beantwoord

waarom wordt er niet meer gecontroleerd en aangesproken op het niet dragen van een mondkapje in de trein?


Gistermorgen om 8.47 de trein van Lelystad naar Heerenveen genomen met overstap in Zwolle. In de trein richtin Zwolle zat een meisje zonder mondkapje, conducteur die toevallig langs kwam sprak haar aan en liep door. Meisje heeft geen mondkapje opgezet en conducteur is niet terug gekomen om de checken. Trein van Zwolle naar Heerenveen was druk. Ik zat in coupé met groot aantal jongeren waarvan op een enkel na iedereen het mondkapje onder de kin had. Geen conducteur gezien. Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.

Heb daarna direct mijn abonnement ge-updated naar 1ste klas.

Op terugweg, ben om 19.05 ingestapt in Assen blij dat ik in een bijna legen 1ste klas coupé kon zitten. Maar ook daar veel jongeren die zonder mondkapje de trein ingaan en daar ook niet toe aangezet worden want toen ik in Lelystad uitstapte en richting lift ging zag ik ze in de 2de klas zitten zonder mondkapje.

Ik weet niet beter dan dat er in het OV nog een mondkapjesplicht is. Waarom wordt hier dan niet op gecontroleerd en gehandhaafd? Vind het eigenlijk van de zotte dat ik om me een beetje veilig te voelen mijn abonnement heb moet upgraden.

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 July 2021, 21:29

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 5

Dat van die 15 minuten contact met een besmet persoon is al behoorlijk bijgesteld voor ‘nieuwere’ varianten. Daarmee zou je zelfs ‘in het voorbijgaan’ besmet kunnen raken (als iemand in je buurt hoest e.d.)

Het vervelende is ook dat het gros van de mensen er totaal niets meer van merkt of het ervaren als een verkoudheidje (of rokershoestje).

Vorige week was ik op een bedrijf waar (reeds verpakt, geen higiënemaatregelen zoals handschoenen en mondkapjes nodig) snoep ingepakt werd in een bepaalde ruimte. Eén persoon had toch wel serieuze symptomen en moest (na positieve test) naar huis.

De rest van de groep toch ook maar even getest en vervolgens mochten er nog 15 naar huis! Tja, zo loopt het ‘ziekteverzuim’ al gauw op… ook al mag je na enkele dagen gewoon weer aan de slag.

Dus dat reproductiegetal (een besmettelijk persoon besmet gemiddeld niet veel anderen ook al komt die 100 anderen per dag tegen) is ook discutabel, want 15 personen op één afdeling ineens besmet is dan wel erg toevallig (statistisch gezien).

Dat getal zou nu rond de 1,17 liggen, waarbij een besmettelijk iemand in een treincoupé met 50 personen er hooguit eentje zou (kunnen) besmetten. De meeste besmettingen vinden immers (nog steeds) thuis of in een (besloten) werkomgeving plaats, (dus) niet in het ov.

Dus als jij achterliggende aandoening(en) hebt waardoor een ‘corona’ besmetting (mogelijk) ernstig zou kunnen verlopen of langdurige gevolgen kan hebben, ga vooral in deze tijd (herfst) niet voor een klas kleine kinderen staan!

Die (kids) zijn echt bijna zonder uitzondering aan het hoesten en snotteren kan ik je vertellen (en dat is prima, bouwen ze immuniteit mee op!).

Ben je conduscteur? Mijd zoveel mogelijk direct contact. Werk je in de zorg? Dan regel zelf beschermingsmiddelen.

 

