beantwoord

Waarom zien we conducteurs zo weinig in de trein?



Toon eerste bericht

51 reacties

Ik zit nu weer in de trein en reis 1e klas betaal hier graag meer voor werk er en houdt van de rust. Ik reis altijd het traject Schagen Haarlem en terug. Ik denk van de 15 x dat ik reis er zo gemiddeld 1x controle is. 

Conducteurs zie je niet. Wat je wel hoort nu ook weer zitten er weer twee lyust te bellen. " Kom we gaan 1e klas zitten ze controleren toch niet".  Maar ik zie dat ik niet de enige ben die zich er aan stoort. Ik kan nog geen reactie van NS op deze topic. 

En het meest stoort ik me aan de conducteurs die in dat hokje in de 1e klas gaan zitten waar die deur van dicht klettert en dat op elk station 2x . Lof voor de gezellige conducteurs die wel door de trein komen . Zijn altijd dezelfde

Er is in Duitsland nog nooit een dienstregeling aangepast als RE/RB treinen zonder vaste conducteur gingen rijden. In Groningen en Friesland trouwens ook niet. 

Dat er wat aanpassingen aan het materieel nodig zijn zal best maar die kunnen zonder problemen uitgevoerd worden. 

Zeg meneer financiën, waarvan wil je dat gaan betalen want je verkondigt overal dat de NS geen geld meer over heeft en zware verliezen tegemoet gaat.  Maar dan opeens is er wel geld om treinen aan te passen met camera systemen en knoppen om de deuren te sluiten. 

Je weet dat daar nog langdurige goedkeuringstrajecten aan vast zitten neem ik aan die ook veel geld kosten ?

 

Wat spreek jij je weer lekker tegen hier op de community.

Achter hem twee tienermeiden met patat. Duidelijk geen eerste klas passagiers. 

@Bertys,

Hoe iemand er uit ziet, zegt niets over het vervoersbewijs waarmee hij/ze rondreist. Ik zie er niet uit als een eerste klas reiziger. Sinds 2016 of zo heb ik wel een eerste klas Weekend Vrij abonnement. Sinds Flex wissel ik het abonnement wel af met Flex basis.

Dus tenzij ze eerder al gezegd hadden dat ze enkel een kaartje voor tweede klas hadden, blijft het speculatie.

Mijn laatste reisdag in Nederland kreeg ik controle in Den Bosch. De reizigers achter me zaten er al minstens vanaf Eindhoven. Ze spraken dacht ik Frans. Misschien toeristen, misschien niet. 

Terwijl we nog op het station staan, blijkt dat de heren enkel een incheck in Amsterdam hadden. Ze worden vriendelijk verzocht om de trein te verlaten. Omdat er niet gereageerd wordt, volgen er nog een aantal kordate "get out"'s voor ze effectief uitstapten.

Nadat ze mij controleert, waarschuwt ze een koppel dat ze maar beter 1ste klas hebben als ze terug komt. Anders vlogen ze naar 2de klas. Met mijn hulp hadden ze tijdig in de app gewijzigd naar 1ste.

Er is dus wel controle, maar het hangt sterk af van het personeel of je "geluk" hebt. 

Door de NS-problemen is het reizen met de trein in Nederland een kansspel. Je weet niet zeker welke treinen er gaan rijden. En als er iets fout gaat bij NS of ProRail heb je geen garantie dat je thuis geraakt. Voor mij voorlopig geen treinritten meer in Nederland.

Reputatie 7

Achter hem twee tienermeiden met patat. Duidelijk geen eerste klas passagiers. 

@Bertys,

Hoe iemand er uit ziet, zegt niets over het vervoersbewijs waarmee hij/ze rondreist. Ik zie er niet uit als een eerste klas reiziger. 

Nou.... hoeveel tieners zouden samen een kaartje kopen voor de 1e klas en zodoende extra veel betalen voor hun rit? Ik gok zo ongeveer nul.... Tenzij ze een gratis upgrade hebben. Die zijn er echter voor zover ik weet niet op dit moment. Logisch dat TS zo zijn bedenkingen heeft.

Ik zag iedere dag wel wat scholieren op weg naar school in de 1e klas plaatsnemen. Dan weet ik wel zeker dat ze geen 1e klas vervoerbewijs hebben, ondanks dat ik het niet gevraagd heb....

