Waarom zien we conducteurs zo weinig in de trein? | NS Community
beantwoord

Waarom zien we conducteurs zo weinig in de trein?


Reputatie 1

Zeg NS, ik zie erg vaak, heel erg vaak geen enkele conducteur langskomen. Ik zie ze op het perron bij vertrek, maar als de trein eenmaal rijdt dan zitten ze in een hokje, bij de machinist of in de eerste klas. En ik heb het dan over lange ritten, van meer dan een uur: van Amsterdam naar Den Bosch, van Amsterdam naar Assen… het komt zo vaak voor dat de conducteurs zich helemaal niet laten zien. Waarom is dat?

En uiteraard: er zijn ook hele goede conducteurs. Aanwezig, grappig, vriendelijk. Maar dat lijkt echt een minderheid. 

Het lijkt me niet dat er niks te doen is in de trein. Er zijn nog altijd zwartrijders, en natuurlijk de grijsrijders in de eerste klas. Er zijn smeerlappen en asocialen die het doorgaans prettige treinpubliek tot last zijn. Waar zijn de gastheren en gastvrouwen die zorgdragen voor de prettige reis waar we zoveel voor betalen?

Waarom verstoppen conducteurs zich?

 

icon

Beste antwoord door Rene74 8 June 2022, 10:04

Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 7
Badge

Sorry, maar de hele dienstregeling moet dan overhoop gehaald worden simpelweg omdat een machinist meer tijd nodig heeft als hij/zij de deuren moet gaan sluiten dan dat een Hc dat doet.

Is dat daadwerkelijk zo? De airport sprinter moet zonder conducteur gaan rijden toch? Waar die getest wordt (toevallig heb ik dat een paar keer gezien), wordt omgeroepen dat er getest wordt met sneller instappen. Dat lijkt te impliceren dat juist geprobeerd wordt of instappen zonder conducteur sneller is.

Reistijden zullen dan toenemen omdat de NS treinen hier niet geschikt voor zijn door o.a. het ontbreken van camera's en de mogelijkheden om deuren te sluiten in de cabine bij een deel van het materieel.

Zouden met het wegvallen van de SGMm niet in ieder geval alle sprinters hier geschikt voor zijn geworden? Je hebt het dan immers over relatief modern materieel. Als alleen intercities nog een conducteur nodig hebben, ben je natuurlijk al een heel eind. Ook qua veiligheid onderweg (waar conducteurs in de hoofden van de mensen bij NS wellicht nog altijd aan bijdragen) is dit wellicht geen raar compromis. Een sprinter lijkt immers wél verdacht veel op een metro op veel trajecten.

 

Sorry, maar de hele dienstregeling moet dan overhoop gehaald worden simpelweg omdat een machinist meer tijd nodig heeft als hij/zij de deuren moet gaan sluiten dan dat een Hc dat doet.

Is dat daadwerkelijk zo? De airport sprinter moet zonder conducteur gaan rijden toch? Waar die getest wordt (toevallig heb ik dat een paar keer gezien), wordt omgeroepen dat er getest wordt met sneller instappen. Dat lijkt te impliceren dat juist geprobeerd wordt of instappen zonder conducteur sneller is.

Reistijden zullen dan toenemen omdat de NS treinen hier niet geschikt voor zijn door o.a. het ontbreken van camera's en de mogelijkheden om deuren te sluiten in de cabine bij een deel van het materieel.

Zouden met het wegvallen van de SGMm niet in ieder geval alle sprinters hier geschikt voor zijn geworden? Je hebt het dan immers over relatief modern materieel. Als alleen intercities nog een conducteur nodig hebben, ben je natuurlijk al een heel eind. Ook qua veiligheid onderweg (waar conducteurs in de hoofden van de mensen bij NS wellicht nog altijd aan bijdragen) is dit wellicht geen raar compromis. Een sprinter lijkt immers wél verdacht veel op een metro op veel trajecten.

Er is in Duitsland nog nooit een dienstregeling aangepast als RE/RB treinen zonder vaste conducteur gingen rijden. In Groningen en Friesland trouwens ook niet. 

Dat er wat aanpassingen aan het materieel nodig zijn zal best maar die kunnen zonder problemen uitgevoerd worden. 

Sorry, maar de hele dienstregeling moet dan overhoop gehaald worden simpelweg omdat een machinist meer tijd nodig heeft als hij/zij de deuren moet gaan sluiten dan dat een Hc dat doet.

