beantwoord

waarom wordt er niet meer gecontroleerd en aangesproken op het niet dragen van een mondkapje in de trein?


Gistermorgen om 8.47 de trein van Lelystad naar Heerenveen genomen met overstap in Zwolle. In de trein richtin Zwolle zat een meisje zonder mondkapje, conducteur die toevallig langs kwam sprak haar aan en liep door. Meisje heeft geen mondkapje opgezet en conducteur is niet terug gekomen om de checken. Trein van Zwolle naar Heerenveen was druk. Ik zat in coupé met groot aantal jongeren waarvan op een enkel na iedereen het mondkapje onder de kin had. Geen conducteur gezien. Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.

Heb daarna direct mijn abonnement ge-updated naar 1ste klas.

Op terugweg, ben om 19.05 ingestapt in Assen blij dat ik in een bijna legen 1ste klas coupé kon zitten. Maar ook daar veel jongeren die zonder mondkapje de trein ingaan en daar ook niet toe aangezet worden want toen ik in Lelystad uitstapte en richting lift ging zag ik ze in de 2de klas zitten zonder mondkapje.

Ik weet niet beter dan dat er in het OV nog een mondkapjesplicht is. Waarom wordt hier dan niet op gecontroleerd en gehandhaafd? Vind het eigenlijk van de zotte dat ik om me een beetje veilig te voelen mijn abonnement heb moet upgraden.

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 July 2021, 21:29

Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 6

Het is inderdaad teleurstellend dat reizigers zich niet gehoord voelen…

Maar bepaalde topics waar alles al gezegd is (door NS: “daar gaan we niet in mee” of waar moderators ook tegen een muur lopen, dus verder niets mee kunnen) mag best een slotje op.

Denk dat het blijven bellen/chatten/tweeten met de Klantenservice meer ‘signaalwaarde’ heeft dan verdere reacties op een ‘uitgekauwd’ en door moderators ‘los gelaten’ topic.

Maar dat doet wel het vermoeden rijzen dat je hier alleen welkom bent als je halleluja wilt zingen over de NS, en dat kritische geluiden eigenlijk niet gewenst zijn. Bovendien vind ik het raar dat er bij zo'n op slot gegooid topic dan wél een groen vinkje van “opgelost” wordt gezet, want dat klopt dan toch niet?

Het is echter inderdaad zinloos een topic door te laten lopen als er toch geen afdoende antwoord komt, maar jammer is het natuurlijk wel dát dat antwoord niet wordt gegeven.

Badge +3

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.

Daar gaat het dus mank, want ook pre-corona was controle zeldzaam, of is men al jaren bang voor agressie (werk veilig kunnnen doen)? Dan heb je een groot probleem, toch?

Andere antwoorden zijn dat controle minder noodzakelijk is wegens ‘beheerste toegang’ (poortjes) en dat een conducteur (tegenwoordig?) veel meer taken heeft dan alleen fluiten/sluiten en kaartjes knippen.

Nou zal dat allemaal best zo (kunnen) zijn, maar de zichtbaarheid -al is het maar een servicerondje met wat waarschuwingen-  wordt node gemist. Tot zelfs waar reizigers zich ‘onveilig’ (moeten) voelen wegens gebrek aan een conducteur?!

Iemand koopt natuurlijk geen kaartje ‘om gecontroleerd te worden’, maar andersom ook niet. Dus o.a. scheefrijden 1e klas is tegenwoordig ‘de norm’. Pech, kom maar langs en stuur me maar weg…

Badge +3

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel.

Tot zover prima, dat is niet openbaar, al vér voor corona en zullen we het mee moeten doen dus… 

Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden.

Bingo! Sorry @Erryt NS maar hier ga je dus schaakmat… of patstelling.

Noem er één (andere tijdrovende werkzaamheden) die er in pakweg 1990 met bijna gegarandeerd drie keer kaartcontrole op Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam er toen altijd was, en waardoor die zichtbaarheid/controle nu overbodig of niet meer haalbaar is?

