beantwoord

Waarom zijn conducteurs slecht of niet op de hoogte van kindtarief?

Mijn dochter van 11 reist 3x in de week in spits per trein. Zij reist met los kaartje en maakt gebruik van kinderkorting voor alleen reizende kinderen onder de 12. Bij kaartcontrole is door diverse conducteurs gezegd dat ze op ongeldig kaartje reist en dat ze de volgende keer boete krijgt of zelfs de trein uit moet.al diverse keren gemeld aan NS klantenservice. Die bevestigd dat kaartje wel geldig is en geven advies dat ze kiest voor de boete en niet de trein uit gaat. De klantenservice scheldt boete dan weer kwijt. Let wel dit is het advies aan een jong meisje van 11. Mijn dochter vindt de conducteurs erg intimiderend en stapt nu iedere keer met de zenuwen in de trein. Thuis zijn wij elke keer weer bang dat ze uit de trein wordt gezet.
icon

Beste antwoord door Loes 9 april 2014, 14:34

Ik snap dat leeftijd inschatten altijd moeilijk is, maar mijn dochter ziet er echt nog uit als een jong meisje zonder spoortje van make-up en heeft altijd vlechten in het haar (dit moet van school). Verder heeft ze ook Ov. -pas bij zich met haar geboortedatum en foto. Het probleem is echter niet zozeer het leeftijd inschatten maar het feit dat de conducteurs de korting niet kennen. Zij zeggen dat ze reist op daluren kaartje en dat mag niet voor 9 uur. Maar onderop het kaartje staat: daluren en KINDTARIEF. Volgens de conducteurs bestaat een dergelijke korting helemaal niet.

Hoi Sopentij,

Erg vervelend om dit te lezen. Om eerlijk te zijn denk ik dat veel collega's deze regel niet kennen, omdat er maar weinig kinderen van 4 tot en met 11 jaar alleen reizend zijn. Als wij daar weinig mee te maken hebben, vergeten we helaas snel de regel en dat is natuurlijk niet goed, dat begrijp ik ook wel.

Ik heb even in mijn railpocket het nagekeken onder kaartsoort en Kind Nationaal en heb daar voor het gemak even een foto van gemaakt, zie de bijlage. Misschien dat ze die dan kan meenemen en aan de collega kan laten zien, zodat die het zelf ook even kan opzoeken.

Verder is de grens van negen uur zo ingebakken bij ons, dus ik vermoed dat dat zeker meespeelt.
Ook heb ik er even de datum via mijn spoortelefoon bij gefotografeerd dat er geen discussie is dat het van vroeger uit is. Ik hoop dat je er mee verder komt, anders hoor ik het graag, want het is natuurlijk super vervelend te noemen.
Bekijk origineel

17 reacties

Is natuurlijk helemaal niet leuk voor uw dochter om dat mee te moeten maken.
Misschien ziet zij er ook wel ouder uit dan 11 jaar, waardoor er twijfels ontstaan bij een conducteur.

Als een conducteur twijfels heeft over de geldigheid van een vervoersbewijs is hij altijd gerechtigd ter plaatse een nieuwe vervoersbewijs uit te schrijven waar dan de wettelijke verhoging (door velen boete genoemd) bij komt. Zoals Klantenservice al aangaf kunt u daar altijd bezwaar tegen maken, waarbij e.e.a. vaak kwijt gescholden wordt.
Omdat altijd weer extra toestanden voor de klant betekent, zijn veel conducteurs ook niet altijd blij om zo'n Uitstel van Betaling uit te schrijven en geven ze de bewuste reiziger vaak de kans om op het eerstvolgende station de trein te verlaten om e.e.a. in orde te maken. Wat veel reizigers opvatten als "uit de trein gezet", maar zich daarbij niet reageren dat hen veel kosten en moeite wordt bespaard.

