Waarom worden buitenlandse studenten anders behandeld als oude nederlandse dames?

• 22 november 2019
  • 67 reacties
  • 1252 Bekeken

Nu net bij de controle is gebleken dat een oude dame een ongeldig vervoersbewijs heeft gebruikt. Zij heeft een vervoersbewijs die na 09:00 geldig is. De conducteur heeft die mevrouw op aangesproken maar de oude dame deed haar beklag over de kleine letters die ze niet kon lezen. De conducteur heeft mevrouw een knipoog gedaan en verzocht om in de toekomst daar op te letten.

Ik vind dit niet door de beugel kunnen, want ik heb dit vaker zien voorkomen met bijvoorbeeld buitenlandse studenten. Die moeten van de conducteur ter plekke online via de app een geldig vervoersbewijs kopen. Kan iemand mij vertellen waar sommige reizigers hiermee dus wel wegkomen en sommige niet?

67 reacties

Reputatie 7

Als conducteur heb je altijd wat bewegingsruimte en de mogelijkheid tot coulance. Het kan dus soms ook per conducteur verschillen in hoeverre hij/zij strikt omgaat met de regels. 

Als conducteur heb je altijd wat bewegingsruimte en de mogelijkheid tot coulance. Het kan dus soms ook per conducteur verschillen in hoeverre hij/zij strikt omgaat met de regels. 

Wat een onzin, zwart rijden is gewoon een boete.

Reputatie 7
Badge

Gelukkig is de wereld niet zo zwart/wit als @bosschebol zou willen en laat een conducteur soms ook zijn/haar menselijke kant zien.

Reputatie 4

Ik vind dat het wel heel goed afwogen moet worden, zodat er geen klassejustitie ontstaat. Als echt overduidelijk is dat de oude dame de regels niet goed kan lezen (en ook eventueel met wat hulp zich daar niet mee bekend had kunnen maken), dan kan ik er wel mee leven. Maar ik vind ook wel dat sommige mensen (niet alleen ouderen) hun situatie misbruiken om minder moeite te hoeven doen dan anderen, daar heb ik moeite mee.

Reputatie 7
Badge +3

Iemand kan niet de kleine lettertjes lezen maar wel via internet een eticket kopen?

Mensen frauderen bewust met die 9.00 uur regel, coulance is daar volkomen misplaatst.

Reputatie 4

Ik herken meer dat jongelui (vooral jongedames) overal mee wegkomen...vooral in de eerste klas zitten en dan naar twe worden gestuurd zonder boete. Bekend probleem hier op het forum waar veel mensen over klagen….en idd dat alle actiekaartjes pas na 9.00 zijn is inmiddels snel bekend. Staat er ook altijd op dus gewoon bijbetalen wat mij betreft. Als je zelfstandig kunt reizen kun je ook je kaartje lezen lijkt me. Natuurlijk moet de conducteur de eindbeslissing maken Die zal meer mensenkennis hebben dan ik met mn kantoorbaan.

Reputatie 6

Nu net bij de controle is gebleken dat een oude dame een ongeldig vervoersbewijs heeft gebruikt. Zij heeft een vervoersbewijs die na 09:00 geldig is. De conducteur heeft die mevrouw op aangesproken maar de oude dame deed haar beklag over de kleine letters die ze niet kon lezen. De conducteur heeft mevrouw een knipoog gedaan en verzocht om in de toekomst daar op te letten.

Ik vind dit niet door de beugel kunnen, want ik heb dit vaker zien voorkomen met bijvoorbeeld buitenlandse studenten. Die moeten van de conducteur ter plekke online via de app een geldig vervoersbewijs kopen. Kan iemand mij vertellen waar sommige reizigers hiermee dus wel wegkomen en sommige niet?

Dan hebben ook die buitenlandse studenten geluk gehad, want meestal komen die niet weg met ‘koop er nu eentje in de app’. Die krijgen dan ook de volle ritprijs plus 50 euros aan de broek.

