waarom wordt er niet meer gecontroleerd en aangesproken op het niet dragen van een mondkapje in de trein? | NS Community
beantwoord

waarom wordt er niet meer gecontroleerd en aangesproken op het niet dragen van een mondkapje in de trein?


Gistermorgen om 8.47 de trein van Lelystad naar Heerenveen genomen met overstap in Zwolle. In de trein richtin Zwolle zat een meisje zonder mondkapje, conducteur die toevallig langs kwam sprak haar aan en liep door. Meisje heeft geen mondkapje opgezet en conducteur is niet terug gekomen om de checken. Trein van Zwolle naar Heerenveen was druk. Ik zat in coupé met groot aantal jongeren waarvan op een enkel na iedereen het mondkapje onder de kin had. Geen conducteur gezien. Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.

Heb daarna direct mijn abonnement ge-updated naar 1ste klas.

Op terugweg, ben om 19.05 ingestapt in Assen blij dat ik in een bijna legen 1ste klas coupé kon zitten. Maar ook daar veel jongeren die zonder mondkapje de trein ingaan en daar ook niet toe aangezet worden want toen ik in Lelystad uitstapte en richting lift ging zag ik ze in de 2de klas zitten zonder mondkapje.

Ik weet niet beter dan dat er in het OV nog een mondkapjesplicht is. Waarom wordt hier dan niet op gecontroleerd en gehandhaafd? Vind het eigenlijk van de zotte dat ik om me een beetje veilig te voelen mijn abonnement heb moet upgraden.

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 July 2021, 21:29

Bekijk origineel

57 reacties

Wellicht kunt u beter naar China verhuizen. Dat is het zerocovid-paradijs momenteel. 

Reputatie 7

Momenteel in de ICE van Arnhem richting Keulen. In Arnhem werd omgeroepen dat iedereen uiterlijk in Oberhausen een mondkapje op moet hebben. Bijna niemand droeg het op dat moment. De trein is bomvol, alles volgereserveerd en velen moeten staan. Vlak voor Oberhausen werd nogmaals omgeroepen dat een mondkapje nu verplicht is en de meerderheid dit nog niet draagt. Het is wettelijk verplicht in Duitsland in de ICE etc. De helft van de reizigers zie ik graaien naar kapjes in hun tas of jaszak en deze gaan op de kin of worden met de neus vrij opgezet. Een minderheid draagt hem goed. Echt een theaterstuk! De rest van de mensen sloeg geen acht op de omroep. Het is natuurlijk ook bijzonder dat je anderhalf uur in een volle trein zit en dan vanaf Oberhausen, eerste station in Duitsland, voor de vorm / veiligheid zo'n koffiefilter op moet.

Reputatie 7
Badge +3

Momenteel in de ICE van Arnhem richting Keulen. In Arnhem werd omgeroepen dat iedereen uiterlijk in Oberhausen een mondkapje op moet hebben. Bijna niemand droeg het op dat moment. De trein is bomvol, alles volgereserveerd en velen moeten staan. Vlak voor Oberhausen werd nogmaals omgeroepen dat een mondkapje nu verplicht is en de meerderheid dit nog niet draagt. Het is wettelijk verplicht in Duitsland in de ICE etc. De helft van de reizigers zie ik graaien naar kapjes in hun tas of jaszak en deze gaan op de kin of worden met de neus vrij opgezet. Een minderheid draagt hem goed. Echt een theaterstuk! De rest van de mensen sloeg geen acht op de omroep. Het is natuurlijk ook bijzonder dat je anderhalf uur in een volle trein zit en dan vanaf Oberhausen, eerste station in Duitsland, voor de vorm / veiligheid zo'n koffiefilter op moet.

En maar klagen dat er straks nog minder treinen rijden, winkels minder open zijn en er minder diensten verleend kunnen worden omdat personeel ziek thuis zit

Gezond verstand ontbreekt hier duidelijk. Schat zo in dat het Nederlanders waren die net als @wsm en @Rene74 het onzin vinden om een mondkapje op te zetten. Je mag vinden wat je vindt van mondkapjes, maar als het ergens verplicht is, zet je hem gewoon op. En anders ga je niet naar die plekken. Je doet het niet voor je zelf, maar voor de ander. 

Reputatie 7

Gezond verstand ontbreekt hier duidelijk. Schat zo in dat het Nederlanders waren die net als @wsm en @Rene74 het onzin vinden om een mondkapje op te zetten. Je mag vinden wat je vindt van mondkapjes, maar als het ergens verplicht is, zet je hem gewoon op. En anders ga je niet naar die plekken. Je doet het niet voor je zelf, maar voor de ander. 

