beantwoord

waarom zijn de ramen in een sprinter zo sterk spiegelend gemaakt?

• 31 januari 2018
  • 10 reacties
  • 607 Bekeken

waarom zijn de ramen in een sprinter zo sterk spiegelend gemaakt? Moeten we vrezen dat alle nieuwe treinen van dat nare glas krijgen?
Of is er al sprake van voortschrijdende inzichten op dit gebied?
icon

Beste antwoord door Chiel NS 31 januari 2018, 15:17

Zo te zien lijken er diverse redenen voor te zijn Reiziger Ruud. Ik heb niet zo snel een eenduidig antwoord kunnen vinden, maar ik denk dat bovenstaande punten meespelen.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Ik denk dat dit niet bewust spiegelend wordt gemaakt, maar dat dit gewoon te maken heeft met het type glas. Tegenwoordig wordt er veel veiliger glas gebruikt dan vroeger. Ik denk dat dat de voornaamste reden is waarom je verandering ziet.

Om antwoord te geven op je vraag - ik verwacht dus ook inderdaad dat die trend door gaat zetten, omdat het oude glas niet meer gebruikt wordt.
Badge
Kan het ook komen doordat men een sterker gevoel van veiligheid heeft als het glas weerspiegelt? Werkte dat niet psychologisch op agressoren, die zichzelf dan in het glas de brulaap zien uithangen en daardoor hun gedrag wat matigen?
Reputatie 7
Badge
Tja, het werk alleen niet jammer genoeg. Brulapen doen nog steeds hun ding.
Badge
Maar wel minder. En daar gaat het om.

(Als NS die redenering nou ook 'ns kon gebruiken bij de proef met het beter aanduiden van de stiltezone, maar nee hoor... 😞 )
Reputatie 4
Badge
Maar wel minder. En daar gaat het om.

(Als NS die redenering nou ook 'ns kon gebruiken bij de proef met het beter aanduiden van de stiltezone, maar nee hoor... 😞 )

Met microfoons bij elke stoel en dan het geluid versterkt afspelen? Of iets onaangenaams als pinnen in het zitvlak. Teveel geluid --> oncomfortabele stoel. 🙂
Badge +3
Het glas heeft een zonlicht/warmtewerende laag, dat scheelt een boel energie met name in de zomer als de airco veel te doen heeft. Bovendien is het wat rustiger voor je ogen, met bomen, bovenleidingsportalen, bruggen e.d. die voorbij flitsen.
Zo te zien lijken er diverse redenen voor te zijn Reiziger Ruud. Ik heb niet zo snel een eenduidig antwoord kunnen vinden, maar ik denk dat bovenstaande punten meespelen.
Reputatie 2
Het is sterk isolerend glas. Dus blijft het in de zomer koeler en in de winter warmer. Er is uiteraard ook verwarming en airco maar die verbruikt zo minder elektriciteit.
Zal ook meespelen dat de verlichting binnen zo overdreven fel is, dan zie je als het ook maar een beetje schemerig is buiten niets meer. Veiligheidsgevoel wordt er naar mijn idee in ieder geval niet beter op, eerder slechter doordat je als reiziger in de trein minder goed kan zien wat er op het perron gebeurt als je op een station aankomt.
Badge +3
Zal ook meespelen dat de verlichting binnen zo overdreven fel is, dan zie je als het ook maar een beetje schemerig is buiten niets meer. Veiligheidsgevoel wordt er naar mijn idee in ieder geval niet beter op, eerder slechter doordat je als reiziger in de trein minder goed kan zien wat er op het perron gebeurt als je op een station aankomt.
Dat klopt, het werkt 2 kanten op net zoals mijn geperforeerde verticale PVC lamellen thuis. Overdag kan ik gewoon naar buiten kijken maar naar binnen kijken lukt dan niet.

Maar als het buiten donker is en er binnen licht brandt dan zie ik vanuit binnen hooguit de straatverlichting maar kunnen mensen die op straat lopen wél naar binnen kijken. Nu woon ik 2 hoog dus dat maakt niet uit.

Je ziet het ook veel bij kantoorgebouwen, die 'spiegelende ramen' maar het heeft dus een dubbel nut, zonwering én een stukje privacy. Bussen hebben het ook vaak tegenwoordig.

Als je dus overdag op het station iemand gaat uitzwaaien zie je totaal niet waar diegene gaat zitten, en 's avonds zie je vanuit de trein de uitzwaai(st)er niet op een donker perron, maar alleen jezelf in het raam.

Reageer