Ik denk dat gewoon je verstand gebruiken idd het beste werkt om te zorgen dat je zelf en/of kwetsbare mensen in je omgeving niet besmet raken met corona. Voor een heleboel mensen is dat blijkbaar heel moeilijk. Maar zo moeilijk is het niet hoor. Schud geen handen, blijf daarnaast je handen regelmatig wassen, zorg voor voldoende ventilatie en is het niet mogelijk om voldoende afstand te houden? Draag dan een mondkapje, dus ook in de supermarkt en in het OV bijvoorbeeld. Besmettingen vinden plaats waar meer mensen langere tijd dicht bij elkaar zijn, dus ook in het OV. Je kunt van mensen met onderliggend lijden, ouderen en kwetsbaren, niet verwachten dat zij zich jarenlang isoleren van de samenleving, maar je zou van het overgrote gezonde deel van de mensen in de samenleving wel mogen verwachten dat zij rekening houden met de kwetsbaren en ouderen. Dat dit nu totaal niet gebeurt is een grote schande en asociaal, terwijl het eigenlijk zo'n kleine moeite is. Ik doe dit al sinds het begin van de corona pandemie en ik denk er eigenlijk nooit meer bij na, het is gewoon een automatisme geworden en het isook helemaal niet lastig of moeilijk. Volgens mij is het voor een groot deel onwil en domheid van mensen. Onbegrijpelijk.

Badge +3

Dat van die 15 minuten contact met een besmet persoon is al behoorlijk bijgesteld voor ‘nieuwere’ varianten. Daarmee zou je zelfs ‘in het voorbijgaan’ besmet kunnen raken (als iemand in je buurt hoest e.d.)

Het vervelende is ook dat het gros van de mensen er totaal niets meer van merkt of het ervaren als een verkoudheidje (of rokershoestje).

Vorige week was ik op een bedrijf waar (reeds verpakt, geen higiënemaatregelen zoals handschoenen en mondkapjes nodig) snoep ingepakt werd in een bepaalde ruimte. Eén persoon had toch wel serieuze symptomen en moest (na positieve test) naar huis.

De rest van de groep toch ook maar even getest en vervolgens mochten er nog 15 naar huis! Tja, zo loopt het ‘ziekteverzuim’ al gauw op… ook al mag je na enkele dagen gewoon weer aan de slag.

Dus dat reproductiegetal (een besmettelijk persoon besmet gemiddeld niet veel anderen ook al komt die 100 anderen per dag tegen) is ook discutabel, want 15 personen op één afdeling ineens besmet is dan wel erg toevallig (statistisch gezien).

Dat getal zou nu rond de 1,17 liggen, waarbij een besmettelijk iemand in een treincoupé met 50 personen er hooguit eentje zou (kunnen) besmetten. De meeste besmettingen vinden immers (nog steeds) thuis of in een (besloten) werkomgeving plaats, (dus) niet in het ov.

Dus als jij achterliggende aandoening(en) hebt waardoor een ‘corona’ besmetting (mogelijk) ernstig zou kunnen verlopen of langdurige gevolgen kan hebben, ga vooral in deze tijd (herfst) niet voor een klas kleine kinderen staan!

Die (kids) zijn echt bijna zonder uitzondering aan het hoesten en snotteren kan ik je vertellen (en dat is prima, bouwen ze immuniteit mee op!).

Ben je conduscteur? Mijd zoveel mogelijk direct contact. Werk je in de zorg? Dan regel zelf beschermingsmiddelen.

Reputatie 6

Momenteel in de ICE van Arnhem richting Keulen. In Arnhem werd omgeroepen dat iedereen uiterlijk in Oberhausen een mondkapje op moet hebben. Bijna niemand droeg het op dat moment. De trein is bomvol, alles volgereserveerd en velen moeten staan. Vlak voor Oberhausen werd nogmaals omgeroepen dat een mondkapje nu verplicht is en de meerderheid dit nog niet draagt. Het is wettelijk verplicht in Duitsland in de ICE etc. De helft van de reizigers zie ik graaien naar kapjes in hun tas of jaszak en deze gaan op de kin of worden met de neus vrij opgezet. Een minderheid draagt hem goed. Echt een theaterstuk! De rest van de mensen sloeg geen acht op de omroep. Het is natuurlijk ook bijzonder dat je anderhalf uur in een volle trein zit en dan vanaf Oberhausen, eerste station in Duitsland, voor de vorm / veiligheid zo'n koffiefilter op moet.

En maar klagen dat er straks nog minder treinen rijden, winkels minder open zijn en er minder diensten verleend kunnen worden omdat personeel ziek thuis zit

Gezond verstand ontbreekt hier duidelijk. Schat zo in dat het Nederlanders waren die net als @wsm en @Rene74 het onzin vinden om een mondkapje op te zetten. Je mag vinden wat je vindt van mondkapjes, maar als het ergens verplicht is, zet je hem gewoon op. En anders ga je niet naar die plekken. Je doet het niet voor je zelf, maar voor de ander. 

