Waarom zet de NS oude aftandse treinen in op drukke lijnen?

• 14 december 2017
  • 21 reacties
  • 3178 Bekeken

Op 13-12-2017 werd er om 16.18 uur door de NS een erg oud treinstel ingezet als Sprinter vanuit Utrecht-Zwolle. Toen deze in Utrecht het station binnenreed vond ik het al vreemd dat er 3 "locs" gebruikt werden. Je stapt in want je wilt graag naar huis. In mijn geval Wezep. De banken in deze trein (groen skai) gooien je 40 jaar terug in de tijd. Met medereizigers nog besproken dat we allemaal een soort dejavu hadden. Als je nog geen last van je rug hebt dan loop je dat op die banken wel op. Slopen die hap!

We vertrokken op tijd, dat wel... maar de trein kwam daar al een beetje moeilijk van z'n plek... Utrecht Overvecht: het ging al een beetje met horten en stoten. Bilthoven: bokkerig probeerde de machinist de trein uit het station te krijgen... Na ongeveer 200 meter van het station werd er omgeroepen dat de remmen waren vastgelopen... ze gingen proberen dit te verhelpen. Nog een paar ferme stoten maar de trein weigerde mee te werken. Vervolgens werd verteld dat er een onderhoudsteam onderweg was... Werd ook niets. Toen werd er verteld dat we geëvacueerd zouden worden. Weer wachten... Die evacuatie ging per treinstel. Er wordt een trap tegen één deur gezet waarna iedereen uit de trein kan. Al lopend langs het spoor begeleid door rode lampjes☺️, glibberend door de resten van de sneeuw ging het richting station Bilthoven. Vervolgens ben je op het station en hoor je niets meer!!! Sta je daar een beetje wezenloos... lange dag achter de rug en nu? Wat gaat er gebeuren? Hoe kom ik thuis? Waarom wordt er door de NS geen personeel ingezet om mensen op te vangen? Het zou hooguit 20 minuten vergen. Waar iedereen z'n vraag kan stellen en niet als kip zonder kop rondloopt. Misschien iets om ter harte te nemen bij een volgende evacuatie???
EN HAAL DIE OUDE AFTANDSE TREINEN VAN HET SPOOR!!!

Overigens nog bedankt voor de koffie!

Met vriendelijke groet,
Gerrie van 't Oever-van Diepen

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De "oude aftandse treinen" zullen nog op het spoor blijven tot 2021 als alle nieuwe sprinters in dienst zijn. De treinen met de groene bankjes op deze lijn zijn overigens pas 25 jaar oud, bij een normale levensduur van 35 jaar.
EN HAAL DIE OUDE AFTANDSE TREINEN VAN HET SPOOR!!!
Ok, heb jij toevallig andere treinen in je schuur staan die in plaats van deze treinen ingezet kunnen worden? Aanschaf van nieuwe treinen gaat jaren overheen, het proces is gelukkig inmiddels zo ver gevorderd dat de eerste treinen afgeleverd zijn maar het zal nog zeker anderhalf duren voor je de oude treinen minder vaak tegen zult gaan komen, en voor ze helemaal weg zijn ben je nog een jaar verder.
Als je een fatsoenlijk antwoord wil moet je niet zo schreeuwen op een openbaar forum. Treinen gaan normaal rustig 40 jaar mee, deze treinen zijn maar zo'n 25 jaar oud. Dus wees blij dat de NS überhaupt bereid is om deze binnen enkele jaren te vervangen, want dit is gewoon een luxeprobleem. Ik stap dan zelf ook gewoon graag in de trein, of deze nou 5, 20 of 35 jaar oud is.
Reputatie 6
Badge +1
Het probleem bij deze trein gisteravond was dat het niet direct duidelijk was wat er aan de hand was. Ik lees dat er iets verkeerd gegaan is in de communicatie, waardoor het langer duurde voor de trein geëvacueerd kon worden.

Verder betekent 'reisleider' niets anders dan dat iemand actief is op dit forum en af en toe iets nuttigs post. Alleen mensen met 'NS' achter hun naam spreken officieel namens NS.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens zijn de SGM treinstellen ouder dan deze DDAR's, al hebben SGM's nog een keer een revisie gehad waarbij er o.a. nieuwe stoelen in zijn gekomen. Wellicht dat ze daardoor minder "aftands" ogen dan de DDAR's.
Hallo GerrievanDiepen en welkom op het NS Forum,