Welke andere werkzaamheden dus? Niet zelden was het (jaren 90) een ‘wedstrijdje’ tussen conducteurs en Railcatering wie er achter wie aan mocht lopen door het gangpad. :sweat_smile:

Zonder Railcatering en met ov-chipkaart apparatuur wint de HC dat natuurlijk, al is het maar alleen de 1e klas ‘schoon vegen’ (die paar deugnieten in de 1e klas voorzien van een UvB misschien).

Oke, elke 30 minuten een VIRM-6 volledig ‘knippen’ (kaartcontrole) lukt @Loes ook niet, maar daar ging het ook niet over.

De zichtbaarheid is (al heel lang) totaal weg, en mensen maken daar gretig misbruik van. Want er is toch geen controle! En indien wel, dan kom je weg met een waarschuwing en mag naar 2e klas verkassen bijvoorbeeld. UvB geen tijd voor, wegwezen dus (en blij dat je ermee wegkomt zonder die UvB die je toch niet krijgt)!

Nou ja vooruit dan maar… en klacht tegen de hc, want ik wilde 'alleen maar mijn telefoon opladen’ of andere smoes.

Met NS Flex is het helemaal losgeslagen, want een keertje (heel incidenteel, bij controle dus pas!) €20 aftikken via je factuur, en vervolgens gewoon 1e klas mogen blijven zitten, want ze kunnen je verder toch niets maken.

Zeg Loes, hoe gaat het met de fietsen in jouw treinen voor die pilot tot 15 september? :rofl:

Dat is voor jou/jullie ook wel extra werk natuurlijk (instapcontrole of reserveringen controleren in de trein en zo)… En controleren welke fiets bij welke persoon hoort en of die wel aangemeld is!

Als niemand zich meldt met een geldige reservering voor deze fiets gooi ik hem (welke dan?) op het volgende station de trein uit!

Yeah right… :sweat_smile:

 

Reputatie 7

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel.

Tot zover prima, dat is niet openbaar en zullen we het mee moeten doen… 

Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden.

Bingo! Sorry @Erryt NS maar hier ga je dus schaakmat… of patstelling.

Noem er één (andere tijdrovende werkzaamheden) die er in pakweg 1990 met bijna gegarandeerd drie keer kaartcontrole op Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam nog niet waren, en waardoor die zichtbaarheid/controle overbodig of niet meer haalbaar is?

Welke andere werkzaamheden dus? Niet zelden was het (jaren 90) een ‘wedstrijdje’ tussen conducteurs en Railcatering wie er achter wie aan mocht lopen door het gangpad. :sweat_smile:

Zonder Railcatering en met ov-chipkaart apparatuur wint de HC dat natuurlijk, al is het maar alleen de 1e klas schoon vegen (wel die paar deugnieten in de 1e klas voorzien van een UvB misschien).

Oke, elke 30 minuten een VIRM-6 volledig ‘knippen’ (kaartcontrole) lukt @Loes ook niet, maar daar ging het ook niet over.

De zichtbaarheid is (al heel lang) totaal weg, en mensen maken daar gretig misbruik van! Want er is toch geen controle. En indien wel, dan kom je weg met een waarschuwing en mag naar 2e klas verkassen bijvoorbeeld. UvB geen tijd voor, wegwezen dus (en blij dat je ermee wegkomt zonder die UvB die je toch niet krijgt)!

 

En daar sla je de spijker op z’n kop. De (ik druk me voorzichtig uit) opmerkingen over de zichtbaarheid van de conducteur zijn er al jaren, nog vóór de Corona pandemie. 

Misschien is het juist door die jarenlange onzichtbaarheid, dat berekende lieden, bij een jarenlang gebrek aan controle, zonder geldig vervoersbewijs in de trein stappen of in de eerste klas plaatsnemen, kortom: misbruik maken van de afwezigheid van controle. En dat dan tegenwoordig bij controle een onveilig gevoel geeft, waardoor er nu niet maar niet meer gecontroleerd wordt.

Afgezien daarvan: als de taak van de Hoofdconducteur zó veel omvattend is geworden, dat die zich urenlang moet terugtrekken, zodat er niet meer gecontroleerd kan worden, er geen tijd is voor de ‘serviceronde’, hoe kan deze dan toezien op de veiligheid, rust en orde in de trein?
Misschien de ‘gewone’ conducteur weer terug, die geen ‘andere’ taken heeft dan het gastvrouw/gastheerschap, de ‘serviceronde’, het geven van informatie tijdens de rit en last but not least: de controle op geldige plaatsbewijzen.