Overigens lijkt mij uw dochter - zonder dat ik haar ken - mondig genoeg, als je op je 11e alleen met de trein gaat.
Als ze inderdaad zo'n "pittige tante" is zou ze de eerstvolgende keer dat een conducteur weer onhebbelijk tegen haar doet, gewoon naar het dienstnummer en de standplaats van die conducteur moeten vragen.
Dan kunt u eventueel een gerichte klacht tegen de bewuste man of vrouw indienen.
En als blijkt dat het vaak conducteurs van dezelfde standplaats zijn, zou NS de conducteurs van die vestiging een "en masse" een herscholingscursus kunnen aanbieden.
Maar het kunnen net zo goed conducteurs van elders zijn, want die mensen zwerven letterlijk door het hele land.

Ik hoop u wat inzicht te hebben kunnen geven over de handelwijzen van conducteurs in het algemeen en ik zou echt in een deuk liggen als uw dochter - die ik er best toe in staat acht - even zijn/haar gegevens vraagt aan de conducteur.
Ik snap dat leeftijd inschatten altijd moeilijk is, maar mijn dochter ziet er echt nog uit als een jong meisje zonder spoortje van make-up en heeft altijd vlechten in het haar (dit moet van school). Verder heeft ze ook Ov. -pas bij zich met haar geboortedatum en foto. Het probleem is echter niet zozeer het leeftijd inschatten maar het feit dat de conducteurs de korting niet kennen. Zij zeggen dat ze reist op daluren kaartje en dat mag niet voor 9 uur. Maar onderop het kaartje staat: daluren en KINDTARIEF. Volgens de conducteurs bestaat een dergelijke korting helemaal niet.

Hoi Sopentij,

Erg vervelend om dit te lezen. Om eerlijk te zijn denk ik dat veel collega's deze regel niet kennen, omdat er maar weinig kinderen van 4 tot en met 11 jaar alleen reizend zijn. Als wij daar weinig mee te maken hebben, vergeten we helaas snel de regel en dat is natuurlijk niet goed, dat begrijp ik ook wel.

Ik heb even in mijn railpocket het nagekeken onder kaartsoort en Kind Nationaal en heb daar voor het gemak even een foto van gemaakt, zie de bijlage. Misschien dat ze die dan kan meenemen en aan de collega kan laten zien, zodat die het zelf ook even kan opzoeken.

Verder is de grens van negen uur zo ingebakken bij ons, dus ik vermoed dat dat zeker meespeelt.
Ook heb ik er even de datum via mijn spoortelefoon bij gefotografeerd dat er geen discussie is dat het van vroeger uit is. Ik hoop dat je er mee verder komt, anders hoor ik het graag, want het is natuurlijk super vervelend te noemen.
Dank je wel wij zijn hier erg mee geholpen. Ik zal je reactie ook doorgeven aan de klasgenootjes van mijn dochter. Deze zijn ook allemaal onder de 12 en reizen ook bijna allemaal per trein. Ik weet dat ook zij heel vaak te horen krijgen dat ze geen geldig kaartje hebben. Ik zal een printje maken van je foto dan kan mijn dochter dit bij haar kaartje laten zien.
Graag gedaan en ik hoop dat het jullie gaat helpen. Ik hoor graag de ervaringen. :$

Goh Loes,

Jij hebt een mooie telefoon zeg...
Alleen ik krijg het al benauwd nu ik naar je railpocket kijk. Ik vergelijk het altijd met Russisch Apparatuur, en wellicht dat hun apparatuur nog sneller is dan dat van ons. Het duurt erg lang voordat er een verandering zichtbaar is in de railpocket, vooral bij stremmingen in mijn dienst. En hij vindt het ook altijd leuk om vast te lopen.
Zal toch is vragen of hij kan worden nagekeken als ik weer aan het werk ben. Werkt toch fijner. Anders ben ik onderweg maar bezig met die railpocket en dan moet ik ook nog op tijd de remming inzetten. Het wordt er niet gemakkelijker op.

En Sopentij. Het is inderdaad een slim idee om dit met je kinderen mee te geven als bewijs dat ze wel een geldig kaartje hebben. En ze hoeft echt niet met zenuwen in de trein te stappen. Ik hoop dan ook dat dit helpt haar zenuwen te verminderen en dat ze weer op haar gemak kan genieten van haar treinreis.

