beantwoord

Waarom worden stations niet omgeroepen in late treinen?

• 16 december 2019
  • 10 reacties
  • 374 Bekeken

Reputatie 1

Ik nam vanavond de intercity naar Leeuwarden vanuit Steenwijk. Ik liep een stukje door de trein naar het toilet en het viel me op hoeveel reizigers in slaap waren gevallen. Ik dacht hier niet te veel bij na op dat moment. 

Op een gegeven moment begon de trein een beetje te schudden en te remmen. Ik keek op van mijn leesvoer en schrok toen ik zag dat we al op mijn station (Heerenveen) waren. Snel tas ingepakt en uitgestapt.

Dit is niet de eerste keer dat het me opviel dat er geen stations werden omgeroepen, maar aangezien ik heel wat slapende reizigers had gezien, vond ik dit eigenlijk best slecht. Dit was de laatste trein van de avond, zonder opties terug, niet met de trein en al helemaal niet met de bus op zondagavond na 12 uur in Friesland. Ik hoop dat er geen slapende reizigers hun station gemist hebben en ergens stranden.

Waarom worden er geen stations omgeroepen in de trein laat op de avond? Al helemaal als dit de laatste trein is en het missen van je station nogal vervelende gevolgen heeft. Is het de eigen verantwoordelijkheid van de reiziger om de stations in de gaten te houden? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 16 december 2019, 21:32

Goedenavond Treinreiziger97101017 en welkom bij de NS Community!

Net als Thom en bahrider denk ik dat dit eerder om toeval gaat dan echt een consequent probleem op een specifiek traject, maar uiteraard heb ik daar zelf de controle niet van. Mocht er wel merkbaar minder worden omgeroepen in de late uren, dan durf ik ook niet te zeggen waar deze oorzaak vandaan komt.

Ik heb je constatering in ieder geval bij deze doorgestuurd zodat er naar gekeken kan worden! Ik moet wel toevoegen dat ik daar zelf hoogstwaarschijnlijk geen terugkoppeling op ontvang.

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Natuurlijk is het uw eigen verantwoordelijkheid om op het goede station uit te stappen. Of er wel of niet wordt omgeroepen is niet iets waar u zich op kunt beroepen als het mis gaat. Dat is normaal volwassen gedrag, daarnaast lijkt me dat ook wel zo handig.:grinning:

Wie met een borrel teveel in de trein zit, zal er ook op moeten letten. Als hij drie stations ziet, moet hij gewoon de middelste nemen. :innocent:

De keren dat ik laat reisde, werd er altijd omgeroepen en dat is ook correct. Ik heb in ieder geval niet de indruk dat het laat op de dag niet meer gebeurt. Het lijkt me meer een incident. Als u vraagt: ‘Waarom worden er geen stations omgeroepen in de trein laat op de avond?’ doet u het wat voorkomen dat dit veelal het geval is. Dat gaat toch echt niet op, imho.

De echte intercity stopt tussen Steenwijk en Leeuwarden onderweg alleen nog in Heerenveen. De  laatste stoptrein in uw geval ook in Wolvega.

Reputatie 1

Ik weet natuurlijk niet welk traject u gewoonlijk reist, maar op dit traject (ook regelmatig Zwolle - Heerenveen, dus meer stations) wordt er bizar weinig omgeroepen in de avond. Ik durf bijna te zeggen de helft van de gevallen na een uur of 10, al hou ik dit natuurlijk niet bij. Ik nam zoals ik aangaf de intercity, niet de stoptrein. Dus echt de laatste. 

Mijn vraag is niet waarom reizigers zelf verantwoordelijk zijn voor het in de gaten houden voor de stations, dat lijkt mij ook logisch. Toch is het voor sommige reizigers (blinde reizigers, ouderen, in dit geval slapende reizigers, etc) ook nodig om de stations te horen. Dit hoort bij goede informatievoorziening in de trein. 

Ik vraag waarom dit in de avond (dus behoorlijk vaak) niet gedaan wordt, maar de rest van de dag wel. Misschien minder personeel? Is het omroepsysteem al uitgeschakeld voor de nacht? Als dat gebeurt, geen verstand van. Wellicht is er een goede reden voor. 

Reputatie 5
Badge

Denk eerder van niet, gewoon toeval.

Kan me herinneren van inmiddels heel lang geleden, een radioverslag over de destijds allereerste trein van de dag-iets voor 5.00 af Alkmaar naar AMS. Ik meen uit de tijd van treinstel T=toekomst, de 4 delige serie 500. Daar werd toen juist niet omgeroepen, iets wat toen gloednieuw was, om de vooral vaste reizigers, niet te veel te storen in hun dutjes. Of ze toen al daarom ook niet controleerden, weet ik echt niet meer. Wel iets dat sommige vaste conducteurs wel wisten waar langdurige vaste klanten eruitmoesten. Pas later merkte ik dat bvb in BElgie en Duitsland treinen en bussen om 4.xx elke dag heel gewoon waren, soms zelfs al om 3.xx. 

Dat waren nog eens tijden, er werd zelfs rekening gehouden met de wensen van langdurige vaste klanten.

Goedenavond Treinreiziger97101017 en welkom bij de NS Community!

Net als Thom en bahrider denk ik dat dit eerder om toeval gaat dan echt een consequent probleem op een specifiek traject, maar uiteraard heb ik daar zelf de controle niet van. Mocht er wel merkbaar minder worden omgeroepen in de late uren, dan durf ik ook niet te zeggen waar deze oorzaak vandaan komt.

Ik heb je constatering in ieder geval bij deze doorgestuurd zodat er naar gekeken kan worden! Ik moet wel toevoegen dat ik daar zelf hoogstwaarschijnlijk geen terugkoppeling op ontvang.

Onze werkinstructie is in de avond echt niet anders dan eerder op de dag. De sprinters is een bekend probleem, die herkennen vaak de laatste ritten niet, maar in een intercity gaat het altijd handmatig. Ik kom echt zelden in het Noorden, dus geen idee waar het aan kan liggen.

Reputatie 7
Badge +3

En de SNG sprinter stellen hebben sowieso regelmatig het euvel dat de omroep (en reisinformatieschermen) het niet doet, ongeacht de tijd. Of dat moet intussen al verholpen zijn. Maar daar rijden de intercity treinen normaal gesproken niet mee.

Reputatie 5

Nee dat is nog niet verholpen. Wat ik ook nog wel eens zie is dat de reisinformatie in de eerste trein wel goed is, maar in gekoppelde volgende treinen niet of omgekeerd.

Reputatie 4

Ik zat zondag ook in 1 van late trein aankomst 22;56 op heerenveen.

vanaf de zwolle controle gehad en daarna zaten bijde hc`s lekker praten met elkaar.

en de kwam 1 in actie als bijna het station was om deur te sluiten verder niks.

Alleen zwolle omgeroep gehad verder niks.

Reputatie 7
Badge

Grappig dat nou niemand zich realiseert waar de oorzaak te vinden zou kunnen zijn.

En nee, die ga ik niet verklappen 😜

Reputatie 4

Zelfs vandaag ic 19.01 den Haag cs - Leeuwarden laatst omroep was voor Schiphol en nu Zwolle al voorbij.

En sinds Schiphol niks meer gehoord zelfs niet toen bij duivendrecht 10 min stil stonden.

Zelfs bij Zwolle niks gemeld ic Groningen niet eens tegen gehouden.

En nog leuker voor de mensen zonder telefoon want de schermen werken soms en soms niet.

Want we hadden 4 min vertraging.

Gaat lekker bij de ns.

HC kwam net langs en was stom verbaast omroep defect haha.

Reageer