🤣🤣 Het waren met name ook Duitsers zelf die vanaf Amsterdam naar huis gingen. De meesten zetten na de rit vanaf Amsterdam niet opeens over de grens dat ding op. Plicht of niet, ze vinden dat blijkbaar onzin. Lees maar eens in Duitse media wat zij van hun gezondheidsminister vinden. Die gaat als enige in Europa nog steeds niet overstag - alleen in vliegtuigen en regionale treinen hoeft het niet meer.  Maar zo serieus wordt die plicht dus tegenwoordig ook in Duitsland niet meer genomen@MoDe 

Reputatie 6

Momenteel in de ICE van Arnhem richting Keulen. In Arnhem werd omgeroepen dat iedereen uiterlijk in Oberhausen een mondkapje op moet hebben. Bijna niemand droeg het op dat moment. De trein is bomvol, alles volgereserveerd en velen moeten staan. Vlak voor Oberhausen werd nogmaals omgeroepen dat een mondkapje nu verplicht is en de meerderheid dit nog niet draagt. Het is wettelijk verplicht in Duitsland in de ICE etc. De helft van de reizigers zie ik graaien naar kapjes in hun tas of jaszak en deze gaan op de kin of worden met de neus vrij opgezet. Een minderheid draagt hem goed. Echt een theaterstuk! De rest van de mensen sloeg geen acht op de omroep. Het is natuurlijk ook bijzonder dat je anderhalf uur in een volle trein zit en dan vanaf Oberhausen, eerste station in Duitsland, voor de vorm / veiligheid zo'n koffiefilter op moet.

En maar klagen dat er straks nog minder treinen rijden, winkels minder open zijn en er minder diensten verleend kunnen worden omdat personeel ziek thuis zit

Gezond verstand ontbreekt hier duidelijk. Schat zo in dat het Nederlanders waren die net als @wsm en @Rene74 het onzin vinden om een mondkapje op te zetten. Je mag vinden wat je vindt van mondkapjes, maar als het ergens verplicht is, zet je hem gewoon op. En anders ga je niet naar die plekken. Je doet het niet voor je zelf, maar voor de ander. 

Mogelijk zijn de mensen die “onzin” roepen wel minder onzinnig bezig dan je denkt. Voor de vorm een mondkapje.. Een Duitse regering die verwacht dat mensen zich aan iets gaan houden dat een meter eerder of later niet verplicht is…. Net zoiets als roken, op het station niet toegestaan maar 1 tegel buiten de deur kan en mag iedereen een rookgordijn neerleggen… Het toestaan om voor corona de hele bevolking in een keurslijf van wetten en regels te dwingen, dat zou net zoiets zijn als melk verbieden omdat er mensen zijn die lactose intolerant zijn of iedereen verplichten lactose vrije melk in huis te hebben omdat een bezoeker wel eens….Alleen het idee dat je door alleen in de trein een mondkapje te dragen geen corona krijgt…. 
De Nederlandse regering heeft de evaluatie van de ingevoerde maatregelen nog niet eens rond en meerdere deskundigen zeggen dat het maar de vraag is OF die maatregelen wel enige invloed op het verloop hebben gehad. Dat HC’s en machinisten makkelijk corona zouden krijgen lijkt me sterk. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kans voor hen veel kleiner is. Een afgesloten werkplek zonder contact met het publiek voor de machinist en, zoals berekend was, van minder dan 15 minuten onbeschermd kontakt met een besmet persoon zou je geen besmetting oplopen. Dus ook de HC’s hebben vrijwel geen kans op een besmetting want die blijven redelijk uit het zicht. 
Als je het over verplichtingen wilt hebben…… licht op de fiets, hand uitsteken, maximum snelheid, rijden onder invloed….. 
 

Badge +3

Dat van die 15 minuten contact met een besmet persoon is al behoorlijk bijgesteld voor ‘nieuwere’ varianten. Daarmee zou je zelfs ‘in het voorbijgaan’ besmet kunnen raken (als iemand in je buurt hoest e.d.)

Het vervelende is ook dat het gros van de mensen er totaal niets meer van merkt of het ervaren als een verkoudheidje (of rokershoestje).

Vorige week was ik op een bedrijf waar (reeds verpakt, geen higiënemaatregelen zoals handschoenen en mondkapjes nodig) snoep ingepakt werd in een bepaalde ruimte. Eén persoon had toch wel serieuze symptomen en moest (na positieve test) naar huis.

De rest van de groep toch ook maar even getest en vervolgens mochten er nog 15 naar huis! Tja, zo loopt het ‘ziekteverzuim’ al gauw op… ook al mag je na enkele dagen gewoon weer aan de slag.

