beantwoord

Waarom zijn de treinen van NS zo smerig van binnen?

• 17 september 2017
  • 95 reacties
  • 2232 Bekeken

Als internationaal treinreiziger valt het me de laatste jaren op dat de NS treinen het smerigst zijn van vele andere spoorvervoerders. Vooral veel z.g. "aangehecht vuil" en haren tussen bekleding en spleten. Heeft NS bezuinigt op de "natte" periodieke reinigingsbeurten?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 18 september 2017, 08:22

Hallo Willem en welkom op het NS Serviceforum.

Wat spijtig om te lezen dat onze treinen niet voldoen aan de hygiënische voorschriften die wij toch in Nederland hebben opgesteld. Het kan voorkomen dat een trein niet goed schoongemaakt is of goed onderhouden is, dan willen wij dat graag z.s.m. weten, zodat wij er een schoonmaakteam op af kunnen sturen. Jouw bericht laat zien dat het een algemeen probleem is, maar toch wil ik je vragen: Heb jij een specifieke treinreis meegemaakt waarbij de trein te slecht onderhouden was? Geef dan vooral in dit topic aan hoe laat deze trein vanuit waar vertrok, en waar jouw trein heen ging, dan zetten wij dit snel door. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat treinen niet goed schoongemaakt zijn of misschien langer niet grondig schoongemaakt: daar maak ik graag werk van. Alvast bedankt en ik hoop dat je volgende ervaring met onze treinreizen beter zal bevallen.
Bekijk origineel

95 reacties

maar blikjes bier op de grond gooien en/of half volle bier blikjes gewoon op de grond neerleggen zodat die bij het eerstvolgende wissel omvallen waardoor de vloer weer hartstikke plakkerig en nat word??? Wat een goed voorbeeld voor mij is het, laatst precies hetzelfde meegemaakt, mijn schoenzolen weer helemaal plakkerig omdat een giga plas bier was opgedroogd en de vloer van het balkon deed plakken, bierblikken stonden er nog naast.
Als je kleine prullenbakken hebt die gauw vol zijn kan je je eigen shit niet opruimen, hoe graag je dat ook zou willen.

En ja sommige mensen/veel mensen doen dan hun bierblikje tussen de stoelen (wat ik gelukkig nog nooit heb meegemaakt)

Je ziet toch dat het bij andere treinen ook helpt, grotere prullenbakken.

Heb ik ook al eerder gezegd in een ander topic, die prullenbakken op de balkons van de FLIRT vind ik overdreven klein.
Het is bedoeld om als vervanging te dienen voor alle kleine prullenbakjes per stoel. Al heel vaak meegemaakt dat er meerdere op meerdere balkons vol zijn. Oke, ik ben dan nog bereid om naar een ander balkon te lopen om mijn troep weg te gooien, denk niet dat veel mensen dat doen. Ook vol. Ja, ik ga niet de hele trein door. Waar de bak dan ook vol is.

(Goed) schoonmaken is te duur in Nederland denk ik. In Spanje en Portugal zag ik op het eindpunt van de stoptrein dat de trein werd gestofzuigd (zelfs de stoelen), er werd gedweild, de ramen werden grondig gewassen... dit alles wel in ruime tijd. De trein keert lang niet zo snel als hier.

In de schoonmaakbranche wordt steeds vaker de methode RGS (resultaatgericht schoonmaken) gebruikt; dat wat zichtbaar vies is wordt schoongemaakt. Voordeel hiervan is dat het tijd bespaart en dat deze tijd beter ingezet kan worden. Het nadeel is dat er dus geen sprake is van een ''totaalschoonmaak''. Dit is (helaas?) een trend die sterk aanwezig is in de hele schoonmaaksector.

...