Badge +3

Nou.... hoeveel tieners zouden samen een kaartje kopen voor de 1e klas en zodoende extra veel betalen voor hun rit? Ik gok zo ongeveer nul.... Tenzij ze een gratis upgrade hebben. Die zijn er echter voor zover ik weet niet op dit moment.

Er zijn nog 1e klas upgrades voor € 2,50 per dag… geldig tot 31 oktober (met eenmalige code). Die mag je volgens mij toepassen op elk vervoerbewijs, dus dat zou ook een Jongeren Dagkaart kunnen zijn?

Reputatie 7

Recent waren er wel upgrades voor €2,50, ik kreeg daar tenminste een aanbiedingsmail over, geldig tot 31 oktober en dit keer met een actiecode. 

Robert was net wat sneller.

Dan zou het kunnen inderdaad!

En met Weekend Vrij kan je voor 6,10 euro extra een maand upgraden naar eerste klas. Met 8 weekenddagen per maand is dit minder dan een euro per weekenddag. Als je ook op vrijdagavond reist, is het zelfs nog minder. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn nog 1e klas upgrades voor € 2,50 per dag… geldig tot 31 oktober (met eenmalige code). Die mag je volgens mij toepassen op elk vervoerbewijs, dus dat zou ook een Jongeren Dagkaart kunnen zijn?

Niet op elk vervoerbewijs, voorwaarden geven aan niet te combineren met actiekaartjes bv aanbiedingen uit de Spoordeelwinkel en NS Groepsticket. En Jongeren Dagkaart valt dacht ik wat dit betreft ook onder actiekaartjes, maar combineren met SRP zou wel kunnen. Maar Jongeren Dagkaart staat niet apart benoemd dus misschien mag het wel, en anders zouden ze kunnen denken dat het wel mag vanwege het niet noemen ervan. Maar dan nog zullen ze zelf de aanbiedingsmail niet hebben ontvangen als ze geen abonnement hebben, zou misschien wel ontvangen kunnen zijn door de ouders of iemand anders die ze kennen met een abonnement. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou.... hoeveel tieners zouden samen een kaartje kopen voor de 1e klas en zodoende extra veel betalen voor hun rit? Ik gok zo ongeveer nul.... Tenzij ze een gratis upgrade hebben. Die zijn er echter voor zover ik weet niet op dit moment.

Er zijn nog 1e klas upgrades voor € 2,50 per dag… geldig tot 31 oktober (met eenmalige code). Die mag je volgens mij toepassen op elk vervoerbewijs, dus dat zou ook een Jongeren Dagkaart kunnen zijn?

Nee hoor, jongerenkaartjes zijn alleen in de 2e klas geldig en niet in combinatie met actiekaartjes. (Zie de uitgebreide voorwaarden). Daarbij dacht ik dat die upgrade alleen aan bepaalde abonnementhouders was gestuurd.

 

Badge +3

Een Jongeren Dagkaart is een regulier ticket (géén actieproduct), maar voorbehouden aan een bepaalde groep reizigers (12-18 jaar). Vergelijk het gerust met een Keuzedag voor 60+

Dus als je met een 2e klas Keuzedag plus die upgrade 1e klas mag reizen… 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Maar een Jongeren Dagkaart mag je volgens de voorwaarden weer niet combineren met een actiekaartje. Een gratis of goedkope upgrade is dan weer een actiekaartje. 

Ik kreeg een beetje een deja vu gevoel hierbij, helaas in het archief maar dat gevoel was goed.

Reputatie 7
Badge +3

Een Jongeren Dagkaart is een regulier ticket (géén actieproduct), maar voorbehouden aan een bepaalde groep reizigers (12-18 jaar). Vergelijk het gerust met een Keuzedag voor 60+

Dus als je met een 2e klas Keuzedag plus die upgrade 1e klas mag reizen… 🤔

Verschil is dat je voor keuzedagen een abonnement (eigenlijk 2 abonnementen) moet afsluiten en jongerenkaartjes losse kaartjes zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Ook Rover wil dat Sprinters zsm omgebouwd worden (net als de Airport Sprinter) zodat eenmansbediening mogelijk wordt. Het lijkt me ook onontkoombaar in de nabije toekomst.