Uiteraard is het ook mogelijk om te bellen of appen met 06 13 18 13 18 als je je onveilig voelt.

Dus iemand die zich onveilig voelt door gebrek aan handhaving op mondkapjes, moet langs mensen zonder mondkapje lopen om een conducteur te zoeken.

Het niet dragen van een mondkapje ondanks verplichting en ontbreken van handhaving is al langere tijd een structureel probleem wat afgewenteld wordt op de goedwillende reiziger. ☹️

Wij hebben dit meermaals aangegeven intern, maar voor ons is er ook een eind, als we niks anders meer kunnen doen. Al het mogelijke voor ons als moderators is gedaan. Ik vind het erg spijtig dat jullie hier geen verbetering in zien. Ik ga ervan uit dat de betreffende afdeling na onze meldingen ook al het mogelijke heeft gedaan. Dit is voor mij niet te achterhalen.

Wat ik hier wel heel teleurstellend aan vind is dat je er vanuit gaat dat de andere afdeling wel alles gedaan heeft (hoeveel afdelingen moet zo'n klacht langs voordat die komt bij de afdeling die erover gaat???), maar je dit niet kan achterhalen… Je kan ze toch even bellen met de vraag wat ze er mee gedaan hebben en dan kritische vragen stellen als je ontwijkende antwoorden krijgt???

Maar jullie zijn voor de klanten van de NS het aanspreekpunt, dus een beetje jammer om je dan achter ‘Andere afdelingen’ te verschuilen. Zou fijn zijn als we dan zelf contact met die afdelingen kunnen opnemen als er zaken niet goed gaan als jullie dat niet kunnen.
Het motto van de NS is toch de reiziger op 1,2 en 3??? Dan zou ik denken dat bij signalen vanuit de klantservice die altijd zeer serieus opgepakt worden.

Ik lees net dat er een ander topic over de hoeveel controle in te trein maar gesloten wordt omdat er alleen maar gemeld / geklaagd wordt dat het niet goed gaat. Als je als bedrijf de reiziger op 1,2 en 3 zet dan moet je zo'n topic toch juist open zetten met zorgen dat die klachten opgelost worden?

Reputatie 6

Momenteel in de ICE van Arnhem richting Keulen. In Arnhem werd omgeroepen dat iedereen uiterlijk in Oberhausen een mondkapje op moet hebben. Bijna niemand droeg het op dat moment. De trein is bomvol, alles volgereserveerd en velen moeten staan. Vlak voor Oberhausen werd nogmaals omgeroepen dat een mondkapje nu verplicht is en de meerderheid dit nog niet draagt. Het is wettelijk verplicht in Duitsland in de ICE etc. De helft van de reizigers zie ik graaien naar kapjes in hun tas of jaszak en deze gaan op de kin of worden met de neus vrij opgezet. Een minderheid draagt hem goed. Echt een theaterstuk! De rest van de mensen sloeg geen acht op de omroep. Het is natuurlijk ook bijzonder dat je anderhalf uur in een volle trein zit en dan vanaf Oberhausen, eerste station in Duitsland, voor de vorm / veiligheid zo'n koffiefilter op moet.

En maar klagen dat er straks nog minder treinen rijden, winkels minder open zijn en er minder diensten verleend kunnen worden omdat personeel ziek thuis zit

Gezond verstand ontbreekt hier duidelijk. Schat zo in dat het Nederlanders waren die net als @wsm en @Rene74 het onzin vinden om een mondkapje op te zetten. Je mag vinden wat je vindt van mondkapjes, maar als het ergens verplicht is, zet je hem gewoon op. En anders ga je niet naar die plekken. Je doet het niet voor je zelf, maar voor de ander. 