Mogelijk zijn de mensen die “onzin” roepen wel minder onzinnig bezig dan je denkt. Voor de vorm een mondkapje.. Een Duitse regering die verwacht dat mensen zich aan iets gaan houden dat een meter eerder of later niet verplicht is…. Net zoiets als roken, op het station niet toegestaan maar 1 tegel buiten de deur kan en mag iedereen een rookgordijn neerleggen… Het toestaan om voor corona de hele bevolking in een keurslijf van wetten en regels te dwingen, dat zou net zoiets zijn als melk verbieden omdat er mensen zijn die lactose intolerant zijn of iedereen verplichten lactose vrije melk in huis te hebben omdat een bezoeker wel eens….Alleen het idee dat je door alleen in de trein een mondkapje te dragen geen corona krijgt…. 
De Nederlandse regering heeft de evaluatie van de ingevoerde maatregelen nog niet eens rond en meerdere deskundigen zeggen dat het maar de vraag is OF die maatregelen wel enige invloed op het verloop hebben gehad. Dat HC’s en machinisten makkelijk corona zouden krijgen lijkt me sterk. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kans voor hen veel kleiner is. Een afgesloten werkplek zonder contact met het publiek voor de machinist en, zoals berekend was, van minder dan 15 minuten onbeschermd kontakt met een besmet persoon zou je geen besmetting oplopen. Dus ook de HC’s hebben vrijwel geen kans op een besmetting want die blijven redelijk uit het zicht. 
Als je het over verplichtingen wilt hebben…… licht op de fiets, hand uitsteken, maximum snelheid, rijden onder invloed….. 
 

Reputatie 7

Gezond verstand ontbreekt hier duidelijk. Schat zo in dat het Nederlanders waren die net als @wsm en @Rene74 het onzin vinden om een mondkapje op te zetten. Je mag vinden wat je vindt van mondkapjes, maar als het ergens verplicht is, zet je hem gewoon op. En anders ga je niet naar die plekken. Je doet het niet voor je zelf, maar voor de ander. 

🤣🤣 Het waren met name ook Duitsers zelf die vanaf Amsterdam naar huis gingen. De meesten zetten na de rit vanaf Amsterdam niet opeens over de grens dat ding op. Plicht of niet, ze vinden dat blijkbaar onzin. Lees maar eens in Duitse media wat zij van hun gezondheidsminister vinden. Die gaat als enige in Europa nog steeds niet overstag - alleen in vliegtuigen en regionale treinen hoeft het niet meer.  Maar zo serieus wordt die plicht dus tegenwoordig ook in Duitsland niet meer genomen@MoDe 

Reputatie 7
Badge +3

Momenteel in de ICE van Arnhem richting Keulen. In Arnhem werd omgeroepen dat iedereen uiterlijk in Oberhausen een mondkapje op moet hebben. Bijna niemand droeg het op dat moment. De trein is bomvol, alles volgereserveerd en velen moeten staan. Vlak voor Oberhausen werd nogmaals omgeroepen dat een mondkapje nu verplicht is en de meerderheid dit nog niet draagt. Het is wettelijk verplicht in Duitsland in de ICE etc. De helft van de reizigers zie ik graaien naar kapjes in hun tas of jaszak en deze gaan op de kin of worden met de neus vrij opgezet. Een minderheid draagt hem goed. Echt een theaterstuk! De rest van de mensen sloeg geen acht op de omroep. Het is natuurlijk ook bijzonder dat je anderhalf uur in een volle trein zit en dan vanaf Oberhausen, eerste station in Duitsland, voor de vorm / veiligheid zo'n koffiefilter op moet.

En maar klagen dat er straks nog minder treinen rijden, winkels minder open zijn en er minder diensten verleend kunnen worden omdat personeel ziek thuis zit

Gezond verstand ontbreekt hier duidelijk. Schat zo in dat het Nederlanders waren die net als @wsm en @Rene74 het onzin vinden om een mondkapje op te zetten. Je mag vinden wat je vindt van mondkapjes, maar als het ergens verplicht is, zet je hem gewoon op. En anders ga je niet naar die plekken. Je doet het niet voor je zelf, maar voor de ander. 