Ook vragen ze om niet-rijdend personeel op meerdere momenten als vertrekassistent in te zetten. 

En ja.... ook weer de roep om veel vaker personeel per dag op eenzelfde traject heen en weer in te zetten. Veel effectiever en tijdsbesparender dan de inzet nu.

 

Het rondje om de kerk is inderdaad wel een oplossing voor veel vertragingen. Nu ontstaat er vaak een domino-effect omdat als één trein te laat is, kan een andere trein niet vertrekken omdat het personeel moet overstappen. Dan heb je dus twee treinen die te laat zijn. Als het personeel aan die ene trein gebonden blijft heb je maar één trein die te laat is. 

@Rene74   De tijdwinst die er gemaakt meot worden volgens Rover die is er nauwelijks, de diensten zijn over het algemeen zo krap gepland dat ze nog net voldoen aan de arbeidswetgeving en de minimaal gestelde overstaptijden.  Het laten keren op dezelfde trajecten zou op dit moment leiden tot langere overstaptijden voor het personeel en is dus helemaal niet efficienter.

@Henkpeetersen 

Het voorkomen van de overstap vertraging door medewerkers kun je alleen voorkomen door meer ruimte tussen de treinen te plannen en dat gaat weer ten koste van de efficientie. Nu zal er door tekort aan medewerkers nu wellicht meer problemen zijn om een vertraagd personeelslid op te vangen maar ik ben dat zelden tegen gekomen in mijn tijd bij de NS.

Ik kan me 3 momenten herinneren waarbij ik niet tijdig bij een trein kon zijn waarbij er 2 kwamen door verstoringen, 1 was daarvan zelfs nog dat ik de kerende trein zelf moest rijden, wat we dus ook het rondje om de kerk kunnen noemen. Dat was ook nog op een dag dat mijn dienst totaal niet voldeed aan de normen aangezien ik meer uren op dezelfde trein heb gezeten dan officieel mocht en mijn pauze er bij inschoot.

De 3e kwam omdat een collega vanwege een urgent voorval bij zijn gezin van de trein af moest en ik toen ik net op Utrecht binnen was gekomen met mijn trein gebeld werd of ik deze collega met spoed kon vervangen, ik moest toen ik mijn trein net uitstapte en het telefoontje kreeg meteen door naar een ander spoor op Utrecht om deze trein te rijden.  Tja dan ben je niet op tijd maar dat lijkt me logisch.

 

Mensen laat je niet gek maken met dat diensten efficienter kunnen en dat het rondje om de kerk daarbij helpen want dat is pertinent niet waar.  Hoe flexibeler personeel inzetbaar is hoe meer efficientie er gehaald kan worden en hoe efficienter de NS de diensten in elkaar kan draaien en dat ook echt wel doet.

Er zit heel veel verschil in de diensten van nu en diensten van zeg 5 jaar geleden, nu heb je tussen 2 treinen echt net genoeg tijd om naar de Wc te gaan en je kopje thee/koffie te pakken en weer naar de trein te komen.  Eten daar mag je dan 30 minuten over doen en dan heb je 2 tot 6 minuten extra om van de trein naar het verblijf te lopen en weer naar de trein te gaan om deze gereed te maken voor vertrek waar ze geen rekening mee houden in deze paar extra minuten.

 

Reputatie 7
Badge

De airport sprinter is een speciaal aangepaste SNG die anders is uitgevoerd dan de andere SNG's en als we even kijken naar de halteertijd van gemiddeld 42 seconden op een stations tussen Amsterdam CS en Schiphol, wat wil jij daar dan nog vanaf halen om sneller te kunnen doorrijden.  In deze tijd zit nml. ook het openen van de deuren, het vertrekproces en dus het sluiten van de deuren. Reizigers krijgen toch nagenoeg geen tijd meer om in- en uit te stappen in een trein en dan willen we het nog meer inkorten alleen maar omdat dat de enige optie is voor de NS om die extra trein tussen die andere treinen in te proppen.

Voor NS medewerkers is dit weer zo’n proef bij de NS waarvan vantevoren al vaststaat dat de proef slaagt, zoals altijd met dit soort proeven bij de NS. Simpelweg omdat dat het management goed uitkomt.