Mogelijk zijn de mensen die “onzin” roepen wel minder onzinnig bezig dan je denkt. Voor de vorm een mondkapje.. Een Duitse regering die verwacht dat mensen zich aan iets gaan houden dat een meter eerder of later niet verplicht is…. Net zoiets als roken, op het station niet toegestaan maar 1 tegel buiten de deur kan en mag iedereen een rookgordijn neerleggen… Het toestaan om voor corona de hele bevolking in een keurslijf van wetten en regels te dwingen, dat zou net zoiets zijn als melk verbieden omdat er mensen zijn die lactose intolerant zijn of iedereen verplichten lactose vrije melk in huis te hebben omdat een bezoeker wel eens….Alleen het idee dat je door alleen in de trein een mondkapje te dragen geen corona krijgt…. 
De Nederlandse regering heeft de evaluatie van de ingevoerde maatregelen nog niet eens rond en meerdere deskundigen zeggen dat het maar de vraag is OF die maatregelen wel enige invloed op het verloop hebben gehad. Dat HC’s en machinisten makkelijk corona zouden krijgen lijkt me sterk. Je zou zelfs kunnen stellen dat de kans voor hen veel kleiner is. Een afgesloten werkplek zonder contact met het publiek voor de machinist en, zoals berekend was, van minder dan 15 minuten onbeschermd kontakt met een besmet persoon zou je geen besmetting oplopen. Dus ook de HC’s hebben vrijwel geen kans op een besmetting want die blijven redelijk uit het zicht. 
Als je het over verplichtingen wilt hebben…… licht op de fiets, hand uitsteken, maximum snelheid, rijden onder invloed….. 
 

Reputatie 7
Badge

Omdat het weinig mensen iets interesseert?

Reputatie 7

Uw vraag houdt menigeen hier bezig en kan ik helaasniet beantwoorden.

Vrees echter dat een upgrade naar de 1e klas weinig zoden aan de dijk zal zetten. Het gebrek aan controle/toezicht/handhaving zorgt, langs verschillende wegen, ook in de 1e klas voor overlast. Bovendien worden er momenteel 600.000 gratis upgrades naar de 1e klas uitgedeeld.

Raad u aan om, voor zover u dat al niet doet, gebruik te maken van een kwalitatief goed mondkapje (ffp2 of nog beter ffp3).

Reputatie 7
Badge +4

en dat een conducteur toch niet gemachtigd was om bekeuring uit te schrijven en daarvoor de hulp handhaving op moest roepen.

 

Het is ook niet juist. Een conducteur is ook B OA en mag gewoon bekeuren. Het probleem zit hem in het vermijden van conflicten met mensen met een eigen werkelijkheid, die de feitelijke oorzaak vormen.

 

Zie verder de opmerkig van @Jeroen hieronder.

Reputatie 6

Dat antwoord is inmiddels al heel vaak gegeven. Dat je het antwoord niet naar wens is is spijtig, maar dat verandert het antwoord niet. Ik zal dan hopelijk voor de laatste keer nogmaals hetzelfde antwoord geven. De bedoeling is dat de conducteur nog steeds zijn/haar controle ronde doet, maar deze dient zelf in te schatten of het veilig is om dit te laten plaatsvinden. Hierdoor kan het zijn dat er minder controle is dan voorheen want ook personeel dient haar/zijn werk veilig uit te kunnen voeren.

Klopt niet dat dat antwoord al héél vaak is gegeven. Ontwijken van de vraag, ja, dat wel. Maar er lopen meestal gelijktijdig meerdere/vele topics op dit forum die erop neer komen dat de conducteur vrijwel niet meer zichtbaar is in de trein tijdens de reis. Dan zijn ofwel al die mensen die daar een topic over beginnen gek (en met hen allen die wel die mening hebben, maar niet de moeite nemen hier te posten), ofwel ze hebben daadwerkelijk een punt.

Ik reis regelmatig met de trein en zie op lange trajecten veelal geen conducteur langskomen. Terwijl er echt geen sprake is van onveiligheid. 99 van de 100 keer is er ook geen onveilige situatie in de trein, gelukkig maar. Dus ik zie dat onveiligheidsargument niet zo.