Het is nooit leuk als een trein uitvalt laat staan als je het vermoeden hebt dat dit komt door oud materieel. Ik snap dat dit niet wenselijk is en ook dat je graag van meer comfort wilt genieten. Het is helaas onmogelijk om bij een defecte trein gelijk informatie te verspreiden hoe wij dit gaan oplossen. Hier moet eerst over na worden gedacht en op dat moment zullen alle opties worden bekeken. In jouw geval is het erg lastig om gelijk iemand naar het station te sturen om deze informatie te verspreiden. Deze informatie is er nog niet en er moet ook maar net iemand daar op het station staan die dit op zich kan nemen. Desondanks snap ik je frustratie wel en zal er een melding van maken.
Ik begrijp even niet waar jij je mee bemoeit, "reisleider"! De "betalende reiziger" betaald meer dan genoeg. Desondanks wordt het reizen met de trein steeds duurder... en weersomstandigheden, drukte en overmacht is begrijpelijk maar dit soort toestanden niet. Bovendien heb ik het gevoel "reisleider" dat jij 's avonds niet met de trein naar huis hoeft....
[Ik reis sinds 25 jaar meerdere keren per week met de trein van Harderwijk naar Amersfoort. Voornamelijk in de 2e klas.

(En sinds ruim 2,5 jaar ook vanaf Amersfoort / Amersfoort Schothorst door naar Amsterdam Zuid. (Met helaas een dikke 20 minuten overstaptijd, maar daar kunt u niks aan veranderen, dat weet ik.))

In 2017 (of misschien zelfs al wel eerder) gingen er tot mijn grote vreugde nieuwe(re) dubbeldekkers rijden tussen Zwolle en Utrecht. Vooral vreugde omdat je daarin meer beenruimte hebt en je (net als in de IC's naar Schiphol) ook two seats banken hebt, met een tafeltje bij elke stoel.

Helaas was het een paar maanden geleden ineens afgelopen met die nieuwere dubbeldekkers op dit traject. Inmiddels rijdt er alweer lange tijd van dat stokoude materieel: de dubbeldekkers met de groene bankjes, waarbij je tijdens de spits als haringen in een ton zit op die four seats bankjes. (Zeker als je ruim 1.80m bent;-) .

Waarom is ervoor gekozen om op dit drukke traject toch weer die oude dubbeldekkers in te zetten, daar ben ik wel benieuwd naar?

En kunt u misschien ook aangeven wanneer op dit traject weer nieuwere treinen / sprinters gaan rijden? Op de kaart zie ik staan dat dit voor dit traject gepland is tussen 2018 en 2020. Dat is een nogal ruime tijdrange, vandaar de vraag.;-)

Alvast hartelijk dank voor uw reactie.
Reputatie 7
De DDZ is een intercity, Die naar de intercity dienst is gegaan. Bij het instromen van de SNG, gaat de DDAR uit dienst uiteindelijk.
Ter aanvulling op de reactie van Slidestops: De DDZ is het 'nieuwere' materieel (ziet er nieuwer uit door een relatief recente revisering) wat vorig jaar op dit traject als Sprinter werd ingezet. Dat was echter voornamelijk een noodoplossing, gezien dit materieel dus bedoeld is om te rijden als een Intercity. Bij de dienstregeling van dit jaar is dat dus ook gebeurd. Ter vervanging is het oudere DDAR materieel weer ingezet op dit Sprinter traject.

Op de vraag wanneer er op dit traject nieuwe treinen gaan rijden durf ik helaas geen antwoord te geven. Het nieuwe SNG Sprintermaterieel wordt vanaf eind dit jaar ingezet, maar zoals je hier kunt lezen komen de regio's Hoorn, Amsterdam en Den Haag eerst aan bod. De Sprintertrajecten in het noorden van het land zullen ook aan bod komen, maar op dit moment is het voor ons nog niet bekend wanneer dat zal gebeuren.
Reputatie 5
Treinen gaan normaal rustig 40 jaar mee, deze treinen zijn maar zo'n 25 jaar oud.
En toch houden ze er (nu al) zo maar mee op ?! Hoe moet dat de volgende 15 jaar dan ?

Zat van de week in een SGM (die moeten waarschijnlijk nog 25 jaar mee) waar steeds werd omgeroepen dat de vertraging veroorzaakt werd door probleem met de remmen. Wie schetst mijn verbazing toen de trein, eenmaal aangekomen op Den Haag CS, gewoon werd ingezet voor de retour-rit ...

... komen de regio's Hoorn, Amsterdam en Den Haag eerst aan bod. De Sprintertrajecten in het noorden van het land zullen ook aan bod komen,
En de Randstad ? Onlangs weer breeduit in het nieuws vanwege drukte en problemen ... nog 25 jaar de SGM ?
Of staat 'regio' Den Haag voor traject Dordrecht - Den Haag ??
De reizigers naar de Randstad zullen nog enige jaren moeten wachten en het ongemak voor lief moeten nemen.
Wanneer komt de NS met een tijdspad uitrol nieuwe treinstellen Zwolle - Utrecht?
Treinen gaan normaal rustig 40 jaar mee, deze treinen zijn maar zo'n 25 jaar oud.
En toch houden ze er (nu al) zo maar mee op ?! Hoe moet dat de volgende 15 jaar dan ?