Ik wilde niet per se beargumenteren dat het sneller moet hoor, hoewel dat wel het plan van NS lijkt. Maar als het in ieder geval niet langzamer zou gaan zou het als besparing van personeel natuurlijk al een prima optie zijn.

Dat ook nieuwere treinen hier minder geschikt voor zijn dan de airport sprinter zit dit natuurlijk wel in de weg.

Reputatie 7

Conducteurs zie je niet. Wat je wel hoort nu ook weer zitten er weer twee lyust te bellen. " Kom we gaan 1e klas zitten ze controleren toch niet".  Maar ik zie dat ik niet de enige ben die zich er aan stoort. 

Dit is treinreizen anno 2022. Tip om je niet te ergeren: 2e klas gaan reizen. 1e klas geeft geen meerwaarde, alleen ergernis. Het is triest dat het blijkbaar zo moet om je niet iedere dag te ergeren. NS gaat er verder niks aan doen.

Verder verwijs ik naar de vele topics hierover op dit forum.

Reputatie 1

Hierboven was al de discussie over éénmansbediening die in de SNG mogelijk is. Het aantal keren per maand dat ik een hc zie controleren is al op één vinger te tellen maar ik zie nu ook steeds vaker dat ze gewoon vanuit de cabine sleutelen. Dan komen ze daar dus de hele rit niet meer uit. Is dat een nieuwe norm of is dit een gevalletje van het jezelf makkelijk maken?

Reputatie 7
Badge

@Olav93  Neem eens de moeite om op een station als Almere Buiten te kijken, dat perron ligt in een bocht en daar kun je als machinist de trein van vooraf op het perron slecht overzien.  Ik heb daar wel eens gesleuteld als er pas een Hc vanaf Almere centrum was voor deze trein en ik dan toch de reizigers mee wilde nemen vanaf Lelystad, dat is dan toch wel een dingetje omdat je wel verantwoording neemt voor het veilig sleutelen als machinist zonder Hc.

Toevallig heb ik daar een jaar of zestien vlakbij gewoond en ook een aantal jaar dagelijks vanaf daar met de trein gereisd. Ik snap dat je daar vanuit de cabine met een spiegeltje niet alles kunt zien.

Maar waarom maakt dat veilig vertrekken - als dat de norm wordt en dus niet ad hoc zonder voorbereiding zoals jij beschrijft - onmogelijk? Hang een camera op met een monitor in de cabine. Of onderzoek of je bij sommige types treinen al kunt vertrouwen op de systemen die detecteren of een deur dicht is. Het idee dat je alles letterlijk moet kunnen zien om veilig te kunnen vertrekken voelt voor mij verouderd aan en bovendien niet houdbaar in een tijd met een tekort aan personeel door o.a. vergrijzing.

@Olav93  Neem eens de moeite om op een station als Almere Buiten te kijken, dat perron ligt in een bocht en daar kun je als machinist de trein van vooraf op het perron slecht overzien.  Ik heb daar wel eens gesleuteld als er pas een Hc vanaf Almere centrum was voor deze trein en ik dan toch de reizigers mee wilde nemen vanaf Lelystad, dat is dan toch wel een dingetje omdat je wel verantwoording neemt voor het veilig sleutelen als machinist zonder Hc.

Toevallig heb ik daar een jaar of zestien vlakbij gewoond en ook een aantal jaar dagelijks vanaf daar met de trein gereisd. Ik snap dat je daar vanuit de cabine met een spiegeltje niet alles kunt zien.

Maar waarom maakt dat veilig vertrekken - als dat de norm wordt en dus niet ad hoc zonder voorbereiding zoals jij beschrijft - onmogelijk? Hang een camera op met een monitor in de cabine. Of onderzoek of je bij sommige types treinen al kunt vertrouwen op de systemen die detecteren of een deur dicht is. Het idee dat je alles letterlijk moet kunnen zien om veilig te kunnen vertrekken voelt voor mij verouderd aan en bovendien niet houdbaar in een tijd met een tekort aan personeel door o.a. vergrijzing.

