beantwoord

Waarom zijn die dubbeldekkers zo smerig?

• 10 januari 2017
  • 13 reacties
  • 642 Bekeken

Zoals de topictitel al zegt: waarom zijn de dubbeldekkers, type DDZ, vaak zo ontzettend vuil? Zowel aan de buiten- als aan de binnenkant. Volle afvalbakjes, smoetzige zittingen en de vloeren zijn ronduit ranzig vies vaak. Ik heb het idee dat deze treinen viezer zijn dan de meeste andere types, voornamelijk de 4-delige in de sprinterdienst.
icon

Beste antwoord door Bezemsteel 10 januari 2017, 19:01

Het voordeel van de DDZ is dat er redelijk veel reizigers is passen. Met regelmaat hoor ik reizigers het interieur van de trein waarderen omdat het een moderne uitstraling heeft. De andere kant is, zoals Slidestops aangeeft, dat de trein sneller vies wordt (lijkt) door lichte kleuren in de trein. Met name de vloer en prullenbakken zijn hier gevoelig voor. De DDZ is een lastige trein om te reinigen en kost meer tijd dan andere treinen.

In de winterperiode kunnen de vloeren viezer zijn dan normaal. Wanneer er is gestrooid komt het strooisel (zand en zout) de trein in doordat het als het ware blijft plakken aan de schoenen van de reiziger. Vaak valt het dan op dat er meer zand op de vloeren ligt. Door de combinatie van strooisel en water zie je vaak witte vlekken op de vloeren (voetafdrukken, wielsporen van koffers).
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Je ziet het vooral beter omdat het interieur lichter is. Andere treinen zijn donkerder en dan valt het niet zo op..
Je ziet het vooral beter omdat het interieur lichter is. Andere treinen zijn donkerder en dan valt het niet zo op..

Leuke materialen gebruikt voor design dus, maar niet handig in de praktijk. Dat heb ik eerder gehoord. :8
Is ook bijna niet bij te houden, helemaal bij slecht weer.
Reputatie 6
Badge
Liever een vieze koploper dan een schone dubbeldekker.
Reputatie 7
ICM en DDZ zijn wel een beetje gelijk voor mij. Als personeel heeft DDZ weer meer voordelen. VIRM is.. tsja.. de minste
Reputatie 3
Het voordeel van de DDZ is dat er redelijk veel reizigers is passen. Met regelmaat hoor ik reizigers het interieur van de trein waarderen omdat het een moderne uitstraling heeft. De andere kant is, zoals Slidestops aangeeft, dat de trein sneller vies wordt (lijkt) door lichte kleuren in de trein. Met name de vloer en prullenbakken zijn hier gevoelig voor. De DDZ is een lastige trein om te reinigen en kost meer tijd dan andere treinen.

In de winterperiode kunnen de vloeren viezer zijn dan normaal. Wanneer er is gestrooid komt het strooisel (zand en zout) de trein in doordat het als het ware blijft plakken aan de schoenen van de reiziger. Vaak valt het dan op dat er meer zand op de vloeren ligt. Door de combinatie van strooisel en water zie je vaak witte vlekken op de vloeren (voetafdrukken, wielsporen van koffers).
Reputatie 4
DDZ buitenkant wordt sneller vuil, dit komt door de techniek van de trein zelf. Het zwart dat je bij de stroomafnemers ziet, is koolstof, zodat de stoomafnemer slijt, en niet de bovenleiding. Door de techniek (dacht thrysitors) en het vaker optrekken in de sprinterdiensten, slijten ze sneller en wordt de trein sneller vuil. De binnenkant van de trein is idd de lichte kleurstelling een oorzaak. Stoelen 2e klas zijn ook niet van de beste kwaliteit (te kort/laag) voor Nederlanders. Daarnaast heb ik al meerdere gehoord over snel slijten/scheuren van zittingen. Wat ook een vies idee brengt. Helaas komen deze (sprinter)stoelen ook in alle VIRM intercity's.
Over interieur gesproken. De bekleding van de treinbanken in de Sprinters zijn ook ontzettend smerig. Waarom is de bekleding eigenlijk van stof? Dat is toch ook niet te reinigen?

Ik kan me de banken van de inmiddels overleden (stop)treinen uit de jaren 80 nog herinneren. Rood kunstleer en ze zaten heerlijk.
Badge
U bedoelt waarschijnlijk de SGMm en SLT treinstellen waar stoffen bekleding is toegepast, de bekleding is vooral versleten en in de SLT wordt deze vanaf begin 2019 vervangen voor kunstlederen bekleding. Er rijdt inmiddels al 1 stel rond met deze bekleding.

En ook stof is goed te reinigen maar tegen de slijtage die nu zichtbaar is is alleen vervanging een remedie.

De SGMm treinstellen gaan er komend jaar voor een groot deel uit de dienst en wordt dan vervangen door de nieuwe sprinter SNG.
Ik ben benieuwd... die banken uit de jaren 80 waren zo superzacht dat het wel leek alsof je thuis op de bank zat!
Badge
Ik ben benieuwd... die banken uit de jaren 80 waren zo superzacht dat het wel leek alsof je thuis op de bank zat!
Persoonlijk hou ik zelf dus weer niet van zachte banken/stoelen maar heb liever een stevige bank/stoel, zo zie je maar dat smaken ook qua stoelen verschillen.

Waarom zijn treinen zo vies van de buitenkant?.

Zie foto hier onder.

m.v.g.

Kasper

Badge

Allereerst is bovenstaand geen DDZ maar een Virm wat u kunt herkennen aan de afgeschuinde onderkant van de trein.  Wat betreft de smerigheid aan de buitenzijde is deze trein inderdaad behoorlijk smerig en heeft de nodige wasbeurt blijkbaar gemist.

Het komt wel voor dat er wasinstallaties defect raken en treinen daardoor niet volgens planning gewassen kunnen worden en bij lage temperaturen(< 5 graden) worden de wasinstallaties uitgeschakeld en wordt er niet gewassen vanwege het behoud van de installaties, sommige installaties worden dan ook waterloos gemaakt om vorstschade te voorkomen.

Overigens staan alle treinen in een systeem waardoor er toezicht is op wanneer een trein zijn wasbeurt zou moeten hebben gehad en als dat te lang uitloopt dan wordt zo'n materieel planning aangepast zodat deze wel bij een wasstraat komt.

Reageer