Waarom wordt een bezet toilet niet gecontroleerd

• 25 april 2014
  • 7 reacties
  • 3985 Bekeken

Ik denk dat bijna iedereen wel weet dat zwartrijders zich vaak op het toilet bevinden. Ook het NS-personeel zal hiervan op de hoogte zijn. In het verleden werd er nog wel eens op de deur geklopt en gewacht tot de persoon eruit kwam om het kaartje te controleren. Al een aantal jaren gebeurt dat dus gewoon niet. Een toilet dat vrij is, wordt geopend om te kijken of er niemand zit. Bij een bezet toilet wordt er langsgelopen en gebeurt er niks.

Waarom wordt een persoon op het toilet niet gecontroleerd? Zo maak je het zwartrijders toch alleen maar makkelijker?

7 reacties

Hallo Ilse,

Het niet controleren van een bezet toilet kan verschillende redenen hebben.
1. Het toilet kan defect zijn en door de conducteur zijn afgesloten. Die conducteur zal dan natuurlijk niet meer op een deur kloppen om te controleren of zich iemand op het toilet bevindt.
2. Het kan zij dat de conducteur bij de controleronde al van medereizigers een vervoersbewijs getoond hebben gekregen van iemand waarvan zij aangeven dat die even naar het toilet is.

Hoewel niet ieder mens hetzelfde is (en dat geldt ook voor conducteurs) zal vrijwel elke conducteur voor alle zekerheid op een gesloten deur kloppen, al is het maar om zeker te weten dat het met iemand die zich op het toilet bevindt goed gaat.

Of heb jij liever de ervaring die iemand enige tijd geleden had?
Dan zou je dit topic eens moeten lezen.
Op dergelijke taferelen zit toch ook niemand te wachten?
Ik heb een zwakke blaas en maak vaak gebruik van het toilet. Ik reis alleen, er is dus niemand die mijn kaartje al heeft kunnen laten zien. Ik maak gebruik van het toilet, dus deze is niet bezet. En vaak genoeg zie ik dat de conducteur aan het controleren is en niet op de deur heeft geklopt.

Ook zie ik vaak genoeg (ik reis 4 dagen in de week) mensen naar het toilet gaat als ze instappen en een half uur later (als ze er weer uit moeten) er vanaf komen. Bij kaartcontrole wordt er niet op de deur geklopt. Ik heb dit de laatste jaren nooit meer gezien of gehoord.

Ik heb het topic gelezen en zou zoiets zeker niet willen! Ik vind dat ook zwaar overdreven van de medewerker. In het verleden (tot een jaar of 3 geleden) als ik op het toilet zat werd er wel eens geklopt en geroepen kaartcontrole. Ik riep dan altijd een momentje en dat was nooit een probleem.
Beste Ilse,

Dit forum wordt ook regelmatig bezocht door conducteur die hun praktijk ervaringen hier delen.
Ik ben (bijna) van overtuigd dat een conducteur terug zal komen op jouw ervaringen en opmerkingen.
Of dat op korte termijn zal zijn is even een open vraag. Vandaag en morgen wordt veel extra personeel ingezet en een conducteur die op de trein aan het werk zal na een pittige Koningsdagdienst misschien ook niet meteen het forum bezoeken.

vr.gr
Hans
Ik hoef ook niet op korte termijn een reactie. Vroeg het me gewoon af.
Hoi Ilse,

Ik kan alleen voor mezelf spreken en met collega's waarmee ik samenwerk. Allereerst zal ik vanuit mezelf praten.

Als een toilet niet op slot is, zal ik die altijd openen om te zien of daar iemand zich aan het verstoppen is. Zo heb ik een keer een reiziger op het toilet getroffen, die echt vergeten was het toilet op slot te draaien en ik had hem bij de controle al gezien. Heel vervelend moment zoiets, maar we zijn er netjes uitgekomen.

Als een toilet op slot zit, kijk ik eerst of er een defect sticker op zit, dan weet ik zeker dat daar niemand op kan zitten als die ook op slot is gedraaid.
Als een toilet op slot zit, wil je als conducteur (HC) niet direct gaan kloppen, sommige reizigers zijn daar niet van gediend en denken dat we ze direct als zwartrijder beschouwen. Meestal wacht je even om te luisteren of je iets uit het toilet hoort komen. Vaak vraag ik het ook aan reizigers op het balkon, of ze er iemand hebben zien ingaan. Het kan natuurlijk ook zijn dat een collega HC de deur heeft afgesloten met een correcte reden, maar geen defectstickers meer had om dat aan te duiden, ook niet fijn voor de reizigers overigens.

Ik waarschuw zelf meestal 3 keer en als ik bij de derde keer niets hoor, ga ik de deur openen, niet omdat ik verwacht dat er altijd een zwartrijder op zit, maar om er zeker van te zijn dat er niemand onwel op is geworden.

Vaak als ik met collega's samen oploop, doet 1 van de 2 de controle op de toiletten. Eentje maakt ze allemaal open en wacht als er geluid uit komt.

Niet alle HC werken zo, vandaar dat ik alleen vanuit mezelf kan spreken, maar ik heb ook wel eens meegemaakt, dat ik na de derde keer een toiletdeur ging openen, dat daar gewoon een jongen zat, met geldig vervoersbewijs, die zich niet goed voelde. Zijn vrienden zochten mij op om te vertellen dat alles in orde met hem was, maar heb ze op hun hart gedrukt dat hij voortaan gewoon moet reageren, dan weten we dat alles ok is.

Andere HC hebben andere ervaringen, soms hele vervelende en dan slaan ze de toiletcontrole wel eens over. Vandaar dat ik alleen voor mezelf kan praten en niet voor de collega's.

Als je weet dat er iemand al lang opzit, dan waarderen wij de info heel erg als een reiziger ons daarover tipt. Vaak weet een reiziger meer dan wij. Ik weet natuurlijk niet of elke HC het waardeert als het vertelt wordt, maar ik denk het overgrote deel wel.

Ik hoop je zo wat meer inzicht te hebben kunnen geven over je vraag en mocht je nog vragen hebben, probeer ik die te beantwoorden.

Ik snap dat je alleen voor jezelf kan spreken, mijn ervaring is helaas toch anders.

Ik heb ook een keer de andere kant meegemaakt. Ik wilde naar het toilet gaan en deze was niet op slot. Toen ik de deur opendeed, zat er iemand gehurkt op het toilet. Klep van de bril was naar beneden, meneer zat met zijn voeten op de klep, gehurkt, weggekropen in het hoekje. Dat doe je niet voor de lol.

De conducteur zat in dezelfde wagon, dus ik heb het bij hem gemeld, het uitlegd en dat ik denk dat het een zwartrijder is. Anders ga je echt niet zo zitten! Als antwoord kreeg ik 'dat maak ik wel uit' en hij bleef gewoon zitten.

Ik snap dat er weinig prettige ervaringen met zwartrijders zijn. De meeste worden waarschijnlijk agressief, terwijl zij het toch echt zelf doen. Maar om dan de zwartrijders te vermijden door ze gewoon op het toilet te laten zitten, dat gaat mij toch een beetje te ver. Dan kan je net zo goed stoppen met het hele controleren.
Dat kan een buitenlander zijn die in zijn eigen land een hurktoilet gewend is !

Reageer