Waarom wachten op een aansluiting die niet bestaat

• 18 augustus 2016
  • 10 reacties
  • 304 Bekeken

Reputatie 4
De laatste tijd zie ik steeds vaker gebeuren dat in Alkmaar gewacht wordt op een overstap van een andere binnenkomende trein terwijl die overstap volgens de dienstregeling compleet niet bestaat.

De situatie die ik de laatste tijd geregeld zie gebeuren is als volgt:
De sprinter uit Hoorn komt in Alkmaar aan om 17:44 en moet daar vervolgens tot 17:51 wachten voordat deze door rijdt richting Haarlem. Terwijl de sprinter staat te wachten staat er op een naast gelegen spoor ook nog een intercity die vlak daarvoor uit de richting Haarlem was binnengekomen. Deze zal kort daarna om 17:48 als intercity weer naar Zandvoort vertrekken (zonder reizigers te accepteren tussen Alkmaar en Haarlem). Deze lege intercity vertrekt op tijd.
Om 17:50:40 zie ik vervolgens de conducteur en machinist van mijn sprinter richting Haarlem samen nog steeds buiten de trein staan te keuvelen terwijl het sein al op groen staat om te vertrekken.
Om 17:52 komt op het spoor aan de overzijde van het perron de intercity uit Schagen richting Maastricht binnen. Duidelijk zichtbaar zie ik nu mijn machinist en conducteur kijken of er nog overstappers zijn, en vervolgens pas de deuren van de sprinter naar Haarlem sluiten. Uiteindelijk vertrekt dan de sprinter om 17:54 i.p.v. om 17:51.

Waarom in hemelsnaam wordt hier gewacht op overstappers? De trein uit Schagen komt volgens dienstregeling aan om 17:53. Dan hoort de sprinter naar Haarlem al 2 minuten weg te zijn. Dit is behoorlijk belachelijk en onhandig, omdat zowel in Uitgeest als in Haarlem de sprinter zeer krappe overstappen van enkele minuten heeft op aansluitende treinen richting de zaanlijn en Zandvoort.
Die aansluitingen komen door dit wachtgedrag ernstig in gedrang.

Hopelijk kan iemand een signaal doorzetten dat er niet gewacht dient te worden op die intercity uit Schagen.

10 reacties

Reputatie 7
Is er toevallig een verstoring geweest of trein uitgevallen, het wil dan wel eens zijn dat de treindienst leider vraagt om te wachten om vertraging voor de reizigers te beperken. Dit komt niet vaak voor, het zou kunnen.

Verder als dit niet aan de orde is geweest is het inderdaad vreemd, dat zo lang gewachten wordt.
Reputatie 4
Voor zover ik weet heb ik geen verstoring opgemerkt rondom deze gevallen. De intercity uit Den Helder naar Nijmegen die 5 minuten voor de sprinter in Alkmaar aankomt vertrok ook gewoon op tijd richting Amsterdam.
Ik zal dit onder de aandacht brengen zodat er kan worden uitgezocht waarom dit gaande is. Ik hoop hier zo snel mogelijk een update te kunnen geven.
Er is naar gekeken of dit een structureel probleem is. Echter bleek dat deze zelfde trein (14856) op 19.08 geen vertraging had en de treinen erna maximaal een vertraging hadden van 2 minuten.
Reputatie 4
Ja, zoals ik al begon, gebeurt het ook niet iedere keer. Zo af en toe zie ik het gebeuren. En het is niet altijd dat we met 3 minuten vertraging dan vertrekken, maar zoals je zelf ook al aangeeft, ook geregeld met 2 minuten.

Die 2 minuten vertraging wordt overigens de meeste tijd veroorzaakt door de lege intercity die naar Haarlem toe moet en niet kan vertrekken om 17:48 omdat schijnbaar door verkeerde planning ook om 17:48 uit Amsterdam de intercity naar Den Helder binnenkomt en daarbij gebruik maakt van een wissel die de naar Haarlem vertrekkende lege intercity ook nodig heeft. Hoe die 2 treinen nou op zo'n manier tegelijk ingepland kunnen worden is me een raadsel. Dat zorgt er dus regelmatig voor dat de sprinter die achter de lege intercity aan gaat dus 2 minuten te laat vertrekt.

Maar om terug te komen op het oorspronkelijke probleem. Als er geen vertraging ontstaat door die lege intercity naar Haarlem dan gebeurt het dus af en toe door het vreemde wachten op die intercity uit Schagen. Ik had gezegd dat die volgens dienstregeling aankomt om 17:53, maar uiteindelijk is dat tussen 17:51 en 17:53 in het echt. En ik denk dat daar de problemen door ontstaan. Omdat die trein nogal eens te vroeg aankomt, ziet de conducteur/machinist van mijn sprinter die intercity in de verte aankomen en denkt, dan wachten we nog even. Met als resultaat dat we toch weer 2 minuten te laat vertrekken.
Helaas heb je wel vaker van die schijnaansluitingen doordat de dienstregeling niet geheel nauwkeurig is. Op grote knooppunten is het niet ongewoon dat een trein een minuut te vroeg aankomt, dit komt omdat vertrektijden van tussenliggende stations vaak naar beneden afgerond worden en bij de grote stations waar een lange stop gepland is wordt de aankomsttijd van naar boven afgerond. Leuk omdat je op deze manier bij een kleine vertraging je overstap nog haalt, maar vervelend dat je bij een op tijd zijnde trein opeens extra overstappen hebt waar reizigers dan vervolgens op gaan rekenen als ze die 9 van de 10 keer halen.
Reputatie 4
Schijnbaar hebben ze bij de planning nu ook door gehad dat het vaak mis gaat met de sprinter richting Haarlem van 17:51 in Alkmaar, daar die sprinter sinds deze maandag nu altijd 2 minuten later vertrekt, om 17:53.
Reputatie 2
Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat ledig mat ritten vertraging veroorzaken bij reizigerstreinen. De lege trein moet dan na de reizigerstrein naar Haarlem rijden.
Reputatie 4
Voordat de zomerperiode begon reed dat lege materieel zelfs helemaal niet terug naar Haarlem, maar werd het gewoon afgerangeerd naar het rangeerterrein in Alkmaar, zonder daarbij de sprinter te hinderen.

Maar omdat ze momenteel nog steeds bezig zijn om het rangeerterrein op te knappen (een flink aantal rangeersporen weghalen zodat er minder treinen kunnen staan, heel logisch maar niet heus), is er waarschijnlijk nu ineens geen plaats meer om die spitsintercities te stallen in Alkmaar en moeten ze dus altijd voor/achter/langs de sprinter naar Haarlem gereden worden.

Als ze die spitsintercities dus nou gewoon toch weer in Alkmaar gaan stallen zou er geen probleem meer zijn. Ze zijn toch de volgende ochtend nodig in Alkmaar, en niet in Haarlem.
Ik heb dit onder de aandacht gebracht zodat er naar gekeken kan worden ravitsec. Ik durf niet aan te geven of en wanneer ik een terugkoppeling kan geven.

Reageer