beantwoord

Waarom zijn de stoelen in de trein altijd zo vies?

• 3 oktober 2016
  • 52 reacties
  • 2419 Bekeken

Ik reis ivm werk sinds 3 jaar een paar maal per week op het traject Utrecht-Groningen naar mijn werk. De laatste tijd valt me op dat de zittingen van de stoelen in de 2e klas vaak vies en vlekkerig zijn. Op mijn werk moet ik er representatief uitzien. Ik moet regelmatig in een coupe echt zoeken naar een zitplaats waar ik durf te gaan zitten zonder vrees voor dat mijn nette en soms lichte kleding groezelig wordt. Ik ben geen smetvrezig type maar vind het wel fijn om schoon te blijven. Dat de treinen niet schoon zijn is natuurlijk geen nieuws, maar kan iemand mij uitleggen waarom dit, ondanks veel aandacht in de media en klachten van reizigers, niet verandert?
icon

Beste antwoord door Bezemsteel 3 oktober 2016, 10:11

Onlangs kwam naar buiten dat de reizigers in toenemende mate tevreden zouden zijn over de kwaliteit van de treinschoonmaak. Er is de afgelopen tijd veel veranderd in treinschoonmaak. Denk hierbij aan steeds minder budget en uitbesteden van de schoonmaak.

Tot ongeveer 2000 viel de treinschoonmaak onder NS. Toen bestond een nachtploeg uit ongeveer 26 man. Na 2000 is schoonmaak uitbesteed. In 2011 waren er per nachtdienst nog zo'n 14 mensen en nu zijn dat er 5. Het aantal treinstellen is toegenomen terwijl het aantal collega's afneemt.

Wat betreft de stoelen: er zijn verschillende soorten reinigingen. Een daarvan is de periodieke reiniging die eens in de 90 dagen uitgevoerd wordt. Bij deze reiniging wordt de trein grondig gereinigd. De stoelen worden dan bijvoorbeeld gestofzuigd en vloeren worden geschrobd. Bij de dagelijkse basisbeurt is vaak geen tijd om de stoelen goed te onderhouden.

Reizen in een vieze trein is erg onprettig. We werken keihard aan een schone trein, maar helaas kunnen we dit niet altijd realiseren.

Het is mogelijk om een vieze trein te melden. Echter, de trein zal dan niet direct gereinigd kunnen worden.

Hopelijk komt er snel verbetering.

http://servicemanagement.nl/hago-rail-services-blijft-treinschoonmaak-ns-uitvoeren/
Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 3
Onlangs kwam naar buiten dat de reizigers in toenemende mate tevreden zouden zijn over de kwaliteit van de treinschoonmaak. Er is de afgelopen tijd veel veranderd in treinschoonmaak. Denk hierbij aan steeds minder budget en uitbesteden van de schoonmaak.

Tot ongeveer 2000 viel de treinschoonmaak onder NS. Toen bestond een nachtploeg uit ongeveer 26 man. Na 2000 is schoonmaak uitbesteed. In 2011 waren er per nachtdienst nog zo'n 14 mensen en nu zijn dat er 5. Het aantal treinstellen is toegenomen terwijl het aantal collega's afneemt.

Wat betreft de stoelen: er zijn verschillende soorten reinigingen. Een daarvan is de periodieke reiniging die eens in de 90 dagen uitgevoerd wordt. Bij deze reiniging wordt de trein grondig gereinigd. De stoelen worden dan bijvoorbeeld gestofzuigd en vloeren worden geschrobd. Bij de dagelijkse basisbeurt is vaak geen tijd om de stoelen goed te onderhouden.

Reizen in een vieze trein is erg onprettig. We werken keihard aan een schone trein, maar helaas kunnen we dit niet altijd realiseren.

Het is mogelijk om een vieze trein te melden. Echter, de trein zal dan niet direct gereinigd kunnen worden.

http://servicemanagement.nl/hago-rail-services-blijft-treinschoonmaak-ns-uitvoeren/
Jakkes, periodieke reiniging eens in de 90 dagen? En dat terwijl de meeste stoelen toch wel minstens 10 uur per dag bezet zijn.