Mvg,
Jan
Ja he Jan, wat een wereldse telefoon he, hij doet wat hij moet doen, da's bellen en SMS-en. Mag niet klagen, zelfs mijn railpocket doet het de laatste tijd erg goed, terwijl ik hem af en toe kon missen als kiespijn.

Mooie vergelijking trouwens en je kan er nog wel eens gelijk in hebben dat hun apparatuur sneller is. Ik zie dat je vrij bent, dus zou ik zeggen, geniet van je rust he, doe ik momenteel ook :$

Beste Sopentij, goed om te lezen dat Loes je zo goed geholpen heeft. Hier nog even alle voorwaarden op een rij:

Van 0 tot en met 3 jaar
Kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis als voor hen geen afzonderlijke zitplaats nodig is.

Van 4 tot en met 11 jaar
Van 4 tot en met 11 jaar reizen kinderen onbegeleid met 40% korting.

Begeleid reizen kinderen van 4 tot en met 11 jaar met een Railrunner op hetzelfde binnenlandse traject en klasse als het vervoerbewijs van de begeleider. De begeleider dient een volwassene van minimaal 18 jaar te zijn.

Een Railrunner kaartje kost € 2,50.
Per begeleider kunnen maximaal drie kinderen tegen het Railrunner-tarief meereizen. Vanaf het vierde kind koopt dient er een treinkaartje met 40% korting te worden gekocht.

Ik heb je topic verplaatst naar 'In de trein' om de vindbaarheid van het topic te vergroten.
Reputatie 6
Badge +2
Ik vroeg me al af hoe het zit met onderdeel j van http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov_2012__besluit_afschaffen_papieren_vervoerbewijzen.aspx, dat zelfstandig reizen van kinderen van 4 tot en met 11 jaar met een Railrunner zou gaan toestaan. Dat is dus net als enkele andere onderdelen van het besluit uitgesteld?
Dat ga ik uitzoeken. Zodra ik hier meer info. over heb kom hier op terug.
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt alvast.
Op dit moment kunnen kinderen tot 12 jaar zonder begeleiding nog met een papieren kortingskaartje reizen. Deze mogelijkheid vervalt als we volledig over zijn op de OV-chipkaart en op dat scenario had de inhoud van deze Locov-brief ook betrekking. De planning is dus wat gaan schuiven, maar er komt een oplossing voor deze doelgroep.

Die oplossing is er in feite toch al in de vorm van een persoonlijke OV-chipkaart ?
Reputatie 6
Badge +2
.. en op dat scenario had de inhoud van deze Locov-brief ook betrekking. De planning is dus wat gaan schuiven

Ok, bedankt. Zo'n besluit ziet er nogal officieel uit, dus eigenlijk zou ik dan een even officieel besluit verwachten waarin het eerste besluit wordt teruggedraaid of de ingangsdatum uitgesteld. Staan zulke besluiten ook ergens op internet?
Er is altijd doorlopend contact met Locov. Vermoedelijk zal niet elke correspondetie online staan, maar als er specifieke vragen over zijn zullen we uiteraard onze uiterste best om deze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Is al bekend wanneer de papieren kaartjes worden afgeschaft? Als deze verdwijnen krijg je dan wel korting op je persoonlijke ov chipkaart? Mijn dochter reist op papieren kaartjes om gebruik te maken van het kindtarief op haar persoonlijke ov kaart krijgt ze deze korting niet.
Reputatie 6
Badge +2
In het genoemde onderdeel j van http://www.locov.nl/actueel/publicaties/locov_2012__besluit_afschaffen_papieren_vervoerbewijzen.aspx zou bij het afschaffen van papieren kaartjes zelfstandig reizen van kinderen van 4 tot en met 11 jaar met een Railrunner gaan toestaan. Dat is uitgesteld of niet doorgegaan, maar ik heb begrepen dat er bij het afschaffen van papieren kaartjes wel een of ander alternatief komt voor deze kinderen, zoals Susan al zegt.

Reageer