waarom zijn conducteurs onzichtbaar in de trein | NS Community

waarom zijn conducteurs onzichtbaar in de trein


Reputatie 1

Na corona zijn de conducteurs vrijwel niet meer zichtbaar in de trein. Ik reis 1e klas maar denk erover , net als velen anderen, gewoon 2e klas te gaan betalen en 1e klas te reizen. 


17 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor en tijdens Corona waren conducteurs dan wel zichtbaar? Tijdens mijn reizen de afgelopen jaren hooguit 1x gecontroleerd.

De belangrijkste taak van een conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Er is dan soms geen tijd meer over om vervoerbewijzen te controleren.  

Reputatie 7
Badge +3

Als je het vaak genoeg herhaalt ga je het vast zelf geloven. 

De belangrijkste taak van een conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Er is dan soms geen tijd meer over om vervoerbewijzen te controleren.  

Ha ha

Reputatie 1

Zit momenteel ook hier in Limburg vol met festival gangers in de eerste klas van de NS. Met een hele hoop stankoverlast van alcohol, sigaretten en andere troep helaas

Reputatie 7
Badge +3

Ze zijn tegenwoordig veel te druk met leuke omroepen. (beetje flauw, op zich hou ik hier juist wel van)

Reputatie 1

De belangrijkste taak van een conducteur is het garanderen van de veiligheid. 

Er is dan soms geen tijd meer over om vervoerbewijzen te controleren.  

Veiligheid betekent dat je je laat zien in de trein !!

Reputatie 5

Er lijkt momenteel weer ietsje vaker te worden gecontroleerd. Zo maakte ik de afgelopen week vijf lange reizen tussen Groningen, Delft en Limburg en werd mijn kaartje in totaal wel twee keer gecontroleerd (en na controle was er opeens weer ruimte in de eerste klas). Dat is natuurlijk niets met lang geleden, toen conducteurs na elk groot station langskwamen. “U heb ik al gezien” is in Nederland iets uit het verleden.

Overigens is het topic "geen controle” al vele malen in dit forum aan de orde geweest. NS lijkt er niets mee te doen.

Reputatie 7
Badge +2

Ik kom inderdaad ook steeds vaker conducteurs tegen de laatste paar weken. Waarbij vandaag wel een apart geval waarbij de conducteur mij als enige passagier in de 1e klasse oversloeg, maar de rest van het stel wel controleerde.

Reputatie 3

Het is een beetje een hit or miss in mijn ervaring. Soms word ik meerdere keren gecontroleerd in een reis (met meerdere treinen), en soms helemaal niet zelfs op relatief lange reizen. Zou mooi zijn als er weer consistente controles zouden komen.

Reputatie 7

Afgelopen week zat ik in de ICD en werd er uiteindelijk weer eens gecontroleerd en werd er in de 1e klas een grijsrijdster en een zwartrijdster aangetroffen. Beide dames spraken noch Nederlands noch Engels, maar in een Oost-Europese taal. Ik hoorde de conducteur uitleggen dat de één wel een vervoerbewijs had, maar wel 2e klas en geen ICD-toeslag, de ander had helemaal geen vervoerbewijs. Echter beide dames schudden nietbegrijpend hun hoofd (of was het toneelspel?). Conducteur, na veel pogingen tot uitleg en duidelijk klaar met de situatie: voor deze keer is het oké maar wel "moven to the blue seats" en "get out at Schiphol Airport". Vervolgens liep hij meteen verder en hem niet teruggezien. Beide dames bleven zitten tot Amsterdam CS.

Wat heb je dan aan "controle"?

Reputatie 3

Afgelopen week zat ik in de ICD en werd er uiteindelijk weer eens gecontroleerd en werd er in de 1e klas een grijsrijdster en een zwartrijdster aangetroffen. Beide dames spraken noch Nederlands noch Engels, maar in een Oost-Europese taal. Ik hoorde de conducteur uitleggen dat de één wel een vervoerbewijs had, maar wel 2e klas en geen ICD-toeslag, de ander had helemaal geen vervoerbewijs. Echter beide dames schudden nietbegrijpend hun hoofd (of was het toneelspel?). Conducteur, na veel pogingen tot uitleg en duidelijk klaar met de situatie: voor deze keer is het oké maar wel "moven to the blue seats" en "get out at Schiphol Airport". Vervolgens liep hij meteen verder en hem niet teruggezien. Beide dames bleven zitten tot Amsterdam CS.