Is dat daadwerkelijk zo? De airport sprinter moet zonder conducteur gaan rijden toch? Waar die getest wordt (toevallig heb ik dat een paar keer gezien), wordt omgeroepen dat er getest wordt met sneller instappen. Dat lijkt te impliceren dat juist geprobeerd wordt of instappen zonder conducteur sneller is.

Reistijden zullen dan toenemen omdat de NS treinen hier niet geschikt voor zijn door o.a. het ontbreken van camera's en de mogelijkheden om deuren te sluiten in de cabine bij een deel van het materieel.

Zouden met het wegvallen van de SGMm niet in ieder geval alle sprinters hier geschikt voor zijn geworden? Je hebt het dan immers over relatief modern materieel. Als alleen intercities nog een conducteur nodig hebben, ben je natuurlijk al een heel eind. Ook qua veiligheid onderweg (waar conducteurs in de hoofden van de mensen bij NS wellicht nog altijd aan bijdragen) is dit wellicht geen raar compromis. Een sprinter lijkt immers wél verdacht veel op een metro op veel trajecten.

 

De airport sprinter is een speciaal aangepaste SNG die anders is uitgevoerd dan de andere SNG's en als we even kijken naar de halteertijd van gemiddeld 42 seconden op een stations tussen Amsterdam CS en Schiphol, wat wil jij daar dan nog vanaf halen om sneller te kunnen doorrijden.  In deze tijd zit nml. ook het openen van de deuren, het vertrekproces en dus het sluiten van de deuren. Reizigers krijgen toch nagenoeg geen tijd meer om in- en uit te stappen in een trein en dan willen we het nog meer inkorten alleen maar omdat dat de enige optie is voor de NS om die extra trein tussen die andere treinen in te proppen.

Voor NS medewerkers is dit weer zo’n proef bij de NS waarvan vantevoren al vaststaat dat de proef slaagt, zoals altijd met dit soort proeven bij de NS. Simpelweg omdat dat het management goed uitkomt.

 

En nee, de SLT heeft bijvoorbeeld geen mogelijkheid om te sleutelen uit in de cabine om de deuren te vergrendelen. De SNG heeft dat wel maar daarvoor moet de NS bij de standaard uitvoering wel uit zijn stoel naar de deur toe om daar te sleutelen en vervolgens moet er op de achterwand nog een knop worden ingedrukt voordat de trein weer kan gaan rijden. Klinkt dat je als tijdbesparend ?

 

En denk ook even aan het moment dat iemand tussen een deur beklemd raakt en er daardoor een deurstoring optreedt omdat er geen goed overzicht was vanuit de positie van de machinist, dat gaat allemaal flink tijd kosten omdat de machinist dan ook eerst de juiste sleutels moet pakken om de deurstoring op de locatie zelf te verhelpen.  Meestal zitten die in je jas die over de stoel heen hangt of aan het haakje hangt in de cabine, de Hc heeft die gewoon in zijn hand bij het hele proces.

Er is in Duitsland nog nooit een dienstregeling aangepast als RE/RB treinen zonder vaste conducteur gingen rijden. In Groningen en Friesland trouwens ook niet. 

Dat er wat aanpassingen aan het materieel nodig zijn zal best maar die kunnen zonder problemen uitgevoerd worden. 

Zeg meneer financiën, waarvan wil je dat gaan betalen want je verkondigt overal dat de NS geen geld meer over heeft en zware verliezen tegemoet gaat.  Maar dan opeens is er wel geld om treinen aan te passen met camera systemen en knoppen om de deuren te sluiten. 

Je weet dat daar nog langdurige goedkeuringstrajecten aan vast zitten neem ik aan die ook veel geld kosten ?

 

Wat spreek jij je weer lekker tegen hier op de community.

Reputatie 7

Ook Rover wil dat Sprinters zsm omgebouwd worden (net als de Airport Sprinter) zodat eenmansbediening mogelijk wordt. Het lijkt me ook onontkoombaar in de nabije toekomst.

Ook vragen ze om niet-rijdend personeel op meerdere momenten als vertrekassistent in te zetten. 

En ja.... ook weer de roep om veel vaker personeel per dag op eenzelfde traject heen en weer in te zetten. Veel effectiever en tijdsbesparender dan de inzet nu.

Reputatie 7
Badge +1

Ook Rover wil dat Sprinters zsm omgebouwd worden (net als de Airport Sprinter) zodat eenmansbediening mogelijk wordt. Het lijkt me ook onontkoombaar in de nabije toekomst.