Maar waar het op neer komt, is: dit forum is onderdeel van de officiële NS-website, dus je mag aannemen dat bepaalde mensen van de NS, en ook beleidsbepalende mensen, hier af en toe een oog op werpen, immers, het lijkt mij dat het voor hen belangrijke input is over hoe hun klanten denken over de dienstverlening van NS. Onze firma heeft ook een website waar mensen een bericht op kunnen achterlaten, en als ik zie dat er heel veel berichten zijn over een bepaald aspect van onze service, dan ga ik daarmee aan de slag en doe er iets mee/aan. Dan ga ik de mensen die die punten naar voren brengen niet diskwalificeren dat ze klagen of zeuren, of vinden dat we het zo geweldig doen zonder een inhoudelijke reactie te geven.

Ik snap best dat jij als moderator daar niks aan kan doen, of in elk geval geen antwoorden kan geven die je zelf niet krijgt, maar dat ligt niet aan de mensen die de vragen stellen.

Reputatie 6

Ik snap jullie kant van het verhaal ook heus wel. Er is een handelsperspectief in het leven geroepen voor rijdend personeel. Voor corona waren hier al veel vragen over, zoals Robert aangaf. Destijds is er keurig verwoord wat de taken zijn van mijn collega's. Dat link naar dat topic heeft Sascha in het gesloten topic gestuurd. Ik kan niets anders dan zeggen dat er toen al veel signalen waren dat er personeel was die daar helaas van afwijkt en soms zelfs onzichtbaar was. Het onzichtbare gedeelte komt voornamelijk door andere werkzaamheden. Wij zetten echt alle signalen door zowel positief als negatief. Zodoende kan er vanuit de organisatie gekeken worden naar zowel het handelsperspectief als individueel. Helaas en ook weer niet helaas kunnen wij niets zeggen over het functioneren van een specifieke collega, maar indien het blijkt dat er een collega zijn werk niet naar behoren doet dan wordt er echt wel ingegrepen. Als we dit wel konden terugkoppelen waren de klachten hierover waarschijnlijk toen al een heel stuk minder. Ik moet ook eerlijk zeggen dat we tijdens deze periode van vragen te maken kregen met Corona waardoor het allemaal nog erger begon te lijken en het handelsperspectief ook veranderd moest worden. Dit was niet bevorderlijk voor het stukje zichtbaarheid in de trein, maar dit lijkt me ergens best logisch. Het is voor de reiziger als voor het personeel niet prettig om corona de kans te geven om zich te verspreiden. De vraag kan in dit geval ook zijn, hoe kunnen we beter handhaven zonder de veiligheid nog meer op het spel te zetten. Dan val ik toch terug op het stukje dat de collega die de dienst draait in de trein dit het beste zelf kan beoordelen en dat is per individu toch anders. Loes zal ten alle tijden haar ronde draaien waar een andere collega toch wat benauwder is. Onze organisatie is hier echt wel mee bezig en hopelijk merken we allemaal snel verbetering. Ik heb persoonlijk het vermoeden nu alles weer een beetje naar het oude normale begint te gaan dat er echt wel meer zichtbaar personeel in de trein zal zijn.

 

Ik wil nog tot slot benadrukken dat ik echt niet het topic op slot heb gegooid omdat ik er klaar mee ben. Als dit topic vol stond met positieve berichten die zich continue bleven herhalen had ik precies hetzelfde gedaan. We zijn hier met zijn allen voor elkaar bezig want dit is en blijft een reiziger-helpt-reiziger community waarbij de moderator dit in de juiste banen probeert te lijden. Op het moment dat een topic geen vordering meer maakt dan is het daar einde verhaal.

Heel erg bedankt voor je oprechte reactie.

Maar laten we even eerlijk zijn: we kunnen corona erbij halen, maar al jaren vóórdat die vleermuis in Wuhan dat virus losliet, was de te geringe zichtbare aanwezigheid van de conducteur in de trein al een regelmatig punt van discussie op dit forum. Dus ik stel voor dat we corona er even buiten laten.

