beantwoord

Waarom zijn de nieuwe treinen eigenlijk trams?

• Anonymous
  • 0 reacties
Hier in Brabant rijdt het nieuwe Sprintermaterieel, heet geloof ik Flirt. Maar eigenlijk zijn het geen treinen, maar veredelde trams. Met alle kenmerken van dien. Geen afscheidingen meer tussen afdelingen, het zitcomfort is nauwelijks beter dan in een doorsnee streekbus en de eerste klas is weggestopt in de kop van de trein en alleen toegankelijk door twee mega-hoge treden te nemen en dan kom je terecht op een tweedeklas bankje, dat alleen een andere kleur bekleding heeft, maar verder niks.

Waarom geen echte treinen, zoals de Sprinters uit de jaren '70, of het onlangs afgedankte mat '64, en waarom van die armoedige trams die net moeten doen alsof het treinen zijn?
icon

Beste antwoord door Tamzin 23 maart 2017, 07:26

Sprinters worden in toenemende mate als een soort metro's geëxploiteerd met aangepast materieel. De open indeling maakt het mogelijk dat de reizigers sneller kunnen in- en uitstappen en is meer geschikt voor staanplaatsen in de spits. Dat is overigens in de hele wereld zo.

De Flirt, op dit moment het meest verkochte type trein in Europa, verschilt in die zin ook niet van de SLT of van de CAF-treinen die de komende jaren instromen.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 2
Ook in zo'n nieuwe flirt gezeten. Ik mis het tafeltje. Ik kan nu nergens mijn drinken op zetten. Dat kon vroeger in de goede oude tijd nog wel.
Reputatie 7
Badge +3
Sprinters worden in toenemende mate als een soort metro's geëxploiteerd met aangepast materieel. De open indeling maakt het mogelijk dat de reizigers sneller kunnen in- en uitstappen en is meer geschikt voor staanplaatsen in de spits. Dat is overigens in de hele wereld zo.

De Flirt, op dit moment het meest verkochte type trein in Europa, verschilt in die zin ook niet van de SLT of van de CAF-treinen die de komende jaren instromen.
Reputatie 7
Ik vind de SLT minder luxe als een FLIRT, die vind ik toch weer net even wat meer als een metro/tram. Maar is misschien maar een mening 🙂
Ik snap vooral de keuze niet voor de oncomfortabele stoelen, maar dat zal wel prijsgericht zijn. En dan ook nog eens extra veel geld vragen voor dezelfde stoelen met een ander kleurtje onder het mom van eerste klas is helemaal schandalig. Die trend had zich al ingezet met de Buffel treinen. De stoelen waren zelfs niet breder meer!
Reputatie 7
Badge +3
Je betaalt eerste klas omdat je dan een grotere kans op een zitplaats hebt. Overigens blijf ik eerste klas in sprinters anno 2017 dubieus vinden.
Je betaalt eerste klas omdat je dan een grotere kans op een zitplaats hebt. Overigens blijf ik eerste klas in sprinters anno 2017 dubieus vinden.
Tegenwoordig lijkt dat het enige voordeel inderdaad. Vroeger had je betere stoelen, meer beenruimte en meer kans op een zitplaats. De prijsverhouding is overigens wel hetzelfde gebleven over de jaren, je krijgt er alleen minder voor terug.
Overigens blijf ik eerste klas in sprinters anno 2017 dubieus vinden.

Omdat mensen met een eersteklas ovchip kaart in heel veel gevallen hun reis beginnen en/of eindigen met een sprinter. Dan zou eerste klas helemaal voor hun niet eerlijk zijn.

