Waarom zijn de treinen Eindhoven Maastricht op zondagavond zo vol?

De treinen op zondagavond tussen Eindhoven en Maastricht zijn een regelrechte ramp. Bijna iedere week zitten deze bomvol. Veelal op een zweet balkon staan is dan de enige oplossing. En dat terwijl het achterste treindeel tot Eindhoven gewoon mee rijdt. Na Eindhoven dus niet meer! Daar heb ik geen weekend vrij 1e klas voor genomen. Valt dit te verklaren? Dit is dus geen op zichzelf staand incident, maar wekelijks ritueel!

41 reacties

Welkom op het NS Serviceforum, Tomtimans :)

Op zondagavond zijn er inderdaad een aantal trajecten waarop het erg druk is omdat het materieel het aantal reizigers maar net of niet aan kan. We stellen het op prijs als je dit wilt aangeven in de druktemelder in de app.
Dat heb ik gedaan en zoals ik al aangaf was de capaciteit er wel, maar wordt in Eindhoven het achterste treinstel achter gelaten. Het tweede treinstel had dus gewoon kunnen meerijden en dan was er geen probleem!
Reputatie 6
Badge
Misschien iets met grote stad, familie bezoeken en iedereen wil na het stappen op hetzelfde moment terug naar huis?

Moet je maar eens op Amsterdam- en Rotterdam Centraal kijken op de zondagavond.
Reputatie 3
Een van mijn vaste trajecten tijdens mijn studententijd en starter (op de arbeidsmarkt) tijd. In mijn herinnering vond ik het toendertijd nog wel meevallen. Recentelijk na >5 jaar elders het traject voor ca. 1,5-2 jaar weer heel frequent in het weekend afgelegd. Mij vielen toen ook de overvolle treinen op. Mijn ervaring is dat het veel studenten betreft voor Eindhoven en Maastricht. Daarbij nog de srudenten voor andere steden die in Den Bosch, Eindhoven of elders op de route overstappen. Natuurlijk inclusief weekend tas/koffer en dergelijk. Met name is het druk vanaf een uur of 5/6.
Reputatie 3
Momenteel reis ik nu zeer frequent op werkdagen tussen het oosten van het land en Eindhoven, met een overstap op Den Bosch. Voor het stuk Den Bosch - Eindhoven reis ik over het algemeen mee met de IC Alkmaar Maastricht. Terwijl mijn andere trein zeer fluctueert qua drukte is deze vaak (flink) vol en druk. Vaak vanwege spitsverkeer & uitval materieel. Als ik ca. 20 min wacht kan ik ook de IC naar Heerlen pakken. Als er niets met de trein naar Maastricht aan de hand is, is de IC naar Heerlen relatief rustig. Voor verder naar Maastricht is er in Sittard een overstap mogelijk. Direct op de sprinter.
Reputatie 7
De treinen op zondagavond tussen Eindhoven en Maastricht zijn een regelrechte ramp. Bijna iedere week zitten deze bomvol. Veelal op een zweet balkon staan is dan de enige oplossing. En dat terwijl het achterste treindeel tot Eindhoven gewoon mee rijdt. Na Eindhoven dus niet meer! Daar heb ik geen weekend vrij 1e klas voor genomen. Valt dit te verklaren? Dit is dus geen op zichzelf staand incident, maar wekelijks ritueel!

Misschien ook een idee om op wat rustigere tijden met de trein te reizen. Als je bijv zondag vroeg in de ochtend de trein pakt dan kan het nooit zo druk zijn me dunkt.
Reputatie 3
Trein.ns hahahahaha....niet voor iedereen van toepassing/wenselijk/mogelijk. In mijn studententijd zou het o.a. betekend hebben dat ik amper bij familie of een toenmalig vriendje kon zijn. Had eigenlijk gezien de staat van dienst van de NS toentertijd dan helemaal geen zin om te gaan treinen........
Reputatie 7
Trein.ns hahahahaha....niet voor iedereen van toepassing/wenselijk/mogelijk. In mijn studententijd zou het o.a. betekend hebben dat ik amper bij familie of een toenmalig vriendje kon zijn. Had eigenlijk gezien de staat van dienst van de NS toentertijd dan helemaal geen zin om te gaan treinen........

Ja oke, Maar TS heeft ook niet aangegeven voor welk doel hij met de trein gaat. Het zal iig niet voor zijn werk zijn sowieso. 😉
Reputatie 3
?? ok
Reputatie 3
P.s. mijn frequente zondagavond naar Maastricht reizen van de recente 1.5-2 jr. was in 1ste instantie voor werk. Kon ik maandag op tijd op werk zijn. Door de week voor een aantal maanden overnachten in hotel.
Reputatie 7
P.s. mijn frequente zondagavond naar Maastricht reizen van de recente 1.5-2 jr. was in 1ste instantie voor werk. Kon ik maandag op tijd op werk zijn. Door de week voor een aantal maanden overnachten in hotel.