Overigens vind ik jou wel een typische medewerker van de Noorse Spoorwegen.

Goedemorgen Treinhopper en welkom bij de NS Community!

Zoals Slidestops al aangeeft is het niet volledig zwart/wit. Vergissingen kunnen gemaakt worden en conducteurs hebben een bepaalde speelruimte waarin zij coulant kunnen zijn richting een reiziger. Het is uiteindelijk een persoonlijk oordeel van een conducteur op zo’n moment en gezien niet elke conducteur dezelfde persoon is, zullen er ook verschillende keuzes en oordelen gemaakt worden afhankelijk van de conducteur. Er zullen altijd mensen zijn die het liever als een volledige zwart/wit situatie behandeld zien worden, maar persoonlijk vind ik het fijn dat deze speelruimte gegeven wordt. Een mogelijkheid tot persoonlijke benadering en coulance voorkomt dat we als robots te werk gaan.

Wel wil ik aangeven dat conducteurs meer ervaring en training zullen hebben dan de gemiddelde reiziger in het herkennen van een eerlijke vergissing of een zwartrijder. Een keuze om coulant te zijn zal een weloverwogen keuze zijn, waarbij die herkenning meegenomen is.

Wat een onzin, zwart rijden is gewoon een boete.

Jij hebt geen idee in wat voor wereld we (gaan) leven als alle regels volgens de letter strikt worden toegepast zonder enige flexibiliteit en barmhartigheid. Niet alleen worden mensen ijskoude robotten zonder enige empathie en compassie, ook jij zult regelmatig gestraft worden, want jij overtreedt ook regelmatig regels waarvan je niet eens het bestaan van weet.

Een vrouw van 80 een boete geven omdat ze niet is ingecheckt geeft in mijn ogen wel een gebrek aan empathie aan, maar het is zeer lastig in te schatten. Ik heb het gevoel dat ouderen soms bewust de boel belazeren omdat ze er toch wel mee wegkomen. Daarom is het helemaal geen slecht idee hoe het nu geregeld is in principe. Als je geen geldig vervoersbewijs hebt krijg je een boete, maar deze kan bij de klantenservice incidenteel worden kwijtgescholden als blijkt dat het de eerste keer is. 

De klantenservice maakt dan (in theorie) een afweging of de persoon dit bewust doet, of dat het een foutje was. Vroeger was het gewoon een uitstel van betaling met een kleine verhoging en dat accepteren mensen veel makkelijker. Nu moet de conducteur de afweging maken en mensen die sympathiek over komen zullen er eerder mee wegkomen...

Reputatie 7

Iemand kan niet de kleine lettertjes lezen maar wel via internet een eticket kopen?

Mensen frauderen bewust met die 9.00 uur regel, coulance is daar volkomen misplaatst.

@Tamzin ik vind het ook een slechte reden. Ik schrijf deze dan ook 99/100x en de rest regelen ze maar met de klantenservice ;)

Badge +3

Het probleem is en blijft dat nauwelijks is vast te stellen of mensen oprecht een vergissing maken of de kluit zitten te belazeren. En omdat NS het personeel alle middelen uit handen heeft genomen om financieel iets te regelen op de trein zal er niets anders opzitten dan iedere onregelmatigheid af te handelen met een uitstel van betaling. De klant mag zich dan bij Klantenservice beklagen, zoals @Slidestops terecht opmerkt.

Het is een volkomen verkeerd signaal om onregelmatigheden niet aan te pakken. Dat kan variëren van jongeren die in de eerste klas zitten zonder geldig vervoerbewijs tot ouderen die niet ingecheckt hebben. Hoe vervelend ook, voor al die situaties moet een Uitstel van Betaling geschreven worden. En als dat niet goed werkt in de praktijk dan zal NS iets anders moeten verzinnen voor het controlerend personeel.