Ook vragen ze om niet-rijdend personeel op meerdere momenten als vertrekassistent in te zetten. 

En ja.... ook weer de roep om veel vaker personeel per dag op eenzelfde traject heen en weer in te zetten. Veel effectiever en tijdsbesparender dan de inzet nu.

 

Het rondje om de kerk is inderdaad wel een oplossing voor veel vertragingen. Nu ontstaat er vaak een domino-effect omdat als één trein te laat is, kan een andere trein niet vertrekken omdat het personeel moet overstappen. Dan heb je dus twee treinen die te laat zijn. Als het personeel aan die ene trein gebonden blijft heb je maar één trein die te laat is. 

@Rene74   De tijdwinst die er gemaakt meot worden volgens Rover die is er nauwelijks, de diensten zijn over het algemeen zo krap gepland dat ze nog net voldoen aan de arbeidswetgeving en de minimaal gestelde overstaptijden.  Het laten keren op dezelfde trajecten zou op dit moment leiden tot langere overstaptijden voor het personeel en is dus helemaal niet efficienter.

@Henkpeetersen 

Het voorkomen van de overstap vertraging door medewerkers kun je alleen voorkomen door meer ruimte tussen de treinen te plannen en dat gaat weer ten koste van de efficientie. Nu zal er door tekort aan medewerkers nu wellicht meer problemen zijn om een vertraagd personeelslid op te vangen maar ik ben dat zelden tegen gekomen in mijn tijd bij de NS.

Ik kan me 3 momenten herinneren waarbij ik niet tijdig bij een trein kon zijn waarbij er 2 kwamen door verstoringen, 1 was daarvan zelfs nog dat ik de kerende trein zelf moest rijden, wat we dus ook het rondje om de kerk kunnen noemen. Dat was ook nog op een dag dat mijn dienst totaal niet voldeed aan de normen aangezien ik meer uren op dezelfde trein heb gezeten dan officieel mocht en mijn pauze er bij inschoot.

De 3e kwam omdat een collega vanwege een urgent voorval bij zijn gezin van de trein af moest en ik toen ik net op Utrecht binnen was gekomen met mijn trein gebeld werd of ik deze collega met spoed kon vervangen, ik moest toen ik mijn trein net uitstapte en het telefoontje kreeg meteen door naar een ander spoor op Utrecht om deze trein te rijden.  Tja dan ben je niet op tijd maar dat lijkt me logisch.

 

Mensen laat je niet gek maken met dat diensten efficienter kunnen en dat het rondje om de kerk daarbij helpen want dat is pertinent niet waar.  Hoe flexibeler personeel inzetbaar is hoe meer efficientie er gehaald kan worden en hoe efficienter de NS de diensten in elkaar kan draaien en dat ook echt wel doet.

Er zit heel veel verschil in de diensten van nu en diensten van zeg 5 jaar geleden, nu heb je tussen 2 treinen echt net genoeg tijd om naar de Wc te gaan en je kopje thee/koffie te pakken en weer naar de trein te komen.  Eten daar mag je dan 30 minuten over doen en dan heb je 2 tot 6 minuten extra om van de trein naar het verblijf te lopen en weer naar de trein te gaan om deze gereed te maken voor vertrek waar ze geen rekening mee houden in deze paar extra minuten.

 

Reputatie 7
Badge

De airport sprinter is een speciaal aangepaste SNG die anders is uitgevoerd dan de andere SNG's en als we even kijken naar de halteertijd van gemiddeld 42 seconden op een stations tussen Amsterdam CS en Schiphol, wat wil jij daar dan nog vanaf halen om sneller te kunnen doorrijden.  In deze tijd zit nml. ook het openen van de deuren, het vertrekproces en dus het sluiten van de deuren. Reizigers krijgen toch nagenoeg geen tijd meer om in- en uit te stappen in een trein en dan willen we het nog meer inkorten alleen maar omdat dat de enige optie is voor de NS om die extra trein tussen die andere treinen in te proppen.

Voor NS medewerkers is dit weer zo’n proef bij de NS waarvan vantevoren al vaststaat dat de proef slaagt, zoals altijd met dit soort proeven bij de NS. Simpelweg omdat dat het management goed uitkomt.