Zat van de week in een SGM (die moeten waarschijnlijk nog 25 jaar mee) waar steeds werd omgeroepen dat de vertraging veroorzaakt werd door probleem met de remmen. Wie schetst mijn verbazing toen de trein, eenmaal aangekomen op Den Haag CS, gewoon werd ingezet voor de retour-rit ...

Elke trein, oud of nieuw, kan wel eens een vaste rem hebben. Treinen worden nou eenmaal heel intensief gebruikt en het is en blijft techniek.
Een vaste rem betekent ook niet dat een trein direct naar de werkplaats moet. Vaak is dit redelijk eenvoudig op te lossen en kan de trein daarna gewoon weer ingezet worden.

SGM wordt overigens zeker geen 25 jaar meer ingezet. De eerste nieuwe sprinters (SNG) staan al te trappelen en zullen nog dit jaar op de eerste trajecten in de reizigersdienst ingezet worden.
Als alle nieuwe sprinters afgeleverd zijn en alles goed rijdt, zullen zowel de SGM als de DDAR een enkele reis naar de sloper krijgen, dus nog een paar jaar geduld.

... komen de regio's Hoorn, Amsterdam en Den Haag eerst aan bod. De Sprintertrajecten in het noorden van het land zullen ook aan bod komen,
En de Randstad ? Onlangs weer breeduit in het nieuws vanwege drukte en problemen ... nog 25 jaar de SGM ?
Of staat 'regio' Den Haag voor traject Dordrecht - Den Haag ??

Aangezien SGM dus naar de sloper gaat over een aantal jaar, zullen er ongetwijfeld andere treinen komen te rijden. Of dat nu SLT of SNG wordt, het zal in ieder geval moderner materieel zijn.
Badge
Kunnen de SGMs en DDARs niet worden verpatst aan het buitenland ipv gesloopt? Je zit dan wel met de bovenleidingsspanning die het mogelijke inzetgebied beperkt (een probleem dat je bij de Wadlopers en Buffels niet had), maar in half Frankrijk rijdt men ook met 1500V...
Badge +3
Impliceer je daarmee niet een beetje dat Frankrijk blij zou zijn met ons afgedankte materieel (ook al is het pas 25 jaar oud)?
Reputatie 7
Badge +3
@DDietzen
Frankrijk is nou ook weer geen derdewereld land
Badge
Veel RER- en Transilienmaterieel is al aardig op leeftijd: Z 5300 dateert uit de jaren zestig; RIB en Z 6400 uit de jaren zeventig; Z 5600, Z 8800 en Z 20500 uit de jaren tachtig. Om maar even een impressie te geven van de ouderdom van het materieel in Frankrijk.

Dit geldt niet alleen voor Île-de-France. Ook in bv. Provence-Alpes-Côte-d'Azur (waar Marseille, dus 1,5kV, in valt) rijden de RIO 80's nog, die zijn van 1980.
SGM is wellicht te zeer op leeftijd, maar met DDAR zou men nog wel wat kunnen, me dunkt.

Enne... als de Fransen SGM of DDAR zouden inzetten, zijn ze dus zogenaamd een derdewereldland, terwijl Nederland er nu volop mee rondrijdt? Is Nederland dan ook ineens een derdewereldland? Die vergelijking met de derde wereld gaat er bij mij niet in. :?
Reputatie 7
Badge
Weet je, dit coole materieel uit 1996-1998 heeft tijdenlang in Noord-Holland gereden. Wij Brabanders hebben recent zelfs de voorlopers uit 1985 mogen gebruiken (die nu tussen Alkmaar en Haarlem rijden). Hebben jullie mij horen klagen? Nu is het tijd aan om het stokje over te dragen, en is Utrecht-Zwolle 2 jaar aan de beurt.

Jullie boffen met deze vintage look, zonder meerprijs! Bij ICD wagons uit 1980-1988 moet je toeslag betalen om er in te mogen reizen ...
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap ook niet zo goed waarom de reizigers tussen Utrecht en Zwolle menen dat zij altijd recht hebben op het nieuwste materieel.
Badge
En dat enkel en alleen omdat ze een jaartje of twee het geluk hadden dat NS het DDZ ergens kwijtmoest in afwachting van FLIRT... Nu denken ze volgens mij dat ze daarom nu 'recht' hebben op DDZ (of ander hoogwaardig materieel) of zoiets?
Reputatie 5
Jullie boffen met deze vintage look, zonder meerprijs!
Ja, breng de stoomtrein terug !! Er zijn op dit forum luddieten die zomaar terug willen naar die tijd.
(http://www.dfbonline.nl/begrip/15994/luddiet)

Reageer