Reputatie 7

Momenteel in de ICE van Arnhem richting Keulen. In Arnhem werd omgeroepen dat iedereen uiterlijk in Oberhausen een mondkapje op moet hebben. Bijna niemand droeg het op dat moment. De trein is bomvol, alles volgereserveerd en velen moeten staan. Vlak voor Oberhausen werd nogmaals omgeroepen dat een mondkapje nu verplicht is en de meerderheid dit nog niet draagt. Het is wettelijk verplicht in Duitsland in de ICE etc. De helft van de reizigers zie ik graaien naar kapjes in hun tas of jaszak en deze gaan op de kin of worden met de neus vrij opgezet. Een minderheid draagt hem goed. Echt een theaterstuk! De rest van de mensen sloeg geen acht op de omroep. Het is natuurlijk ook bijzonder dat je anderhalf uur in een volle trein zit en dan vanaf Oberhausen, eerste station in Duitsland, voor de vorm / veiligheid zo'n koffiefilter op moet.

Wellicht kunt u beter naar China verhuizen. Dat is het zerocovid-paradijs momenteel. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je bang bent om ziek te worden blijf je toch gewoon thuis?

Jaja, kwetsbaren moeten zich zelf beschermen is momenteel de boodschap en hebben inderdaad als enige optie om zich dan maar te isoleren van de rest van de maatschappij.

De meeste kwetsbaren zijn niet bang om ziek te worden, maar bang voor de gevolgen die corona kan hebben in combinatie met dat waarom.ze kwetsbaar zijn. En voor die gevolgen zou iedereen bang moet zijn, want long-covid is geen pretje en niet iets waar je snel beter van wordt.

Reputatie 7

Tja. Risico's horen bij het leven, ook de kans om verkouden te worden.

Als je bang bent om ziek te worden blijf je toch gewoon thuis?

Het dragen van een mondkapje is eigenlijk vooral een kwestie van gezond verstand, goed fatsoen en empathie. Waarom zou je niet je stinkende best doen om de kans te verkleinen dat je anderen aansteekt? Dat uitgangspunt zou normaal moeten zijn.

Ik heb de afgelopen dagen weer met verbazing naar mensen gekeken die snotterend en kuchend in de eerste klas zaten en geen enkele moeite deden om hygiëneregels in acht te houden zoals: a) een hand voor de mond te houden; b) eventueel een zakdoek of een sjaal voor hun mond te houden; c) een mondkapje te dragen.

Doe toch normaal, mensen. We zitten allemaal dicht op elkaar gepakt in een kleine treincoupé waar we elkaars adem opnieuw inademen. Niemand kan een griep of een verkoudheid gebruiken. Ik heb het niet eens over corona. Heb eens beetje respect voor de gezondheid van anderen en behandel anderen zoals jezelf graag behandeld wilt worden.

Natuurlijk zou er méér controle moeten zijn in de periodes dat mondkapjes verplicht zijn, maar er moet uiteindelijk iets in onze maatschappij veranderen. Daar kan de NS niet alleen iets aan doen.

Omdat er toen ook genoeg mensen waren die om wat voor reden dan ook geen mondkapje konden dragen... ik was er zelf ook 1

 Ptss en kon er dus geen 1 dragen aangezien mijn verkrachter mij de mond dicht kneep en dus is een mondkapje een trigger dus een no go. Sorry dat je tot de risico's hoorde maar het boeit me weinig of iemand anders behoord tot de risico groep.. een ander hoeft zich niet te kwellen ivm iemand uit een risico groep. Mochten we ooit weer eens mondkapjes moeten dragen wil ik meegeven om te vragen waarom iemand geen mondkapje opgeeft en of je evt kunt helpen als er een reden is waarom niet ga met elkaar in gesprek! Ipv oordelen 

Wat een verbazingwekkende reactie, in een ander topic wil je graag dat mensen rekening met jou houden maar vervolgens geeft je hier duidelijk aan schijt aan anderen te hebben in het geval van mondkapjes en risico op ernstig ziekworden.

