Waarom worden buitenlandse studenten anders behandeld als oude nederlandse dames?

• 22 november 2019
  • 67 reacties
  • 1252 Bekeken

Toon eerste bericht

67 reacties

In the heat of the moment…

Kun je coulant zijn of meteen (kost veel tijd en hindert andere werkzaamheden, dat bonnetje moeten uitschrijven voordat je trein weer ergens stopt) je boekje pakken…

De trein vertragen omdat een HC dat wil is geen optie meer, want uit andere topics bepaalt slechts ProRail (treindienstleiding) dus wanneer je MOET vertrekken.. en geen minuut later!

Dan is de HC bij een minuut later dus al in overtreding?

Nee, dus volgens diverse mensen hier. Die HC zou dus streng gestraft moeten worden. Een boete of een taakstraf is wel op zijn plaats. Anders denken mensen zoals HC’s dat ze ongestraft mensen ter wille mogen zijn. Nooit meer overstappers die 2 seconden te laat aankomen laten instappen. Nooit meer wachten op een invalide die niet zo snel kan instappen.

Regels zijn regels zijn regels zijn regels……

PS.Hopelijk is duidelijk dat ik hier een beetje cynisch ben. Mag dat eigenlijk wel of heb ik nu een regel overtreden?

Reputatie 4

Regels zijn helaas onontbeerlijk maar dienen wel aan een aantal voorwaarden te voldoen

Regels zijn er om een nuttig doel te dienen, moeten voor iedereen eerlijk en redelijk uitpakken en last but not least, dienen duidelijk gecommuniceerd te worden.

Zinloze/achterhaalde regels, onredelijke regels en onduidelijke regels worden als onaangenaam ervaren, leiden tot frustraties en roepen agressie op. Werken dus averechts.

Bij aantoonbare gebreken is coulance op zijn plaats.

Verder is het zo dat regels wel degelijk misbruikt kunnen worden voor allerlei minder fraaie en onbedoelde doeleinden.

Regels zijn niet onvoorwaardelijk regels en het gebruik van gezond verstand blijft noodzakelijk.

Badge +3

Bij het met de trein reizen is het al zo lang er treinen rijden een heel eenvoudig principe: in de trein moet je bij controle een geldig vervoerbewijs kunnen laten zien. Dus niet zeuren wanneer je:

• Met een tweedeklas kaartje in de eerste klas zit
  • Met een kaartje dat alleen geldig is in de daluren in de spitsuren in de trein wordt aangetroffen
  • Je fiets meeneemt op tijden dat dat niet is toegestaan
  • Je hond niet op schoot hebt of in een mand of tas vervoert en geen kaartje voor de hond hebt
  • Geen identiteitsbewijs kunt tonen wanneer je met een persoonlijke OV-chipkaart reist

Je bent er als reiziger zelf verantwoordelijk voor dat je voorzien bent van een geldig vervoerbewijs. Bij twijfel vraag je eerst na wat je moet doen voordat je instapt en ga je niet zitten bedelen om coulance wanneer je kaartje niet in orde is.

Hoe vaak zien we geen topics van mensen die pas nadat ze een probleem hebben ondervonden hier een vraag stellen? Die vraag hadden ze ook kunnen stellen voordat ze gingen reizen en dan hadden ze hier keurig uitleg gekregen over hoe te handelen.

De enige coulance die ik zou toestaan is het mogen doorreizen in de middagspits wanneer er een verstoring in de treindienst is geweest waardoor je je bestemming niet gepland voor 16.00 uur hebt kunnen bereiken.

Badge +3

Wacht even, ik haalde UvB en GTbV ‘ff door elkander’ :joy: 

Neemt niet weg dat een HC bij controle het eerste (en vaak laatste) woord heeft. Daarna mag je naar een rechter, als je dat per se wil(t).