Ik wilde niet per se beargumenteren dat het sneller moet hoor, hoewel dat wel het plan van NS lijkt. Maar als het in ieder geval niet langzamer zou gaan zou het als besparing van personeel natuurlijk al een prima optie zijn.

Dat ook nieuwere treinen hier minder geschikt voor zijn dan de airport sprinter zit dit natuurlijk wel in de weg.

@Olav93  De airport sprinter is ook gewoon een korte SNG waar het overzicht makkelijker bewaard kan worden en zoals ik al aangaf moet deze passen tussen andere treinen en de enige manier waarop dat kan is als de halteertijd omlaag gebracht kon worden door de NS.  En 42 seconden op de Lelylaan en Sloterdijk was met de sprinter Den Haag - Amsterdam CS al niet haalbaar vanwege de vele mensen die daar in- en uitstappen en veelal ook met koffers en of kinderwagens.

Deuren sluiten door de machinist zal ook wel lukken als de sprinters een beperkte lengte hebben omdat het overzicht dan makkelijker is dan bij sprinters met bv 12 bakken.

Neem eens de moeite om op een station als Almere Buiten te kijken, dat perron ligt in een bocht en daar kun je als machinist de trein van vooraf op het perron slecht overzien.  Ik heb daar wel eens gesleuteld als er pas een Hc vanaf Almere centrum was voor deze trein en ik dan toch de reizigers mee wilde nemen vanaf Lelystad, dat is dan toch wel een dingetje omdat je wel verantwoording neemt voor het veilig sleutelen als machinist zonder Hc.

Mijn persoonlijke mening blijft dat er een 2e persoon van de vervoerder aanwezig moet zijn op de langere treinen vanwege diverse veiligheidsaspecten, ook zeker op trajecten met langere tunnels. Echter wel duidelijk actief en zichtbaar in de trein en niet zoals we helaas nu zien dat slechts enkele actief zijn en de rest een abonnement op Netflix heeft.

Reputatie 7
Badge

@Olav93  Neem eens de moeite om op een station als Almere Buiten te kijken, dat perron ligt in een bocht en daar kun je als machinist de trein van vooraf op het perron slecht overzien.  Ik heb daar wel eens gesleuteld als er pas een Hc vanaf Almere centrum was voor deze trein en ik dan toch de reizigers mee wilde nemen vanaf Lelystad, dat is dan toch wel een dingetje omdat je wel verantwoording neemt voor het veilig sleutelen als machinist zonder Hc.

Toevallig heb ik daar een jaar of zestien vlakbij gewoond en ook een aantal jaar dagelijks vanaf daar met de trein gereisd. Ik snap dat je daar vanuit de cabine met een spiegeltje niet alles kunt zien.

Maar waarom maakt dat veilig vertrekken - als dat de norm wordt en dus niet ad hoc zonder voorbereiding zoals jij beschrijft - onmogelijk? Hang een camera op met een monitor in de cabine. Of onderzoek of je bij sommige types treinen al kunt vertrouwen op de systemen die detecteren of een deur dicht is. Het idee dat je alles letterlijk moet kunnen zien om veilig te kunnen vertrekken voelt voor mij verouderd aan en bovendien niet houdbaar in een tijd met een tekort aan personeel door o.a. vergrijzing.

@Olav93  Neem eens de moeite om op een station als Almere Buiten te kijken, dat perron ligt in een bocht en daar kun je als machinist de trein van vooraf op het perron slecht overzien.  Ik heb daar wel eens gesleuteld als er pas een Hc vanaf Almere centrum was voor deze trein en ik dan toch de reizigers mee wilde nemen vanaf Lelystad, dat is dan toch wel een dingetje omdat je wel verantwoording neemt voor het veilig sleutelen als machinist zonder Hc.

Toevallig heb ik daar een jaar of zestien vlakbij gewoond en ook een aantal jaar dagelijks vanaf daar met de trein gereisd. Ik snap dat je daar vanuit de cabine met een spiegeltje niet alles kunt zien.

Maar waarom maakt dat veilig vertrekken - als dat de norm wordt en dus niet ad hoc zonder voorbereiding zoals jij beschrijft - onmogelijk? Hang een camera op met een monitor in de cabine. Of onderzoek of je bij sommige types treinen al kunt vertrouwen op de systemen die detecteren of een deur dicht is. Het idee dat je alles letterlijk moet kunnen zien om veilig te kunnen vertrekken voelt voor mij verouderd aan en bovendien niet houdbaar in een tijd met een tekort aan personeel door o.a. vergrijzing.