Ik denk dat je nog maar eens goed moet nadenken over wat je hier zegt waarbij je geen boodschap hebt aan een ander en vervolgens wel wilt dat die ander rekening houdt met jou.

Klopt maar ik zeg alleen dat mensen ook een reden hebben tot geen mondkapje.. en dat er niet op gecontroleerd werd tja personeel gebrek.. maar tuurlijk hou ik rekening met die toen een mondkapje droegen ik ging uit de buurt van die mensen zitten voornamelijk ouderen bleef ik.ujt de buurt.. maar dan nog blijft het feit dat er duizenden mensen zijn die er geen op konden. En mevrouw oordeeld meteen dat deze mensen vast schijt hebben aan de regels. Nee gewoon vragen waarom iemand er geen 1 op heeft.. waren er ook genoeg die er idd schijt aan hadden.. maar meeste mensen hadden een reden en ookal werden die gecontroleerd mondkapje hoefte niet op.. ik wil alleen maar zeggen tegen mevrouw dat ze niet moet oordelen als ze de volgende x iemand zonder mondkapje ziet...

Omdat er toen ook genoeg mensen waren die om wat voor reden dan ook geen mondkapje konden dragen... ik was er zelf ook 1

 Ptss en kon er dus geen 1 dragen aangezien mijn verkrachter mij de mond dicht kneep en dus is een mondkapje een trigger dus een no go. Sorry dat je tot de risico's hoorde maar het boeit me weinig of iemand anders behoord tot de risico groep.. een ander hoeft zich niet te kwellen ivm iemand uit een risico groep. Mochten we ooit weer eens mondkapjes moeten dragen wil ik meegeven om te vragen waarom iemand geen mondkapje opgeeft en of je evt kunt helpen als er een reden is waarom niet ga met elkaar in gesprek! Ipv oordelen 

Wat een verbazingwekkende reactie, in een ander topic wil je graag dat mensen rekening met jou houden maar vervolgens geeft je hier duidelijk aan schijt aan anderen te hebben in het geval van mondkapjes en risico op ernstig ziekworden.

Ik denk dat je nog maar eens goed moet nadenken over wat je hier zegt waarbij je geen boodschap hebt aan een ander en vervolgens wel wilt dat die ander rekening houdt met jou.

Omdat er toen ook genoeg mensen waren die om wat voor reden dan ook geen mondkapje konden dragen... ik was er zelf ook 1

 Ptss en kon er dus geen 1 dragen aangezien mijn verkrachter mij de mond dicht kneep en dus is een mondkapje een trigger dus een no go. Sorry dat je tot de risico's hoorde maar het boeit me weinig of iemand anders behoord tot de risico groep.. een ander hoeft zich niet te kwellen ivm iemand uit een risico groep. Mochten we ooit weer eens mondkapjes moeten dragen wil ik meegeven om te vragen waarom iemand geen mondkapje opgeeft en of je evt kunt helpen als er een reden is waarom niet ga met elkaar in gesprek! Ipv oordelen 

Ik hoef hier niet aan te geven hoe ik werk inderdaad, maar ik loop tegen dezelfde problemen aan als reizigers. Ik doe graag mijn werk en dan is het prettig als ik een collega tref, die er hetzelfde instaat. Intern wordt er onderling veel over gesproken.

Reputatie 2

Wat Thom aangeeft klopt, een conducteur mag gewoon bekeuren aangezien deze BOA is alleen heeft de NS er voor gekozen om het verbaliseren indien de gelegenheid daarvoor is aan V&S over te laten zodat de Hc zijn.haar andere werk kan doen.  Maar er zijn genoeg Hc’s die de afgelopen maanden verbaliserend hebben opgetreden tegen mondkapje weigeraars, ik ben er meermaals getuige van geweest.

En wat was de leeftijd van het meisje ?  Wellicht viel ze niet onder de mondkapjes plicht.

 

Volgens het beruchte Whatsapp nummer heeft de NS met de regering afgesproken dat er een niet actief vervolgingsbeleid geldt, dus met andere woorden de hc hoeft geen ene controle uit te voeren en kan lekker op zijn kont in de eerste klas coupé gaan zitten en met zijn telefoon gaan spelen .... Als je een probleem hebt moet je maar een andere zitplaats of staplaats gaan zoeken , dit waren de bijna letterlijke woorden ....bullshit !

