beantwoord

Waarom zijn de nieuwe treinen eigenlijk trams?

Toon eerste bericht

29 reacties

De eerste Flirts waren van origine inderdaad voor S-Bahnverkeer, echter doordat de trein geheel modulair was opgebouwd, was het een prachtig platform om mee door te ontwikkelen voor andere doeleinden en werd het in de loop van de tijd steeds meer voor interregionaal verkeer ingezet.
Inmiddels biedt Stadler het Flirt platform aan als modulaire trein voor 'alle gelegenheden', van S-Bahn tot luxe intercity.
De trein wordt in meerdere landen als Intercity gebruikt (bijvoorbeeld de Leo Express, PKP Intercity of de MTR Express) en is daardoor niet meer als 'S-Bahntrein' te classificeren. De Flirt kan dan ook besteld worden in configuraties tot 200 km/u.

Uiteraard kan het zijn dat de stoelen of het interieur tegenvallen. Dat is natuurlijk een persoonlijk mening en uw goed recht om dat te vinden.
Ik heb van andere reizigers juist weer positieve reacties gehoord, omdat ze het zo'n fijne ruime lichte trein vonden. Ook dat is een kwestie van smaak.
Licht en openheid zal in alle nieuwe treinen zitten. Ook de nieuwe Sprinters die komend jaar in dienst komen hebben een zelfde soort design.

Misschien een leuk feitje: de Flirt is een zwaardere trein dan de Mat'64. De trein valt dan ook absoluut niet onder de categorie 'lightrail' en al helemaal niet onder 'tram'.
Ik ben nou toch wel heel nieuwsgierig waar die tram/metro rijd met dat interieur die zo op een flirt lijkt.
Ik ken alleen die tram/metro's met keiharde bankjes en stoelen met alles hufterproof..

De enige overeenkomst die ik kan verzinnen, is dat alles minder bedompt en donker is, een open ontwerp.
Badge +3
De enige overeenkomst die ik kan verzinnen, is dat alles minder bedompt en donker is, een open ontwerp.
Dat is precies wat de overeenkomst is. Vervoerders zijn tot de conclusie gekomen dat de sociale veiligheid in het openbaar vervoer vergroot wordt door de voertuigen zo licht en open mogelijk te houden. Dezelfde ontwerpprincipes gelden voor tram, metro en trein en daardoor lijken alle interieurontwerpen op elkaar.
Hier in Brabant rijdt het nieuwe Sprintermaterieel, heet geloof ik Flirt. Maar eigenlijk zijn het geen treinen, maar veredelde trams. Met alle kenmerken van dien. Geen afscheidingen meer tussen afdelingen, het zitcomfort is nauwelijks beter dan in een doorsnee streekbus en de eerste klas is weggestopt in de kop van de trein en alleen toegankelijk door twee mega-hoge treden te nemen en dan kom je terecht op een tweedeklas bankje, dat alleen een andere kleur bekleding heeft, maar verder niks.

Waarom geen echte treinen, zoals de Sprinters uit de jaren '70, of het onlangs afgedankte mat '64, en waarom van die armoedige trams die net moeten doen alsof het treinen zijn?

Gaat Pejeka om meer dan alleen de open indeling van de Flirts.

Buiten dat, de SLT is alweer heel wat jaartjes in dienst en had ook al die open indeling.

Ik heb nog niet in een Nederlandse Flirt gezeten, en zal voorzichtig gaan zitten als ik een keer de kans krijg er gebruik van te maken...

Reageer