Reputatie 4

Zo op het eerste gezicht heb je, in de genoemde situaties, gelijk @ Imark. Maar toch kunnen er zich gevallen voordoen waarbij coulance op zijn plaats is. Regelmatig maak ik bijvoorbeeld mee, dat incidentele reizigers en met name buitenlanders, werkelijk zonder er erg in te hebben, plaats nemen in de 1e klas. Het verbaast mij niet omdat de verschillen met de 2e klas niet dusdanig groot zijn en het ook niet heel erg duidelijk wordt aangegeven.

Ik draai hem even om wat betreft de buitenlandse toeristen. Er zijn genoeg landen, waar de trein een 1e en 2e klas kent. Er zijn uitzonderingen, maar persoonlijk is het verschil in de intercity's mijn inziens groot genoeg om dat te zien. 

Er zijn momenten dat ik blij ben coulance te kunnen verlenen. Laatst weer een storing in de e-tickets, dus de eerlijke reiziger, die netjes alles op orde wilde hebben en zich vooraf zelfs al meldt. Dat kan ik enorm waarderen. Wat ik niet kan waarderen is:

1. Het probleem van de reiziger die het mijn probleem maakt.

2. Direct de slachtoffer rol op zich nemen, terwijl ze zelf fout zitten

3. Niet willen lezen, ik moet toegeven dat ik steeds minder problemen zie tijdens de spits met de actiekaarten

4. Gewoon gaan zitten, gokken en niet mee willen werken

En ik kan nog wel ff doorgaan helaas. 

Reputatie 7
Badge +3

En sommige mensen zijn gewoon goede acteurs of hebben overal een smoesje voor. Vandaag zat ik enkele kranten van deze week door te nemen bij mijn moeder en in één daarvan stond een artikel over een controle op fietsverlichting door de politie ergens. Eén van de smoesjes was “ja maar, hij deed het nog toe ik van huis ging”. 

Reputatie 6

In veel landen is er nog het onderscheid tussen ‘treinkaartje aan boordtarief',  eventueel met een extra administratiekost van een paar euro en een echte boete voor de lui die er carrément van profiteren.

Een goede conducteur kan het onderscheid in de meeste gevallen wel maken. Nu kan je wel ‘coulance aan de klantenservice vragen', maar dat zie ik die bejaarde of die buitenlander nu juist niet doen.

In veel landen is er nog het onderscheid tussen ‘treinkaartje aan boordtarief',  eventueel met een extra administratiekost van een paar euro en een echte boete voor de lui die er carrément van profiteren.

Een goede conducteur kan het onderscheid in de meeste gevallen wel maken. Nu kan je wel ‘coulance aan de klantenservice vragen', maar dat zie ik die bejaarde of die buitenlander nu juist niet doen.

Uit ervaring kan ik zeggen dat je laatste punt niet van toepassing is, Ferdinand Delasoie. 

Reputatie 7
Badge +3

In the heat of the moment…

Kun je coulant zijn of meteen (kost veel tijd en hindert andere werkzaamheden, dat bonnetje moeten uitschrijven voordat je trein weer ergens stopt) je boekje pakken…

De trein vertragen omdat een HC dat wil is geen optie meer, want uit andere topics bepaalt slechts ProRail (treindienstleiding) dus wanneer je MOET vertrekken.. en geen minuut later!

Dan is de HC bij een minuut later dus al in overtreding?

Nee, dus volgens diverse mensen hier. Die HC zou dus streng gestraft moeten worden. Een boete of een taakstraf is wel op zijn plaats. Anders denken mensen zoals HC’s dat ze ongestraft mensen ter wille mogen zijn. Nooit meer overstappers die 2 seconden te laat aankomen laten instappen. Nooit meer wachten op een invalide die niet zo snel kan instappen.

Regels zijn regels zijn regels zijn regels……

PS.Hopelijk is duidelijk dat ik hier een beetje cynisch ben. Mag dat eigenlijk wel of heb ik nu een regel overtreden?

Dat laatste mag, maar ik heb wel het gevoel dat U een beetje de weg kwijt bent.

