beantwoord

waarom werkdruk staking?

• 2 december 2014
  • 6 reacties
  • 1000 Bekeken

als ze al tegenwoordig in de eerste klas zitten bij te praten , zie ik niet een " werkdruk "
ze controleren ook steeds minder .. " werk druk " ?
kan dit verklaarbaar worden ?
icon

Beste antwoord door Thijs NS 2 december 2014, 12:40

Vanmorgen is er werkoverleg geweest door een groep conducteurs en machinisten in Den Haag. Hierdoor zijn treinen uitgevallen, en ik betreur het dat dit dus voor overlast bij reizigers heeft gezord. Overlast door dit overleg was niet voorzien. De actie draait overigens om een aantal specifieke onderwerpen. Vooralsnog wordt hier nog volop gesprek over gevoerd tussen werknemer, werkgever en vakbonden.
Bekijk origineel

6 reacties

ik zag laatst een gemixed controleurs paar uit de cabine van een sprinter komen , geen controle gehad, wat deden ze daar dan wel
Vanmorgen werd ik inderdaad onaangenaam verrast door stakend NS-personeel die ook nog eens de reden van staking niet bekend maken. Daar heb ik dus geen enkel respect voor!
De informatie die NS verspreidde over de staking en de gevolgen waren ook nog eens allerbelabberdst. De NS laat zich op geheel kenmerkende wijze van haar slechtste kant zien vandaag.

DEN HAAG - De NS betreurt de hinder die dinsdagochtend door de werkonderbreking van personeel, waardoor het treinverkeer in Den Haag en omgeving gehinderd is. Dat zei een woordvoerder tegen 89.3 Radio West. Op Twitter klagen reizigers steen en been over de vertraging. De werkonderbreking duurde van 4.00 uur tot ongeveer 6.30 uur. De NS zegt dat de treinen vanaf 09.30 uur weer volgens het schema rijden.

Ongeveer 150 machinisten en conducteurs met als standplaats Den Haag Centraal Station gingen niet aan het werk, maar hadden een overleg met de NS-directie, meldde de woordvoerder. Wat de precieze redenen waren voor het personeel om niet te gaan werken, kon de NS-woordvoerder niet zeggen. ‘Er zijn uiteenlopende zorgen onder de machinisten en conducteurs.’
Bron http://www.omroepwest.nl/nieuws/02-12-2014/ns-blijft-vaag-over-oorzaak-treinproblemen-reizigers-klagen-massaal-op-twitter
Jolein, zo'n werkonderbreking gaat meestal niet uit van het personeel zelf, maar vanuit de vakbond. Dan komt er een vakbondsleider aan de mensen vertellen dat de werkdruk die zij ervaren onaanvaardbaar is en de risico's te hoog. Vervolgens wordt er een datum geprikt waarop de boel plat gaat en dat gebeurt dan. Personeel dat toch aan het werk gaat wordt gezien als verraders en doet om dat te voorkomen maar gewoon mee. Zaken die onder het personeel als kleine ongemakken worden gezien, worden dan enorm opgeblazen, alsof het halszaken zijn waardoor het werk niet kan worden uitgevoerd.

Het gros van de conducteurs doet de hele dag niets anders dan een beetje in de achterste cabine zitten of in de eerste klasse als er nog wat collega's zijn. Als je een conducteur bij de deuren naast die cabine ziet sleutelen, weet je al zeker dat er geen controle komt. Dat conducteurs zoveel andere taken zouden hebben dat ze uren achter elkaar niet aan controleren toekomen, zoals in dit forum wel eens wordt gemeld, is ronduit belachelijk. Af en toe lopen ze wellicht een rondje, maar als het wat drukker is, dan sluiten ze zich weer op. En als ze gezien hebben dat er gespuis in is gestapt, dan blijven ze helemaal weg. Ik overdrijf niet als ik zeg dat 80% van de conducteurs er gewoon met de pet naar gooit en dat mensen met hun instelling niet thuishoren op welke werkvloer dan ook.

Conducteurs en machinisten die klagen over de werkdruk en die vandaag het werk hebben neergelegd, moeten zich kapot schamen en eens een kijkje gaan nemen op plekken waar wel hard gewerkt wordt.
Vanmorgen is er werkoverleg geweest door een groep conducteurs en machinisten in Den Haag. Hierdoor zijn treinen uitgevallen, en ik betreur het dat dit dus voor overlast bij reizigers heeft gezord. Overlast door dit overleg was niet voorzien. De actie draait overigens om een aantal specifieke onderwerpen. Vooralsnog wordt hier nog volop gesprek over gevoerd tussen werknemer, werkgever en vakbonden.
Reputatie 7
Badge +4
Acties voeren is een recht maar het hoort wel aangekondigd te worden. Het lijkt me wel correct om eerst naar de oorzaken te kijken. Werkgevers hebben doorgaans even veel 'schuld' aan actie als werknemers. In Nederland wordt marginaal gestaakt, kijk maar eens naar de zuiderburen op dit moment.
Er is gewoon te weinig informatie waar het over gaat en hoewel ik meer controle in de eerste klas zou willen, gaat het wel erg ver om alle of de meeste conducteurs als behorend tot een laffe en werkmijdende groep neer te zetten.

Wilde acties zoals deze zijn ongewenst en worden doorgaans door vakbonden ook niet uitgeroepen.
"De conducteurs en machinisten met als standplaats Den Haag Centraal Station riepen dinsdag zelf een werkonderbreking uit omdat ze zich druk maken over de veiligheid in de treinen, te volle diensten, vuile treinen en slechte communicatie."

Fijn dat mensen van de NS dat nu ook zelf zien. Voor dagelijkse reizigers is dit geen nieuws die weten dat allang. Goed dat conducteurs en machinisten aandacht vragen voor dit probleem. Jammer dat ze het op deze wijze doen. Nu zijn reizigers nog meer de dupe.
Met een andere actievorm hadden ze makkelijker en beter de support van de reiziger kunnen krijgen.

Reageer