Dan zou elke deur een camera moeten hebben met zicht op de deur en dat moet zichtbaar zijn in de cabine, dat wordt een aanzienlijke investering.  De deuren hebben een klembeveiliging maar dan kun je gerust met een hand tussen rubbers zitten waar de deur niet op reageert en je moet toch het zicht houden op het feit of er nog mensen in en uitstappen.

Techniek is er wel voor alleen zit het niet op de treinen bij de NS en het moet natuurlijk niet te gevoelig voor storingen en trillingen zijn. Verder moet het de goedkeuring krijgen van IL&T na een uitgebreid keuringsproces.

 

Maar dat vervangt nog niet de extra handjes in een trein die bij calamiteiten nodig zijn, denk daarbij aan een onwel wording, reanimatie of bv een incident in een tunnel.

Vandaag in IC om 15.29 naar Rotterdam Alexander vanaf Utrecht CD. Conducteur neemt plaats in Eerste Klas op de nog enig onbezette stoel. Achter hem twee tienermeiden met patat. Duidelijk geen eerste klas passagiers. Conducteur zegt niets. 
Laatste controle die ik heb gehad is begin dit jaar geweest. Verder nooit. 

Vandaag in IC om 15.29 naar Rotterdam Alexander vanaf Utrecht CD. Conducteur neemt plaats in Eerste Klas op de nog enig onbezette stoel. Achter hem twee tienermeiden met patat. Duidelijk geen eerste klas passagiers. Conducteur zegt niets. 
Laatste controle die ik heb gehad is begin dit jaar geweest. Verder nooit. 

Volgens de FNV is de werkdruk van de conducteurs toch echt onhoudbaar.

Achter hem twee tienermeiden met patat. Duidelijk geen eerste klas passagiers. 

@Bertys,

Hoe iemand er uit ziet, zegt niets over het vervoersbewijs waarmee hij/ze rondreist. Ik zie er niet uit als een eerste klas reiziger. Sinds 2016 of zo heb ik wel een eerste klas Weekend Vrij abonnement. Sinds Flex wissel ik het abonnement wel af met Flex basis.

Dus tenzij ze eerder al gezegd hadden dat ze enkel een kaartje voor tweede klas hadden, blijft het speculatie.

Mijn laatste reisdag in Nederland kreeg ik controle in Den Bosch. De reizigers achter me zaten er al minstens vanaf Eindhoven. Ze spraken dacht ik Frans. Misschien toeristen, misschien niet. 

Terwijl we nog op het station staan, blijkt dat de heren enkel een incheck in Amsterdam hadden. Ze worden vriendelijk verzocht om de trein te verlaten. Omdat er niet gereageerd wordt, volgen er nog een aantal kordate "get out"'s voor ze effectief uitstapten.

Nadat ze mij controleert, waarschuwt ze een koppel dat ze maar beter 1ste klas hebben als ze terug komt. Anders vlogen ze naar 2de klas. Met mijn hulp hadden ze tijdig in de app gewijzigd naar 1ste.

Er is dus wel controle, maar het hangt sterk af van het personeel of je "geluk" hebt. 

Door de NS-problemen is het reizen met de trein in Nederland een kansspel. Je weet niet zeker welke treinen er gaan rijden. En als er iets fout gaat bij NS of ProRail heb je geen garantie dat je thuis geraakt. Voor mij voorlopig geen treinritten meer in Nederland.

Reputatie 7

Achter hem twee tienermeiden met patat. Duidelijk geen eerste klas passagiers. 

@Bertys,

Hoe iemand er uit ziet, zegt niets over het vervoersbewijs waarmee hij/ze rondreist. Ik zie er niet uit als een eerste klas reiziger. 

Nou.... hoeveel tieners zouden samen een kaartje kopen voor de 1e klas en zodoende extra veel betalen voor hun rit? Ik gok zo ongeveer nul.... Tenzij ze een gratis upgrade hebben. Die zijn er echter voor zover ik weet niet op dit moment. Logisch dat TS zo zijn bedenkingen heeft.

Ik zag iedere dag wel wat scholieren op weg naar school in de 1e klas plaatsnemen. Dan weet ik wel zeker dat ze geen 1e klas vervoerbewijs hebben, ondanks dat ik het niet gevraagd heb....