Tamzin:

Dit is een klant-helpt-klant kanaal. Jouw reactie is minder informatief dan die van bijvoorbeeld Fatsoen. Kritisch zijn mag, maar laat andere leden alsjeblieft in hun waarde. 

Reputatie 4

En @fatsoen, als je het niet eens bent met de HC (en dat zal voor veel mensen die betrapt worden het geval zijn), dan is de procedure NIET dat je met de HC in discussie gaat (en al helemaal dat je die gaat proberen te intimideren). De HC constateert een feit (net als een politie-agent) en als je daar problemen mee hebt, dan mag je daar schriftelijk bezwaar tegen indienen. Ook bijvoorbeeld als je, zoals jij dat noemt, met een machtswellusteling te doen hebt. De HC minder bevoegdheden geven is daar NIET de oplossing voor.

En @fatsoen, als je het niet eens bent met de HC (en dat zal voor veel mensen die betrapt worden het geval zijn), dan is de procedure NIET dat je met de HC in discussie gaat (en al helemaal dat je die gaat proberen te intimideren). De HC constateert een feit (net als een politie-agent) en als je daar problemen mee hebt, dan mag je daar schriftelijk bezwaar tegen indienen. Ook bijvoorbeeld als je, zoals jij dat noemt, met een machtswellusteling te doen hebt. De HC minder bevoegdheden geven is daar NIET de oplossing voor.

Ik praat weleens met een HC. Vaak zijn ze best wel vriendelijk en redelijk.

Maar als jij met zulke regels komt, zou dat weleens kunnen veranderen. Gelukkig ben jij geen HHC (of vergis ik me?).

Reputatie 6

Ik heb het idee dat er wat berichten zijn verdwenen, want nu snap ik niet meer waar eriksl precies op reageert.

Hoe dan ook, ik heb persoonlijk heel wat slechte ervaringen met conducteurs-machtswellustelingen die wel degelijk hun grote muil tegen de betalende klant opentrekken. Sterker nog : dat is dus niet altijd tegen mij geweest. Ik heb het ook tegen andere klanten zien gebeuren (waarna ik ingreep - het resultaat kan je dan wel raden). 

Als je er zo ene tegenkomt, dan kan je eigenlijk weinig goed doen.

• Er tegen in gaan ? Iedereen kan dan raden hoe dat afloopt.
  • Vriendelijk blijven ? Iets met ‘haai’ en ‘bloed’.
  • Kalm blijven, met een houding van “Ja, ja, vent, haaf jij maar lekker hand...”. Zelfde resultaat.

Wat mij betreft heeft Loes op haar eentje de reputatie van het complete conducteursgilde gered.

Vreemd dat je dit vermoeden hebt. Er zijn geen berichten binnen dit topic verdwenen of verwijderd.

Badge +3

De community heeft op dit moment wat hiccups, lost zichzelf wel op dus geen zorgen.

Reputatie 4

De community heeft op dit moment wat hiccups, lost zichzelf wel op dus geen zorgen.

Die ja. De server, die doet het wel goed :-O

@fatsoen, jij suggereert hier dat ik het proces zoals ik het beschreef heb bedacht. Dat is teveel eer. Dit is gewoon zoals het werkt.

Ook een HC zal wel eens een slecht humeur hebben en hoewel dat op zich niet goed te praten is, zal dat, vermoed ik, vaak een oorzaak hebben. En dat zal dan meestal niet zijn omdat om er fatsoenlijk (!) met elkaar is omgegaan.

Ik vind het, nogmaals, niet fatsoenlijk om te gaan ruziën met de HC. Los van het feit dat dat ook maar eens mens is die graag met respect wordt behandeld, zal het meestal weinig opleveren. Anders dan twee mensen met een slecht humeur.

Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de conflicten tussen passagiers en HC voortkomt uit passagiers die of de regels niet volgen of geen moeite willen doen er kennis van te nemen. En dat vind ik een slechte zaak.

Reageer