Wat heb je dan aan "controle"?

Tja, dit vind ik ook een moeilijke. Wat kun je nog doen als je uitleg duidelijk niet begrepen wordt na zo vaak uitleggen? Ik kan begrijpen dat de conducteur dit als verloren zaak beschouwde. Heb ik ook vaak meegemaakt toen ik in een winkel werkte, hier ga je gewoon niks aan kunnen doen en hoe langer je doorgaat, hoe meer ergernis er komt (bij beide partijen).

Reputatie 7
Badge +2

Mwoh, eergisteren nog een conducteur gehad die twee zwartrijders trof en bij het eerstvolgende station terug kwam naar de betreffende coupé om toe te zien dat ze daadwerkelijk uitstapten. Een van beiden deed ook alsof ‘ie geen Nederlands of Engels begreep, maar die HC kreeg 'm dus mooi wel uit zonder noemenswaardige vertraging. Geen idee hoe, ik moest er op dat station ook uit, maar de desbetreffende persoon liep niet lang daarna ook op het busstation.

Reputatie 1

Tja, dit vind ik ook een moeilijke. Wat kun je nog doen als je uitleg duidelijk niet begrepen wordt na zo vaak uitleggen? 

 

Tja, het is gewoon een smoesje. Je weet dat het werkt als grijsrijder. En wel enig begrip voor de conducteurs, maar er moet gewoon op elk station een team klaar staan dat hard ingrijpt bij overtredingen en de tijd heeft dit soort clowns buiten de trein uit te leggen dat ze bij moeten betalen. 

 

Tja, het is gewoon een smoesje. Je weet dat het werkt als grijsrijder. En wel enig begrip voor de conducteurs, maar er moet gewoon op elk station een team klaar staan dat hard ingrijpt bij overtredingen en de tijd heeft dit soort clowns buiten de trein uit te leggen dat ze bij moeten betalen. 

Er zijn 400 stations dus dat zijn 400 teams. Omdat ieder team maar effectief 30 uur per week inzetbaar is heb je voor ieder station 5 teams nodig. Dat zijn dus 2000 teams. Laten we ieder team beperkt houden tot 2 man dan zijn dat 4000 man personeel. Waar denk je die vandaan te halen en van te betalen?

Daarnaast helpt het uit de trein zetten niets want die mensen gaan gewoon doodleuk met de volgende trein weer verder. Iedereen weet dat je met poortjes het gros van de zwartrijders buiten de deur houdt maar ja op alle stations poortjes wil NS niet.

Reputatie 2

In de ICD’s tussen Rotterdam en Amsterdam wordt de laatste tijd amper gecontroleerd. Gevolg: veel drukker en vooral met toeristen tussen Schiphol en Amsterdam. Voorheen werd 2/3e deel van een rijtuig ‘schoongeveegd’ bij controles maar tegenwoordig is controle een zeldzaamheid. Als je al een conducteur ziet dan laat die nog zelfs toe (“voor een volgende keer...”). Beleid is alleen effectief als je regels opstelt maar ook op handhaaft, anders heeft het totaal geen nut. Het is echt zo slecht van de NS.

Merk dat ik met meer collega's treinen schoonveeg en soms heb je mooie overwinningen. Eergisteren een zwartrijder 1e klas, wilde niets, kon niets, die overgedragen aan de collega's van VenS, trein terug dachten 2 zwartrijders om kat en muis te spelen. Tja, ikwas alleen, tot het volgende station, waar dezelfde collega's kwamen helpen. Waarom loop je weg? Zochten het toilet, tuurlijk. Hadden ze ook nog de verkeerde trein.

Gisteren twee grijsrijders uit een sprinter gezet, hadden ineens uur de tijd om hun zaakjes op orde te krijgen en 4 toekomstige zwartrijders, die wel geld hadden voor joints, maar niet voor de trein, tja, dat werd lopen of buiten slapen. Het wordt drukker en ik heb echt genoeg te doen.

 

Reageer