Badge +3

Nou.... hoeveel tieners zouden samen een kaartje kopen voor de 1e klas en zodoende extra veel betalen voor hun rit? Ik gok zo ongeveer nul.... Tenzij ze een gratis upgrade hebben. Die zijn er echter voor zover ik weet niet op dit moment.

Er zijn nog 1e klas upgrades voor € 2,50 per dag… geldig tot 31 oktober (met eenmalige code). Die mag je volgens mij toepassen op elk vervoerbewijs, dus dat zou ook een Jongeren Dagkaart kunnen zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Recent waren er wel upgrades voor €2,50, ik kreeg daar tenminste een aanbiedingsmail over, geldig tot 31 oktober en dit keer met een actiecode. 

Robert was net wat sneller.

Reputatie 7

Recent waren er wel upgrades voor €2,50, ik kreeg daar tenminste een aanbiedingsmail over, geldig tot 31 oktober en dit keer met een actiecode. 

Robert was net wat sneller.

Dan zou het kunnen inderdaad!

En met Weekend Vrij kan je voor 6,10 euro extra een maand upgraden naar eerste klas. Met 8 weekenddagen per maand is dit minder dan een euro per weekenddag. Als je ook op vrijdagavond reist, is het zelfs nog minder. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn nog 1e klas upgrades voor € 2,50 per dag… geldig tot 31 oktober (met eenmalige code). Die mag je volgens mij toepassen op elk vervoerbewijs, dus dat zou ook een Jongeren Dagkaart kunnen zijn?

Niet op elk vervoerbewijs, voorwaarden geven aan niet te combineren met actiekaartjes bv aanbiedingen uit de Spoordeelwinkel en NS Groepsticket. En Jongeren Dagkaart valt dacht ik wat dit betreft ook onder actiekaartjes, maar combineren met SRP zou wel kunnen. Maar Jongeren Dagkaart staat niet apart benoemd dus misschien mag het wel, en anders zouden ze kunnen denken dat het wel mag vanwege het niet noemen ervan. Maar dan nog zullen ze zelf de aanbiedingsmail niet hebben ontvangen als ze geen abonnement hebben, zou misschien wel ontvangen kunnen zijn door de ouders of iemand anders die ze kennen met een abonnement. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou.... hoeveel tieners zouden samen een kaartje kopen voor de 1e klas en zodoende extra veel betalen voor hun rit? Ik gok zo ongeveer nul.... Tenzij ze een gratis upgrade hebben. Die zijn er echter voor zover ik weet niet op dit moment.

Er zijn nog 1e klas upgrades voor € 2,50 per dag… geldig tot 31 oktober (met eenmalige code). Die mag je volgens mij toepassen op elk vervoerbewijs, dus dat zou ook een Jongeren Dagkaart kunnen zijn?

Nee hoor, jongerenkaartjes zijn alleen in de 2e klas geldig en niet in combinatie met actiekaartjes. (Zie de uitgebreide voorwaarden). Daarbij dacht ik dat die upgrade alleen aan bepaalde abonnementhouders was gestuurd.

 

Badge +3

Een Jongeren Dagkaart is een regulier ticket (géén actieproduct), maar voorbehouden aan een bepaalde groep reizigers (12-18 jaar). Vergelijk het gerust met een Keuzedag voor 60+

Dus als je met een 2e klas Keuzedag plus die upgrade 1e klas mag reizen… 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Maar een Jongeren Dagkaart mag je volgens de voorwaarden weer niet combineren met een actiekaartje. Een gratis of goedkope upgrade is dan weer een actiekaartje. 

Ik kreeg een beetje een deja vu gevoel hierbij, helaas in het archief maar dat gevoel was goed.

Reputatie 7
Badge +3

Een Jongeren Dagkaart is een regulier ticket (géén actieproduct), maar voorbehouden aan een bepaalde groep reizigers (12-18 jaar). Vergelijk het gerust met een Keuzedag voor 60+

Dus als je met een 2e klas Keuzedag plus die upgrade 1e klas mag reizen… 🤔

Verschil is dat je voor keuzedagen een abonnement (eigenlijk 2 abonnementen) moet afsluiten en jongerenkaartjes losse kaartjes zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens zijn er nog wel HC's die wel door de trein gaan en daarbij ook boetes schrijven.

Zo zag ik onlangs dit nog op Twitter.

Met de aanvulling dat ze op dat stuk al 5 UvB's had geschreven. 

 

En enkele dagen eerder al

waarop een andere HC antwoordde

 

 

Reageer