beantwoord

Waarom zijn de treinen van NS zo smerig van binnen?

• 17 september 2017
  • 95 reacties
  • 2232 Bekeken

Als internationaal treinreiziger valt het me de laatste jaren op dat de NS treinen het smerigst zijn van vele andere spoorvervoerders. Vooral veel z.g. "aangehecht vuil" en haren tussen bekleding en spleten. Heeft NS bezuinigt op de "natte" periodieke reinigingsbeurten?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 18 september 2017, 08:22

Hallo Willem en welkom op het NS Serviceforum.

Wat spijtig om te lezen dat onze treinen niet voldoen aan de hygiënische voorschriften die wij toch in Nederland hebben opgesteld. Het kan voorkomen dat een trein niet goed schoongemaakt is of goed onderhouden is, dan willen wij dat graag z.s.m. weten, zodat wij er een schoonmaakteam op af kunnen sturen. Jouw bericht laat zien dat het een algemeen probleem is, maar toch wil ik je vragen: Heb jij een specifieke treinreis meegemaakt waarbij de trein te slecht onderhouden was? Geef dan vooral in dit topic aan hoe laat deze trein vanuit waar vertrok, en waar jouw trein heen ging, dan zetten wij dit snel door. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat treinen niet goed schoongemaakt zijn of misschien langer niet grondig schoongemaakt: daar maak ik graag werk van. Alvast bedankt en ik hoop dat je volgende ervaring met onze treinreizen beter zal bevallen.
Bekijk origineel

95 reacties

Ik ben het helemaal met je eens! Uitpuilend vuilnis in de rekjes die daar niet voor bedoeld zijn, omdat er geen prullenbakjes meer zijn. Bah.
Reputatie 7
Hallo Willem en welkom op het NS Serviceforum.

Wat spijtig om te lezen dat onze treinen niet voldoen aan de hygiënische voorschriften die wij toch in Nederland hebben opgesteld. Het kan voorkomen dat een trein niet goed schoongemaakt is of goed onderhouden is, dan willen wij dat graag z.s.m. weten, zodat wij er een schoonmaakteam op af kunnen sturen. Jouw bericht laat zien dat het een algemeen probleem is, maar toch wil ik je vragen: Heb jij een specifieke treinreis meegemaakt waarbij de trein te slecht onderhouden was? Geef dan vooral in dit topic aan hoe laat deze trein vanuit waar vertrok, en waar jouw trein heen ging, dan zetten wij dit snel door. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat treinen niet goed schoongemaakt zijn of misschien langer niet grondig schoongemaakt: daar maak ik graag werk van. Alvast bedankt en ik hoop dat je volgende ervaring met onze treinreizen beter zal bevallen.
Reputatie 7
Badge +3
@sacha8
Misschien moeten reizigers gewoon hun eigen rotzooi meenemen net als elders in de wereld gebruikelijk is. Als je je rotzooi in het park achterlaat krijg je trouwens ook gewoon een boete.
Reputatie 7
Badge
Ja inderdaad. De reizigers maken de trein zelf ook behoorlijk smerig. De rotzooi word gewoon overal maar neergegooid.
Reputatie 6
Badge
Dat kan best, maar de treinen zijn van NS, niet van de reizigers. NS Moet er dus voor zorgen dat ze schoon blijven, je hoeft niet van de reizigers te verwachten dat iedereen het schoon houdt.

NS Moet vaker schoonmaak houden en dan blijven de treinen lekker schoon. Of de treinen vies houden, want mensen gebruiken het vervoer toch wel.
Reputatie 7
Badge

NS Moet vaker schoonmaak houden en dan blijven de treinen lekker schoon. Of de treinen vies houden, want mensen gebruiken het vervoer toch wel.

Ooh ja?... maar wat denk je dan van mensen die in de trein steeds hakenkruisen lopen te krassen op de muur, of seksueel getinte teksten achter op de stoelen schijven met stift, of overal maar blikjes bier op de grond gooien en/of half volle bier blikjes gewoon op de grond neerleggen zodat die bij het eerstvolgende wissel omvallen waardoor de vloer weer hartstikke plakkerig en nat word???
Reputatie 7
Badge +3
Dat kan best, maar de treinen zijn van NS, niet van de reizigers. NS Moet er dus voor zorgen dat ze schoon blijven, je hoeft niet van de reizigers te verwachten dat iedereen het schoon houdt.
Wat een kolder. In een warenhuis of in het gemeentehuis mag ik dus ook overal rotzooi neer plempen? Immers die zijn eigendom van de winkelier en van de gemeente en die moeten dan maar alles opruimen? ik denk dat je nu toch echt de weg kwijt bent.
Reputatie 7
Badge
Een heel goed punt Tamzin.
Wij zijn als reizigers nou eenmaal te gast in de trein en dan is het niet zo netjes om zomaar al je vuilnis maar zo even....hoppa ergens te gooien.
Reputatie 6
Een kwestie van opvoeding en de juiste mentaliteit denk ik.
Maar waar het dan ook aan moge liggen, ik moet zeggen, heb nog nergens anders de treinen zo rommelig/vies gezien als in Nederland. Het valt me altijd weer op nadat ik een poosje in het buitenland ben geweest.
Reputatie 7
Badge
Een kwestie van opvoeding en de juiste mentaliteit denk ik.
Maar waar het dan ook aan moge liggen, ik moet zeggen, heb nog nergens anders de treinen zo rommelig/vies gezien als in Nederland. Het valt me altijd weer op nadat ik een poosje in het buitenland ben geweest.