Er is steeds minder ruimte voor NS-personeel om klanten het voordeel van de twijfel te geven. Kinderen en oudere mensen behoor je fatsoenlijk te behandelen is mijn mening.

Verander de conducteurs niet in kille robotten die alleen maar het belang (winst) van de NS op het oog hebben!

Badge +3

Het is of het een of het ander. Aan de ene kant willen de betalende reizigers niet dat allerlei lieden de boel zitten op te lichten. Aan de andere kant mag er ook weer niet te streng gecontroleerd worden. Dat is zielig voor ouderen en jongeren. Het zal allemaal wel. De gewenningsperiode van het in- en uitchecken bij het reizen met de OV-chipkaart lijkt me ruimschoots voorbij.

Feit blijft dat het belachelijk is dat in de meeste gevallen mensen zonder boete uit de eerste klas worden weggestuurd en dat brutale mensen nog steeds de halve wereld hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is steeds minder ruimte voor NS-personeel om klanten het voordeel van de twijfel te geven. Kinderen en oudere mensen behoor je fatsoenlijk te behandelen is mijn mening.

Fatsoenlijk behandelen betekent niet dat je frauderen dan maar moet gedogen. Iemand die met een aktiekaartje voor 9.00 uur in de trein zit en beweert niet te weten dat dat niet mag is even geloofwaardig als een drugskoerier die door de  douane met 5 kilo heroïne op zak wordt aangehouden en zegt van niets te weten.

Het is of het een of het ander. Aan de ene kant willen de betalende reizigers niet dat allerlei lieden de boel zitten op te lichten. Aan de andere kant mag er ook weer niet te streng gecontroleerd worden. Dat is zielig voor ouderen en jongeren. Het zal allemaal wel. De gewenningsperiode van het in- en uitchecken bij het reizen met de OV-chipkaart lijkt me ruimschoots voorbij.

Feit blijft dat het belachelijk is dat in de meeste gevallen mensen zonder boete uit de eerste klas worden weggestuurd en dat brutale mensen nog steeds de halve wereld hebben. 

Ik ben een betalende reiziger. Mijn mening: Liever dat er een risico bestaat dat een tachtigjarige mevrouw soms om vijf voor negen instapt met een kortingskaart, dan dat er geen enkele ruimte meer bestaat voor flexibiliteit en coulance, zodat er direct een boete wordt uitgedeeld bij elke daad die volgens een strikte regel als misdaad wordt aangemerkt.

Ik erger me niet als iemand wordt weggestuurd uit de eerste klas. Mensen die de ganse reis luid aan het telefoneren zijn, daar heb ik wel wat moeite mee. Maar ze hoeven van mij niet de toegang ontzegd te worden of streng gestraft te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ach, ik heb hier in het verleden ook reacties gezien van reizigers die hadden meegemaakt dat ouderen bij controle voor 9 uur eenzelfde onnozel verhaaltje ophingen tegen de HC die vervolgens coulant was en geen boete uitschreef. Maar zodra de HC uit de coupé was zeiden diezelfde oudjes tegen elkaar dat de HC er toch weer mooi ingetrapt was. Ouderen zijn heus niet dom. 

Ach, ik heb hier in het verleden ook reacties gezien van reizigers die hadden meegemaakt dat ouderen bij controle voor 9 uur eenzelfde onnozel verhaaltje ophingen tegen de HC die vervolgens coulant was en geen boete uitschreef. Maar zodra de HC uit de coupé was zeiden diezelfde oudjes tegen elkaar dat de HC er toch weer mooi ingetrapt was. Ouderen zijn heus niet dom. 

Het zal best wel een keer voorkomen. Geef ze het voordeel van de twijfel. Waarom zou je ouderen straffen, omdat ze een paar minuten voor negen zijn ingestapt? Jongen, jongen, wat een misdaad!

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoen 

Waarom hoeven ouderen zich niet aan de regels te houden? Zijn ze daar van vrijgesteld of zo?