Vreselijke term 'resultaatgericht schoonmaken', eerlijk zou zijn het 'geldgericht schoonmaken' te noemen. Als je goed op onderzoek gaat kun je goed de schimmel en stof in de hoekjes en waar de delen van het interieur elkaar raken vinden van bijvoorbeeld VIRM. Basaal schoonmaken is al vaak niet eens tijd voor/wordt gedaan, laat staan wat verdergaande schoonmaak. Echt grondig schoonmaken gebeurt denk ik niet, alleen bij revisie is die schimmel en dat stof bijvoorbeeld ook bij de interne delen die we niet zien bij de uitblaasmonden van de 'climate control' dan weer weg denk ik.

Er kan echt wel wat af van de miljoenen winst om de schoonmaak naar een hoger plan te tillen. Naar bijna perfecte standaard schoonmaken is inderdaad te duur denk ik omdat het teveel tijd kost.
Reputatie 7
Badge
Wat een goed voorbeeld voor mij is het, laatst precies hetzelfde meegemaakt, mijn schoenzolen weer helemaal plakkerig omdat een giga plas bier was opgedroogd en de vloer van het balkon deed plakken, bierblikken stonden er nog naast.

Ja, dat zeg ik toch ook de hele tijd. 🙂 Ik praat echt geen onzin hoor. Ik weet dit gewoon uit ervaring en heb het al zo vaak meegemaakt.
Maar uiteraard vind ik dit niet normaal natuurlijk. Maar wel gewoon heel vervelend eigenlijk.
Eigenlijk vind ik die prullenbakken in de trein compleet overbodig. Wat denk je dat het kost om telkens al die kleine bakjes te legen en schoon te maken? Waarom nemen we ons afval niet mee naar buiten en gooien het op het perron in de afvalbak of anders thuis? We betalen uiteindelijk zelf alle NS schoonmaakkosten via het vervoersbewijs.

Wat betreft eten/drinken in de trein, waarom wordt dat als normaal gezien? Kun je echt niet een uurtje zonder voedsel?
Reputatie 7
Badge
Ja inderdaad. Als er niet meer gegeten zal worden in de trein dan zal dat echt super veel schelen in de schoonmaak kosten. En de treinen zullen meteen een stuk schoner worden allemaal.
Reputatie 6
Badge
Vergeet het, jullie zitten in een egoïstische droom. Dat jullie een uurtje zonder eten kunnen betekent niet dat iedereen dat kan. Als je zo graag niemand ziet eten, zit dan met je hoofd naar beneden gebogen.
Reputatie 7
Badge
Vergeet het, jullie zitten in een egoïstische droom. Dat jullie een uurtje zonder eten kunnen betekent niet dat iedereen dat kan. Als je zo graag niemand ziet eten, zit dan met je hoofd naar beneden gebogen.

Maar goed ik zou zeggen, ga vooral lekker eten en drinken in de trein zoveel je wilt en zorg maar weer lekker voor vervuiling. Eet smakelijk!
Reputatie 6
Badge
Dank je wel jongeman, maar ik val onder de groep mensen die na het eten netjes zijn rommel weggooit in een prullenbak op het perron 🙂
Reputatie 7
Badge
Dank je wel jongeman, maar ik val onder de groep mensen die na het eten netjes zijn rommel weggooit in een prullenbak op het perron :)

Dat is wel heel netjes van u hoor, grote meneer landrsthrn. 🙂 Een hoop reizigers zouden daar een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ja inderdaad. Als er niet meer gegeten zal worden in de trein dan zal dat echt super veel schelen in de schoonmaak kosten. En de treinen zullen meteen een stuk schoner worden allemaal.

Ik mag al niet langer dan 30 min mijn reis pauzeren, nu mag ik in de trein ook al niet meer eten 😃
Reputatie 7
Badge

Ik mag al niet langer dan 30 min mijn reis pauzeren, nu mag ik in de trein ook al niet meer eten :D

Dat mag wel, maar dan mag je daarna ook meteen weer netjes je spulletjes opruimen en zorgen dat het geen zooitje word in de trein he... Want anders ben je heeeeeel stout bezig hoor.
Iedereen kan dat. Bij iemand met b.v. suikerziekte noem ik een hap zoetigheid geen eten, maar medicijnen 🙂 Maar goed dat zijn uitzonderingen. Ik stoor me niet aan het eten op zich, maar aan het feit dat bepaalde personen er zo'n rommeltje van maken en de kosten lekker laten betalen door een ander. Over egoïstisch gesproken...
Als ze een kaartje hebben gekocht, betalen ze net zo goed zelf mee natuurlijk. Dat is geen argument.