Maar om niet te veel af te dwalen, een metro heeft geen eerste klas, laat staan een toilet, dus het zijn wel degelijk echte treinen...
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt de eerste klas ook via een vaste toeslag per reis laten betalen en dan die eerste klas alleen in IC's bieden. Mensen kunnen dan zelf afwegen of ze het gezien de afstand die ze met de IC reizen de moeite waard vinden. Daarnaast kun je dan de toeslag in de spits hoger maken dan overdag, in de avond en in het weekend en voorkom je de huidige onderbezetting van de eerste klas buiten de spits.
Reputatie 6
Badge
Ik ben het eens met TS, behalve een toilet en eerste klas is er haast geen verschil voor de klant.
Reputatie 3
Ga met een tram een keertje 140 rijden, dan merk je het verschil wel 😂
Wat is er eigenlijk luxer/ "meer trein" aan een mat 64?
Met zijn hoge instap, smallere deuren en enorme herrie door gekraak tijdens het rijden...

De "jaren 70" sprinter is grotendeels ook helemaal open van binnen met glasplaten.
Moderner materieel heeft daardoor een grotere sociale veiligheid, geen stiekem gedoe meer achter een wandje.
Ik weet niet hoeveel beenruimte je hebt in de moderne Flirt Sprinters, maar die in de (gemoderniseerde) Mat 64 Plan T was beroerd, en de oude sprinters is het ook niet best. Gelukkig zijn de SLT's wel geschikt voor de reiziger met wat langere benen (voor mij was dat bij de eerste keer in een SLT een grote opluchting).
Badge +3
De inzichten over sociale veiligheid in het openbaar vervoer zijn duidelijk veranderd. GVB in Amsterdam heeft nu metro's die voldoen aan de eisen van de tijd. Het is een wereld van verschil ten opzichte van de oude metrostellen die geen doorloop tussen de rijtuigen hadden.

Ook bij NS is deze ontwikkeling duidelijk waarneembaar. De SLT was al een enorme sprong voorwaarts in sociale veiligheid, toegankelijkheid en rijcomfort. Als er ook nog een toilet in had gezeten, had de trein een veel betere reputatie gehad.

Ik heb de Flirt alleen nog op plaatjes gezien. Ik zou die niet met een tram willen vergelijken. Eerder met een moderne metro, maar dan met meer zitplaatsen.
Of je het nou wilt vergelijken met een tram of een metro, maakt geen fluit uit, beide zijn vervoermiddelen voor lokaal transport. Maar van een trein die over langere afstanden rijdt, verwacht ik wat meer voorzieningen en comfort dan van een tram of metro die alleen binnen de stad rijdt.

En als ik dan naar de Flirts kijk, ben ik toch verdomd benieuwd hoe de NS de behoorlijke toeslag voor 1e klas rechtvaardigt terwijl je gewoon op dezelfde bankjes als 2e klas zit, ok, de kleur van de bekleding is anders, en hoe de NS denkt dat mensen met een lichamelijke beperking dan die 1e klas kunnen bereiken, want dan moet je 2 behoorlijk steile treden op en dat lijkt me voor gehandicapten niet handig... of moeten gehandicapte mensen dan voortaan maar 2e klasse reizen, eigen schuld dikke bult als de 1e klasse voor jullie niet toegankelijk is?
Volgens mij is dat ontwerp van Stadler zelf. Dezelfde trap zit er bij de nieuwe Flirts van Arriva overigens. Daar hebben ze geloof ik gekozen voor 1 eerste klas aan de ene zijde en een stiltecoupe 2e klas aan de andere zijde. NS heeft de FLIRT van "de plank" gekocht en heeft daar weinig inbreng bij gehad.
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Als klant kunt U zelf de afweging maken om wel/niet eerste klas te reizen.
Reputatie 4
Badge
Het voordeel van de 1e klas voorin/achterin is dat dit ook bij SLT en waarschijnlijk ook bij De CAFs het geval zal zijn. Dan weet je als eerste klas reiziger waar je in een sprinter moet zijn. Bovendien hebben 2de klas reizigers er helemaal niets te zoeken, het is immers geen doorloop naar een ander deel van de trein of WC. Het nadeel is dat deze plek in de trein boven de voorste/achterste draaistellen uit komt en je daarom een extra opstap krijgt.
Reputatie 2
Een tram is het niet. Het is lightrail. In duitsland bekend als de S-bahn. De sprinter is niet meer dan de S-bahn die in Nederland rijdt. In de duitse S-bahn zit ook een 1e klas dat een stukje afgezette 2e klas lijkt te zijn. De flirt is dus een lightrail die er van binnen als als een tram oogt, maar de snelheid is veel hoger.
Reputatie 7
Badge +3
Veel Duitse S-bahnen hebben geen eerste klas meer (bijv. Berlijn, Hamburg, München, Neurenberg). Ook in Rhein/Ruhr lopen er op een aantal lijnen rond Keulen proeven met treinen zonder eerste klas omdat er nauwelijks gebruik van gemaakt wordt.