Dus dat reproductiegetal (een besmettelijk persoon besmet gemiddeld niet veel anderen ook al komt die 100 anderen per dag tegen) is ook discutabel, want 15 personen op één afdeling ineens besmet is dan wel erg toevallig (statistisch gezien).

Dat getal zou nu rond de 1,17 liggen, waarbij een besmettelijk iemand in een treincoupé met 50 personen er hooguit eentje zou (kunnen) besmetten. De meeste besmettingen vinden immers (nog steeds) thuis of in een (besloten) werkomgeving plaats, (dus) niet in het ov.

Dus als jij achterliggende aandoening(en) hebt waardoor een ‘corona’ besmetting (mogelijk) ernstig zou kunnen verlopen of langdurige gevolgen kan hebben, ga vooral in deze tijd (herfst) niet voor een klas kleine kinderen staan!

Die (kids) zijn echt bijna zonder uitzondering aan het hoesten en snotteren kan ik je vertellen (en dat is prima, bouwen ze immuniteit mee op!).

Ben je conduscteur? Mijd zoveel mogelijk direct contact. Werk je in de zorg? Dan regel zelf beschermingsmiddelen.

Reputatie 5

Dat van die 15 minuten contact met een besmet persoon is al behoorlijk bijgesteld voor ‘nieuwere’ varianten. Daarmee zou je zelfs ‘in het voorbijgaan’ besmet kunnen raken (als iemand in je buurt hoest e.d.)

Het vervelende is ook dat het gros van de mensen er totaal niets meer van merkt of het ervaren als een verkoudheidje (of rokershoestje).

Vorige week was ik op een bedrijf waar (reeds verpakt, geen higiënemaatregelen zoals handschoenen en mondkapjes nodig) snoep ingepakt werd in een bepaalde ruimte. Eén persoon had toch wel serieuze symptomen en moest (na positieve test) naar huis.

De rest van de groep toch ook maar even getest en vervolgens mochten er nog 15 naar huis! Tja, zo loopt het ‘ziekteverzuim’ al gauw op… ook al mag je na enkele dagen gewoon weer aan de slag.

Dus dat reproductiegetal (een besmettelijk persoon besmet gemiddeld niet veel anderen ook al komt die 100 anderen per dag tegen) is ook discutabel, want 15 personen op één afdeling ineens besmet is dan wel erg toevallig (statistisch gezien).

Dat getal zou nu rond de 1,17 liggen, waarbij een besmettelijk iemand in een treincoupé met 50 personen er hooguit eentje zou (kunnen) besmetten. De meeste besmettingen vinden immers (nog steeds) thuis of in een (besloten) werkomgeving plaats, (dus) niet in het ov.

Dus als jij achterliggende aandoening(en) hebt waardoor een ‘corona’ besmetting (mogelijk) ernstig zou kunnen verlopen of langdurige gevolgen kan hebben, ga vooral in deze tijd (herfst) niet voor een klas kleine kinderen staan!

Die (kids) zijn echt bijna zonder uitzondering aan het hoesten en snotteren kan ik je vertellen (en dat is prima, bouwen ze immuniteit mee op!).

Ben je conduscteur? Mijd zoveel mogelijk direct contact. Werk je in de zorg? Dan regel zelf beschermingsmiddelen.

 

Ik denk dat gewoon je verstand gebruiken idd het beste werkt om te zorgen dat je zelf en/of kwetsbare mensen in je omgeving niet besmet raken met corona. Voor een heleboel mensen is dat blijkbaar heel moeilijk. Maar zo moeilijk is het niet hoor. Schud geen handen, blijf daarnaast je handen regelmatig wassen, zorg voor voldoende ventilatie en is het niet mogelijk om voldoende afstand te houden? Draag dan een mondkapje, dus ook in de supermarkt en in het OV bijvoorbeeld. Besmettingen vinden plaats waar meer mensen langere tijd dicht bij elkaar zijn, dus ook in het OV. Je kunt van mensen met onderliggend lijden, ouderen en kwetsbaren, niet verwachten dat zij zich jarenlang isoleren van de samenleving, maar je zou van het overgrote gezonde deel van de mensen in de samenleving wel mogen verwachten dat zij rekening houden met de kwetsbaren en ouderen. Dat dit nu totaal niet gebeurt is een grote schande en asociaal, terwijl het eigenlijk zo'n kleine moeite is. Ik doe dit al sinds het begin van de corona pandemie en ik denk er eigenlijk nooit meer bij na, het is gewoon een automatisme geworden en het isook helemaal niet lastig of moeilijk. Volgens mij is het voor een groot deel onwil en domheid van mensen. Onbegrijpelijk.

Reageer