beantwoord

Waarom wacht de aansluiting niet?

• 10 februari 2015
  • 30 reacties
  • 1023 Bekeken

Toon eerste bericht

30 reacties

Reputatie 3
Badge
Waar het me eigenlijk meer om gaat is dat de dienstregeling zo krap gepland is dat dit soort overstappen niet altijd haalbaar zijn. Het is nu eenmaal een feit dat er regelmatig treinen 2 of 3 minuten vertraging hebben. Dat telt dan niet mee in de punctualiteitcijfers, maar zorgt er wel voor dat reizigers net zo'n aansluiting missen. Ik zie hier wel vaker klachten over, zoals vandaag nog:
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/waarom-verbinding-de-reisplanner-deze-acht-op-acht-keer-niet-gehaald-wordt-10146

Tja. Ik vrees dat dan toch de enige oplossing is om minder treinen te laten rijden. Want een verschuiving op de ene plek van een of twee minuten leidt ergens anders dan weer tot problemen.
Hoe krap het in elkaar zit blijkt bijvoorbeeld op de lijn Haarlem-Zandvoort aan Zee, waar de trein dertien keer per dag tien minuten moet wachten op station Haarlem, enkel en alleen om een goederentrein te laten voorbijsteken. Waardoor het ministukje van Amsterdam naar Zandvoort zo ongeveer net zo lang duurt als in 1900 of zo. Gewoon omdat het spoorwegnet zo vol zit.
Ik ontving nog wat achtergrondinformatie over de reizigerspunctualiteit die hier ter sprake kwam. Sinds 2011 meten we de reizigerspunctualiteit op basis van tellingen door collega's in de trein. Ook wordt er een systeem ontwikkeld dat dit meet op basis van de OV-chipkaartgegevens, wat dus veel exacter is. Beide systemen werken nu nog naast elkaar, maar het OV-chipkaartsysteem wordt daarop nog doorontwikkeld. Treinreiziger wijdt op zijn website ook twee artikelen aan de reizigerspunctualiteit. Die vind je hier en hier.
Reputatie 1
Waardoor het ministukje van Amsterdam naar Zandvoort zo ongeveer net zo lang duurt als in 1900 of zo. Gewoon omdat het spoorwegnet zo vol zit.

1891 0:18
1911 0:14
1929 0:12
1940 0:10
1957 0:09
1971 0:11
2015 0:10

Het valt nog wel mee, alleen in 1957 was het een minuut sneller, maar sinds WWII is er inderdaad niet veel verbeterd op dit traject.
Reputatie 3
Badge
Waardoor het ministukje van Amsterdam naar Zandvoort zo ongeveer net zo lang duurt als in 1900 of zo. Gewoon omdat het spoorwegnet zo vol zit.

Het valt nog wel mee, alleen in 1957 was het een minuut sneller, maar sinds WWII is er inderdaad niet veel verbeterd op dit traject.

Dan vraag ik me toch wel af hoe je van Amsterdam naar Zandvoort komt in tien minuten 😉.

Haarlem-Zandvoort duurt tien minuten. Het punt is dat de trein uit Amsterdam dertien maal per dag tien minuten stilstaat op Haarlem. Dan doe je veertig minuten over dat stuk. Wat overigens op een mooie zomerdag nog steeds een stuk sneller is dan met de auto aan te schuiven in de files naar Zandvoort of Bloemendaal, maar het is eigenlijk te idioot voor woorden dat een reizigerstrein tien minuten wordt opgehouden in Haarlem om een goederentrein te laten voorgaan. Maar Corus of Spaarnelanden of een andere gebruiker van dat goederenspoor zal wel beter betalen aan ProRail dan NSR en daarom voorrang krijgen.
Reputatie 1

Dan vraag ik me toch wel af hoe je van Amsterdam naar Zandvoort komt in tien minuten 😉.

Haarlem-Zandvoort duurt tien minuten. Het punt is dat de trein uit Amsterdam dertien maal per dag tien minuten stilstaat op Haarlem. Dan doe je veertig minuten over dat stuk. Wat overigens op een mooie zomerdag nog steeds een stuk sneller is dan met de auto aan te schuiven in de files naar Zandvoort of Bloemendaal, maar het is eigenlijk te idioot voor woorden dat een reizigerstrein tien minuten wordt opgehouden in Haarlem om een goederentrein te laten voorgaan. Maar Corus of Spaarnelanden of een andere gebruiker van dat goederenspoor zal wel beter betalen aan ProRail dan NSR en daarom voorrang krijgen.

..Ik heb het inderdaad verkeerd gedaan (Haarlem-Zandvoort), bij deze de juiste tabel
1891 1:13
1911 0:30 (regelmatig ook 0:38/0:40)
1929 0:35
1940 0:26
1957 0:26
1972 0:30
2015 0:30 (0:40)

Het is inderdaad wel eens beter geweest.

Reageer