar Delft. Hiervoor geeft de reisplanner een reisadvies om over te stappen op Den Haag Laan van NOI met een overstap van 4 minuten (aankomst sprinter 7.40, vertrek IC naar Vissingen 7.44). In deze tijd moet je van spoor 3 met de trap naar beneden, waarbij je je door een meute mensen moet werken die al wel hun eindstation hebben bereikt en drommen voor de paaltjes net voor de trap, en vervolgens weer met de trap ophoog bij spoor 5. Wanneer de sprinter vanuit De Vink een paar minuten vertraging heeft, is deze overstap dus erg kramp en soms niet te halen. Heb al te vaak net de deuren voor mijn neus dicht zien gaan, toevallig gisterochtend nog.

Wanneer ik een eerdere sprinter vanaf De Vink neem, heeft deze geen directe aansluiting, want die komt op exact dezelfde tijd aan als de IC naar Dordrecht vertrekt vanaf NOI (7.29) Wanneer ik deze neem (wat ik nu wel regelmatig doe om toch op de gewenste tijd op werk te komen) moet ik dus standaard een kwartier op een koud en tochtig station wachten. En dan zul je net zien dat op de dagen dat ik deze neem, de latere sprinter wel op tijd is of dat de IC van 7.44 vertraagd is en ik dus de overstap wel makkelijk had kunnen halen.

Op de terugreis is de overstap tijd 5 minuten en gaat het iets vaker goed, maar ook hier neem ik regelmatig het zekere voor het onzekere en reis dan via Den Haag CS waar ik een 10 minuten overstap heb (voordeel hiervan is ook dat de sprinter naar De Vink dan nog niet zo vol is als hij vaak is op Laan van NOI).

Ik begrijp best dat de treinen niet op elkaar kan kunnen gaan wachten. Maar het zou dan wel een goede zaak zijn wanneer zulke overstappen in de dienstregelingen wat ruimer zouden zijn zodat meer mensen deze kunnen halen, ook bij kleine vertragingen. Want deze korte overstappen worden wel geadviseerd volgens de reiswijzer. missen.
Reputatie 3
Badge

Ik begrijp best dat de treinen niet op elkaar kan kunnen gaan wachten. Maar het zou dan wel een goede zaak zijn wanneer zulke overstappen in de dienstregelingen wat ruimer zouden zijn zodat meer mensen deze kunnen halen, ook bij kleine vertragingen. Want deze korte overstappen worden wel geadviseerd volgens de reiswijzer. missen.

U kunt in de reisplanner zelf een minimale overstaptijd instellen. Zie plaatje.

Iets anders is of u dat standaard ook echt zou willen. Nu heeft u enige ervaring en maakt u zelf uw afwegingen: hoe belangrijk is het om precies op tijd te komen, hoe erg is het om op LNOI te wachten, hoe vaak gebeurt het dat u de aansluiting mist. In de reisplanner ziet u hoeveel tijd u heeft om over te stappen en kunt zelf besluiten of u het risico wilt nemen of niet. Persoonlijk zou ik dat liever doen dan een overstap van vier minuten bij voorbaat uit te sluiten.
IskOV heeft gelijk, aangezien die trein elders wordt verwacht kan de vertraging nog verder oplopen als die gaat wachten. Overige vragen in dit topic vraag ik na. Jbessels, ik heb je twee posts voor het overzicht samengevoegd en je topic verplaatst naar 'in de trein'.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben bekend met de mogelijkheid om in de reisplanner zelf een minimale overstaptijd in te stellen. Waar het me eigenlijk meer om gaat is dat de dienstregeling zo krap gepland is dat dit soort overstappen niet altijd haalbaar zijn. Het is nu eenmaal een feit dat er regelmatig treinen 2 of 3 minuten vertraging hebben. Dat telt dan niet mee in de punctualiteitcijfers, maar zorgt er wel voor dat reizigers net zo'n aansluiting missen. Ik zie hier wel vaker klachten over, zoals vandaag nog:
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/waarom-verbinding-de-reisplanner-deze-acht-op-acht-keer-niet-gehaald-wordt-10146

Wat betreft mijn reis naar huis, in de nieuwe dienstregeling vanaf afgelopen december is wel de vertrektijd van de IC's vanuit Delft naar Lelystad met 1 minuut vervroegd (nu .04 en .34) , de aankomsttijd in Laan van NOI is nog wel gelijk gebleven wat dan in theorie zou moeten betekenen dat er wat minder kans op vertraging is tussen Delft en Laan van NOI en de aansluiting met de sprinter richting Leiden vaker te halen is. Hier is dus wel enige verbetering tov de oude dienstregeling. Hopelijk gebeurt iets dergelijks ook nog een keer op het traject van Leiden/ De Vink naar Laan van NOI.

Ik reis pas sinds eind augustus dagelijks met de trein maar heb nu inderdaaad wel enige ervaring ermee. Of ik 's morgens een eerdere trein pak, hangt er een beetje vanaf of en hoe vaak ik de dagen ervoor net de aansluiting heb gemist. Als dat 2 of 3 keer kort achter is, dan baal ik daar zo van dat ik de dagen erna maar de eerdere trein van 7.18 pak. En als dan net die dagen de trein van 7.29 wel netjes op tijd rijdt en ik de aansluiting makkelijk had kunnen halen, dan neem ik daarna weer gewoon de latere.
Ook kijk ik 's morgens thuis al of er vertraging wordt aangegeven. Als dat zo is dan maak ik iets meer haast met klaarmaken om van huis weg te gaan.
Ik bekijk het dus zo'n beetje per dag.

Overigens was het in januari en tot nu toe in februari wel beter dan in december, toen had "mijn" sprinter 's morgens vaker 5 minuten of meer vertraging wat dus tot gevolg had dat de aansluiting niet te halen was.

Reageer