Ik hoef zeker niet te vragen of er ook nog grondige reiniging plaatsvindt die vlekken aanpakt? (een stofzuiger doet dat niet). Laatst kwam ik een stoel tegen met een grote strontkleurige vlek erop. Zo'n vieze stoel is wordt niet zo snel weer schoon. Aan de andere kant, na lange tijd zal de vlek ook niet meer afgeven.
Reputatie 2
Het valt me op dat het per type trein erg verschilt, in de vernieuwde dubbeldekkers ziet het er frisser uit omdat de stoelen van kunststof zijn, en dus niet gevoelig voor vlekken. In de oude sprinters zien de stoeltjes er daarentegen zonder meer groezelig uit, en volgens mij worden de vlekken nooit schoongemaakt. Als een stoel echt ranzig oogt, wordt volgens mij in 1x een nieuwe laag stof over de zitting of rugleuning gedaan. Het valt me namelijk op dat in de oude sprinters her en der een fris ogend zitvlak opduikt tussen de grijs geworden (oorspronkelijk blauwe) stoelen. Het contrast is dan enorm!
Reputatie 7
Het valt me op dat het per type trein erg verschilt, in de vernieuwde dubbeldekkers ziet het er frisser uit omdat de stoelen van kunststof zijn, en dus niet gevoelig voor vlekken. In de oude sprinters zien de stoeltjes er daarentegen zonder meer groezelig uit, en volgens mij worden de vlekken nooit schoongemaakt. Als een stoel echt ranzig oogt, wordt volgens mij in 1x een nieuwe laag stof over de zitting of rugleuning gedaan. Het valt me namelijk op dat in de oude sprinters her en der een fris ogend zitvlak opduikt tussen de grijs geworden (oorspronkelijk blauwe) stoelen. Het contrast is dan enorm!

Waarschijnlijk is daar de boel ofwel opnieuw gestoffeerd of er is een complete nieuwe zitting in gekomen. Dat gebeurt als hij bijvoorbeeld vernield wordt, of dusdanig vervuild is dat reiniging niet meer helpt.
Wat is de bron van jouw cijfers?
Volgens de door jouw aangehaalde URL maakt Hago Rail services vanuit 55 locaties met ruim 500 medewerkers dagelijks 2900 treinen schoon.
Reputatie 3
Volgens de door jouw aangehaalde URL maakt Hago Rail services vanuit 55 locaties met ruim 500 medewerkers dagelijks 2900 treinen schoon.

Dat stukje over het jaar 2000 is gebaseerd op verhalen van mijn collega's. Wanneer de schoonmaak is uitbesteed weet ik niet precies.

Hieronder wat cijfers met bron:

Volgens deze website worden momenteel 2900 treinstellen door 600 schoonmakers gereinigd.
Het staat bij de introductie op de homepage
http://www.hagorailservices.nl/

Bij dit filmpje van 3:27 tot 3:44 wordt aangegeven dat 2000 schoonmakers dagelijks 1000 treinstellen reinigen.

Het verschilt overigens inderdaad sterk per type materieel. De stoelen uit de DDZ zijn goed te reinigen, de SLT stoelen werken waterafstotend. De ICM krijgen wij nauwelijks aangeboden, maar volgens mij hadden die ook een dergelijk afstotend materiaal. De VIRM, volgens mij treinstelnummers tot 9450 en 8750, hebben stoelen van materiaal dat moeilijker te onderhouden is.

https://www.youtube.com/watch?v=AUOdU4Uf94M
Reputatie 3

Dat stukje over het jaar 2000 is gebaseerd op verhalen van mijn collega's. Wanneer de schoonmaak is uitbesteed weet ik niet precies.

Hieronder wat cijfers met bron:

Volgens deze website worden momenteel 2900 treinstellen door 600 schoonmakers gereinigd.
Het staat bij de introductie op de homepage
http://www.hagorailservices.nl/

Bij dit filmpje van 3:27 tot 3:44 wordt aangegeven dat 2000 schoonmakers dagelijks 1000 treinstellen reinigen.