Ik ben het wel met je eens verder, iedereen kan zijn eigen rotzooi opruimen, dan moet NS wel grotere prullenbakken plaatsen bv.

Los daarvan, iedereen kan zich netjes gedragen, uiteindelijk is het echte probleem dat er ter weinig of niet grondig wordt schoongemaakt in treinen, enerzijds door tijdsgebrek (als een trein vertraging heeft), anderzijds omdat NS simpelweg te weinig betaalt.
Reputatie 6
Badge
Ik zie dit hele probleem een beetje als de bordjes die je soms ziet waarop staat: "Slecht wegdek". De weggebruikers hebben dit veroorzaakt, maar het is de gemeente die het op moet lossen. Maar in plaats van het op te lossen wordt er dus doodleuk een bordje "Slecht wegdek" geplaatst, in de trein heb je hiervoor de omroepen "vergeet niet.... en afval mee te nemen."

Zo zie ik het dus. Iemand die dit herkent?
Reputatie 5
Vergeet het, jullie zitten in een egoïstische droom.
Dat kun je ook omdraaien ... mensen die zo nodig met een meurende bak junkfood in de trein gaan zitten ipv een broodje of zo, zijn de egoïsten.
Reputatie 1
Ik zie dit hele probleem een beetje als de bordjes die je soms ziet waarop staat: "Slecht wegdek". De weggebruikers hebben dit veroorzaakt, maar het is de gemeente die het op moet lossen. Maar in plaats van het op te lossen wordt er dus doodleuk een bordje "Slecht wegdek" geplaatst, in de trein heb je hiervoor de omroepen "vergeet niet.... en afval mee te nemen."

Zo zie ik het dus. Iemand die dit herkent?

Bij de RET wordt in de metro bij eindpunten omgeroepen om je persoonlijke eigendommen en afval niet vergeet mee te nemen. In Nederlands en Engels.

Dit zou ook in de sprinters automatisch omgeroepen kunnnen worden en in de intercity's door de HC omgeroepen worden
Reputatie 6
Badge
Mee eens, NS moet er natuurlijk wel wat voor doen.
Reputatie 7
Badge
Dat is natuurlijk ook wel weer waar. Maar het zou toch ook wel fijn zijn als mensen toch een beetje hun eigen rotzooi een beetje opruimen.
In de oudere treinen (plan V en mat '54) had je gewoon een behoorlijk formaat afvalbak onder het tafeltje voor het raam. Daar kon je gewoon meerdere koffiebekers/blikjes in kwijt, een krantje, een verpakking van een sandwich, enz. Tegenwoordig mag je al blij zijn als er een kassabonnetje in het afvalbakje past, bij wijze van spreken. Dus waarom niet gewoon weer de ouderwetse afvalbakken bij iedere plaats terug?
Reputatie 7
Badge
In de oudere treinen (plan V en mat '54) had je gewoon een behoorlijk formaat afvalbak onder het tafeltje voor het raam. Daar kon je gewoon meerdere koffiebekers/blikjes in kwijt, een krantje, een verpakking van een sandwich, enz. Tegenwoordig mag je al blij zijn als er een kassabonnetje in het afvalbakje past, bij wijze van spreken. Dus waarom niet gewoon weer de ouderwetse afvalbakken bij iedere plaats terug?

De prullenbakken van Matt 64 waren net zo groot als die van de VIRM dacht ik.
Reputatie 5
Dus waarom niet gewoon weer de ouderwetse afvalbakken bij iedere plaats terug?
Omdat je dan je benen helemaal niet meer kwijt kan ...

Reageer