beantwoord

Waarom worden de laatste tijd in de ochtendspits tussen Utrecht en Ams zulke korte treinen ingezet?

• 18 november 2014
  • 13 reacties
  • 621 Bekeken

De laatste week valt het me op dat er extreem korte treinen op dit traject worden ingezet, zelfs op spitstijden. Dit leidt tot vertraging, veel ergenis en zelfs mensen die gevraagd worden de trein te verlaten. Ik zou sterk aanbevelen inzet van (veel) langere treinen te overwegen!
icon

Beste antwoord door Brian NS 18 november 2014, 13:03

Beste MarkhartNL,

Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is als je moet reizen in een volle trein. In principe geldt bij de planning van de treinen: een zitplaats voor iedereen in Intercity’s waar je langer dan 15 minuten in zit. Staan in de ochtend- of avondspits is -zeker in Sprinters- vaak onvermijdelijk. Dat is immers de drukste periode van de dag waarin we ca. 600.000 reizigers vervoeren binnen enkele uren. We proberen het materieel in de spits zo goed mogelijk te verdelen over het reizigersaanbod. Er is deze week geen wijziging geweest in het materieel op dit traject, dat zou dus nog hetzelfde moeten zijn als voorgaande weken. Zou je ook specifieke tijdstippen kunnen aangeven?
Bekijk origineel

13 reacties

Ik heb het zelfde probleem ondervonden als de andere reizigers maar dan op het traject uitgeest - rotterdam ik woon zelf in Woerden. Maar het is zo erg dat wij in Bijlmer Arena er nog net bijkunnen als je snel kan instappen maar de reizigers op Holendrecht die kunnen er amper bij wat als gevolg heeft dat ze achterblijven op het perron!.
En ik heb ook meegemaakt dat de conducteur de reizigers aanspoort om alstublieft klachten in te dienen want ook hij vind het niet kunnen. Wat ik heel goed kan begrijpen want zij krijgen alle boze reizigers over hun heen.
Ik heb het nu al 4 keer meegemaakt in de afgelopen weken en het is altijd in de spits
Reputatie 6
Het is nu eenmaal herfst, dat heeft altijd gevolgen voor de beschikbaarheid van materieel. Het verschil is dat er voorgaande jaren extra reservematerieel in dienst genomen is in de herfst, waar dat dit jaar niet gebeurd is. Of, om preciezer te zijn: met veel bombarie beloofd is, maar uiteindelijk niet waargemaakt is.
Wat dat betreft is het een groot geluk dat de herfst uiterst mild is geweest tot nu toe.
3-12 Utrecht CS - Amstel 8:10 -> Te korte trein
3-12 Amstel - Utrecht CS 18:30 -> Extreem korte trein (helft van normale lengte?), mensen stonden opgepropt in de gangpaden
4-12 Utrecht CS - Amstel 8:10 -> Weer kortere trein dan normaal, weer mensen in het gangpad.

Waarom varieert de lengte van deze treinen steeds zo veel? En waarom zijn ze niet iedere keer op maximale lengte?
En natuurlijk heb je geen recht op geld terug bij vertraging, want de trein reed perfect op tijd. Zonder reizigers, maar die zijn toch alleen maar lastig.
Op 17 nov IC A'dam Amstel - Utrecht CS 18:30 sloot de conducteur ook de deuren voordat iedereen ingestapt was en bleef ik met wat andere achter op het perron.

Vanochtend IC Utrecht CS - A'dam Amstel 8:10 wéér korter dan normaal.
Veevervoer 3e klasse op het dak!
Op hetzelfde traject vertikt de conducteur het om reizigers de tijd te gunnen om in te stappen, deze geeft een vertreksignaal terwijl ik en vele andere reizigers nog voor de deur staan om in te stappen. Uitermate vervelend, ik sta niet voor niks 10 minuten op het perron op een trein te wachten om vervolgens weggefloten te worden. Wil de conducteur dat ik 30 minuten extra wacht op de volgende trein? Geef een beetje service.
Reputatie 6
En dit terwijl NS vooraf goede sier heeft lopen maken door aan te kondigen dat er dit najaar 6000 zitplaatsen extra zouden worden ingezet. Tot op heden heeft niemand ze gezien en staan er vele honderden zitplaatsen in de werkplaats...
Het begint nu toch de spuigaten uit te lopen!

Gisteren (17 nov) van Amsterdam C naar Maastricht (via Utrecht C), vertrektijd 17:07 was de trein ook te kort, maar in ieder geval nog op tijd en ik kon ook nog zitten.

Vandaag (18 nov) op hetzelfde (geplande) tijdstip was ie ook te kort én hij was ook nog eens 15 minuten te laat! Ik heb uit armoe maar de volgende trein genomen die door de te korte trein ook druk en te laat was, maar ik kon tenminste nog zitten.

Wat is hier aan de hand en wanneer is het opgelost?! Dit is toch serieus de slechtste service die ik tot nu toe van de NS heb gehad.
Het was niet alleen vanochtend. Afgelopen 2 weken waren 3 van de 10 treinen waar ik in heb gezeten in de ochtendspits Utrecht-Amsterdam of avondspits Amsterdam-Utrecht korter dan normaal.
Ik zie dat deze trein inderdaad met 6 bakken reed, normaal gesproken zijn dat altijd 10 bakken. De trein die een half uur later/eerder vertrok reed wel gewoon met 10 bakken. Die 6 bakken is dus echt een uitzondering. Ik ga kijken wat de reden was dat deze trein met minder bakken reed dan normaal gesproken hoort te gebeuren. Het is niet de bedoeling dat de reizigers de trein moeten verlaten, omdat ze niet meer meekunnen.
Brian,

Ik was vanochtend bij dezelfde trein, het was van Utrecht C in de richting van Alkmaar (via Amsterdam C) geplande vertrektijd 7:55 (werd helaas uiteindelijk 8:05 voor de trein en 8:10 voor mij want ik paste er niet meer in!). Normaliter komt hier een intercity van 10 wagons dubbeldeks, maar vanochtend was het zo'n opgeknapte oude dubbeldekker met 6 wagons (waarvan 2 enkel-deks). Dit is dus beslist korter dan normaal.

En zoals Markhart al aangaf was het dus zó vol dat mensen gevraagd werd de trein te verlaten omdat de conducteur anders de deuren niet veilig dicht kon doen. Ik reis nu al bijna een jaar dagelijks op dit traject met de NS en hoewel het af en toe druk is (voornamlijk door een te korte trein) heb ik dit nog nooit meegemaakt!
Beste MarkhartNL,

Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is als je moet reizen in een volle trein. In principe geldt bij de planning van de treinen: een zitplaats voor iedereen in Intercity’s waar je langer dan 15 minuten in zit. Staan in de ochtend- of avondspits is -zeker in Sprinters- vaak onvermijdelijk. Dat is immers de drukste periode van de dag waarin we ca. 600.000 reizigers vervoeren binnen enkele uren. We proberen het materieel in de spits zo goed mogelijk te verdelen over het reizigersaanbod. Er is deze week geen wijziging geweest in het materieel op dit traject, dat zou dus nog hetzelfde moeten zijn als voorgaande weken. Zou je ook specifieke tijdstippen kunnen aangeven?

Reageer