 

Reputatie 6

Het zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde blijven herhalen. Daardoor is het probleem niet opeens veel groter. Dat het probleem speelt weet ik, maar dat staat even helemaal los van het slotje. Daarin werd dezelfde klacht continue herhaalt door dezelfde mensen. Het heeft geen toegevoegde waarde, ondanks dat sommige dit anders zien.

Ik zou zeggen: los het probleem op (zeg ik niet tegen jou persoonlijk, ik weet dat je dat niet kan, maar tegen NS). Dan ben je ook van al die topics over hetzelfde onderwerp af. Of van mensen die vragen herhalen.

Reputatie 3

Het zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde blijven herhalen. Daardoor is het probleem niet opeens veel groter. Dat het probleem speelt weet ik, maar dat staat even helemaal los van het slotje. Daarin werd dezelfde klacht continue herhaalt door dezelfde mensen. Het heeft geen toegevoegde waarde, ondanks dat sommige dit anders zien.

Gek dat je nu in je reactie niet met je eerdere argument komt dat hierdoor de conducteurs die wel controleren tekort gedaan worden. Waarom niet eigenlijk? Want de forumleden zeggen precies hetzelfde.

Badge +3

Oh wacht, het ging over mondkapjes en ‘handhaving’ of zo?

Dat komt niet goed, deal with it!

Zelf een FFP masker dragen of thuis blijven dus.

Van je medereizigers hoef je niets te verwachten. Die trekken hun eigen plan natuurlijk.

Reputatie 3

 

Uiteraard is het ook mogelijk om te bellen of appen met 06 13 18 13 18 als je je onveilig voelt.

Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.

Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger. ☹️

Wij hebben dit meermaals aangegeven intern, maar voor ons is er ook een eind, als we niks anders meer kunnen doen. Al het mogelijke voor ons als moderators is gedaan. Ik vind het erg spijtig dat jullie hier geen verbetering in zien. Ik ga ervan uit dat de betreffende afdeling na onze meldingen ook al het mogelijke heeft gedaan. Dit is voor mij niet te achterhalen.

Wat ik hier wel heel teleurstellend aan vind is dat je er vanuit gaat dat de andere afdeling wel alles gedaan heeft (hoeveel afdelingen moet zo'n klacht langs voordat die komt bij de afdeling die erover gaat???), maar je dit niet kan achterhalen… Je kan ze toch even bellen met de vraag wat ze er mee gedaan hebben en dan kritische vragen stellen als je ontwijkende antwoorden krijgt???

Maar jullie zijn voor de klanten van de NS het aanspreekpunt, dus een beetje jammer om je dan achter ‘Andere afdelingen’ te verschuilen. Zou fijn zijn als we dan zelf contact met die afdelingen kunnen opnemen als er zaken niet goed gaan als jullie dat niet kunnen.
Het motto van de NS is toch de reiziger op 1,2 en 3??? Dan zou ik denken dat bij signalen vanuit de klantservice die altijd zeer serieus opgepakt worden.

Ik lees net dat er een ander topic over de hoeveel controle in te trein maar gesloten wordt omdat er alleen maar gemeld / geklaagd wordt dat het niet goed gaat. Als je als bedrijf de reiziger op 1,2 en 3 zet dan moet je zo'n topic toch juist open zetten met zorgen dat die klachten opgelost worden?

Hoi MarV87,

 

Je moet wat klachten serieus nemen ed niet te veel verwachten van deze community. Als ik je een advies mag geven zou ik dit melden bijbreizigetsorganisatie Rover en bij voor beter OV. Dan heb je meer kans dat er serieus wordt gekeken naar je klacht. Bovendien, hoe meer mensen het melden hoe beter!

 

Het zijn vaak dezelfde mensen die hetzelfde blijven herhalen. Daardoor is het probleem niet opeens veel groter. Dat het probleem speelt weet ik, maar dat staat even helemaal los van het slotje. Daarin werd dezelfde klacht continue herhaalt door dezelfde mensen. Het heeft geen toegevoegde waarde, ondanks dat sommige dit anders zien.