Ook destijds werd al geschermd met “andere werkzaamheden” die een HC zou hebben en die hem zouden verhinderen zichtbaar in de trein aanwezig te zijn. Ik heb toen al eens gespeurd en recentelijk nog eens, want ik was érg nieuwsgierig welke andere drukke werkzaamheden die HC's dan zitten te doen in die afgesloten ruimtes. Maar ik weet het niet. En als je naar vacatures voor HC's kijkt, wordt er ook nergens gerept over “andere werkzaamheden". Wel over (en ik citeer nu even vrij): U bent een belangrijke schakel in het contact tussen NS en de reiziger. U zorgt ervoor dat de reizigers veilig kunnen in- en uitstappen, assisteert hen daarbij wanneer noodzakelijk, en zorgt ervoor dat de trein veilig kan vertrekken. In de trein bent u aanwezig als gastheer/gastvrouw, u controleert of mensen de regels in acht nemen en spreekt hen desnoods daarop aan, u adviseert reizigers die vragen hebben over de reis en u geeft voorlichting wanneer die gevraagd wordt.” Enz. enz. Nergens wordt gesproken over “andere” werkzaamheden dan zichtbaar aanwezig zijn in de trein voor de reizigers. Nergens wordt gesproken over werkzaamheden die gedurende de reis in afgesloten ruimtes moeten worden uitgevoerd.

Dus laten we nou gewoon eens met open vizier praten. Ik zie regelmatig conducteurs die zich na het geven van het vertreksignaal haasten zich terug te trekken in een ongebruikte machinistencabine of andere afgesloten ruimte. Of die zich behaaglijk in een 1e klasse coupé vlijen tot het volgende station, en die zijn dan echt niet “aan het werk", met wát dan ook. Vele anderen merken dat ook op, en dat is ook te merken aan het aantal topics dat erover geopend wordt. Maar het lijkt erop dat het signaal niet wordt opgepakt door NS.

Je komt zo af en toe mensen tegen in de trein die één of andere enquête houden over de dienstverlening of over het reisgedrag. Ik zou zeggen: laat eens een stel werkstudenten een maand lang reizigers in de trein vragen of ze al een conducteur gezien hebben IN de trein en of ze weten waar ze tijdens de reis de conducteur kunnen bereiken. En kijk dan eens wat de uitkomst is. Gewoon objectief.

En áls je dan een topic sluit omdat er noch een antwoord op de vraag is gegeven, noch voortgang in zit, prima, maar doe dat dan op een vriendelijke manier en niet zo kortaf als je onlangs deed. Heb dan een beetje begrip voor het feit dat het heel frustrerend is dat er geen inhoudelijk antwoord komt. En plaats zeker geen groen vinkje bij het topic alsof het “opgelost” zou zijn. OK?

Omdat er toen ook genoeg mensen waren die om wat voor reden dan ook geen mondkapje konden dragen... ik was er zelf ook 1

 Ptss en kon er dus geen 1 dragen aangezien mijn verkrachter mij de mond dicht kneep en dus is een mondkapje een trigger dus een no go. Sorry dat je tot de risico's hoorde maar het boeit me weinig of iemand anders behoord tot de risico groep.. een ander hoeft zich niet te kwellen ivm iemand uit een risico groep. Mochten we ooit weer eens mondkapjes moeten dragen wil ik meegeven om te vragen waarom iemand geen mondkapje opgeeft en of je evt kunt helpen als er een reden is waarom niet ga met elkaar in gesprek! Ipv oordelen 

Wat een verbazingwekkende reactie, in een ander topic wil je graag dat mensen rekening met jou houden maar vervolgens geeft je hier duidelijk aan schijt aan anderen te hebben in het geval van mondkapjes en risico op ernstig ziekworden.

Ik denk dat je nog maar eens goed moet nadenken over wat je hier zegt waarbij je geen boodschap hebt aan een ander en vervolgens wel wilt dat die ander rekening houdt met jou.

Ik hoef hier niet aan te geven hoe ik werk inderdaad, maar ik loop tegen dezelfde problemen aan als reizigers. Ik doe graag mijn werk en dan is het prettig als ik een collega tref, die er hetzelfde instaat. Intern wordt er onderling veel over gesproken.

Reputatie 2

Wat Thom aangeeft klopt, een conducteur mag gewoon bekeuren aangezien deze BOA is alleen heeft de NS er voor gekozen om het verbaliseren indien de gelegenheid daarvoor is aan V&S over te laten zodat de Hc zijn.haar andere werk kan doen.  Maar er zijn genoeg Hc’s die de afgelopen maanden verbaliserend hebben opgetreden tegen mondkapje weigeraars, ik ben er meermaals getuige van geweest.