Helaas is de mentaliteit in Nederlander niet altijd zo goed.
Reputatie 6
Badge
Kijk, ik snap best jullie punt dat de reiziger zijn troep maar altijd moet meenemen, maar jullie snappen de realiteit niet. Realiteit is namelijk dat veel mensen hun troep dus niet opruimen en NS dus met vieze treinen rond rijdt, dus het zelf moet oplossen.

Maar hoe wil NS dat doen?
Reputatie 7
Badge
Dat ze viezer zijn dan de Nederlandse bus, kan ik onderschrijven.
Maar ook dat in andere landen de treinreizigers hun afval bij zich houden tot ze langs een afvalbak lopen.
En in Portugal zag ik conducteur en machinist op het keerpunt samen de trein vegen en dweilen.

Maar zou de oorzaak kunnen zijn, dat er geen normale afvalbakken in de trein zijn???
Er zijn in de meeste treinen minuscule prullenbakjes gemonteerd, waaraan je óf je schenen stoot, óf iemands anders benen moet aanraken om het bakje open te krijgen.

De bakjes zijn zo klein dat een flesje water, krant of een etensbakje er niet in past.
Ons ervan overtuigen dat het ons werk is :D

Misschien worden de treinen beter schoongemaakt in het buitenland. Het is ook zo dat bij schone treinen er minder rotzooi wordt achtergelaten. Als ik mijn rotzooi niet kwijt kan in de kleine prullenbakjes neem ik het mee, maar veel mensen doen dat niet. Maar als die kleine prullenbakjes leeg zijn, doen de meeste het wel bv.
Reputatie 7
Badge +3
Duitse treinen worden ook maar eens per dag schoongemaakt.
Reputatie 7
Badge
Duitse treinen worden ook maar eens per dag schoongemaakt.

Dat is niet mijn ervaring. Op de keerplaatsen zie ik schoonmakers door de trein komen. Net als bij NS vaak zie.
Reputatie 6
Badge
Overigens denk ik eerder dat Tamzin zelf de weg kwijt is, om een gemeentehuis of warenhuis te vergelijken met een trein.

Een beetje op je toon letten kan geen kwaad, denk aan je hart 🙂
Jongens, laten we de discussie vooral niet persoonlijk maken (tenzij je iemand een bak mayonaise op de grond ziet smeren in de trein). Het is een goed signaal van Willem en terecht dat hij dat hier uit.

Laten we het leuk (en schoon) houden op dit forum!
Reputatie 6
(Goed) schoonmaken is te duur in Nederland denk ik. In Spanje en Portugal zag ik op het eindpunt van de stoptrein dat de trein werd gestofzuigd (zelfs de stoelen), er werd gedweild, de ramen werden grondig gewassen... dit alles wel in ruime tijd. De trein keert lang niet zo snel als hier. Ik moet zeggen, er was ook niet zoveel afval. Dat zal er ook mee te maken hebben dat de stations in de provinciesteden daar geen fastfood- , snoep/koek en take-away walhalla's zijn zoals hier. Integendeel, er is bijna geen winkel te vinden. Wel loketten met lange rijen en wat kleine horeca.
Dat laatste scheelt ook natuurlijk, je kan alles kopen op het station, je moet de rotzooi daarvan ook kwijt.

(en jongens ? echt Sivan NS ?? Niet genderneutraal :D)
Reputatie 6
Badge
"Jongens" Was naar mij en Tamzin bedoeld, dus in dat geval is de woordkeuze van Sivan correct.
Reputatie 7
Badge

Laten we het leuk (en schoon) houden op dit forum!

Ik moest even lachen. 😃 😉
Reputatie 3
(Goed) schoonmaken is te duur in Nederland denk ik. In Spanje en Portugal zag ik op het eindpunt van de stoptrein dat de trein werd gestofzuigd (zelfs de stoelen), er werd gedweild, de ramen werden grondig gewassen... dit alles wel in ruime tijd. De trein keert lang niet zo snel als hier.

In de schoonmaakbranche wordt steeds vaker de methode RGS (resultaatgericht schoonmaken) gebruikt; dat wat zichtbaar vies is wordt schoongemaakt. Voordeel hiervan is dat het tijd bespaart en dat deze tijd beter ingezet kan worden. Het nadeel is dat er dus geen sprake is van een ''totaalschoonmaak''. Dit is (helaas?) een trend die sterk aanwezig is in de hele schoonmaaksector.

Hier is een vrij actueel filmpje over de treinschoonmaak wat een realistisch beeld geeft over de werkwijze.

http://nieuws.ns.nl/fris-contract
Ik merk wel op dat de Flirts, daar waar de afvalbakken op het balkon staan de trein toch netter wordt gehouden. Ms is daar door het soort trein meer sociale controle.
De inrichting van een trein is wel belangrijk. Mensen laten niet zomaar alles slingeren, ze stoppen hun afval vaak 'netjes' in het rekje, bij gebrek aan een prullenbak. Als er gewoon meer afvalbakken zijn, is het probleem voor een deel al opgelost. Net als met een ander soort stoelbekleding, ruimte voor koffers, etc. Overigens neem ik mijn afval wel mee naar buiten?
Reputatie 7
Badge
Ik merk wel op dat de Flirts, daar waar de afvalbakken op het balkon staan de trein toch netter wordt gehouden. Ms is daar door het soort trein meer sociale controle.

In de Thalys hetzelfde...afval stoppen de reizigers in de grote afvalbak bij de corridors.

Het gedrag is ook wel te begrijpen: als je gewend bent om je afval in een mini-afvalpakje te proppen, zal je niet opstaan om het bij de tussendeuren te brengen. Is het afvalbakje (snel) vol, dan zet je het ernaast op de grond, prop je het ergens tussen, of laat je op het tafeltje liggen.

Opvoeden begint bij de NS: zorg voor grote afvalbakken in de trein 😉

Reageer