Reputatie 7

Het kan echt wel. Vandaag weer met IC Brussel gereisd tussen Schiphol en Breda. En ja, direct controle,door  een Belgische conductrice. Dat is geen uitzondering, vrijwel altijd word er in die trein gecontroleerd door Belgisch personeel. Hebben die dan dus wel voldoende tijd hiervoor ? Ik denk dat de prioriteiten hier gewoon anders liggen. En bij NS zou controle en zichtbaarheid gewoon met stip op één moeten staan. Maar het verandert gewoon niet.

Reputatie 7

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel.

Tot zover prima, dat is niet openbaar en zullen we het mee moeten doen… 

Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden.

Bingo! Sorry @Erryt NS maar hier ga je dus schaakmat… of patstelling.

Noem er één (andere tijdrovende werkzaamheden) die er in pakweg 1990 met bijna gegarandeerd drie keer kaartcontrole op Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam nog niet waren, en waardoor die zichtbaarheid/controle overbodig of niet meer haalbaar is?

Welke andere werkzaamheden dus? Niet zelden was het (jaren 90) een ‘wedstrijdje’ tussen conducteurs en Railcatering wie er achter wie aan mocht lopen door het gangpad. :sweat_smile:

Zonder Railcatering en met ov-chipkaart apparatuur wint de HC dat natuurlijk, al is het maar alleen de 1e klas schoon vegen (wel die paar deugnieten in de 1e klas voorzien van een UvB misschien).

Oke, elke 30 minuten een VIRM-6 volledig ‘knippen’ (kaartcontrole) lukt @Loes ook niet, maar daar ging het ook niet over.

De zichtbaarheid is (al heel lang) totaal weg, en mensen maken daar gretig misbruik van! Want er is toch geen controle. En indien wel, dan kom je weg met een waarschuwing en mag naar 2e klas verkassen bijvoorbeeld. UvB geen tijd voor, wegwezen dus (en blij dat je ermee wegkomt zonder die UvB die je toch niet krijgt)!

 

En daar sla je de spijker op z’n kop. De (ik druk me voorzichtig uit) opmerkingen over de zichtbaarheid van de conducteur zijn er al jaren, nog vóór de Corona pandemie. 

Misschien is het juist door die jarenlange onzichtbaarheid, dat berekende lieden, bij een jarenlang gebrek aan controle, zonder geldig vervoersbewijs in de trein stappen of in de eerste klas plaatsnemen, kortom: misbruik maken van de afwezigheid van controle. En dat dan tegenwoordig bij controle een onveilig gevoel geeft, waardoor er nu niet maar niet meer gecontroleerd wordt.

Afgezien daarvan: als de taak van de Hoofdconducteur zó veel omvattend is geworden, dat die zich urenlang moet terugtrekken, zodat er niet meer gecontroleerd kan worden, er geen tijd is voor de ‘serviceronde’, hoe kan deze dan toezien op de veiligheid, rust en orde in de trein?
Misschien de ‘gewone’ conducteur weer terug, die geen ‘andere’ taken heeft dan het gastvrouw/gastheerschap, de ‘serviceronde’, het geven van informatie tijdens de rit en last but not least: de controle op geldige plaatsbewijzen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.


Ook de reiziger wil veilig kunnen reizen, dus hoe kan een reiziger veilig reizen als een conducteur niet controleert omdat hij/zij dat niet veilig vindt? Hoe komt NS kwetsbare reizigers tegemoet?

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het niet. Ik heb aangegeven waarom ik het desbetreffende topic heb gesloten. Wij negeren nooit klachten, maar als een klacht zo vaak wordt herhaald heeft het geen toegevoegde waarde meer. Dat het antwoord niet door iedereen wordt geaccepteerd wil niet zeggen dat het antwoord niet klopt.


Als een klacht zoveel herhaald wordt, dan moet er eens verder gekeken worden. Want blijkbaar wordt er niets met de klacht gedaan. Iedere klacht heeft toegevoegde waarde en in geval van herhaling zouden meerdere klachten juist een signaal afgeven dat er iets mee gedaan moet worden.

Reageer