En wat was de leeftijd van het meisje ?  Wellicht viel ze niet onder de mondkapjes plicht.

 

Volgens het beruchte Whatsapp nummer heeft de NS met de regering afgesproken dat er een niet actief vervolgingsbeleid geldt, dus met andere woorden de hc hoeft geen ene controle uit te voeren en kan lekker op zijn kont in de eerste klas coupé gaan zitten en met zijn telefoon gaan spelen .... Als je een probleem hebt moet je maar een andere zitplaats of staplaats gaan zoeken , dit waren de bijna letterlijke woorden ....bullshit !

 

Reputatie 7

Wat u schetst is een herkenbaar beeld sinds jongeren weer meer vertier buiten de deur hebben en op vrijwel alle plaatsen buiten het ov geen mondkapjes meer verplicht zijn. Heb eerder gelezen dat strikte controle en handhaving in het OV niet haalbaar is of zou zijn en men blijft uitgaan van de eigen verantwoordelijkheid. Zoals met heel veel zaken in Nederland.

En anders lees ik graag van iemand van NS zelf waarom controle/handhaving (met mogelijke consequenties) niet gebeurt. Om misschien dezelfde reden waarom er nauwelijks vervoerbewijzen gecontroleerd worden en velen ongeoorloofd 1e klas rijden bijvoorbeeld.

Reputatie 7

Maar er zijn genoeg Hc’s die de afgelopen maanden verbaliserend hebben opgetreden tegen mondkapje weigeraars, ik ben er meermaals getuige van geweest.

 

Dat zal ook vast wel, maar het is jammer genoeg een druppel op een gloeiende plaat. Was er meer mogelijk; en liep personeel vaker controlerend door de trein ipv alleen vriendelijk goedemorgen te zeggen, dan is het risico op aangesproken en beboet worden groter en worden mensen voorzichtiger / houden zich sneller aan de regels.  

Reputatie 7

Tja. Risico's horen bij het leven, ook de kans om verkouden te worden.

Reputatie 7
Badge +3

 Omdat ik tot de kwetsbare groep behoor en nog niet volledig gevaccineerd ben voelde ik me niet op mijn gemak, was dan ook blij dat ik uit kon stappen.

Als u werkelijk tot een risicogroep behoort en zo bang bent besmet te raken, kunt u zich afvragen of u misschien beter de trein voorlopig helemaal moet mijden. In tegenstelling tot het wondermiddel dat de mondkap voor sommigen lijkt te zijn, is het absoluut niet zo dat u geen risico meer loopt als iedereen wel een mondkapje draagt in de trein. Zeker als u langer met een besmettelijk persoon langere tijd in een coupé zit, is - afhankelijk van de ventilatie op die plaats - er nog steeds een reële kans om besmet te worden, ook al draagt u beiden een mondkap.

Niet alle mensen die tot een risicogroep behoren zijn bang te zijn om besmet te raken. Zij nemen zelf al voldoende maatregelen. Punt is dat mensen in een risicogroep nog steeds niet volledig in de maatschappij kunnen mee draaien, omdat er steeds meer mensen zijn die lak hebben aan de maatregelen.
Er zijn inmiddels onderzoeken die uitwijzen dat een mondkapje wel effect kan hebben. Dat het helemaal niets doet betwijfel ik, want dan zouden er heel veel mensen de afgelopen maanden in het OV besmet geraakt moeten zijn. Dat is echter niet in de cijfers terug te zien.

Reputatie 7

Gezond verstand ontbreekt hier duidelijk. Schat zo in dat het Nederlanders waren die net als @wsm en @Rene74 het onzin vinden om een mondkapje op te zetten. Je mag vinden wat je vindt van mondkapjes, maar als het ergens verplicht is, zet je hem gewoon op. En anders ga je niet naar die plekken. Je doet het niet voor je zelf, maar voor de ander. 