Dan zou elke deur een camera moeten hebben met zicht op de deur en dat moet zichtbaar zijn in de cabine, dat wordt een aanzienlijke investering.  De deuren hebben een klembeveiliging maar dan kun je gerust met een hand tussen rubbers zitten waar de deur niet op reageert en je moet toch het zicht houden op het feit of er nog mensen in en uitstappen.

Techniek is er wel voor alleen zit het niet op de treinen bij de NS en het moet natuurlijk niet te gevoelig voor storingen en trillingen zijn. Verder moet het de goedkeuring krijgen van IL&T na een uitgebreid keuringsproces.

 

Maar dat vervangt nog niet de extra handjes in een trein die bij calamiteiten nodig zijn, denk daarbij aan een onwel wording, reanimatie of bv een incident in een tunnel.

Toch vervelend.

Stel: er gebeurt iets in de trein en er is geen treinpersoneel te vinden.

Wat moet ik dan doen?

Ik voel er weinig voor om aan de noodrem te gaan hangen en nog meer vertraging én ellende te krijgen. Dat is het mij nooit waard.

Reputatie 7
Badge

Dan heeft u gewoon pech. 

Ik denk dat het ook met de recrutering te maken heeft. Bij de gemiddelde V&S medewerker of Arriva controleur bedenk je je als zwartrijder wel drie keer alvorens een grote waffel op te zetten laat staan handtastelijk te worden. De gemiddelde NS conducteur komt echter over als een vriendelijke gastheer/vrouw maar niet als iemand die indien nodig de orde kan handhaven. Het is wat @Rene74 zegt: te soft.

Kom op Tamzin, het is toch onzin dat de Hc's bij de NS er uit moeten zien als sportschool types. Als dat werkelijk noodzakelijk zou moeten zijn voor het uitoefenen van hun functie dan is er heel veel mis in NL.

Dat zet meteen een bepaalde toon neer die je niet moet willen hebben op de trein voor iemand die kaartjes controleerd (of dat zou moeten doen) en service verleent.

Sorry, maar de hele dienstregeling moet dan overhoop gehaald worden simpelweg omdat een machinist meer tijd nodig heeft als hij/zij de deuren moet gaan sluiten dan dat een Hc dat doet.  Reistijden zullen dan toenemen omdat de NS treinen hier niet geschikt voor zijn door o.a. het ontbreken van camera's en de mogelijkheden om deuren te sluiten in de cabine bij een deel van het materieel.

Daarbij denk je toch niet dat de kaartjes dan goedkoper worden want dat is een illusie, de winst van de spoorvervoerder wordt dan hoger.

Verder zijn lang niet alle Hc's geschikt om machinist te worden en een deel wil het niet eens.

Daarbij denk je toch niet dat de kaartjes dan goedkoper worden want dat is een illusie, de winst van de spoorvervoerder wordt dan hoger. 

Tuurlijk gaat ns de prijzen niet verlagen maar het kan in ieder geval een belachelijke prijsverhoging voorkomen om enerzijds de gigantisch afgenomen inkomsten door de teruggenomen reizigersaantallen en anderzijds de gigantisch toegenomen kosten door de exorbitante loonsverhoging van de spoordiva's op te vangen. 

Reputatie 7

Een trein is nog geen metro. Ook al lijken Sprinters er vaak op. Wat ik eigenlijk verwacht is een gewoon een conducteur die regelmatig langskomt, controleert en soms even orde op zaken stelt. Dat hoort er toch gewoon bij lijkt me. Het is blijkbaar ouderwets en ik ben van de wat oudere generatie 😕  Is het veel gevraagd?

Als de financiële consequentie daarvan is dat sprinters straks overal uurdiensten rijden is dat uiteindelijk wel de doodsteek voor het sprintervervoer. Liever een sprinter zonder vaste conducteur dan zo meteen helemaal geen sprinter meer.

Dat laatste klopt zeker. 1x per uur een sprinter zoals ze vanaf 11 dec in avond en weekend gaan invoeren is op veel trajecten vragen om problemen (en nog meer klagende en weglopende treinreizigers).

Maar het is triest dat het zo ver is gekomen dat kosten zo de pan uit rijzen dat iets wat eigenlijk (helaas!) wél nodig is, niet meer kan, of maar minimaal. Maar dat zie je overal, bijv ook in de zorg, waar ik werk. 

Reageer