Toe maar, dat klinkt wel heel luxe hoor. 😃
Reputatie 3
Tja elke werkdag min. 2,5 uur heen & terug treinen was me toch iets te gortig ? En voor werk met tijdelijke contracten is geheel verhuizen ook zo wat ??
Reputatie 3
Had een collega die net zoals ik nu voor werk zo'n 1.5 uur enkele reis onderweg zijn
Reputatie 3
Zijn = was
Reputatie 3
Jaren geleden ook verscheidene hoogleraren e.d. van Universiteit Maastricht gehoord, gezien, ervaren die door de week relatief goed in Maastricht verbleven en in de weekenden elders waren. Of zoals nu ook gebeurd, hun werkzaamheden tussen verschillende plaatsen in NL (of internationaal) verdelen en voor het gemak met de trein reizen (kunnen werken, iets meer rust dan zelf rijden etc) al dan niet 1e klas
Reputatie 6
Die lijn is altijd al ontzettend druk geweest, maar de laatste jaren spant het de kroon. Ongelooflijke aantallen studenten, heel veel dagjesmensen met goedkope weekendkaartjes die een dag naar Utrecht of Amsterdam willen. En dat in combinatie met wel lange, maar tóch te korte en/of te infrequent rijdende treinen. Als ik op zaterdag- of zondagmorgen/avond in Den Bosch overstap, is dat vragen om een staanplaats - ik mijd dit zoveel mogelijk en ga vanuit Brabant via Rotterdam naar Utrecht, die route is vaak zelfs nog minder druk dan IC vanuit Maastricht/Eindhoven.
De intercitylijnen van de Randstad naar het noorden en oosten v.v. zijn van oudsher in het algemeen veel rustiger (hoewel die korte tijd geleden ook bomvol zaten door veel te korte treintjes).
Reputatie 7
Jaren geleden ook verscheidene hoogleraren e.d. van Universiteit Maastricht gehoord, gezien, ervaren die door de week relatief goed in Maastricht verbleven en in de weekenden elders waren. Of zoals nu ook gebeurd, hun werkzaamheden tussen verschillende plaatsen in NL (of internationaal) verdelen en voor het gemak met de trein reizen (kunnen werken, iets meer rust dan zelf rijden etc) al dan niet 1e klas

Wauw! Heb jij zelf toevallig ook universiteit gedaan beste Eslie? 🙂
Bedankt voor jullie reacties. Melden dat ik dan maar eerder de trein moet pakken is uiteraard een kolder opmerking die nergens op slaat.Dat kun je dan ook tegen de honderden andere reizigers zeggen en is dus geen oplossing van het probleem. Mijn mening is dan ook nog steeds dat de treinen tekort zijn en dat men heel makkelijk de beslissing kan maken om het achterste treinstel mee te laten lopen naar Maastricht als de drukte hierom vraagt. Nogmaals, de trein was op lengte maar het achterste treinstel werd afgekoppeld en bleef in Eindhoven.
Reputatie 3
@Trein NS toevallig wel ? Maar wil daar niet op voor staan, ook al lijkt dat door mijn berichten wel een beetje. Sorry ?
Ging zich ook om de avond uren trouwens, had niks met de ochtend te maken
Reputatie 3
@Tomtimans, dit afkoppelen in Eindhoven gebeurt door de week ook. Elke ochtend als ik het traject reis krijg ik tussen DB & Eindhoven ergens te horen dat het achterste treinstel in Eindhoven blijft (persoonlijk door NS medewerker of via intercom). Terwijl 's avonds op de terugtijd we ff moeten wachten ivm aankoppelen treinstel in Eindhoven op trein naar Amsterdam
Klopt, maar dat zijn alleen de gecombineerde ic treinen Venlo /Heerlen en niet Maastricht 🙂
Reputatie 7
Bedankt voor jullie reacties. Melden dat ik dan maar eerder de trein moet pakken is uiteraard een kolder opmerking die nergens op slaat.

Uuhm, het was alleen maar een poging van mij om jou te helpen hoor. En ik zeg ook niet dat je perse een trein eerder moet pakken.
Ik zei alleen maar dat het ´´misschien een idee was¨ om eerder te vertrekken.
Maar als je hele belangrijke afspraken hebt op zondag en op een bepaalde tijd moet reizen, dan is dit idee van mij idd niet de oplossing.

Ik hoop iig voor je dat dit probleem snel opgelost zal worden.
Reputatie 3
@Tomtimans, in de ochtenden (door de week) stap ik in Den Bosch over op IC Alkmaar -Maastricht. Als alles goed loopt met de treinen (slechts 2 min. overstap). Voor zover ik mij voor de geest kan halen, krijg ik daarbij in Eindhoven ook bericht dat achterste treindeel in Eindhoven blijft (tenzij zoals we laatst meemaakte ze al een defect treindeel in Alkmaar achter hadden moeten laten)
Begrijp ik, bedoel het ook niet verkeerd hoor. Dank voor je reactie! ?

Reageer