Het verschilt overigens inderdaad sterk per type materieel. De stoelen uit de DDZ zijn goed te reinigen, de SLT stoelen werken waterafstotend. De ICM krijgen wij nauwelijks aangeboden, maar volgens mij hadden die ook een dergelijk afstotend materiaal. De VIRM, volgens mij treinstelnummers tot 9450 en 8750, hebben stoelen van materiaal dat moeilijker te onderhouden is.

Edit: aangepast in eerdere reactie.
Beste Ninkes,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik zie dat andere forumleden al zijn ingegaan op je vraag. Het is dus zo dat een treinstel elke 3 maanden een grondige reiniging krijgt. Op zo'n moment worden vlekken uit de stoelen gehaald die er eerder niet uit konden. De dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden bestaan uit het legen van prullenbakken en het verwijderen van grof vuil zoals kranten. 's Nachts wordt vervolgens ook het interieur gereinigd, wat ook bij dit treinstel elke dag weer zou moeten gebeuren. Als je dit een volgende keer weer tegenkomt mag je ook altijd het treinstelnummer in dit topic vermelden. Dan zetten wij dit treinstel door, zodat het eerder gereinigd kan worden.
Beste Brian & anderen die dit evt nog lezen - dank voor alle toelichtingen, maar daar is het probleem helaas nog steeds niet opgelost. Op dit moment zit ik op station Groningen in treinstel 4250, en daar is werkelijk bijna geen stoelzitting te vinden zonder bruine vlekken, stoffige vegen, ingekoekte etensresten, etc. Het hangt inderdaad wel erg samen met het type stoel zie ik ook. Op dit traject heb je vaak treinstellen met die blauwe stoelen met een soort bloemdessin en strepen in de lengte, in dit treinstel ook, en die zijn niet SOMS maar bijna ALTIJD gorig om te zien. De bekleding heeft wat reliëf, ik kan me goed voorstellen dat dit niet meehelpt bij het schoonmaken. De dubbeldekkers met lila gladde stoelen die op dit traject ook rijden hebben dat idd wel veel minder. Vandaag gelukkig oude spijkerbroek aan 🙂 maar het zou toch wel ontzettend fijn zijn als hier structureel wat aan zou kunnen gebeuren. Misschien moet dit soort stoelen gewoon wat vaker, of met een borstel?
Dat er minder los vuil in de trein ligt is mij idd ook opgevallen en dat is natuurlijk alvast fijn (maar daar krijg je geen vieze kleren van 😉
Ik ga je feedback doorzetten naar de juiste afdeling. Zij gaan over de schoonmaak van treinen en vinden het vaak fijn om ervaringen van reizigers te lezen. Dit is iets waar ik op korte termijn niets voor je kan doen, anders dan het signaal doorspelen. Goed dat je deze ervaringen met ons deelt; dat is zeer waardevol.
Het belangrijkste antwoord dat ik hier mis; de oorzaak. En dat is toch echt 'de reiziger'. Een lege trein wordt niet vies, hooguit stoffig.

Zo lang reizigers met hun voeten op het meubilair zitten of knoeien met eten, drinken, schoensmeer of nagellak (allemaal meegemaakt), blijft het dweilen met de kraan open.

En meld vieze treinen. Een ongelukje kan iedereen overkomen (zeker in een wiebelende trein), maar als niemand het meldt, kan het ook niet schoongemaakt worden.
En meld vieze treinen. Een ongelukje kan iedereen overkomen (zeker in een wiebelende trein), maar als niemand het meldt, kan het ook niet schoongemaakt worden.

Terechte opmerking. Dit kan het best via Twitter of een privébericht op Facebook. Onze online webcarekanalen zijn in staat snel te schakelen wat betreft schoonmaak.
Reputatie 6
Badge

Terechte opmerking. Dit kan het best via Twitter of een privébericht op Facebook. Onze online webcarekanalen zijn in staat snel te schakelen wat betreft schoonmaak.