Overigens rijden de meeste van de ruim 1000 Flirts in Europa in gewone stoptreindiensten net als in Nederland.
Ben ik nou gek, of staat S-Bahn voor "Straßenbahn"- TRAM dus?
Reputatie 7
Badge +3
S-Bahn staat voor Stadtschnellbahn en dat is iets anders dan een Strassenbahn. S-Bahnen rijden op voorstadslijnen rond grote steden/agglomeraties met trajecten van soms tientallen kilometers. In het Rhein/Ruhrgebied kun je er bijv. van Keulen naar Dortmund mee reizen en dat is bijna 100km.
@Pejeka
Als klant kunt U zelf de afweging maken om wel/niet eerste klas te reizen.

Dan moet je wel 2 chipkaarten (en bijbehorende abonnementen) te hebben. Want in sommige materieeltypes is het de meerprijs wel waard en andere (zoals sprintermaterieel) niet.
Reputatie 2
De Nederlandse Sprinter is een S-bahn in Duitsland. De Nederlandse IC is de RE (Regional Express) in Duitsland. De Nederlandse IC-Direct is in Duitsland IC en de ICE hebben we in Nederland niet, althans alleen Arnhem - Amsterdam maar dan niet snel.
Heb me er even in verdiept en inderdaad staat S-Bahn voor Stadtbahn of Schnellbahn (binnen een agglomeratie)< en soms ook voor Straßenbahn. Dus zelfs in Duitsland is de definitie niet altijd helder. De grootste gemene deler is dat het gaat om railverbindingen tussen centrum en voorsteden over een eigen tracé en met een grotere snelheid dan een tram. In dat opzicht was de voormalige Zoetermeer Stadslijn dus eigen een S-Bahn avant la lettre.

En daar is het Flirt-materieel dus ook voor bedoeld, voorstadsverkeer, een soort kruising tussen tram en trein die met name in een stedelijk gebied een snelle verbinding biedt tussen buitenwijken en voorsteden.

Niet om als lange-afstands-trein ingezet te worden, zoals nu wordt gedaan in Nederland, dat ze rijden als veredeld stoptreinmaterieel tussen meerdere grotere steden.

En dus blijf ik erbij dat die Flirts in Nederland worden gebruikt voor een doel waarvoor ze niet bedoeld zijn. Een fatsoenlijke eerste klasse zit er niet in, terwijl je er wél het volle pond voor moet betalen, die eerste klasse is daarbij nog niet eens behoorlijk toegankelijk voor ouderen of mensen met een beperking, en de hele opzet van de trein is dus ook gewoon een veredelde tram qua inrichting, en en niet een trein voor langere afstanden.
Reputatie 7
De sprinters zijn bedoeld voor korte afstanden. Er zijn maar weinig trajecten waar je beter lang in een sprinter kan zitten, dan overstappen op een andere trein. Dat de traject waar ze rijden lang zijn, wil nog niet zeggen dat je er zelf ook zo lang in zit 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Je vergeet nog steeds dat 90% van de Flirts in Europa geen S-bahn rijdt maar gewoon stoptreinen en soms ook sneltreinen.

Reageer