Het valt op in de lente en zomer van 2022 veel sprintertreinen (m.n. SLT) niet meer gewassen worden. Af en toe een schoon vlak, maar meestal zijn de witte kleuren bruin. Het excuus van de winterstop geldt nu niet meer. Alleen het intercitymaterieel wordt sinds juni dit jaar weer regelmatig gewassen. Waarom eigenlijk (niet)?
Het excuus van de winterstop geldt nu niet meer.
In de winter is er eigenlijk ook geen excuus meer.
Het vriest steeds minder en afhankelijk van waar je meet, heeft Nederland afgelopen winter 0 of 1 ijsdag(en) gekend. Het vriest volgens KNMI-metingen in De Bilt amper nog streng en dagen dat de temperatuur de hele dag onder nul blijft zijn dus zeer zeldzaam geworden.
Voor zover ik weet worden de treinen nog wel gewassen, maar is de laklaag door de jaren heen gewoon versleten en is het vuil lastig tot niet meer te verwijderen van de treinen. De enige oplossing is denk ik een nieuwe verfbeurt geven. Je ziet ook dat het blauw en (vooral) geel door de jaren heen wat valer zijn geworden.
Volgens mij waren er afgelopen winter (en waarschijnlijk nog steeds) problemen met personeel en defecte wasstraten waardoor treinen minder goed schoongehouden konden worden. En treinen worden natuurlijk niet tijdens de rijdende dienst gewassen, dus dat zal veelal 's nachts gebeuren. Als er de kans is dat het gaat vriezen worden de wasstraten sowieso buiten werking gesteld.
Treinen worden inderdaad nog zoveel mogelijk gewassen, maar ook hierin speelt personeelstekort helaas een grote rol.
SLT is echter een geval apart. Die treinen zijn helaas niet meer met een normale wasstraat schoon te maken. Er wordt momenteel gekeken naar mogelijke oplossingen waardoor deze treinen beter schoon te houden zijn. Het zal dus niet vandaag op morgen veranderen, maar op de wat langere termijn zou er verbetering zichtbaar moeten zijn.
In de winter kan er inderdaad niet goed gewassen worden als de temperatuur onder de 7 graden is (ongeveer). Dat heeft te maken met de stof die daarvoor gebruikt wordt. Er kan dan nog wel met water en zeep gewassen worden tot de temperatuur vlak boven het vriespunt is, maar dat is helaas vrijwel niet effectief om het vuil echt te verwijderen. Daardoor zijn de treinen in de winterperiode - ook al vriest het dus nog niet - viezer dan normaal.
niet gewassen worden als de temperatuur onder de 7 graden is (ongeveer).
Goed om te weten dat er niet gewassen kan worden bij temperaturen die meer dan 99% van de tijd in Nederland niet meer bereikt worden
Klinkt als een goede rechtvaardiging om treinen maandenlang niet te wassen, aangezien de afgelopen winter de treinen ook alleen maar elke dag probleemloos gewassen hadden kunnen worden
As hadde komp is hebbe te laat.
Zoals ook jij welzeker weet is er nog en ander argument dat alles doodslaat: personeelsgebrek. Vooral op die onchristelijke tijden die dit werk noodzaakt. Je zal verm. wel op een vast traject reizen als het dagelijks is en dan heb je dus ook veelal te maken met juist dat ene steunpunt waar dat werk gedaan (zou moeten) worden.
Net zoals de klaagneus die te Enkhuizen opstapt-pech als net daar de geringe bezetting uitvalt
Vooral op die onchristelijke tijden die dit werk noodzaakt.
Veel materieel wordt op werkdagen tussen de spitsen gewassen.
Het ziet er zo slecht uit die vieze sprinters. Soms wel een stukje schoon.
Veen roestvuil en algen! Echt goor!!!
Geen reclame voor de trein!
Het ziet er zo slecht uit die vieze sprinters. Soms wel een stukje schoon.
Veen roestvuil en algen! Echt goor!!!
Geen reclame voor de trein!
Die sprinters vind ik over het algemeen wel meevallen. De intercity's en vooral de dubbeldekkers zijn momenteel extreem smerig aan de buitenkant.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.