Dus als ik een smerige trein zie en ik meld het via twitter, wordt die trein dan die dag nog schoongemaakt of wordt er pas wat mee gedaan na 10 meldingen?
@landrsthrn Dat verschilt per situatie. Je kan je misschien voorstellen dat zaken als braaksel, bloed e.d. zo snel mogelijk schoongemaakt moeten worden. Stuur in ieder geval altijd een foto of filmpje mee, dan is de ernst gelijk duidelijk. Soms vragen we een spoedreiniging aan, soms notificeren we de schoonmaakploeg op het keerpunt dat er extra werk op hun ligt te wachten. Soms moeten we iets doorschuiven naar de nachtreiniging. Ik kan je hier geen zwart-wit antwoord op geven.
Reputatie 7
Misschien ten overvloede; Bij ons (Hoofdconducteurs) kun je natuurlijk ook altijd terecht als je geen Twitter of Facebook hebt. Wij kunnen direct WC's afsluiten (als ze smerig zijn, braaksel o.i.d.) en ook gelijk coördineren met de schoonmakers voor een spoedreiniging onderweg (in geval van braaksel of bloed), zodat alles snel is opgelost 😉
Reputatie 6
Badge
@Slidestops, ik mag de 1e klas/machinistruimte niet in, dus het wordt nog eens moeilijk een HC te bereiken 😃
Reputatie 7
@Slidestops, ik mag de 1e klas/machinistruimte niet in, dus het wordt nog eens moeilijk een HC te bereiken :D
Daar zit ik, en ik denk heel veel HC's niet altijd hoor ;)

De 1e klas ruimte mag je altijd betreden als je een vraag hebt, geen enkel probleem. En mocht ik dan eens in de cabine zitten (waar ik eigenlijk alleen kom voor een zakelijk telefoontje of omroep) en het is dringend dan klop je maar even aan, ook geen probleem 😉
Reputatie 2
Melding van ongewenste ''kunst'' :
Treinstel 2965. Er zijn een paar van dit soort gevallen in dit treinstel.
Ik zal nagaan of dit al bekend is. Heftig om dit te zien.
Reputatie 6
Badge
Ik had ook eens in een VIRM richting Vlissingen dikke graffiti gezien op de WC-deur. Maar half niet zo erg als die foto van casparwijnen.
Reputatie 2
Ik zit nu voor de 4e dag oprij in dit treinstel. Je zou toch zeggen dat het 's nachts een keertje schoon gemaakt zou kunnen worden intussen.
Reputatie 7
Als het geen kwetsende teksten oid zijn heeft het geen hele hoge prio. Als je een stel schoon moet maken, moet ie misschien meer als 1 nachtje overnachten op een schoonmaakpunt. In het weekend zijn er vaak minder treinen nodig, ik verwacht dat hij dan aangepakt wordt.
Reputatie 3
Het team dat graffiti verwijdert heeft, meen ik, als standplaats Utrecht. Vanuit Utrecht worden zij het hele land doorgestuurd om een trein weer zo snel mogelijk graffitivrij te krijgen. Op basis van het aanbod van treinen en beschikbaarheid van collega's worden zij aangestuurd. Het zou puur om logistieke reden zijn dat het soms wat langer kan duren voordat de graffiti verwijderd kan worden of omdat er een piek is in het aantal meldingen bijvoorbeeld. Deze trein staat ongetwijfeld op de planning en zal daarom weer snel graffitivrij zijn.

...

De ICM krijgen wij nauwelijks aangeboden, maar volgens mij hadden die ook een dergelijk afstotend materiaal. De VIRM, volgens mij treinstelnummers tot 9450 en 8750, hebben stoelen van materiaal dat moeilijker te onderhouden is.

https://www.youtube.com/watch?v=AUOdU4Uf94M
Ik weet niet of het over het VIRM gaat waar u het over heeft maar hoe verzin je het: die roze stoffen stoelen in 2e klas en donkerblauwe stoffen stoelen in 1e klas. Alle huidschilfers, dranken, dierenharen, zweet, het wordt allemaal geabsorbeerd door/gehecht aan de stof. Hoe kun je nu voor ruwe stof met superfijne kunststof 'haartjes' kiezen in openbaar vervoer?! Kunststof glad wat het afstoot/ondoordringbaar is lijkt me het enige juiste.

Tot ongeveer 2000 viel de treinschoonmaak onder NS.

...

Wat een topbijdrage voor mij!
De stoelen in de sprinter waar ik vandaag in zit zijn ontzettend vies! Lijkt nog nooit te zijn schoongemaakt.

Reageer