Fatsoenlijk behandelen betekent niet dat je frauderen dan maar moet gedogen. Iemand die met een aktiekaartje voor 9.00 uur in de trein zit en beweert niet te weten dat dat niet mag is even geloofwaardig als een drugskoerier die door de  douane met 5 kilo heroïne op zak wordt aangehouden en zegt van niets te weten.

Begrijp ik het goed dat je een paar minuten voor negen in de trein stappen met een kortingskaart vergelijkt met het binnensmokkelen van 5 kilo heroïne in een land?

Interessante gedachtegang.

Reputatie 7
Badge +3

Het voordeel van de twijfel? Als ik het goed lees ging het om een actie kaartje die pas 9:00 uur geldig was. Dat zijn tegenwoordig allemaal e-tickets en de voorwaarden om welke tijd je mag reizen staan duidelijk op de pagina waar je die moet bestellen of de code verzilveren, daar is geen sprake van kleine lettertjes zoals gezegd in de eerst post. Maar goed om te weten dat ik me over een jaar of 20 niet meer aan de regels hoef te houden.

Het voordeel van de twijfel? Als ik het goed lees ging het om een actie kaartje die pas 9:00 uur geldig was. Dat zijn tegenwoordig allemaal e-tickets en de voorwaarden om welke tijd je mag reizen staan duidelijk op de pagina waar je die moet bestellen of de code verzilveren, daar is geen sprake van kleine lettertjes zoals gezegd in de eerst post. Maar goed om te weten dat ik me over een jaar of 20 niet meer aan de regels hoef te houden.

Over een jaar of 20, heb je geen enkele bewegingsvrijheid meer. Elke gedachte, elke gedraging van jou die een klein beetje afwijkt van de verordeningen en regelgeving wordt onmiddellijk afgestraft. Geen interpretatie door mensen van vlees en bloed, geen coulance of begrip. De technocraten bepalen precies wat jij wel en niet mag en kunt doen.

Je zal het geweldig vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Begrijp ik het goed dat je een paar minuten voor negen in de trein stappen met een kortingskaart vergelijkt met het binnensmokkelen van 5 kilo heroïne in een land?

Nee, ik beweer alleen dat beiden willens en wetens de kluit belazeren.

Wat wil je nou eigenlijk beweren. Dat iedereen de kluit mag belazeren en NS dat maar moet goed vinden?

maar persoonlijk vind ik het fijn dat deze speelruimte gegeven wordt. Een mogelijkheid tot persoonlijke benadering en coulance voorkomt dat we als robots te werk gaan.

Wel wil ik aangeven dat conducteurs meer ervaring en training zullen hebben dan de gemiddelde reiziger in het herkennen van een eerlijke vergissing of een zwartrijder. Een keuze om coulant te zijn zal een weloverwogen keuze zijn, waarbij die herkenning meegenomen is.

practice what you preach en help de klant uit dit onderwerp dan ook ff (een klant die 5K per jaar betaalt)

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/90-euro-betalen-voor-3-weken-werkzaamheden-61949

of is nu alles opeens weer zwart wit?

Jullie gebruiken termen als  “weloverwogen beslissing” en “eerlijke vergissing” te vaak om daadkrachtig optreden te vermijden.

Over een jaar of 20, heb je geen enkele bewegingsvrijheid meer. Elke gedachte, elke gedraging van jou die een klein beetje afwijkt van de verordeningen en regelgeving wordt onmiddellijk afgestraft. Geen interpretatie door mensen van vlees en bloed, geen coulance of begrip. De technocraten bepalen precies wat jij wel en niet mag en kunt doen.

Je zal het geweldig vinden.

En jij moet eens even stoppen met dit op de man te spelen, het probleem van geen geldig vervoersbewijs is gewoon simpel: een boete en de volgende keer laat je het wel uit je hoofd. Simpel, heeft verder niks met die post-apocalyptische nonsens waar je het over hebt.

Reageer