🤣🤣 Het waren met name ook Duitsers zelf die vanaf Amsterdam naar huis gingen. De meesten zetten na de rit vanaf Amsterdam niet opeens over de grens dat ding op. Plicht of niet, ze vinden dat blijkbaar onzin. Lees maar eens in Duitse media wat zij van hun gezondheidsminister vinden. Die gaat als enige in Europa nog steeds niet overstag - alleen in vliegtuigen en regionale treinen hoeft het niet meer.  Maar zo serieus wordt die plicht dus tegenwoordig ook in Duitsland niet meer genomen@MoDe 

Reputatie 7

Misschien is het wel zo, dat ‘klaagtopics’ op slot worden gegooid, om zo aan te kunnen tonen, dat het aantal klachten over het serviceniveau afneemt. Of om voor de NS lastige onderwerpen te negeren, zoals de controle in de trein en de (on)zichtbaarheid van de ‘gastheren/gastvrouwen’ …

Wat Thom aangeeft klopt, een conducteur mag gewoon bekeuren aangezien deze BOA is alleen heeft de NS er voor gekozen om het verbaliseren indien de gelegenheid daarvoor is aan V&S over te laten zodat de Hc zijn.haar andere werk kan doen.  Maar er zijn genoeg Hc’s die de afgelopen maanden verbaliserend hebben opgetreden tegen mondkapje weigeraars, ik ben er meermaals getuige van geweest.

En wat was de leeftijd van het meisje ?  Wellicht viel ze niet onder de mondkapjes plicht.

 

Reputatie 6

Ondanks dat we aangeven dat we kritiek erg waarderen heb je nog het vermoeden dat wij alleen maar positieve reizigers toelaten? Ik ben erg benieuwd met welk antwoord je wel akkoord gaat, Peter?

Het zou fijn zijn als er eindelijk (gezien de vele topics over dit onderwerp) een open en eerlijk antwoord zou komen op de vraag waarom conducteurs (meestal) onzichtbaar voor de reizigers zijn in de trein en zich terugtrekken in een niet voor reizigers toegankelijke ruimte. Dat zou fijn zijn.

En als het topic dan gesloten wordt zónder dat dat antwoord gegeven is, vind ik het raar dat er toch een groen vinkje bij wordt geplaatst om aan te geven dat de vraag wél beantwoord is.

Het dragen van een mondkapje is eigenlijk vooral een kwestie van gezond verstand, goed fatsoen en empathie. Waarom zou je niet je stinkende best doen om de kans te verkleinen dat je anderen aansteekt? Dat uitgangspunt zou normaal moeten zijn.

Ik heb de afgelopen dagen weer met verbazing naar mensen gekeken die snotterend en kuchend in de eerste klas zaten en geen enkele moeite deden om hygiëneregels in acht te houden zoals: a) een hand voor de mond te houden; b) eventueel een zakdoek of een sjaal voor hun mond te houden; c) een mondkapje te dragen.

Doe toch normaal, mensen. We zitten allemaal dicht op elkaar gepakt in een kleine treincoupé waar we elkaars adem opnieuw inademen. Niemand kan een griep of een verkoudheid gebruiken. Ik heb het niet eens over corona. Heb eens beetje respect voor de gezondheid van anderen en behandel anderen zoals jezelf graag behandeld wilt worden.

Natuurlijk zou er méér controle moeten zijn in de periodes dat mondkapjes verplicht zijn, maar er moet uiteindelijk iets in onze maatschappij veranderen. Daar kan de NS niet alleen iets aan doen.

Als je bang bent om ziek te worden blijf je toch gewoon thuis?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het niet. Ik heb aangegeven waarom ik het desbetreffende topic heb gesloten. Wij negeren nooit klachten, maar als een klacht zo vaak wordt herhaald heeft het geen toegevoegde waarde meer. Dat het antwoord niet door iedereen wordt geaccepteerd wil niet zeggen dat het antwoord niet klopt.


Als een klacht zoveel herhaald wordt, dan moet er eens verder gekeken worden. Want blijkbaar wordt er niets met de klacht gedaan. Iedere klacht heeft toegevoegde waarde en in geval van herhaling zouden meerdere klachten juist een signaal afgeven dat er iets mee gedaan moet worden.

Reageer